Välittäjiin liittyen, niin oman kohtalaisen laajan kokemuksen perusteella voin kyllä suositella huippuvälittäjien käyttämistä. Paino sanalla huippu. Itse olen heitä käyttänyt menestyksekkäästi ja käytän myös tulevaisuudessa.
Koko homman juju on kuitenkin siinä, että varsinaista lisäarvoa tuovat välittäjät ovat harvassa, mutulla ehkä 1/10 vai olisiko jopa harvempi. Liian moni halua nopean klousauksen eikä ajattele välttämättä myyjän parasta.
Otan esimerkiksi yhden aikoinani myymäni sijoitusasunnon. Blokin algoritmin arvio kohteesta oli noin 7% alakanttiin omaa arviotani, kun taasen oma arvioni oli noin 6% alle huippuvälittäjän arvion. Oman arvioni olin tehnyt tapahtuneiden kauppojen perusteella (toteutuneet hinnat). Välittäjän mukaan kuitenkin markkina oli kuuma ja tällaisesta asunnosta saisi hänen mainitseman hinnan ja todennäköisesti voidaan päästä ylikin, mutta tällä myyntihinnalla saadaan mahdollisimman paljon kiinnostuneita ja täten ehkä myös tarjouksen yli pyyntihinnan. Kaupat tehtiin lopulta reippaasti yli pyyntihinnan ja kaikki oli tyytyväisiä.
Säästin huippuvälittäjää käyttämällä useamman kymppitonnin verrattuna itsemyyntiin ja Blokilla olisin hävinnyt vielä enemmän. Toki Blokin algoritmi ei ymmärtääkseni kunnolla pysty
remontteja laskemaan hinta-arvioon ja heillä käy välittäjä paikan päällä vielä arvioimassa kohteen. En ole kuitenkaan kuullut kenenkään huippuvälittäjän siirtyneen Blokin palveluun, joten en ole varma heidän välittäjien tasosta. Heidän kotisivuillaan mainostavat hyvää menestystä myyntiajoissa/toteutuneissa
hinnoissa välittäjien keskiarvoon, mutta
en ainakaan itse ottaisi omaa asuntoani myymään keskinkertaista välittäjää. Minulla ei ole missään nimessä mitään Blokia vastaan mutta "säästetyn rahan" mainostaminen vs. välittäjänkäyttö ei ole ihan niin simppeli juttu. Tai, että itse
myymällä aina säästää. Huippuvälittäjät ovat yleensä joka lantin arvoisia, mutta toki todella heikkoon kohteeseen ei sellaista välttämättä saa.
Blokista vielä sen verran, että uskon kyllä palveluun tulevaisuudessa, mutta tuohon algoritmiin pitää kyllä pystyä saada rempat kunnolla mukaan, että siitä saadaan toimiva. Uskoisin, että tulevaisuudessa jakautuu entistä selkeämmin premiumvälittäjät ja halpavälittäjät/itsemyynnin apuvälineet. Keskinkertaisella toiminnalla on entistä vaikeampaa.