Viime yönä meni asuntolainaerä maksuun pankin automaattisena palveluna ja se olikin viimeistä edellinen erä. Viimeisin erä lankeaa maksettavaksi kuukauden kuluttua mutta se erä ei olekaan yhtä suuri kuin nuo erät ovat olleet vaan on alle sadan euron suuruinen loppumaksu, sitä enempää minulla ei ole asuntolainaa jäljellä. Tai siis tarkennus: minulla ja puolisollani, kuukauden kuluttua omistamme velattoman omakotitalon. Viimeisessä lyhennyksessä korkojen osuus on nolla sentin tarkkuudella, muita kuluja on maksettava 2,30€ joka kuukausittaisena lisäkuluna onkin ollut suurempi kuin lainan korot - tämän vuoden aikana olen maksanut lainankorkoja alle 10€ mutta muita kuluja 23€. Voisin toki maksaa loppulainan pois jo nyt mutta ylimääräinen lyhennys maksaa 100€ joten en maksa.
Otsikon kysymykseen voisin vastata että omistusasuminen kannattaa. Nyt elämäni muuttuu sikäli että lainan lyhennys loppuu ja suurempi osa palkasta jää jatkossa kulutukseen. Miten muuten elämä muuttuu asian myötä, sitä mietin.
Kyselin jossakin vaiheessa pankinjohtajalta että kun laina loppuu saanko jonkun omistuspaperin jota he ovat tähän asti säilyttäneet? Vastaus oli että en saa, se on sähköinen lomake. Missä sitä säilytetään että pääsisin katselemaan kyseistä asiakirjaa, sitä en tiedä. Mulle tulee kyllä kiinteistövero joka sinällään todistaa että olen kiinteistön omistaja mutta varsinainen omistustodistushan se ei ole.
Pieni käytännöllinen ongelma voisi tulla jos haluaisin taata esim lapseni asuntolainaa tai omaa autolainaani panttaamalla omakotitaloni, en tiedä miten se tehdään ja en tiedä kenen suuntaan kääntyä. Niin kauan kun laina on ollut pankissa, pankki tekee vaadittavat asiakirjat puolestani. Toki he ottaisivat tästä palvelumaksun mutta en tiedä tekisivätkö jatkossa edes maksusta. Lisäksi minulla olisi niin halutessani mahdollisuus lakkauttaa koti- ja irtaimistovakuutus. Ei tullut mieleen lopettaa noita mutta niin kauan kuin minulla oli lainaa, pankki vaati että vakuutukset ovat kunnossa.
Niin se elämä jatkuu ja jonkinlainen "elämäntyö" on tullut tehtyä.