Nordea antoi aivan kämäsen tarjouksen ja vieläpä tarjosi kaikista pankeista ylivoimaisesti huonointa palvelua. Jo pelkästään tuon palvelun vuoksi olisin vakavasti harkinnut toista pankkia, vaikka tarjous olisikin ollut paras.
Itse suosittelen Aktiaa. Lainatarjouksia kun kyselin niin Aktia tarjosi parhaan, ja palvelu on mitä miellyttävintä. Aina hyvin avuliasta ja asiantuntevaa, ja kaikki hommat laitetaan meneen "kivasti". Eli ei todellakaan katsota välttämättä sitä mikä olis pankille parasta vaan asiakkaan parasta haetaan. Se täytyy sanoa, että kokemusta itselläni on vain tuosta yhdestä pankkineidistä, mutta muuta en kaipaakaan. Ja vaikka jostain saisin paremmankin lainatarjouksen, juuri tuo palvelu pitää minut takuuvarmasti Aktiassa jatkossakin.Nordea antoi aivan kämäsen tarjouksen ja vieläpä tarjosi kaikista pankeista ylivoimaisesti huonointa palvelua. Jo pelkästään tuon palvelun vuoksi olisin vakavasti harkinnut toista pankkia, vaikka tarjous olisikin ollut paras.
Jos palvelua haluatte, niin mene Handelsbankeniin. Itse vaihdoin Sammosta pari vuotta sitten, ja en voi muuta sanoa kuin että olen aivan mahdottoman onnellinen. Tunnen olevani aina lämpimästi tervetullut pankkiin, palvelu on erittäin hyvää ja proaktiivista.
Olen Sammon asiakas, mutta kävin myös Handelsbankenissa viime vuonna asuntolainaa ottaessani. Ilmapiiri ja asenne oli siellä alusta lähtien sellainen että toivoin kolmen minuutin jälkeen tapaamisen pian olevan ohi. Sellainen "vittuakos köyhä täällä pyörit" -meininki oli. Lainan olisivat kyllä myöntäneet mutta huonoilla ehdoilla.
Ymmärsinköhän viestisi oikein? Odottelette, että nykyisen asuntonne arvo nousee, jotta voitte sitten siirtyä suurempaan asuntoon arvon nousun myötä?
Kun tämä ketju näyttää kääntyvän pankkien markkinoinniksi niin sanottakoon,
Sanotaan että henkilöllä X on lainaa vaikka 150 000EUR.
Hän maksaa kuukaudessa suurinpiirtein 600EUR korkoja ja 250EUR vastiketta, eli yhteensä n. 850EUR juoksevia asumiskuluja. Sen päälle tietysti lyhennykset, mutta ne ovat hiukan sama kuin laittaisi rahaa pankkiin joten itse en laske niitä asumiskuluiksi samalla tavalla.
Ko henkilö saa korkovähennyksiä verotuksessa karkeasti 150EUR/kk, sen lisäksi inflaatio syö lainasta n. 250EUR/kk. Eli todellisuudessa henkilö maksaa reaalista korkoa vain n. 200EUR/kk + vastikkeen. Minkälaisen asunnon saa 450EUR/kk vuokralla?
Riippuu sitten varmaan tapauksesta aika paljon. Itse kävin ennen Handelia Ålandsbankenissa, jossa minulle kerrottiin hyvin suoraan että "vittuakos köyhä täällä pyörit, meiltä saa lainaa vain jos on niin paljon rahaa ettei tarvitse lainaa". Että se siitä.
Eikö se mene niin että ensiasunnon yhteydessä saat vähentää vuodessa maksamistasi koroista 30%. Ja jos ei ole ensiasunto niin oliko se 28%.Olenko nyt aivan kujalla kun väitän, että laskussasi on virhe koskien tuota korkovähennystä? Eihän se käteen jäävä osuus ole kuin se oman veroprossan verran tuosta vähennyskelpoisesta korkomäärästä? Eli tässä tapauksessa vaikkapa n. 0.25-0.30 * 150€ -> n. 40€/kk. Eli sellaista 1-2% alennusta veroprosenttiin tiedossa, eikä suinkaan ~5% mihin tuo heittämäsi 150€/kk äkkiä ajaisi normipalkoilla.
Eikö se mene niin että ensiasunnon yhteydessä saat vähentää vuodessa maksamistasi koroista 30%. Ja jos ei ole ensiasunto niin oliko se 28%.
Siis jos lainaa 150.000e , korkoja maksetaan vuodessa vaikka (150.000e * 5%) = 7500e. Tuosta summasta 30% = 2250e, jonka saa vähentää.
Juurikin näin. Eli karkeammin sanoen ja eri vaihtoehtoihin vedoten 150-200EUR/kk saa enemmän tilinauhan riville "maksetaan", kunhan kertoo verottajalle etukäteen että huomioi tämän korkomenon verokortissa. Eli tämä on siis ihan näkyvää rahaa, ei pelkästään teoreettista.
Ja 1400EUR/Henkilö on katto vähennyksille ansiotuloista per vuosi.
Eikö se mene niin että ensiasunnon yhteydessä saat vähentää vuodessa maksamistasi koroista 30%. Ja jos ei ole ensiasunto niin oliko se 28%.
Siis jos lainaa 150.000e , korkoja maksetaan vuodessa vaikka (150.000e * 5%) = 7500e. Tuosta summasta 30% = 2250e, jonka saa vähentää.
Tällä kertaa olet väärässä. Tuo 28/30% vähennetään suoraan veroista. Tosin maksimi yhdellä henkilöllä on 1400 €.No ihmettelen vieläkin, eli jos saat "vähentää" verotuksessa tuon 2250€, niin eihän se nyt ole suoraan sama kuin se, että saat puhtaana "käteen" 2250€. Käteenhän jää (extrana) tuosta summasta ainoastaan se, mitä muuten maksaisit siitä veroa? Täh..? Eli näillä pikkupalkoilla n. 50€/kk.
Voinhan olla silti väärässäkin.
No ihmettelen vieläkin, eli jos saat "vähentää" verotuksessa tuon 2250€, niin eihän se nyt ole suoraan sama kuin se, että saat puhtaana "käteen" 2250€. Käteenhän jää (extrana) tuosta summasta ainoastaan se, mitä muuten maksaisit siitä veroa? Täh..? Eli näillä pikkupalkoilla n. 50€/kk.
Voinhan olla silti väärässäkin.
Veroprosenttisi on tuota summaa vastaavan pienempi. Eli jos ilman lainaa bruttopalkkasi olisi esim 30 000 euroa/vuosi ja veroprosenttisi 20 % niin maksaisit veroja 6000 euroa vuodessa. Lainanoton jälkeen veroprosenttisi tippuisi 12,5 prosenttiin, jolloin maksaisit 30 000 euron bruttopalkasta enää 3750 euroa veroja. Ja kyllä tuo 2250 euroa silloin on ihan puhdasta rahaa, jolla voi tehdä ihan mitä itse, ööh siis vaimo haluaa. Yksinhän tuosta lainasta ei voi saada kuin tuon 1400 euron hyvityksen.
Veroprosenttisi on tuota summaa vastaavan pienempi. Eli jos ilman lainaa bruttopalkkasi olisi esim 30 000 euroa/vuosi ja veroprosenttisi 20 % niin maksaisit veroja 6000 euroa vuodessa. Lainanoton jälkeen veroprosenttisi tippuisi 12,5 prosenttiin, jolloin maksaisit 30 000 euron bruttopalkasta enää 3750 euroa veroja. Ja kyllä tuo 2250 euroa silloin on ihan puhdasta rahaa, jolla voi tehdä ihan mitä itse, ööh siis vaimo haluaa. Yksinhän tuosta lainasta ei voi saada kuin tuon 1400 euron hyvityksen.
Äkkiseltään kuullostaa höpö-höpöltä.
Minulle on opetettu niin, että jos maksat korkoa vuodessa vaikka 12*500. eli 6000 e, niin 30% verovähennysoikeus tarkoittaa, että saat vähentää verotuksellisesti 1800 veronalaisesta tulostasi, eli normaalisti verotettavaa tuloa sinulle jäisi 28200€ / vuosi, josta veroprosenttisi määräytyy (mikäli muita vähennyksiä ei tule)
Äkkiseltään kuullostaa höpö-höpöltä.
Minulle on opetettu niin, että jos maksat korkoa vuodessa vaikka 12*500. eli 6000 e, niin 30% verovähennysoikeus tarkoittaa, että saat vähentää verotuksellisesti 1800 veronalaisesta tulostasi, eli normaalisti verotettavaa tuloa sinulle jäisi 28200€ / vuosi, josta veroprosenttisi määräytyy (mikäli muita vähennyksiä ei tule)