Vuokra- tai omistusasunto

  • 534 058
  • 2 712

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kiitokset kommenteista! Sen verran mullakin on asiasta kokemusta, että tämä nykyinen osake ostettiin ilman välittäjää, enkä tonnikaupalla viitsisi maksaa siitä, että joku random tulee aukomaan ovia sinne. Toki siinä säästäisi aikaa ja on varmasti todella kovia ammattilaisia alalla, en sitä sano ollenkaan. Mut kokeillaa ny näi, hei!
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Paljon riippuu myyjästä ja persoonasta. Omien vanhempieni täytyy kohta myydä rivarinsa ja jos he myisivät itse, niin ei kukaan asuntoa heiltä ostaisi.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse olen ollut kolmessa asuntokaupassa osallisena, kerran myyjän ominaisuudessa. Kertaakaan ei ole välittäjää tarvinnut sotkea mukaan. Tosin viimeisestä kerrasta on jo kymmenen vuotta.

Olen käsittänyt, että jostain käsittämättömästä syystä nykyään ostajat haluavat aiempaa herkemmin välittäjän mukaan. Ilmeisesti ihmiset ovat niin tyhmiä että luulevat sen tuovan jotain varmuutta. Tuo on toki totta mitä @Tadu sanoi - riippuu tapauksesta.
 
K

kiwipilot

Olen käsittänyt, että jostain käsittämättömästä syystä nykyään ostajat haluavat aiempaa herkemmin välittäjän mukaan. Ilmeisesti ihmiset ovat niin tyhmiä että luulevat sen tuovan jotain varmuutta.

Siinä tulee kahdelle firman kynälle ja yhdelle pahvikansiolle hintaa kun ottaa välittäjän mukaan kt/rt -kauppaa tekemään.
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kukaan normaalijärkinen ei anna kt- tai rt-huoneistoa kiinteistönvälittäjälle.

Itse olen myynyt pari kiinteistöäkin ilman välittäjää.

Aika rankka mielipide. Itse olen myynyt kaksi asuntoa itse ja tässä yhteydessä törmännyt ilmiöön, jossa osa ostajista ei yksinkertaisesti halua ostaa ilman välittäjää. Ala on onnistunut luomaan kuvan, että välittäjän kautta kauppa on turvallisempaa. Tämä on tietysti jollain tasolla tottakin, mutta joidenkin ihmisten usko siihen että välittäjien kohteissa olisi paremmin turvassa esim. kosteusvaurioiden suhteen ei pidä paikkansa. Itse myydessä pitää siis varautua siihen, että ostajakandidaatteja on vähemmän.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tämä on maailma jossa kakun voi sekä säästää että syödä. Jos myymisellä ei ole tulipalokiire, niin mikäänhän ei estä yrittämästä myydä sitä ensin muutamaa kuukautta ja sitten antamasta sitä välittäjälle jos ei ole kaupaksi mennyt.
 
Viimeksi muokattu:

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nimenomaan se ostajajoukko on pienempi, jos itse myy, mutta toisaalta et tarvi kuin yhden tosiostajan.

Suosittelen palkkaamaan ammattilaisen ottamaan valokuvat asunnosta. Niillä on iso merkitys, koska lopullinen ostopäätös tehdään usein kuvien äärellä. Myös dronen käyttö kuvissa on suotavaa, jos ilmakuvat tuovat esille esim. alueen parhaita puolia.
 

Tuamas

Jäsen
.
Suosittelen palkkaamaan ammattilaisen ottamaan valokuvat asunnosta. Niillä on iso merkitys, koska lopullinen ostopäätös tehdään usein kuvien äärellä. Myös dronen käyttö kuvissa on suotavaa, jos ilmakuvat tuovat esille esim. alueen parhaita puolia.

Kyllä, kuvilla se porukka saadaan sinne näyttöön ja sitten se on vain itsestä ja talosta kiinni,

Itsellä kategorinen vastustus johtuu siitä, että suurin osa kiinteistönvälittäjistä tekee aivan paskaa työtä.
Kuvat ovat aivan perseestä, esittelyteksti muutaman virkkeen vartin viritys ja esittelyiden pitämisessä usein laiskoja,

Tämä siis alalla jossa porukka maksaa tuhansia, jopa kymmeniätuhansia euroja tuollaisesta ”palvelusta”.

Varsinkin koska kiinteistönvälittäjän vastuu rajautuu siihen, että eivät kovin räikeästi valehtele myynti-ilmossa ja/tai näytöillä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ostettiin nykyisen vaimon kanssa yhteinen asunto ja molemmat myi omansa välittäjän kanssa. Oma myytävä asunto oli tosin eri paikkakunnalla, niin välittäjä ainakin helpotti huomattavasti myyntiä. Pitkälti samojen kokemuksien perusteella kuin käyttäjällä @Tuamas tossa ylhäällä en kyllä vastaisuudessa tule välittäjää käyttämään. Ihan käsittämätöntä toimintaa oli.

Oma välittäjä laittoi nettiin tiedon esittelystä PÄIVÄÄ ennen esittelyä, ja teki näin parikin kertaa. Puolison välittäjä taasen neuvottelutilanteessa puhui korkeammasta myyntihinnasta kuin sitten välittäjäaopimusya tehdessä, vaikka oli kuitenkin ekalla tapaamisella jo tarkistanut tapahtuneet kaupat. Tämän lisäksi lupasi soittaa aina näyttöjen jälkeen, mutta tekstariahan siitä tuli välillä päivän myöhässä.

OK lopulta molemmat saatiin kyllä ihan hyvä hinta asunnoista.

Kuvilla kyllä valtava merkitys. Oma välittäjä käytti ammattivalokuvaajaa, joka oli kyllä hyvä. Entinen poikamiesboksi lähiökerrostalosta näytti yllättävän hyvältä.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Oon suunnitellut ensiasunnon ostamista. Mitäs kaikkea kannattaa ja pitää ottaa huomioon? Ilmeisesti käsirahan säästämisestä se alkaa, kun ei ole takaajiksi sopivia lähisukulaisia eikä muutakaan merkittävää omaisuutta. Pankkeja kannattaa ilmeisesti kiertää jos haluaa mahdollisimman matalat korot, vaikka joku ennustaja näkyikin ennustavan niiden nousevan loppuvuotta kohti. Oon tietysti itekin aloittanut aiheeseen perehtymisen, mutta koskaan ei tiedä jos joku tärkeä seikka jää ottamatta huomioon. Mitään haaveilua suurempaa konkretiaa ei olla vielä rouvan kanssa asian eteen tehty, mutta ajatus on kytenyt jo sille asteelle, että aletaan pistämään rattaita pyörimään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oon suunnitellut ensiasunnon ostamista. Mitäs kaikkea kannattaa ja pitää ottaa huomioon? Ilmeisesti käsirahan säästämisestä se alkaa, kun ei ole takaajiksi sopivia lähisukulaisia eikä muutakaan merkittävää omaisuutta. Pankkeja kannattaa ilmeisesti kiertää jos haluaa mahdollisimman matalat korot, vaikka joku ennustaja näkyikin ennustavan niiden nousevan loppuvuotta kohti. Oon tietysti itekin aloittanut aiheeseen perehtymisen, mutta koskaan ei tiedä jos joku tärkeä seikka jää ottamatta huomioon. Mitään haaveilua suurempaa konkretiaa ei olla vielä rouvan kanssa asian eteen tehty, mutta ajatus on kytenyt jo sille asteelle, että aletaan pistämään rattaita pyörimään.
Jos ei ole älytön kiire hankinnan kanssa, niin asp-säästämisellä saa hyvät lainaehdot sekä ihan hyvän tuoton omille säästöilleen. Sitä kannattanee harkita.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Suosittelen palkkaamaan ammattilaisen ottamaan valokuvat asunnosta. Niillä on iso merkitys, koska lopullinen ostopäätös tehdään usein kuvien äärellä. Myös dronen käyttö kuvissa on suotavaa, jos ilmakuvat tuovat esille esim. alueen parhaita puolia.
Hyvät valokuvat on tosiaan tärkeät, ja kannattaa käyttää ammattilaista tai ainakin osaavaa harrastajaa. Lisäksi kuvia otettaessa kannattaa siivota aivan kaikki ylimääräinen pois kuvista (esim eteisessä naulakko tyhjänä, ei kenkiä lattialla, olohuoneessa tv-tasolta kaikki ylimääräinen pois, kaukosäätimet piiloon, sänky tulee pedata täydellisesti jne) ja käyttää jokaisessa kuvassa ihan maksimissaan n. kahta / kolmea koriste-esinettä huonekalujen lisänä. Valaistukseen kannattaa kiinnittää huomiota, ja kuvat kannattaa ennemmin ylivalottaa. Verhot auki ja sälekaihtimet kelattuna ylös mieluiten. Pilvisenä päivänä saa paremmat kuvat kuin aurinkoisena, valo on tasaisempi.

Itse myin myös oman kt-asuntoni itse, myyntiaikaa taisi olla 2kk, ja näyttöjä pidettiin neljä. Lopulta ostaja (sijoittaja) soitti jo etukäteen että ostaa asuntoni, mutta voisi sitä kuitenkin tulla kertaalleen katsomaan. Varattiin kauppa-aika pankkiin ja ostaja kävi ennen kaupantekoa kiertämässä asunnon läpi n. 5 minuuttia. Lähetin etukäteen kaikki paperit pdf:nä ostajalle.

Mullakin välittäjä olisi laittanut melkein 15000€ pienemmän pyyntihinnan, ja lopullinen kauppasumma oli selvästi enemmän kuin välittäjä olisi pyyntihinnaksi laittanut.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sen verran voisin tässä yleisesti kysyä, että miten asemoitte hinnan? Reilusti ylös ja siitä sitten neuvottelemalla kohdilleen? Käytittekö välittäjää arvioimassa?
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Jos saisin itse päättää, niin vuokralla pysyttäisiin. Asuntoja voisi silti omistaa, mutta pk-seudun hinnoilla vuokralla asuminen on mielestäni järkevää riskinhallintaa. Seiniin ei pidä kiintyä. Sen on elämä opettanut.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Sen verran voisin tässä yleisesti kysyä, että miten asemoitte hinnan? Reilusti ylös ja siitä sitten neuvottelemalla kohdilleen? Käytittekö välittäjää arvioimassa?
Itse tarkastelin että millaisella hinnoilla lähistöltä myydään vastaavien speksien asuntoja ja sitten sen perusteella arvioin että onko oma kämppä arvokkaampi vai halvempi. Itsellä oli se hyvä tilanne, että olin asunnon muuten rempannut katosta lattiaan n. 5 vuotta aiemmin, ja sitten kylppäri ja putket tehtiin juuri ennen myyntiä, joten asunto oli erittäin hyvässä kunnossa ja suuret remontit tehtynä. Hinnan vedin niin korkeaksi kuin kehtasin, ja siitä tultiin ehkä 6% alaspäin. Kaksi tarjousta sain, joista toinen oli ihan "kepillä jäätä" -kokeilu naurettavan halvalla ja toinen päätyi kauppaan. Molemmat tarjoukset tulivat sijoittajilta. Yksi olisi ostanut jo aiemmin itselleen mutta pankkinsa ei antanut lainaa riittävästi kun ei ollut vakituista työpaikkaa.

Mulla kävi puolituttu välittäjä tsekkaamassa ja antoi oman hinta-arvionsa ja tarjouksen välittämisestä, mutta tuo hänen antama hinta-arvio oli tosiaan huomattavasti pienempi kuin lopullinen kauppahinta. Ja tosiaan olin jo aiemmin päättänyt että suurella todennäköisyydellä myyn itse, joten turha tuo käynti oli kokonaisuudessaan. Itse olen harrastajavalokuvaaja, joten sain kuvat asunnosta otettua itse.
 

Tuamas

Jäsen
Itse tarkastelin että millaisella hinnoilla lähistöltä myydään vastaavien speksien asuntoja ja sitten sen perusteella arvioin että onko oma kämppä arvokkaampi vai halvempi. ....
Mulla kävi puolituttu välittäjä tsekkaamassa ja antoi oman hinta-arvionsa ja tarjouksen välittämisestä, mutta tuo hänen antama hinta-arvio oli tosiaan huomattavasti pienempi kuin lopullinen kauppahinta. Ja tosiaan olin jo aiemmin päättänyt että suurella todennäköisyydellä myyn itse, joten turha tuo käynti oli kokonaisuudessaan. Itse olen harrastajavalokuvaaja, joten sain kuvat asunnosta otettua itse.

Samoin tein itse, vastaavanlaiset lähistöltä ja hinnan skaalaus sen mukaan mitkä ovat erot.
Vaikea sitä hintaa on niin korkeaksi asettaa, että porukka ihan kaikkoaa heti.

Itsekin otin itse järkkärillä kuvat, ~300 kuvaa joista plokkasin ja muokkasin ~10-15 ilmoitukseen ja järjestykseen siten, että parhaat ja asunnon huippukohdat tulivat ensimmäisenä vastaan.

Etuovea käytin markkinointiin, muutama satanen hintaa joka sisältää hyvät kauppakirjamallit.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Etuovea käytin markkinointiin, muutama satanen hintaa joka sisältää hyvät kauppakirjamallit.
Laitoin itse molempiin (etuovi ja oikotie) myyntiin, ja ainakin oman kämpän kohdalla etuovessa tuli paljon enemmän (n. tuplasti) vierailuja sivulla kuin oikotiellä. Eli noista kahdesta kannattaa oman kokemuksen mukaan valita etuovi. Tosin muistaakseni oikotiessä nuo sopparipohjat oli paremmat, joten niitä taisin käyttää. Molemmista kuitenkin löytyy samat palvelut about samaan hintaan.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Olemme vaimon kanssa puoliaktiivisesti etsineet Helsingistä omistusasuntoa, johon voisimme vielä tämän vuoden puolella muuttaa. Ongelma on se, että meillä on hurja määrä vaatimuksia, joiden tulee täyttyä, jotta sijoitus voidaan tehdä. Yksi näistä on painovoimainen ilmanvaihto. Löysimme aivan fantastisen asunnon, jossa melkein jokainen muu asia on kohdillaan, mutta ilmanvaihto onkin hoidettu koneellisesti. Näin ollen tarjous jää tekemättä. Mutta kysynkin, onko olemassa hyvää koneellista ilmanvaihtoa? Siis sellaista, joka muistuttaisi toiminnaltaan painovoimaista ilmanvaihtoa. Tyypillisestihän koneellinen ilmanvaihto aiheuttaa pölyistä ja kuivaa ilmaa sekä tekee hallaa rakenteille. Niin ja lakkaa toimimasta kunnollisesti ennen pitkää.

Jos jotakuta kiinnostaa niin muut vaatimukset ovat:
- Oma tontti
- Rakennus valmistunut ennen vuotta 1967
- Sijainti lähellä juna-asemaa Etelä-Haagassa tai Pitäjänmäellä (Pohjois-Haaga, Pajamäki ja Munkinseutu käyvät tietyin varauksin)
- Kolme (tai neljä) huonetta, parveke, vähintään 59 neliömetriä
- Yhtiövastike max 320e/kk
- Ei alin asuinkerros
- Ei muovilattioita
- Hintakatto jossain 320 000 euron kieppeillä, mieluummin lähempänä 300k
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mutta kysynkin, onko olemassa hyvää koneellista ilmanvaihtoa? Siis sellaista, joka muistuttaisi toiminnaltaan painovoimaista ilmanvaihtoa. Tyypillisestihän koneellinen ilmanvaihto aiheuttaa pölyistä ja kuivaa ilmaa sekä tekee hallaa rakenteille. Niin ja lakkaa toimimasta kunnollisesti ennen pitkää.

Tuo on vähän vahva mielipide. Varmaan kerrostalokämpissä suurin ongelma on se, että ne on säädetty virallisten suositusten mukaisille ilmamäärille jotka ovat aika poskettomat. Asunnon tilavuuden verran pitäisi vaihtua 2 tunnissa ja se on melkoinen huiku ja kuivattaa varmaan ilman ainakin talvikuukausina. Omakotitalossa saa sentään itse säätää, mihin asentoon pistää puhalluksen. Oikein, sopivasti alipaineiseksi, säädettynä koneellinen ilmanvaihto ei tee mitään haittaa rakenteille, ainoastaan väärin säädettynä tulee ongelmia. Eikä kai ne lakkaa toimimasta, mutta puhaltimet pitää vaihtaa kun laakerit loppuu ja kanavat pitää nuohota ainakin joskus. Nämäkin on taloyhtiön riesoja.

Painovoimaisessa ilmanvaihdossa ilma vaihtuu huomattavasti rauhallisemmin ja kesällä ei ollenkaan, mutta silloin pidetään sitten ikkunoita auki ja säätö on idioottivarma. Ei se koneellinen ilmanvaihto silti mikään mörkö pitäisi olla.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
- Ei muovilattioita
- Hintakatto jossain 320 000 euron kieppeillä, mieluummin lähempänä 300k

Pariin kohtaan kommentti. Mitä väliä sillä on, että onko jossain muovilattiat? Luuletko, että tuolla rahalla saat valmiin sisustuslehden mallikappaleen? No et saa ja joudut varmasti tekemään jotain ja laminaattilattia muovilattian päälle ei maksa mitään. Itsellä oli parissa huoneessa ihan uusi laminaatti, kun kämpän ostin, mutta vaimo vaihdatti ne väärän värisenä. Tuolla rahalla saa kai jonkun kerrostalon kolmion max. tuolta alueelta?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Pariin kohtaan kommentti. Mitä väliä sillä on, että onko jossain muovilattiat?
Vaihdettua saa, kyllä, mutta se mitä muovimaton alta löytyy onkin eri juttu. Kahdesti olen asunut asunnossa, jossa muovimaton alta on löytynyt jotain kasvustoa. Onneksi kummankin kerran vuokralla, ettei ole tarvinnut maksaa niitä toimenpiteitä.

Tuolla rahalla saa kai jonkun kerrostalon kolmion max. tuolta alueelta?
Kerrostalokolmiota haetaan juu. Pitskusta 300k eurolla saa jo ison neliön, Etelä-Haagasta n. 60 neliötä (Vihdintien varresta paljon halvemmallakin) ja Pohjois-Haagasta jotain siltä väliltä.
Varmaan kerrostalokämpissä suurin ongelma on se, että ne on säädetty virallisten suositusten mukaisille ilmamäärille jotka ovat aika poskettomat. Asunnon tilavuuden verran pitäisi vaihtua 2 tunnissa ja se on melkoinen huiku ja kuivattaa varmaan ilman ainakin talvikuukausina.
Tämä onkin varmasti se ongelman ydin. Meillä nykyisessä kodissa pöly lentää niin perkeleesti ja vaikka ilmanvaihtopömpeli pörrää niin happi tuntuu loppuvan vuodenajasta riippumatta. Tänään on näyttö. Pitää kysellä tuosta säätömahdollisuudesta...
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaihdettua saa, kyllä, mutta se mitä muovimaton alta löytyy onkin eri juttu. Kahdesti olen asunut asunnossa, jossa muovimaton alta on löytynyt jotain kasvustoa. Onneksi kummankin kerran vuokralla, ettei ole tarvinnut maksaa niitä toimenpiteitä.
Toisaalta jos ostatte laminaattilattiaisen kämpän, niin muistakaa sitten repiä laminaatitkin pois ettei alta löydy muovimattoa. Yleensähän ne vaan asennetaan päälle.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Toisaalta jos ostatte laminaattilattiaisen kämpän, niin muistakaa sitten repiä laminaatitkin pois ettei alta löydy muovimattoa. Yleensähän ne vaan asennetaan päälle.
Hyvä pointti. Noista listaamistani vaatimuksista jäi mainitsematta, että unelmakämpässä olisi toki lautalattiat, leveät ikkunalaudat ja puiset sisäovet. Mutta nämä ovat hieman joustavampia vaateita.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja muovilattia se on laminaattikin. Toki yleensä ilman niitä tyypillisiä muovimattojen liima-, ym höyryöngelmia.
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
se mitä muovimaton alta löytyy onkin eri juttu. Kahdesti olen asunut asunnossa, jossa muovimaton alta on löytynyt jotain kasvustoa. Onneksi kummankin kerran vuokralla, ettei ole tarvinnut maksaa niitä toimenpiteitä.
.

Mistäs sitten tiedät, että sen parketin alla ei ole muovimattoa. Vanhemissa taloissa sen uuden pinnoitteen alla on usein alkuperänen muovimatto, koska sen poistaminen on työlästä ja se toimii kätevästi parketin alusmateriaalina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös