Kirjoittelija
Jäsen
Minua ei haittaa, jos sytyt enemmän MM-kisojen Suomi-Ranska- ja Latvia-Sveitsi-otteluista kuin World Cupin Kanada-USA- tai Venäjä-Ruotsi-otteluista. Mutta itse en syty.
Näistä vaihtoehdoista minut sytyttävät tietysti enemmän jälkimmäiset vaihtoehdot. Mutta tässä ei ole missään vaiheessa ollut kyse siitä, sytyttääkö MM-kisojen Suomi-Ranska enemmän kuin World Cupin Kanada-USA. Kyse on siitä, sytyttääkö Kanadan ja USA:n A-maajoukkueiden kohtaaminen enemmän kuin näiden maiden yli 23-vuotiaiden kohtaaminen. Minua ei haittaa, jos sinun mielestäsi tuo A-maajoukkuepeli on vähemmän kiinnostava mutta minusta se on näistä vaihtoehdoista heittämällä kiinnostavampi. Katselin vuonna 1996, kun USA pieksi Kanadan finaalissa. Minusta oli hienoa, että Eric Lindros pelasi Kanadan joukkueessa, vaikka hän oli liian nuori edustamaan maataan. Vuonna 2010 Sidney Crosby upotti jatkoajalla USA:n. Minusta oli hienoa, että Crosby, Jonathan Toews ja Drew Doughty saivat tuolloin pelata Kanadan puolesta, vaikka he olivat liian nuoria siihen joukkueeseen. Silloin ei oltu vielä hoksattu sitä, että jos halutaan järjestää mahdollisimman kova lätkäturnaus, 22-vuotiaan paikka ei ole Kanadan maajoukkueessa. Hyvä niin.
Toki hinta siitä, että Crosby, Toews ja Doughty pelasivat Vancouverin olympialaisissa Kanadan joukkueessa eivätkä Pohjois-Amerikan junnujengissä, oli se, että jouduimme katselemaan alkulohkovaiheessa Sveitsin kaltaista heittopussia, joka otti Kanadalta pataansa rumasti murskalukemin 2-3 rankkikisassa. Vuonna 2006 samainen Sveitsi oli osoittanut tasonsa riittämättömyyden voittamalla Kanadan olympialaisissa 2-0. Siinä ovatkin historian ainoat kerrat, kun tuo Sveitsin kuranippu on päässyt best-on-best-lätkässä Kanadan hoonattavaksi.
Eikä tässä ole missään vaiheessa ollut kyse siitäkään, sytyttääkö MM-kisojen Sveitsi-Latvia enemmän kuin World Cupin Ruotsi-Venäjä. Kyse on siitä, katselisinko World Cupissa mieluummin peliä Ruotsi vastaan Pohjois-Amerikka vai Ruotsi-Sveitsi. Minä katselisin mieluummin jälkimmäistä, koska se olisi paljon mielekkäämpi matsi. Siinä kohtaisivat toisensa kaksi maata eikä yksi maajoukkue ja yksi hatusta vetäisty all-star-joukkue. Samoin katselen paljon mieluummin ottelua Ruotsi-Suomi kuin ottelua Ruotsi-Ontario, vaikka jälkimmäinen olisi lähtökohtaisesti paljon kovempi matsi eikä siellä pyörisi mukana mitään Pokan ja Lindellin kaltaisia farmijätkiä, vaan kentän miehittäisivät NHL-pelurit.
Viimeksi muokattu: