Westerlund tuhoaa suomalaisen jääkiekon - pohdintaa P.Sihvosen väittämästä

  • 144 725
  • 608
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Pula-ajan Tretjak kirjoitti:
Oikeastaan ihan ihmetyttää se, että joku vieläkin luulee, ettei Sihvonen tiedä lätkästä tai ettei hänellä olisi kompetenssia siitä puhua. Eri asia on jos arvostelee hänen lätkän ulkopuolisia tekstejä, mutta huh huh. En jaksa uskoa, että tältäkään palstalta nousee monta kättä ylemmäksi (varmaan niitäkin on) kuin hänen, jos aletaan kompetenssia mittailemaan. Sen tiedän ettei kiekkojournalismin piiristä löydy (ovat rassukat itse todenneet jotkut).

No itse kyllä en ole tarkoittanut kyseenalaistaa hänen tietämystään jääkiekosta, sitä varmasti löytyy. Sen kyseenalaistan, miten hän sitä tietämystään käyttää ja mitä oikeuksia hän luulee sen tietämyksen itselleen antavan kuten tämä käsittämätön hyökkäys Westerlundia kohtaan kesken kisojen.
Yleensäkkin mietin sitä, mitä joku sanoo, en sitä minkälainen koulutus tai kokemus sanojalla on. Täällä JA:ssa se korostuu pakostakin, eri nimimerkeiltä tulee hyviä kirjoituksia eikä ole mitään käsitystä ihmisten taustoista.
Sihvonen kirjoittaa omalla nimellään, se on hänen valintansa. En tiedä tuoko se jotain lisäarvoa tähän keskusteluun, kovaa keskustelua syntyisi varmasti vaikka hän esittäisi mielipiteitään täällä "Sitteri Pehvosena"
 

kärppä73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Montreal Canadiens
Nyt kun Erkka W on poistunut päävalmentajan paikalta pois niin toivottavasti myös Sihvosen arvoton ja säälittävä ristiretki on saanut samalla päätöksensä. Kaiken jälkeen jää kysymyksiä: mitä hyötyä suomalaiselle jääkiekolle oli tästä pitkästä törkykampanjasta ja oliko Summanen todellakin Sihvosen mielestä yhtäkuin suomalainen jääkiekko/sen tulevaisuus samassa räyhäkkäässä paketissa?? Näin ilmeisesti on, sillä noin fanattiseen ja ehdottomaan henkilöpalvontaan harvoin törmää..

Sihvonen voisi tästä edes keskittyä analysoimaan peliä/pelejä kun sen osaa ja Summanen tulkoon julkisuuteen itse asiansa kanssa mikäli aihetta on.
 

Stigu

Jäsen
nufc kirjoitti:
Kurrin kunnioitettava ura ei tietenkään tee miehestä automaattisesti hyvää GM:ia mutta mitä Kurri on tehnyt väärin tai jättänyt tekemättä toimessaan?
Käsittääkseni Koistisen scouttaus oli Kurrin tekosia,oliko väärin scoutattu?
nufc, TosiFni ja Late: Ensinnäkin: Suomessa on toistaiseksi voimassa sananvapauslaki: Ihmisiä saa ja tuleekin voida arvostella mediassa. Itse ainakin jätän kuulijan/lukijan oman arvostelukyvyn varaan, miten esim. näihin Petterin alapääheittoihin suhtautuu.

Paradoksaalista tilanteessa on se, että esim. täällä Petteri rankataan surkeimmista surkeimmaksi toimittajaksi, mutta samalla jokaista hänen sanomaansa analysoidaan sivukaupalla. Toinen paradoksi on se, että Petterin provosoivan, tarkoitushakuisen tekstin julkaisee Petterin työnantajan kanssa kilpaileva iltapäivälehti- luultavasti ihan samoista syistä, kuin Petteri itse räksyttää julkisuudessa.

Ja Kurrin kompetenssiin: GM:n toimenkuva on varmasti hieman häilyvä, mutta itse odottaisin GM:ltä erityisesti a) avustamista pelaajahankinnoissa sekä b) maajoukkueen julkisuuskuvan vastaamisesta. Pelaajahankintojen suhteen Kurri on suoriutunut ihan hyvin, mutta esim. Moskovassa jäi parantamisen varaa: esimerkiksi pakiston suhteen Koistinen oli hyvä veto, mutta miksei GM:n vetovoima, respect ja class riittänyt sellaisten pelaajien kuten Lydman, Väänänen, Vallin, Niinimaa, Timonen ja Salo hankkimiseen? Ja julkisuuskuvasta: Kurrin suurin panos maajoukkueen julkisuuskuvalle on ollut Moskovan kisojen jälkeinen itkeminen lehdistolle siitä, että "paskaa sataa niskaan" . Muutenhan GMää ei ole hirveästi julkisuudessa nähty.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämä on ehdottomasti paras viestiketju JA:ssa pitkään aikaan. Siitä suurin kiitos kuuluu cobolille, jonka ansiokas alustus sisältää paljon niitä elementtejä jotka Petteri Sihvosen analyytikon ja journalistin urassa ovat minuakin häirinneet jo pitkään.

On osoitus Jatkoajan yhteisistä voimavaroista, että Sihvonen on asetettu tilille pitkään jatkuneesta Suomi-kiekon hämmentämisestä. Asioiden pöyhiminen sinällään on toki pelkästään suositeltavaa, mutta Sihvosen toimintatapa on aina ollut arveluttava. Analyytikon materiaaliksi tekstit ovat olleet käsittämättömän asenteellisia ja yhdestä näkökulmasta käsin tarkasteltuja. Ikävää asiassa on se, että UL:n jääkiekkoiluun vähemmän perehtynyt lukijakunta on saanut takuulla erikoisen kuvan mm. Erkka Westerlundista ja hänen toimintatavoistaan maajoukkueen päävalmentajana. Ja monesta muustakin asiasta kiekkoilun ympärillä.

Kun tällainen määrä kaikkein intohimoisimmin suomalaiseen jääkiekkoon suhtautuvia kirjoittajia haluaa Sihvoselta vastauksia (eikä kiertelyä ja kaartelua mitä hän tässä ketjussakin on aivan riittävästi jo harrastanut), on mies pakotettu ns. pelaamaaan tässä pöydässä. Ja ainakin yksi on jo nyt varmaa, tämä ketju jättää takuulla jälkensä myös Petterin kirjoituksiin UL:ssä, mikä on erittäin positiivinen asia.

Loppuun vielä pakko kiittää kolmea huippukirjoittajaa eli cobolia, JHagia ja HN:ää. Jokaiseen on jossain vaiheessa vuosien varrella tullut mitta totaalisen täyteen, mutta tässä keskustelussa kolmikko on ollut todella hyvässä vireessä.

---

Teppo Numminen oli muuten varmasti niitä harvoja pelaajia, jotka ääneen ja silmätysten Summasen kanssa kyseenalaistivat päävalmentajan toimintatavat World Cupin aikaan tapaus Niinimaan yhteydessä. Tässä suora lainaus Summasen kirjasta;

"Sen jälkeen kutsuimme kokoon joukkueen, ja kerroin tilanteen hyvin avoimesti. Se oli jämäkkä tilanne. Pelaajat saivat kysyä ja kommentoida. Teppo Numminen muun muassa kysyi minulta suoraan:

- Oliko järkeä mennä enää harjoitusten jälkeen ripittämään Jannea? Mitä luulit sillä voittavasi? Oliko se parasta ammattilaisuutta? Teppo kyseenalaisti. "

Tuotakin vasten Nummisen liittäminen johonkin hurmoksellisesti Summasta tukevaan ryhmään tuntuu oudolta. Ennemminkin tuosta saa ihan päinvastaisen kuvan, vaikka tietysti Numminen turnausta jatkoi varmasti nurkumatta siinä kuin muutkin pelaajat Niinimaata lukuunottamatta.
 
Viimeksi muokattu:

scud9

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AFC Wimbledon
Urheilulehti tulee postiluukustani viikoittain eikä vähiten Sihvosen takia. Minä ymmäsin väitteen ( W tuhoaa suomalaisen jääkiekon) siten, että Sihvonen oli huolissaan, että jos Suomi pärjää 90-luvun vastahyökkäyspelillä liian hyvin, ei meidän hyökkäykseen orientointuneempi pelitapa ( esim. molemmat Jaloset, W Torinossa) enää kehity vaan taannumme takaisin 90luvulle vitun Dufva-kiekkoon. Mutta olenkin ainoa Pro-Petteri-Sihvonen kerhon jäsen, että se siitä.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Class can not be bought.

Stigu kirjoitti:
nufc, TosiFni ja Late: Ensinnäkin: Suomessa on toistaiseksi voimassa sananvapauslaki: Ihmisiä saa ja tuleekin voida arvostella mediassa. Itse ainakin jätän kuulijan/lukijan oman arvostelukyvyn varaan, miten esim. näihin Petterin alapääheittoihin suhtautuu.

Olet oikeassa. Missän lakikirjassa ei puhuta termeistä "respect", "class" tai "tilannetaju". Sen sijaan nämä termit kuuluvat "maalaisjärkeen" ja yleiseen kohteliaisuuteen ja toisen ihmisen kunnioitukseen.

Mitenkään viittaamatta kehenkään kirjoittajaan tai kirjoitukseen: Ei ole laitonta olla täysi idiootti tai huonokäytöksinen - mutta kannattaa miettiä kuinka fiksua se olisi.

Avainsanat tässä on: tilannetaju a.k.a pelisilmä ja kunnioitus.

p.s. En tietääkseni ole ollut kieltämässä kritiikin antamista.
 

nufc

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ketterä,Newcastle United
Stigu kirjoitti:
nufc, TosiFni ja Late: Ensinnäkin: Suomessa on toistaiseksi voimassa sananvapauslaki: Ihmisiä saa ja tuleekin voida arvostella mediassa. Itse ainakin jätän kuulijan/lukijan oman arvostelukyvyn varaan, miten esim. näihin Petterin alapääheittoihin suhtautuu.

Aivan,sentakia täällä varmaan ollaankin keskustelemassa,niin sinä kuin minäkin.

Stigu kirjoitti:
Paradoksaalista tilanteessa on se, että esim. täällä Petteri rankataan surkeimmista surkeimmaksi toimittajaksi, mutta samalla jokaista hänen sanomaansa analysoidaan sivukaupalla. Toinen paradoksi on se, että Petterin provosoivan, tarkoitushakuisen tekstin julkaisee Petterin työnantajan kanssa kilpaileva iltapäivälehti- luultavasti ihan samoista syistä, kuin Petteri itse räksyttää julkisuudessa.

Niinkuin me molemmat yllä hauskasti mainitsimme niin Suomessa on voimassa sananvapauslaki joka todennäköisesti koskee myös Sihvosen arvostelua.
En ole tietääkseni arvostellu sitä etteikö Sihvonen tietäisi jääkiekosta mitään ja Urheilukanavalla Sihvosen pelianalyysit ennen ja jälkeen peliä ovat loistavia ja tuovat tunnetta peliin mutta nuo räksytykset Westerlundista ja kumppaneista menee kyllä pahasti överiksi.

Stigu kirjoitti:
Ja Kurrin kompetenssiin: GM:n toimenkuva on varmasti hieman häilyvä, mutta itse odottaisin GM:ltä erityisesti a) avustamista pelaajahankinnoissa sekä b) maajoukkueen julkisuuskuvan vastaamisesta. Pelaajahankintojen suhteen Kurri on suoriutunut ihan hyvin, mutta esim. Moskovassa jäi parantamisen varaa: esimerkiksi pakiston suhteen Koistinen oli hyvä veto, mutta miksei GM:n vetovoima, respect ja class riittänyt sellaisten pelaajien kuten Lydman, Väänänen, Vallin, Niinimaa, Timonen ja Salo hankkimiseen? Ja julkisuuskuvasta: Kurrin suurin panos maajoukkueen julkisuuskuvalle on ollut Moskovan kisojen jälkeinen itkeminen lehdistolle siitä, että "paskaa sataa niskaan" . Muutenhan GMää ei ole hirveästi julkisuudessa nähty.

Niin on minullekin GM:n toimenkuva häilyvä,kuuluuko toimenkuvaan esim. ilmoittaa julkisuuteen joka pikkujutusta mitä maajoukkueen ympärillä tapahtuu mutta jos "paskaa sataa niskaan" niin sitä ei sais ottaa esille?
Onko Kurrin syy jos joku kieltäytyy maajoukkueesta,Lydman tais pelata viime yönäkin NHL:ssa ja loukkaantuneena minusta on turha lähteä kisoihin.En usko että Gretzkykaan sai Kanadan joukkueeseen kaikkia mukaan ja Ruotsilla oli vain yksi NHL-pelaaja mukana.
 

Haas

Jäsen
Suosikkijoukkue
- HPK mutta liiga yleensä
Opetukset

Erittäin ansiokas keskustelu Jatkoajalla, hakkaa mennentullen sihvostelut.

Opetukset:
- lainsäädäntöä tai ainakin soveltamisalaa pitäisi kehittää ns Summaspykälällä siten että ei ainoastaan perheenjäsenten lähestyminen olisi kiellettyä, vaan myös sen Leijonien kolmosketjun vasemman laitahyökkääjän
- kriitiikkikulttuurin taso jääkiekossa(kin) on surkean alhainen. Ei rakentamiseen pyrkivää, vaan repivää egoilua ja frustraatioiden ulospäästelyä. Todella valitettavaa. Kannattaa tosin muistaa, että pienessä maassa kaikki tuntevat kaikki, joten helposti ollaan todella "sisäpiirissä" tai todella "ulkona". Terveitä välimuotoja ei välttämättä ole

Matti-Esko Hytönenkin on (ainakin nykyään) tavallaan sisällä suomalaisessa julkkiskulttuurissa. Ehkä pikkuilkeänä hahmona, mutta jollain lailla varmaan siedettynä.
Tätämenoa SuSi-pari ei vastaavalle tasolle koskaan yllä.

Pitää vaan toivoa että antiteesin kautta mennään kuitenkin kohti synteesiä.
 

Dhearted

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Kookoo
On tosiaan harmi, että moni ei lue Sihvoselta kuin ns. provokirjoitukset. Mieshän tosiaan antoi Erkalle tunnustusta jo ennen USA peliä. Joidenkin mielestä otsikon ylivetäminen tai liioittelu vesittää koko tekstin. Näkyvyyttä pitää saada jotta voisi saada äänensä kuuluviin. Itse ainakin tuen Sihvosen journalismia. Sitä vain täytyy osata ja haluta suodattaa hieman. Harmi, että joku kirjoittaja ottaa monen vuoden teksteistä yhteensä noin viisi lausetta ja avaa niiden perusteella useita ketjuja jatkoaikaan. Onhan se helppo poimia lainauksia yksittäin. Sama kuin Materazzin "sikailuvideo". Mies teilattiin heti, vaikka lähes kenestä tahansa pelaajasta voisi moisen kasata. Sihvonen jatka valitsemallasi linjalla, toki voisit hieman vähentää itsellesi henkilökohtaisista kysymyksistä kirjoittamista, mutta muuten oikein hyvä. Ketjun otsikkoon, mielestäni Sihvosen väite ei ole tuo otsikossa oleva, vaan se väite löytyy tuon otsikon alle kirjoitetusta tekstistä. Tottakai maajoukkueen valmentajaa saa kritisoida turnauksen aikana, etenkin lehdistö. Toki esim. jääkiekkoliitto sitä ei saa tehdä, mutta kritisointihan on lehdistön tehtävä. Ihmiset vain vetävät herneen nenään kun krittiiki osuu sellaiseen kohtaan jota itse arvostaa. Hyvässä journalismissa uskalletaan kirjoittaa miten asiat nähdään.

lisäys: Ja vaikka ihminen (Kurri, Jutila, Suhonen) olisi aikanaan saanut mitä tahansa aikaan, ei se tarkoita, että heidän nykyisille juttuilleen tarvisi korvaansa lotkauttaa. Vrt. Matti Nykänen. Esim. Jutila on tehnyt itsestään sellaisen pellen, että on enää vaikea arvostaa miestä pätkääkään. Kurri taas on paikassa joka ei hänelle sovellu, toki yrittää parhaansa, mutta tuntuu ettei homma sovi. Suhosen jutut (hesari, kisastudio) taas ovat nykyään niin hirveää skeidaa, että sopiikin miestä arvostella.
 
Viimeksi muokattu:

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Dhearted kirjoitti:
lisäys: Ja vaikka ihminen (Kurri, Jutila, Suhonen) olisi aikanaan saanut mitä tahansa aikaan, ei se tarkoita, että heidän nykyisille juttuilleen tarvisi korvaansa lotkauttaa. Vrt. Matti Nykänen. Esim. Jutila on tehnyt itsestään sellaisen pellen, että on enää vaikea arvostaa miestä pätkääkään. Kurri taas on paikassa joka ei hänelle sovellu, toki yrittää parhaansa, mutta tuntuu ettei homma sovi. Suhosen jutut (hesari, kisastudio) taas ovat nykyään niin hirveää skeidaa, että sopiikin miestä arvostella.

Mielenkiinnon vuoksi kysyn seuraavaa:

- millä tavoin Jutila "on tehnyt itsestään pellen"?

- kun sanoit (Suhosesta) "sopiikin miestä arvostella", tarkoittaako tämä sitä, että Alpoa voi henkilönä arvostella vaiko hänen sanomisia/kirjoituksia? Koskeeko tämä "arvostelulupa" kaikkea mitä Alpo kertoo nyt tulevaisuudessakin? Kauanko tämä penaltti kestää?
 

Lucky

Jäsen
P.Sihvonen kirjoitti:
Erkka Westerlund on luotsannut Leijonia Moskovassa stalinmaisen diktaattorin ottein.

Ilmeisesti sinulla ei ole minkäänlaista käsitystä Stalinin metodeista. Menepä Helsingin Kaupunginteatteriin katsomaan Mestariluokkaa!

Vallan käyttö sinänsä ei tee kenestäkään diktaattoria. Normaaleilla työpaikoillakin johtajan täytyy ottaa valta ja uskaltaa käyttää sitä.
 

Top Gun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
On aivan eri asia kritisoida jotain henkilöä hänen tekojensa pohjalta kuin leimata henkilö julkisesti esim. sivistymättömäksi typerykseksi tai nuoleskelijaksi. Minusta kyseinen kirjoittaja osoittaa noilla sanoillaan olevansa vain itse ilmaisunsa kaltainen. - Italehden eilinen artikkeli oli muuten karmeaa luettavaa. Jopa Moskovan menestyksestä osa kuuluu Sihvosen mukaan hänelle!!!! - Luit juuri tekstini ihan oikein. Sihvonen sanoi tuon väittämän aivan itse.

Erkan leimaaminen jääkiekon "riippakiveksi" on Sihvosen mielivirsi jo aikojen takaa. Kun hän sitten julkisuuden paineita kestämättömänä(?) äkkiä kääntää takkinsa ja kehuu Erkkaa - niin se se vasta on nuoleskelua! Ei sitä miksikään muuta ennakkoon taktisesti sanottu: tulkitsen vain jokaisen pelin sellaisena kuin näen sen. - No.Tajuaminen onkin jo ihan toinen juttu, kuten on niin monasti saatu lukea. Lukuisat palstalaisethan ovat sen jo huomanneet.

Miksi hän kirjoittaa omalla nimellään? Vain saadakseen julkisuutta. Ei mitään muuta. Ison veljensä varjossa eläneenä hänellä on kauhea tarve "tehdä jotain näkyvää". Siksi hän on UL:n "timantti", kun hän meuhkaa tekstiä, jota varmaan lehden johto ei kehtaisi omalla nimellään koskaan kirjoittaa. PS oli heille siihen tehtävään juuri sopiva.

Mielestäni PS on itse maamme kiekon eräänlainen tuhooja - jos kerta Erkankin mitta tuli täyteen vain tämän looserin kirjoitusten kautta. Montako sellaista me tulemme vielä näkemään? Onko JJ seuraava uhri - vai pelastaako hänet HPK-glooria (Sihvosen kotiseura)?

Onko meillä varaa menettää yhtään "täysipäistä erkkaa" tulevaisuudessakaan jonkun lehden levikin pönkittämisen takia? Mietippä hetken sitä.
 

Lucky

Jäsen
steepler kirjoitti:
No vaikea tietää tarkalleen mitä Sihvonen tarkoitti, mutta pettämisellä nyt voidaan tarkoittaa muutakin kuin sopimusrikettä. Siis joku voi kokea, tässä tapuksessa Summanen, tulleensa petetyksi vaikka sopimusrikettä ei tapahtuisikaan.

Sitten pitäisi kirjoittaa "Summanen koki tulleensa petetyksi". Se on aivan eri asia kuin "Westerlund petti Summasen". Sillä kai on tärkeää myös, miten *Westerlund* koki asian?

Mutta entäpä sitten? Jos on valittava, pettääkö "kaveri" vai suurempi asia ja jättää ihmiset pulaan, niin minä kyllä asetun jälkimmäisen kannalle.
 

Dhearted

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Kookoo
LaTe_Show kirjoitti:
Mielenkiinnon vuoksi kysyn seuraavaa:

- millä tavoin Jutila "on tehnyt itsestään pellen"?

- kun sanoit (Suhosesta) "sopiikin miestä arvostella", tarkoittaako tämä sitä, että Alpoa voi henkilönä arvostella vaiko hänen sanomisia/kirjoituksia? Koskeeko tämä "arvostelulupa" kaikkea mitä Alpo kertoo nyt tulevaisuudessakin? Kauanko tämä penaltti kestää?

Jutila on tehnyt itsestään pellen nolaamalla itsensä Hockey Nightissa, sekä nautiskelemalla suojatyöpaikasta jääkiekkoliitossa. Jutilahan ei ole oikein hommiaan hoitanut, vaan monesti käsitykseni mukaan Kurri on hänenkin hommmiaan hoidellut. Totta on toki se, että hän ei itse sille mitään voi, ettei ole järjenjättiläinen ja palkattu liian vaativaan hommaan. Harva osaa töistä kieltäytyä kun tarjotaan.

Korjaus Alpo-kysymykseen, muotoilin väärin, tarkoitin tietysti "sopiikin miehen juttuja arvostella". Samoin kuin Sihvosen juttuja, mutta turhan henkilökohtaiseksi mennyt sekin ajojahti.
 
Suosikkijoukkue
Mikkelin Kittaajat
Lucky kirjoitti:
Ilmeisesti sinulla ei ole minkäänlaista käsitystä Stalinin metodeista. Menepä Helsingin Kaupunginteatteriin katsomaan Mestariluokkaa!

Pitäsköhän mennä kirjoittamaan "Asia, joka avautui minulle" -ketjuun, että vihdoin tajusin sen, mitä tarkoittaa sanonta "lukee kuin piru raamattua".
 

jkew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Dhearted kirjoitti:
Jutilahan ei ole oikein hommiaan hoitanut, vaan monesti käsitykseni mukaan Kurri on hänenkin hommmiaan hoidellut...

Ja tämän tiedon olet tarkistanut ennenkuin tulet tänne sitä totuutena kirjoittelemaan?
 

Dhearted

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Kookoo
jkew kirjoitti:
Ja tämän tiedon olet tarkistanut ennenkuin tulet tänne sitä totuutena kirjoittelemaan?

Itse asiassa näin minulle on kerrottu joukkueen asioisita tietävien taholta. Jos heiltä on tullut väärää infoa, siitä toki minun on vaikea ottaa vastuuta. Itse kuitenkin luotan näihin lähteisiin.
 

jkew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Dhearted kirjoitti:
Itse asiassa näin minulle on kerrottu joukkueen asioisita tietävien taholta. Jos heiltä on tullut väärää infoa, siitä toki minun on vaikea ottaa vastuuta. Itse kuitenkin luotan näihin lähteisiin.

Ok, pointtini oli se että tätä keskustelua ei ainakaan paranna se että lisätään huhuja huhumyllyyn.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Stigu kirjoitti:
Itse olen kyllä eri mieltä. Se, että henkilö on ollut NHL:ssä legendaarinen pelaaja, ei tee hänestä automaattisesti hyvää maajoukkueen GM:ää, tai jääkiekon asiantuntijaa.

Petteri ampuu kieltämättä (tahallisesti) turhan yli noissa kommenteissaan, mutta mielestäni on hyvä, että edes joku kyseenalaistaa Suomen jääkiekkovaikuttajien pienen piirin ja sen askareet.

Jos halutaan oikeasti vaikuttaa ja kyseenalaistaa asioita niin Sihvosen menetelmä on mahdollisimman huono. Hänen toimensahan ovat vaikutuksiltaan täysin käänteiset hänen tavoitteisiinsa nähden. Suuri yleisö seisoo suurinpiirtein yhtenä miehenä nyt kaiken sen puolella, mitä Sihvonen kritisoi. Sihvosen psykologinen ja taktinen silmä (= lue pelikirja) on tässä asiassa täysin hukassa. Hän ei joko ymmärrä lainkaan omien toimiensa tulosta tai sitten on niin täydellisesti ajautunut nurkkaan, että ei kykene enää muuhun kuin hätääntyneeseen räkyttämiseen kaikkia ja kaikkea kohtaan.

Varmaa on kuitenkin se, että Urheilulehti Sihvosen työnantajana joutuu nyt tarkasti miettimään Sihvosen tilannetta. Urheilutoimittaja vailla minkäänlaista yhteyttä jääkiekon tärkeimpiin vaikuttajiin lienee melko kädetön tapaus. Lienee melko selvää, että Sihvonen ei tule vuosikausiin saamaan haastatteluja kovin monelta jääkiekon silmäätekevältä. Välit ovat täysin poikki niin nykyiseen kuin tulevaankin maajoukkuejohtoon, jääkiekkoliittoon ja ainakin molempiin pääkaupungin liigajoukkueisiin.

Näistä lähtökohdista levikin nostaminen ei ole enää kovin helppoa.
 
Viimeksi muokattu:

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvin erikoisena pidän näkemystä, että pitkälle koulutettu ja asiantunteva valmentaja pilaisi tai tuhoaisi suomalaisen jääkiekon. Ehkä sitä yritti taannoin kaveri, joka ei ole muuta tehnyt kuin pelannut.

Yleensähän on niin, että kayttäytymishäiriöiset ja sivistyneesti käyttäytymään kykenemättömät suomalaiset urheilijat ovat olleet mäkihyppääjiä, ja sitten pari lätkänpelaajaa. Mutta ei niistä maajoukkueen päävalmentajia voi tehdä. Eikä näemmä myöskään ns. urheilujournalisteja.

Että eiköhän ole selvää, jos valmennusammattilaisuus rajoittuu siihen, mitä omat valmentajat ovat kertoneet, ja toimittaja-ammattilaisuus siihen, että muutakaan työtä ei ole keksinyt, ettei paljon voi puhua kuin amatööreistä.

Joten, kiitos työstäsi Erkka. Antaa amatöörien olla.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Panzerfaust kirjoitti:
Jos pelaajat eivät halua nimiään julkisuuteen, niin miksi ihmeessä cobol tai JHag pettäisivät heidän luottamuksensa ja paljastaisivat nimet täällä?
Tuskin myöskään näitä huhuja/tietoja vuotaville lähdetahoille tulee yllätyksenä, että cobol, JHag yms. voivat kertoa osan kuulemastaan Jatkoaikaan.

Don't shoot the messenger!

Muutama päivä poissa ja täällä on edelleen sota käynnissä, itse asiassa hieno ketju. Omalta osaltani voin todeta, että ne kirjoittajat, jotka tietävät siviiliminäni, tietävät myös sen, että aikuisten oikeasti tunnen paljon kiekkoilijoita. Olen tehnyt heidän kanssaan duunia, en urkkinut mitään sisäpiiritietoja koskaan. Helsingin turnauksen aikaan nyt vain kävi niin, että Summanen kadotti pelaajanippunsa luottamuksen. Se on fakta. Olin paikalla, olin paikalla useaankin otteeseen. Mitä tulee siihen, että annettaisiin jotain nimiä, niin olen uskaltanut jo sanoa kaksi pelaajaa Niinimaan lisäksi: Teemu Selänne ja Miikka Kiprusoff. Hauskinta tässä on se, että pelaajista tunnen parhaiten ehdottomasti Jakke Ruudun ja Kimmo Timosen ja haluan tähdentää, että reaaliajassa tuolloin kummallakaan heistä ei ollut yhtään mitään Summasta vastaan. Toistan, ei mitään, he eivät pitäneet Summasen raivopulttivalmentamista minään ongelmana, molemmathan pelasivat myös SW:n HIFK:ssa.

Mutta se ei riitä, että suuri osa pelaajista pitää tilannetta ok:na, kun joukkueessa on useitakin kyrpä otsassa pelaavia. Ei herranjumala, ei tietenkään. Kalervo Kummolla (vittu että pitää kehua sitä taas) puhui henkilökohtaisesti Selänteen jäämään joukkueeseen. Kyllä jokaisen joukkueurheilusta tietävän pitää tajuta se, että kun klikkiytyminen menee liian pitkälle joukkueen sisällä, paska iskee tuulettimeen ja jonkun pitää lähteä: Caloun HIFK:sta esimerkiksi. Ihan normitoimintaa. Eikä klikkiytymistä välttämättä ehdoin tahdoin aja joku taho, usein siihen riittää riittävän isojen egojen törmääminen.

Kukaan ei voi perustella minulle mitenkään, että Summanen ei kadottanut punaista lankaa joukkueeseensa. Tilannetta oli pieni pakko seurata läheltä ja minkäs minä sille voin, jos tuntemani pelaaja(t) avautuu siitä, mitä joukkueen sisällä juuri nyt tapahtuu. Vaikka kyseessä olisi siis Summasen puolella oleva pelaaja.

Pidin tuolloin Niinimaan lähtöä joukkueesta raukkamaisena ja pidän vieläkin. Suomen paitaa ei vittu jätetä kesken turnauksen, vaikka olisi miten huono meininki, eihän kyseessä ole kuin pariviikkoinen taival! Tämän lisäksi toivoin, että Summanen jatkaisi WC:nkin jälkeen. Perusteluna minulla ei ollut sen kummempaa kuin se, että Summanen on / oli pirun kova koutsi ja toivoin, että hänen management-taitonsa olisi hieman parempi tästä eteenpäin. Näin ei tapahtunut ja sinänsä Summanen teki historiaa; kukaan muu lätkämaajoukkueemme valmentaja ei ole kadottanut jengiä näpeistään turnauksen aikana. Turnauksen jälkeen tokikin.

Jälkikäteenkään katsottuna en silti pidä vuoden -04 tapahtumia kovinkaan dramaattisina. Suomi on huopatossutehdas ja täällähän sekin on dramaattista, että ulkoministeri yhtyy muun EU:n kantaan Venäjä vs. Viro -tapahtumissa. Tulisieluiset riidat niin seura- kuin maajoukkueissakin kuuluvat esimerkiksi jalkapallossa ihan normitoimintaan. Kokkelipäissään maajoukkueessa haahuileva Maradona on paljon suurempi issue kuin se, että Suomen jääkiekkomaajoukkueen valmentaja ei tullut toimeen joukkueensa kanssa. Tuolloin Suomi vain sai maistaa ensimmäistä kertaa tunnepuolen latausta liittyen lätkämaajoukkueeseen. Summanen toi tunteen mukanaan ja hänen valintansa, Kummolan ajama, oli riski. Ihan pienellä säädöllä riski olisi voitu ylittää ja ohittaa, nyt ei käynyt niin.
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
P.Sihvonen kirjoitti:
Olen taipuvainen ajattelemaan niin, että isot keskustelut ja voimakas kritiikki ovat ainakin jossain määrin ohjanneet ja vaikuttaneet Leijonien toimintaan.

pokki kirjoitti:
Urheilulehden norsunluutornistahan sitä maajoukkuetta valmennetaan! Ota nyt lusikka kauniiseen käteen, herranjestas!

emest kirjoitti:
Yhtään Sihvosta puolustelematta tämä kommentti on malliesimerkki siitä, kuinka luettua tekstiä voidaan "ymmärtää" monella eri tavalla riippuen siitä, mikä asennoituminen ko. asiaan/henkilöön on.

herra e kirjoitti:
Italehden eilinen artikkeli oli muuten karmeaa luettavaa. Jopa Moskovan menestyksestä osa kuuluu Sihvosen mukaan hänelle!!!! - Luit juuri tekstini ihan oikein. Sihvonen sanoi tuon väittämän aivan itse.

Pyydän anteeksi lainailua, mutta oli vielä ihan pakko emestin kommenttiin vastata. Eikä sillä että hän olisi suoranaisesti väittänyt minun olleen väärässä tai oikeassa. Sihvonen todella näyttää uskovan, että hänen kirjoittelunsa Urheilulehteen vaikuttaa Leijonien pelitapaan.

Ei muuta, jatkakaa.
 
Itse olen Urheilulehteä ja Sihvosta lukenut melko kauan, välillä tarkemmin, välillä enempi selailemalla. Monessa asiassa Sihvosen jutut ottaa päähän, monessa asiassa miehellä on pointti ja selkeä näkemys.

Pelaan nyt muistini varassa, joten tuomitkaa sen mukaan. Minulla on sellainen mielikuva, että PS olisi jossakin jutussaan pohtinut, että jos hänellä olisi ollut nykyinen tietomääränsä silloin kun valmensi liigassa, tai jotain sinnepäin. Eli voihan olla, että kaveri on sen jälkeen oppinut jotain.

Lehtiä varmasti myidään paljon otsikoilla, joten se selittää osan PS:n jutuista. Toisaalta muistini kertoo myös että PS on sanonut haluavansa keskustelua. Ehkä siis osa jutuista on vain tarkoitushakuista provosointia keskustelun herättämiseksi.

Sitten jotain henkilöistä, jotka on vedetty tähän ketjuun mukaan tavalla tai toisella.

Kurri: Itsekin ajattelin kauan, että kaverilla on kiva suojatyöpaikka ja paikka pyöriä kiekkopiireissä. Tarkemmin ajateltuna, kaverilla on varmasti käyttöä. Kaikkien aikojen suomalaiskiekkoilija, arvostus on järjetön ja sillä aukeaa moni ovi. Kaverin suhteet ja imago tuo hyvän väylän nykypelaajiin.
Summanen: Edelleen pettynyt, että sai lähteä. Kun palkattiin, niin olisi pitänyt tietää, että voi olla ruutitynnyri. Rinnalle olisi pitänyt olla joku joka pitää homman aisoissa, kun myrsky alkaa nousta.
Erkka: Ei mies ihan nolo voi olla. Itse en "tässä pelissä oli paljon hyvää"-persoonaa jaksa hirveästi kuunnella, mutta kyllä tuo kiekossa on aika paljon saanut aikaan ja uskon että enemmän hyvää kuin pahaa.

Edellä mainitut henkilöt on suuria nimiä Suomen kiekossa. Kaikki ovat olleet mukana hyvässä ja pahassa. Mutta se mikä on mielestäni harmi, on että näitä kaikkia Suomi-kiekko tarvitsee. Heille kaikille vain pitäisi löytää käyttökohde.

Ja Sihvosen juttuihin. Paljon hyvää, mutta myös ylilyöntejä, aivan kuten kirjoittajat tälläkin palstalla.
 

Raibe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jälkeen KHL:n
Nyt monella tuntuu olevan puurot ja vellit sekaisin. Lähinnä sen suhteen, että mitä Sihovonen ihan oikeasti pystyisi kirjoittamaan ja mihin hänelle on kykyä vs. se mitä hän on kirjoittanut ja saavuttanut tähän mennessä.

Enpä usko, eikä ketjun perustaalla moni muukaan, että Petterillä ei olisi kykyä analysoida hyvin ja kirjoittaa hyviä juttuja itse kiekosta. Tällä hetkellä hän ei vain tee niin, vaan on pilannut maineensa kaiken maailman paskalla.

En usko, että Sihvonen tulee jutuissaan tekemään ikinä käännöstä parempaan suuntaan kokonaisuuten katsoen. Mies on korttinsa valitettavasti pelannut ja paskaa jäi käteen.
 

Mänizeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New York Rangers
Jokohan riittäisi..

..tämän ketjun osalta tämän hetkiset juupas - eipäs väittelyt, koska alkuperäiseen aiheeseen ei enää hirveästi uutta saada. Itse olen käynyt tätä ketjua kelaamassa juuri sen takia, joten avattaisiinko sitten uusi ketju, vaikka "Petteri Sihvonen...."-jotain? Siellä voitaisiin sitten puida enemmän hänen ammattitaitoaan/-taidottomuuttaan ja persoonaansa. Itsekin siihen otin jo kantaa, mutta rajansa kai kaikella?

Mielelläni puisin alkuperäistä väitettä siis enemmän, enkä sitä onko joku ollut kärpäsenä katossa jossakin pukuhuoneessa, kuka tuntee kenet ja onko joku nimimerkki parempi kuin toinen. Totta kai keskustelu siihen suuntaan ajautui, kun Sihvonen (jos se nyt hän on) kävi itse ottamassa asiaan kantaa.

Eli alkuperäisestä aiheesta jotain vielä ja piste i:n päälle tai sitten en vain tajua näiden viestien ydintä. Pahoittelen.

Eiköhän Petterikin ole saanut riittävästi sontaa jo niskaansa (vaikkakin aiheesta, muuta aikuisia tässä kai ollaan(?) ja sehän on fiksu joka osaa lopettaa?). Toivottavasti "oppi" on mennyt perille. Tai sitten olemme kaataneet vain lisää bensaa koneeseen, mutta saas nähdä.. Huomenna perjantaina taitaa uusi lehti olla taas kaupassa.

ps. Sihvoselle: Pliis, enemmän siis siitä pelistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös