Niin, täällähän on puhuttu verovähennyksestä, mistä ei tarkkaan ottaen ole edes kyse. Kyse sen sijaan on alijäämähyvityksestä.
Verottajan sivulta lisätietoa
Niin lopputulos oli, että veronpalautusta tulisi 1080€, mikä on siis 30% vuodessa maksetuista koroista. Ja tuohan on sitten sitä puhdasta rahaa... :) Ja toisinpäin käännettynä, vuodessa voi maksaa 6700€ ensiasunnon korkoja, jotta saa max 1400€ verohyödyn.
Niin, täällähän on puhuttu verovähennyksestä, mistä ei tarkkaan ottaen ole edes kyse. Kyse sen sijaan on alijäämähyvityksestä.
Ainoa rajoitus taitaa olla, että kämpässä on itse asuttava.Mutta onko jokainen ensiasunnon ostaja, (muistaakseni) alle 30-vuotias oikeutettu tuohon 30% alijäämähyvitykseen, riippumatta lainan suuruudesta? Eli onko tuo 30% alijäämähyvitys riippumaton lainan suuruudesta, maksimin ollessa kuitenkin se 1400€?
Tässäpä se, miksi itse lähdin alunperin ihmettelemään tuota "verovähennystä". Mutta onko jokainen ensiasunnon ostaja, (muistaakseni) alle 30-vuotias oikeutettu tuohon 30% alijäämähyvitykseen, riippumatta lainan suuruudesta? Eli onko tuo 30% alijäämähyvitys riippumaton lainan suuruudesta, maksimin ollessa kuitenkin se 1400€?
Ainoa rajoitus taitaa olla, että kämpässä on itse asuttava.
Ensiasunnon ostaja on 18-39 vuotias heppu,
Näin se tosiaan menee. Mun paha. Max hyvitys kuitenkin se 1400e, joka paukkuu jo sadantonnin lainalla. Siinä ei kerrostalo-osakkeen ensiostaja paljoa juhli muita enempää.Väitän edelleen ettei iällä ole merkitystä ensiasuntostatukseen alijäämähyvityksen osalta.
Väitän edelleen ettei iällä ole merkitystä ensiasuntostatukseen alijäämähyvityksen osalta. Kyllä sen saa vaikka viisikymppisenä. Sen sijaan varainsiirtoverosta tuo mainittu ikäluokka on vapautettu ensiasunnon oston hetkellä. Korjatkaa jos olen väärässä.
Ikärasismia vois joku sanoa
No tämä tummennettu pätkä ei sitten taas pidä paikkaansa alkuunkaan... 100 000 €:n lainalla maksimi 1400€ verohyöty tulee kun kokonaiskorkoprosentti on luokkaa 7.0-7.5% ja ei se vielä ole lähelläkään tuota. Pilkunnussintaa, mutta ollaan tarkkana noiden mutujen kanssa... ;)Pikainen laskutoimitus kertoo, että tuo ensiasunnon muihin ostajiin saama lisäetu (2% koroista) tarkoittaa esim. 4000 euron vuosikorkojen kohdalla (esim. lainaa 80 000 ja korko% 5) 80 euron säästöä ja maksimissaan kymmenen vuoden aikana 800 euron säästöä. Kun lisäksi tuo 1400e maksimi täyttyy ja ylittyykin tänä päivänä helposti sadantonnin lainoilla, niin etukin häviää ja jäänee kymmenen vuoden perioidilla muutamiin satasiin. Kyllä ensiasunnon ostajalle merkittävämpi tuki on tuo varainsiirtoverosta vapauttaminen - ja sitähän ei enää keski-ikäisenä pääse hyödyntämään.
100 000 €:n lainalla maksimi 1400€ verohyöty tulee kun kokonaiskorkoprosentti on luokkaa 7.0-7.5% ja ei se vielä ole lähelläkään tuota.
Edit: Jakolasku meni sitten kuitenkin vituiksi, eli tosiaan 4667€ koron maksulla tulee tuo 1400€ max verohyöty.Nussitaan siis vähän.
Jos laina on 100 000 ja korko 7%, maksat korkoja 7000e. Tästä verohyöty 28% olisi 1960. Helpotusten katto on kuitenkin 1400, joten tuo 560 jääkin itse maksettavaksi. Eli valtio tulee vastaan 1400 ja sulle jää 5600 (reaalihyöty siis vain 20%).
Jääkö minulta jotain huomaamatta? (En ole itse maksimihyötyä toistaiseksi ollut nostamassa, joten erehtyminen sallittaneen).
1400e/0.28/0.05 = 100 000e
No et sä tuota 7000€ korkoja maksa vuodessa, vaan se riippuu sun lyhennyksistä...
Hahaa, hitto onneks hommasin just solukämpän, koulullekin matkaa alle kilometri. Eipähän enää kämpän etsinkäkään oo edessä, jaa saa pikkuhiljaa alkaa keskittyä jo koulun alkuun, yllättävän hyvillä mielin kaikenlisäksi.Yle Teksti-TV Sivu 163/1
TALOUS YLE TORSTAI
Vuokra-asuntojen kysyntä vilkasta
-------
Hullua hommaa. "Ja nyt tämä upea yksiö aivan yliopiston vierestä, tarjottu 550€/kk, tarjoaako joku 600€?"
Onneksi olkoon. Jotenkin tulee vertauskuvallisesti mieleen onnellinen etulyöntiasema uppoavan laivan jonottomalla baaritiskillä, kun muut ovat paenneet kannelle.Hahaa, hitto onneks hommasin just solukämpän
"Nyt on aivan väärä aika ostaa asunto, odota kun hinnat laskevat ja osta vasta sitten". Tämän repliikin kuuli kaverini monelta tuttavaltaan, kun oli ostamassa asuntoa vuonna 98.
Erittäin hyvä kommentti. Asuntohan ei varsinaisesti ole mikään nopeatempoinen sijoitus. Tämän huomioon ottaen voi sanoa, että isoissa kaupungeissa eivät asuntojen hinnat tule ikinä laskemaan jos puhutaan muutaman vuoden aikajänteestä.
Tämän huomioon ottaen voi sanoa, että isoissa kaupungeissa eivät asuntojen hinnat tule ikinä laskemaan jos puhutaan muutaman vuoden aikajänteestä.
Erittäin hyvä kommentti. Asuntohan ei varsinaisesti ole mikään nopeatempoinen sijoitus. Tämän huomioon ottaen voi sanoa, että isoissa kaupungeissa eivät asuntojen hinnat tule ikinä laskemaan jos puhutaan muutaman vuoden aikajänteestä.
Joku aktiivisempi voisi käydä ettimässä jotain käppyrää siitä, kauan kesti asuntojen hintojen toipua 90 luvun lamasta. Tuskin montaa vuotta.