Vuokra- tai omistusasunto

  • 533 584
  • 2 712

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Lue asuntokauppalaki ja osakehuoneiston kauppa, kiinteistökauppa on sitten oma juttunsa, siellä ei esim. käsirahat, vast. ole juridisesti pitäviä, kauppa on ns. varma vasta kuin kaupat tehdään kaupanvahvistajan johdolla.

Kyllä as oy:n osakehuoneiston kaupassa kannattaa ottaa aina käsiraha ottaa, kun sen vakiokorvauksen saaminen voi olla hankalaa, jos ostaja vetäytyy ja kauppa peruuntuu, eikä ostaja halua sitä maksaa. Yhtä yleinen ja parempi tapa on se, että ostaja maksaa esim. 20 %:a kauppasummasta heti (aluksi), sen jälkeen esim. pankki säilyttää osakekirjoja siihen asti, kunnes ostaja maksaa loppuosan, jolloin saa hallinta- ja omistusoikeuden. Näin menetellään usein juuri tapauksissa, joissa ostajalla esim. oma asunto myymättä.

En kyllä käsirahaa/vakiokorvausta 2 viikkoa pidempää hyväksyisi tulevan kaupan "vakuutena".
Tässä tapauksessa myydään tutulle ja toisaalta tiedän, että hän on maksukykyinen asunnon osalta, mutta n. 20k€ maksaminen ennakkoon voi olla vähän nihkeää. Lisäksi meillä on vuokralainen kämpässä, joten sikäli ei suurta haitta aiheutuisi, jos ei ihan heti liikahdakaan tai ei liikkuisi ollenkaan ostajan kämppä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Meillä vastaava tilanne meni näin: teimme tarjouksen, joka hyväksyttiin ehdolla kunhan meidän oma on myyty. Tässä vaiheessa rahaa ei liikkunut ja myyjä sai jatkaa asunnon myyntiä eikä tarjouksessa ollut sanktioita. Jos joku olisi tällä välin tehnyt sitovan tarjouksen niin me olisimme vain menettäneet mahdollisuuden kyseiseen huoneistoon.

Kun saimme sovittua oman myynnistä niin silloin sovittiin kaupantekopäivä ja maksettiin käsiraha. Tässä kohtaa tuli sopimussakko eli jos perumme kaupat niin menetämme käsirahan.
Tuota soveltaen meillä siis ei oteta muita tarjouksia, mutta kirjataan vakiokorvaus sopimuksen rikkomisesta.
 

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
@sampio Ainakaan minä ostajana en tuollaiseen suostuisi kun oman myynnissä voi mennä arvioitua kauemmin.

Tuota meidän esimerkkiä voisi luonnehtia "olemme ostamassa kohdetta tositarkoituksella mutta oman myynnissä voi vierähtää tovi" tapaukseksi.

Haluan siis välttää kahden asunnon loukun.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@sampio Ainakaan minä ostajana en tuollaiseen suostuisi kun oman myynnissä voi mennä arvioitua kauemmin.

Tuota meidän esimerkkiä voisi luonnehtia "olemme ostamassa kohdetta tositarkoituksella mutta oman myynnissä voi vierähtää tovi" tapaukseksi.
Siis sillä ehdolla, että oma asunto menee kaupaksi tietyn ajan sisällä. Juu, ei ollut tarkoitus sitoa ostajaa loppuelämäksi sakon uhkaan, vaikka mun kannaltani se olisi ihan jees.
 

Glove

Jäsen
Tässä kun olen äitivainaan asioita reilun puoli vuotta hoitanut niin olen kyllä moneen kertaan mielessäni kiittänyt, Että äiti ehti eläessään myydä asuntonsa ja myös isänsä perikunnan, jossa oli osakkaana, maatilan. Mulla olisi varmaan palanut käpy, jos tässä olisi vielä pitänyt alkaa asuntokauppojakin tekemään. Olen myös päättänyt, että en taida enää itsekään omaa asuntoa hankkia niin pääsee perilliset vähän helpommalla.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lisäksi meillä on vuokralainen kämpässä, joten sikäli ei suurta haitta aiheutuisi, jos ei ihan heti liikahdakaan tai ei liikkuisi ollenkaan ostajan kämppä.

Oletteko irtisanoneet vuokralaisen vuokrasopimuksen jo? Jos ette, irtisanomisaika on vuokranantajan puolelta alle vuoden kestäneissä toistaiseksi voimassaolevissa vuokrasopimuksissa 3 kk, yli 12 kk kestäneissä vuokrasopimuksissa 6 kk. Vuokralainen siis voi tuoda oman hämminkinsä soppaan, jos irtisanomisaika juoksee vielä ja uudet omistajat haluavat asunnon omaan käyttöönsä, sillä vuokralaisella ei ole mitään velvollisuutta lähteä asunnosta ennen irtisanomisajan päättymistä. Huoneiston vapautumisessa uusien omistajien käyttöön täytyy siis huomioida myös vuokralaisen irtisanomisaika ja sen suhteen voi ostajien vanhan asunnon myynti sekoittaa pakkaa. Jos siis vuokrasopimusta ei ole irtisanottu.

Googlaa ”asunto-osakkeen ehdollinen ostotarjous”, ja tutustu monipuolisesti hakutuloksiin, jotta osaatte kirjata kaikki tarvittavat ehdot ja tiedot ostotarjoukseen. Toki, ostajahan sen ehdollisen tarjouksen tekee, mutta myyjällä on oikeus tehdä vastatarjous, mihin sitten kirjataan kaikki myyjän ehdot.
 

molari

Jäsen
Tässä tapauksessa myydään tutulle ja toisaalta tiedän, että hän on maksukykyinen asunnon osalta, mutta n. 20k€ maksaminen ennakkoon voi olla vähän nihkeää. Lisäksi meillä on vuokralainen kämpässä, joten sikäli ei suurta haitta aiheutuisi, jos ei ihan heti liikahdakaan tai ei liikkuisi ollenkaan ostajan kämppä.

Jep, nämä tilanteet ovat niin erilaisia ja nykyään, kun hinnat ovat helposti "alkaen" 300 000 €, pelkkä käsirahakin nousee huomattavaksi, jos lähdetään tavasta, että se on 2-4 %:a kauppahinnasta. Hommahan muuttuu myös heti, jos välittäjä myy asuntoa, kun välittäjää sitoo asuntokauppalain ja/tai maakaaren lisäksi laki kämppien välityksestä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Oletteko irtisanoneet vuokralaisen vuokrasopimuksen jo? Jos ette, irtisanomisaika on vuokranantajan puolelta alle vuoden kestäneissä toistaiseksi voimassaolevissa vuokrasopimuksissa 3 kk, yli 12 kk kestäneissä vuokrasopimuksissa 6 kk. Vuokralainen siis voi tuoda oman hämminkinsä soppaan, jos irtisanomisaika juoksee vielä ja uudet omistajat haluavat asunnon omaan käyttöönsä, sillä vuokralaisella ei ole mitään velvollisuutta lähteä asunnosta ennen irtisanomisajan päättymistä. Huoneiston vapautumisessa uusien omistajien käyttöön täytyy siis huomioida myös vuokralaisen irtisanomisaika ja sen suhteen voi ostajien vanhan asunnon myynti sekoittaa pakkaa. Jos siis vuokrasopimusta ei ole irtisanottu.

Googlaa ”asunto-osakkeen ehdollinen ostotarjous”, ja tutustu monipuolisesti hakutuloksiin, jotta osaatte kirjata kaikki tarvittavat ehdot ja tiedot ostotarjoukseen. Toki, ostajahan sen ehdollisen tarjouksen tekee, mutta myyjällä on oikeus tehdä vastatarjous, mihin sitten kirjataan kaikki myyjän ehdot.
Vuokralainen on informoitu asiasta ja kirjataan soppariin se, että ostaja myös myöntyy 3kk odotteluun. Hän on myös tietoinen siitä, että oman asunnon myynti täytyy hoitaa tuolla klausuulilla.

Jep, tässä samalla kun näitä olen googlaillut, avautui, että eipä tämä olisi varsinaisesti minun hommaani myyjänä. Sinänsä kai kun tuttujen kesken tätä kirjaillaan ylös, ei tämä niin tarkkaa ole, mutta taidan huomenna ehdottaa, että mikäli haluaa mennä by the book, niin tekee itse ostotarjouksen haluamillaan ehdoilla. Mulle sinänsä kelpaa tämäkin, mitä tässä olen väsäillyt, koska samat asiat tässä tulee esiin kuin ostotarjouksessakin.
 

Kyy99

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Välittäjiin liittyen, niin oman kohtalaisen laajan kokemuksen perusteella voin kyllä suositella huippuvälittäjien käyttämistä. Paino sanalla huippu. Itse olen heitä käyttänyt menestyksekkäästi ja käytän myös tulevaisuudessa.

Koko homman juju on kuitenkin siinä, että varsinaista lisäarvoa tuovat välittäjät ovat harvassa, mutulla ehkä 1/10 vai olisiko jopa harvempi. Liian moni halua nopean klousauksen eikä ajattele välttämättä myyjän parasta.

Otan esimerkiksi yhden aikoinani myymäni sijoitusasunnon. Blokin algoritmin arvio kohteesta oli noin 7% alakanttiin omaa arviotani, kun taasen oma arvioni oli noin 6% alle huippuvälittäjän arvion. Oman arvioni olin tehnyt tapahtuneiden kauppojen perusteella (toteutuneet hinnat). Välittäjän mukaan kuitenkin markkina oli kuuma ja tällaisesta asunnosta saisi hänen mainitseman hinnan ja todennäköisesti voidaan päästä ylikin, mutta tällä myyntihinnalla saadaan mahdollisimman paljon kiinnostuneita ja täten ehkä myös tarjouksen yli pyyntihinnan. Kaupat tehtiin lopulta reippaasti yli pyyntihinnan ja kaikki oli tyytyväisiä.

Säästin huippuvälittäjää käyttämällä useamman kymppitonnin verrattuna itsemyyntiin ja Blokilla olisin hävinnyt vielä enemmän. Toki Blokin algoritmi ei ymmärtääkseni kunnolla pysty
remontteja laskemaan hinta-arvioon ja heillä käy välittäjä paikan päällä vielä arvioimassa kohteen. En ole kuitenkaan kuullut kenenkään huippuvälittäjän siirtyneen Blokin palveluun, joten en ole varma heidän välittäjien tasosta. Heidän kotisivuillaan mainostavat hyvää menestystä myyntiajoissa/toteutuneissa
hinnoissa välittäjien keskiarvoon, mutta
en ainakaan itse ottaisi omaa asuntoani myymään keskinkertaista välittäjää. Minulla ei ole missään nimessä mitään Blokia vastaan mutta "säästetyn rahan" mainostaminen vs. välittäjänkäyttö ei ole ihan niin simppeli juttu. Tai, että itse
myymällä aina säästää. Huippuvälittäjät ovat yleensä joka lantin arvoisia, mutta toki todella heikkoon kohteeseen ei sellaista välttämättä saa.

Blokista vielä sen verran, että uskon kyllä palveluun tulevaisuudessa, mutta tuohon algoritmiin pitää kyllä pystyä saada rempat kunnolla mukaan, että siitä saadaan toimiva. Uskoisin, että tulevaisuudessa jakautuu entistä selkeämmin premiumvälittäjät ja halpavälittäjät/itsemyynnin apuvälineet. Keskinkertaisella toiminnalla on entistä vaikeampaa.
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä Lentää Oy
Otan esimerkiksi yhden aikoinani myymäni sijoitusasunnon. Blokin algoritmin arvio kohteesta oli noin 7% alakanttiin omaa arviotani, kun taasen oma arvioni oli noin 6% alle huippuvälittäjän arvion. Oman arvioni olin tehnyt tapahtuneiden kauppojen perusteella (toteutuneet hinnat). Välittäjän mukaan kuitenkin markkina oli kuuma ja tällaisesta asunnosta saisi hänen mainitseman hinnan ja todennäköisesti voidaan päästä ylikin, mutta tällä myyntihinnalla saadaan mahdollisimman paljon kiinnostuneita ja täten ehkä myös tarjouksen yli pyyntihinnan. Kaupat tehtiin lopulta reippaasti yli pyyntihinnan ja kaikki oli tyytyväisiä.

Säästin huippuvälittäjää käyttämällä useamman kymppitonnin verrattuna itsemyyntiin
Laitatko vielä tähän tarinaan jatkoksi paljon oli välityspalkkio huippumyyjällä kun tavallisilla komerojobbareilla se on jossain neljän pinna tienoissa ja paljon yli myyntihinnan nousi kauppahinta? Voidaan sitten laskea kuinka monen miljoonan euron sijoituskämpästä oli kyse kun välittäjän käytöllä tienasit useita kymppitonneja.
 

Kyy99

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Laitatko vielä tähän tarinaan jatkoksi paljon oli välityspalkkio huippumyyjällä kun tavallisilla komerojobbareilla se on jossain neljän pinna tienoissa ja paljon yli myyntihinnan nousi kauppahinta? Voidaan sitten laskea kuinka monen miljoonan euron sijoituskämpästä oli kyse kun välittäjän käytöllä tienasit useita kymppitonneja.

Noin 3% oli tässä tapauksessa välittäjänpalkkio. Helsingin kantakaupungissa en usko, että kukaan välittäjä saa 4% palkkioita pienemmistä kämpistä tai ainakaan itse en maksaisi. Itseasiassa tuo 3% on kantakaupungissa (pienet kämpät)
vähän jopa "normia" korkeampi, mutta hyvälle kannattaa maksaa. Toki jos on itse
huippumyyjä ja tuntee markkinan hyvin pystyen asettamaan "oikean" hinnan ei välittäjän käyttöön ole mitään syytä. Tähän tueksi esimerkiksi Blokin ammattilaisen ottamat kuvat plus muu paperityö voisi olla hyvä kombo.

Tehdään nyt selväksi vielä se, että minulla ei ole mitään syytä puolustella välittäjiä. Toin vain esille, että hyviäkin sellaisia on ja hyvät välittäjät pystyvät tuomaan lisäarvoa. Näitä on kuitenkin harvassa.
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä Lentää Oy
Noin 3% oli tässä tapauksessa välittäjänpalkkio.
Eli tässä casessä hyötysi välittäjän käyttäisestä oli 3% (myyntihintahyöty - välityspalkkio) ja tienasit sillä useita kymppitonneja.
Mulla on kanssa ihan sama. Kun myyn yli miljoonan arvoista sijoitusasuntoa Helsingin kantakaupungista, niin käytän huippuvälittäjää.
 

Kyy99

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Eli tässä casessä hyötysi välittäjän käyttäisestä oli 3% (myyntihintahyöty - välityspalkkio) ja tienasit sillä useita kymppitonneja.
Mulla on kanssa ihan sama. Kun myyn yli miljoonan arvoista sijoitusasuntoa Helsingin kantakaupungista, niin käytän huippuvälittäjää.

Tarkennetaan sen verran, että kymmenillä tuhansilla tarkoitin myyntihinnan olleen silloin suunnilleen 40 000€ enemmän kuin Blokin algoritmin keskiarvio (välityspalkkio huomioituna) sekä suunnilleen 20 000€ päälle oman arvioni (välityspalkkio huomioituna). Ehkäpä "kymmenet tuhannet" voivat antaa liioitellun kuvan. Asunnon myyntihinta pyöri tuolloin muutamissa sadoissa tuhansissa. Annetaan Blokille tässä kyllä sen verran siimaa, että yksi isompi remontti oli tehty joitakin vuosia ennen algoritmiarviota ja ehkäpä se ei sitä osannut laskea. Ymmärtääkseni sen takia heillä on sitten vielä omat välittäjät erikseen, jotta hintaa pystytään tarkentamaan.

Ehkäpä suurin opetus tästä itselleni silloin oli se, että oma, mielestäni "kova markkinahinta" oli niin paljon toteutuneen hinnan alle ja siitä välittäjälle pisteet. Olisin siis todennäköisesti hävinnyt reilusti rahaa itse myymällä. Kuitenkin varsin aktiivisesti olin pk-seudun asuntomarkkinaa seurannut.

Kyllähän varmasti välillä kannattaa myydä itse ja joissain tapauksissa Blok on toimiva tapa, mutta kyllä niille välittäjillekkin ainakin vielä paikkansa on ja silloin kun käyttää välittäjää niin kannattaa katsoa vähän tarkemmin kenet valitsee. Positiivista toki, että erilaisia palveluja asunnon myyntiä varten tulee josta jokainen voi sitten valita itselleen parhaan vaihtoehdon.
 
Viimeksi muokattu:

444

Jäsen
No viimeisin pyynti oli jo sillä tasolla, että saadaan laina maksettua ja mitään plussaa ei jää. Kun ei sitä viittisi myydä niinkään, että jää velkaa vielä myynnin jälkeenkin.
Se mahdollinen ostaja ei ole kiinnostunut siitä, minkä verran sinulla on siinä lainaa kiinni. Jos asunnosta on päästävä eroon, niin hinnan on oltava sellainen, jolla kaupat syntyvät. Toki alhainen hintakaan ei ole tae kauppojen syntymiselle.
Toinen vaihtoehto on aina olla myymättä. Mikäli asunto kuitenkin on tyhjillään, niin vastikkeet syövät omaa pääomaa jatkuvasti. Tilanteen jatkuessa muutamia vuosia voi se oma mielikin muuttua. Toki silloin asunnosta ei välttämättä saa enää sitäkään rahaa ja samalla on tullut maksaneeksi vastikkeiden ja korkojen muodossa Muutaman tonnin ekstraa siihen päälle.
Ei tuossa oikein ole oikotietä onneen. Yksittäinen ihminen ei voi tehdä juuri mitään paremman hinnan saamiseksi, jos alueella ei asunnot liiku hänelle oikeaan hintaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
No viimeisin pyynti oli jo sillä tasolla, että saadaan laina maksettua ja mitään plussaa ei jää. Kun ei sitä viittisi myydä niinkään, että jää velkaa vielä myynnin jälkeenkin.
Mulla on itsellä vähän sama juttu vanhan perheauton kanssa. 300 000 on mittarissa ja tuntuu, että hintaa pitäisi vain laskea ja laskea jos sen haluaisi kaupaksi, vailla siihen on rahaa mennyt ja on tunnearvoa. Omiaan ei saa millään.

Toki meillä molemmilla on sama vaihtoehto eli kunnostaa myyntikohteistamme ehompia ja jos omalle työlle ei laske hintaa, niin ehkä noin voisi itseään huijata.
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
No viimeisin pyynti oli jo sillä tasolla, että saadaan laina maksettua ja mitään plussaa ei jää. Kun ei sitä viittisi myydä niinkään, että jää velkaa vielä myynnin jälkeenkin.

Tämä tulee olemaan Suomessa laajempikin ongelma, muissa kuin kasvukeskuksissa asuntojen arvot eivät enää pääosin kata rakennuskustannuksia, jolloin vastaavia tilanteita tulee entistä enemmän.

Kyse on lähinnä siitä, kannattaako odottaa ja yrittää keksiä jotain jolla tehostaa myyntiä ja pitää rahat kiinni kohteessa vai rajata tappiot ja myydä omaan tunnearvoon nähden liian halvalla.

Ylipäätään myyntiajat muualla kuin kasvukeskuksissa ovat aivan järkyttäviä ja hinnoista saa yleensä tulla alas siitä valmiiksi alhaisesta hinnasta.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Kertokaapa miten saa muuttotappio alueelta myytyä rivitalonpätkän? Tai ei se ihan pikkupätkä ole, 5h+k, 120 m2.

Tämä on vain oma mielipiteeni, mutta nyt ollaan katsomassa perheelle vähän isompaa kämppää, kun toinen lapsi on tuloillaan, niin tuollainen iso rivarin pätkä tuntuu ainakin itselle kovin ongelmalliselta. Neliöitä ja huoneita on varmasti perheen tarpeisiin moneksi vuodeksi, mutta kun siirrytään yli 100 neliön asumismuotoon, niin mieluusti se olisi sitten paritalo tai omakotitalo.

Muutenkin ainakin asunto-osakkeita ostaessa pitäisi pitää pää kylmänä ja miettiä myös sitä tulevaa myyntiäkin ellei ole eläkeasuntoa ostamassa. Asuntoa hankkiessa kannattaa miettiä minkälainen sen ostajakunta on sitten myynnin tullessa ajankohtaiseksi. Jotkut kiveen hakatut vaatimukset myös pitää olla ja budjetti miettiä sen mukaan, että asunnon kulut eivät syö liian paljon perheen tuloista. Toisen mahdollisesti jäädessä työttömäksi sillä jäljellä jääneellä palkkannauhalla pitäisi talouden pyöriä aikalailla +-nolla tuloksella.

Hyvä olisi myös aloittaa uuden asuinalueen harkinta hyvissä ajoin ja kerryttää itselleen jonkinlainen kuva markkinoiden tilanteesta juuri niillä potentiaalisilla asuinalueilla. Jonkinlainen perstuntuma pitäisi olla mikä on hyväksyttävä haitari neliöhinnalle noin keskimäärin ja verrata vielä sitten sitä neliöhintaa naapurikuntien neliöhintoihin.

Tappion mahdollisuus asuntokaupoissa on myös pystyttävä hyväksymään. Aina voi tulla vastaan jotain, mikä olisi ollut mahdotonta ottaa huomioon asunota hankkiessa, mutta sellaista se elämä välillä on. Tärkeintä on kuitenkin se, että on tehnyt sellaiset pohjatyöt, että ei voi itseään ainakaan syyttää mahdollisesta tappiosta.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Glove esitti asiallisen kysymyksen, mikä ihme tarve tuosta on ns.piilovittuilla? Jos ei ole antaa neuvoja, varsinkaan tuon tarkennuksen jälkeen, niin voihan siihen jättää kommentoimatta.
Oma ehdotus on omien mahdollisuuksien mukaan tehdä asunnosta houkuttelevampi ostajaehdokkaille tarkastelemalla alueen muuta tarjontaa, varsinkin toteutuneiden kauppojen osalta. Katselet noista minkätyyppinen myy, minkälaista kilpailevaa tarjontaa on ja muokkaat omaasi siihen jo myytyjen suuntaan. Pienellä rahalla saa tehtyä asunnoista ihan eri tavalla kiinnostavia, jos itse pystyy tuohon työhön.

Ilman vittuilua, jos asunto ei mene kaupaksi niin useimmiten hinta on silloin väärä (liian korkea).

Pintaremontilla, vuokraustoiminnalla ym voi toki jotain yrittää saada, mutta muuttotappiokunnassa asuntojen hinnat eivät yleensä ainakaan nouse ja muutaman vuoden päästä asunto on taas muutaman vuoden vanhempi. @Ishmael sanoikin tuossa hyvin, että monesti tappioiden minimointi on se järkevin päätös.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kertokaapa miten saa muuttotappio alueelta myytyä rivitalonpätkän? Tai ei se ihan pikkupätkä ole, 5h+k, 120 m2.

Sopiva stailaus, hyvät kuvat, markkinointi kanavissa, joissa potentiaalisia ostajia/alueelle muuttajia. Hinnalla on merkitystä, toki, mutta jos vaikka joku perhe olisi tulossa alueelle muualta töihin, he tulevat kaikissa tapauksissa, ja miellyttävä kokonaisuus varmasti kiinnostaa.

Kuvilla on paljon suurempi merkitys kuin moni olettaa. Jos ne ovat onnistuneita, kiinnostuneita riittää jopa monikymmenkertaisesti. Ei kaikkialla, mutta alueilla, jotka ovat kiinnostavia. Muuttotappioalueilla pitää löytää potentiaaliset muualta tulevat. Jos ei ole aivan pieni paikka, tulijoita yleensä löytyy kunnan töihin ja yksityisellekin puolelle.

Sitten jos alue on sellainen, että muuttajia sisään ei ole tai on erittäin, erittäin vähän, ongelmia on tiedossa. Reipas hinnanpudotuskaan ei aina auta, koska ostajia ei ole koska ei ole juuri vuokramarkkinoita.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No viimeisin pyynti oli jo sillä tasolla, että saadaan laina maksettua ja mitään plussaa ei jää. Kun ei sitä viittisi myydä niinkään, että jää velkaa vielä myynnin jälkeenkin.
Vaimolla ja sen sisaruksilla on myynnissä perinnoksi saatu rivitalonpätkä muuttotappioalueella. Ihan naurettavan alhaisella hinnalla sitä on myyty lähes vuoden, Ei vaan mene kaupaksi. Nyt löytyi sentään vuokralainen. Kun en noita asuntokauppakuvioita tunne, niin ihmettelin, että miksi joku sen vuokraa, kun pikkurahalla saisi ostettua omaksi. Mulle kerrottiin, että ei siellä monikaan viitsi ostaa asuntoa, kun pelkäävät, että siitä ei pääse eroon muutaman vuoden päästä millään hinnalla.

Kattelin tuossa juuri, että samasta rivitalonpätkästä on siellä toinenkin asunto myynnissä. Pienempi kämppä ja hintapyyntö 20% suurempi. Halpa se olisi sekin. Mutta eipä taida kaupaksi mennä. Eikä ole myyjä näköjään vaivautunut tarkistamaan edes sitä, mitä samasta talosta myytävästä kämpästä pyydetään.
 

Glove

Jäsen
On siinä onneksi vuokralainen, saadaan vastikkeet ja lainankorot maksettua ja vähän lyhennettyä lainaakin, mutta ei lähellekään niin paljon kuin sitä alun perin lyhennettiin. No, jospa tuo laina tulisi maksettua tai asunto myytyä ennen kuin itse kuolla kupsahtaa, ettei jää lapsille ongelmaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös