Itse myyminen onnistuu, jos asunto/alue on poikkeuksellisen haluttu. Muuten se voi olla aika nihkeää.
Tottakai haluaa säästää sen itselleen ja miksi ei haluaisi. Ihmettelen vaan sitä, että miksi on nyt siirtämässä kohdetta välittäjälle, jolloin summa on ainakin menetetty kokonaisuudessaan. Minä ehdotin, että katsotaan kauppasumma niin, että laitetaan ikäänkuin välityspalkkion verran homma puoliksi. Ja pyynti on jo nyt yläkanttiin, koska kuten sanoin, alueelta menee vastaavat viikossa, jos hinta on oikea. Olen liki puoli vuotta asuntoa alueelta etsinyt ja yhdessä hävisin tarjouskilpailun ja kahdessa en ehtinyt edes mukaan, kun kaupat oli jo tehty.Jos kerran myyjä myy itse, niin se myyjä nimenomaan haluaa säästää välityspalkkion itselleen. Ymmärrän täysin, ettei myyjää kiinnosta perustelut välityspalkkion puuttumisesta. Pyyntihinnan oikeellisuudesta voi tietty olla montaa mieltä, ehkä kohde on remontuitu paremmin kuin verrokit?
Itse myyminen onnistuu, jos asunto/alue on poikkeuksellisen haluttu. Muuten se voi olla aika nihkeää.
Ihmiset ei aina vaan tajuu. Ehkä se kuvittelee saavansa välittäjän kanssa tuosta sen myyntipalkkion verran enemmän tms., jolloin se itselle jäävä hinta olisi myyjää tyydyttävä. Noinhan ei tosiasiassa tule käymään.Tottakai haluaa säästää sen itselleen ja miksi ei haluaisi. Ihmettelen vaan sitä, että miksi on nyt siirtämässä kohdetta välittäjälle, jolloin summa on ainakin menetetty kokonaisuudessaan. Minä ehdotin, että katsotaan kauppasumma niin, että laitetaan ikäänkuin välityspalkkion verran homma puoliksi. Ja pyynti on jo nyt yläkanttiin, koska kuten sanoin, alueelta menee vastaavat viikossa, jos hinta on oikea. Olen liki puoli vuotta asuntoa alueelta etsinyt ja yhdessä hävisin tarjouskilpailun ja kahdessa en ehtinyt edes mukaan, kun kaupat oli jo tehty.
Voihan hän sellaistakin yrittää ja kaikki toki sallittakoon ja tietenkin kaikki haluavat parhaan mahdollisen hinnan, sekä myyjä että ostaja. Tuolla vaan sai aikaan sen, että jaksanut ainakaan toistaiseksi, laittaa edes mitään vastatarjousta, koska tuntuu, että emme ole hinnan suhteen edes samalla suunnalla. Voi sitä aina pyytää, mutta ainakin oma kokemukseni hintatasosta eikä edes tilastot alueen neliöhinnoista tue pyyntiä millään tapaa. Todennäköisesti saa sen välittäjän kautta sitten nopeammin myytyä, mutta minä olisin tässä voinut vielä tarjoustani nostaa ja välittäjän palkkion jälkeem enää myyjä tuskin pääsee samaan hintaan kuin suoraan kanssasi.Tai sitten yrittää vain saada sinut tarjoamaan enemmän kohteesta väläyttämällä mahdollisuutta laittaa se välittäjän kautta myyntiin. Ahneus ei aina tunne rajoja.
Varmaan täältä saa tällä hetkellä nopeammin vastauksen kuin pankin asiakaspalvelusta... Googlea koitin käyttää, mutta joko en osaa tai sitten pankit ovat pirun hyviä optimoinnissaan. Jos tälle on sopivampi ketju, niin nöyrä anteeksipyyntö.
Eli, annuiteettiasuntolaina. Nordea ainakin tarjoaa tuossa lyhennysvapaata maksutta ja omat lainat sattuvat siellä olemaan. Koronatilanteen vuoksi ajattelin ottaa tuohon x määrän kuukausia vapaata, sitä kun ei tiedä mitä tässä nyt tapahtuu. Pidentääkö tuo maksuaikaa (tätä toivon) vai kasvattaako kuukausierää (tätä oletan)?
Näissä on eroja, eli jos alun alkaen laina-aika on vedetty tappiin tai kyseessä on ns. kiinteä tasaerälaina, jossa laina-aika ei jousta, niin silloin lyhennysvapaa kerryttää viimeistä maksuerää. Muussa tapauksessa lyhennysvapaa sitten vaan pidentää laina-aikaa, kun maksueriä tulee lisää loppupäähän. Tokihan näihin saattaa nyt tulla muutoksia kriisin myötä.Eli, annuiteettiasuntolaina. Nordea ainakin tarjoaa tuossa lyhennysvapaata maksutta ja omat lainat sattuvat siellä olemaan. Koronatilanteen vuoksi ajattelin ottaa tuohon x määrän kuukausia vapaata, sitä kun ei tiedä mitä tässä nyt tapahtuu. Pidentääkö tuo maksuaikaa (tätä toivon) vai kasvattaako kuukausierää (tätä oletan)?
Nordealla on olemassa myös lyhennysjousto käytössä. Tai ainakin siinä tapauksessa, jos sen on asuntolainaan valinnut. Sitä voi käyttää yleisimmin 10te edestä. Eli voit maksaa asuntolainasta vain koron määrän ja loput menee tuolta lyhennusjoustosta. Nettipankissa vain säätää seuraavan asuntolainan maksuerän määrää. Tämä ei kasvata kuukausierää eikä pidennä maksuaikaa. Lyhennysjousto vain pitää jossakin vaiheessa maksaa pois. Eli vaikka kuukausierää kasvattamalla kun tilanne paranee.Varmaan täältä saa tällä hetkellä nopeammin vastauksen kuin pankin asiakaspalvelusta... Googlea koitin käyttää, mutta joko en osaa tai sitten pankit ovat pirun hyviä optimoinnissaan. Jos tälle on sopivampi ketju, niin nöyrä anteeksipyyntö.
Eli, annuiteettiasuntolaina. Nordea ainakin tarjoaa tuossa lyhennysvapaata maksutta ja omat lainat sattuvat siellä olemaan. Koronatilanteen vuoksi ajattelin ottaa tuohon x määrän kuukausia vapaata, sitä kun ei tiedä mitä tässä nyt tapahtuu. Pidentääkö tuo maksuaikaa (tätä toivon) vai kasvattaako kuukausierää (tätä oletan)?
Nordealla on olemassa myös lyhennysjousto käytössä. Tai ainakin siinä tapauksessa, jos sen on asuntolainaan valinnut.
Pahoittelut, jos menee väärään ketjuun. En haulla löytänyt sopivampaakaan. Mutta siis ensiasunnon ostaja kaipaisi vinkkejä.
Harkinnassa 80-luvun alun rivitaloasunnon hankkiminen. Hommassa epäilyttää se, ettei putkiremonttia ole tehty ja arviota kaikista remonttitarpeista tehdään ilmeisesti taloyhtiössä keskenään, ei siis asiantuntijoita hyödyntäen. Ko. kohteen kylppäri on rempattu putkineen, mutta käyttövesiputkiremppa tosiaan uupuu.
Käyttövesiputkethan alkavat olemaan jo käyttöikänsä päässä ja remontti oven takana, mutta siitä ei kuulemma ole vielä keskusteltukaan eikä se ole listattuna tuleviin remonttitarpeisiin. Välittäjän mukaan remonttia voisi odotella siiheksi, kun putkien käyttöikä ehtii maksimiin... Kovasti olen lueskellut, että ehdottomasti kartoitus ainakin olisi pitänyt jo tehdä.
Miten tällaisissa tilanteissa voi ostaja toimia? Pitäisikö tarjouksen yhdeksi ehdoksi asettaa kosteuskartoituksen ohella putkien kuntokartoitus? Vai kannattaisiko suosiolla vetäytyä tästä kohteesta, kun remontti kuitenkin on edessä lähitulevaisuudessa?
Mitähän tuollainen remontti arviolta yleisesti kustantaa, päälle 20 000 e? Siihenhän tietysti vaikuttaa moni asia, mutta noin yleisesti ottaen?
Mitähän tuollainen remontti arviolta yleisesti kustantaa, päälle 20 000 e? Siihenhän tietysti vaikuttaa moni asia, mutta noin yleisesti ottaen?
Vanhemmat muuttivat juuri pois vuonna 86 rakennetusta helsinkiläisestä rivitaloyhtiöstä. Siellä oli ainakin teetetty putkien kuntotutkimus. Kuulostaa erikoiselta yhtiöltä jos pelkässä kuntotutkimuksessa on säästetty...
Harkinnassa 80-luvun alun rivitaloasunnon hankkiminen. Hommassa epäilyttää se, ettei putkiremonttia ole tehty ja arviota kaikista remonttitarpeista tehdään ilmeisesti taloyhtiössä keskenään, ei siis asiantuntijoita hyödyntäen. Ko. kohteen kylppäri on rempattu putkineen, mutta käyttövesiputkiremppa tosiaan uupuu.
Miten tällaisissa tilanteissa voi ostaja toimia? Pitäisikö tarjouksen yhdeksi ehdoksi asettaa kosteuskartoituksen ohella putkien kuntokartoitus? Vai kannattaisiko suosiolla vetäytyä tästä kohteesta, kun remontti kuitenkin on edessä lähitulevaisuudessa?
Ei minulla ole mielipidettä, mutta eikö tässä nyt aika helvetin oleelliset asiat ole kerrostalon rakennusmateriaalia ja sitä kautta käyttöikä sekä sijainti, sijainti ja sijainti. Eikö myös oikotiestä tai vastaavasta löydy aika monta sataa kerrostaloa tarjolla, niin eiköhän sieltä voi haarukoida vertailukelpoisia.60-luvun kerrostaloista kokemusta?