Sininen Lanka
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ilves
http://www.stat.fi/til/ashi/2007/02/ashi_2007_02_2007-07-30_tie_001.html
Vuoden -89 taso on saavutettu vasta nyt. Ja tuota käyrää katsomalla on kyllä aika uskaliasta sanoa, että "asuntojen hinnat eivät laske koskaan". Ja voisi sitä samaa vaikka kysyä ameriikan serkulta, jos uskoo että sitä ei nykymaailmassa voisi ikinä missään tapahtua. (sivuhuomautus: en usko mihinkään suuren romahdukseen Suomen asuntojen hinnoissa)
Totta helvetissä laskee tai ainakin hinnannousu tasaantuu. Mutta kysymys kuuluukin koska? Kauppalehdessa ja Aamulehdessa on todettu asuntomyyntiaikojen pidentyneen verrattuna viime vuoteen. Maalaisjärki sanoo, että tällä on vaikutusta asuntojen hintoihin. Mutta kukaan ei tiedä varmasti.
Nimimerkki Sistikselle: voin luvata, että tällä palstalla kukaan ei tiedä asuntojen hinnankehitystä tai korkotasoja seuraavalle viidelle vuodelle. Kaikki heitot ovat vain valistuneita arvailuja. Käypä huviksesi katsomassa vaikka Kauppalehden keskustelupalstaa ja lue muutaman vuoden takaisin ennustuksia asuntomarkkinoista. Tai vaikka Nokian markkinaosuuden pienenemisarvioita muutaman vuoden takaa. Näet kuinka monella arviot ovat menneet vituralleen. Suhtaudun nykyään aika skeptisesti tälläisiin wanna-be kansantaloustieteilijöihin, heistä ei ole kuin harmia.
Fakta on se, että käytännössä jokaisen pitää itse tehdä se arvio siitä, koska asunto kannattaa ostaa. Ihmiset jotka itse ovat ostaneet asunnon (ja asunnonvälittäjät) sanovat kuorossa, että vielä ne asunnot nousevat muutaman vuoden. Ja vuokralla asuvat taas esittävät käyriä, jossa asuntojen hinnat ovat jo nyt noin 20% liian kalliita.
Kannattaakin miettiä asunnon ostoa eri kantilta. Eli mikä on elämäntilanteesi? Onko sinulla vakityö? Onko palkka hyvä? Jos irtisanomisia tulee, monesko olet jonossa joka saa kenkää? Onko perheenlisäystä odotettavissa? Mikä on worst-case, mitä voi tapahtua ja miten hoidat lyhennykset silloin? Oletko ajatellut muuttaa ulkomaille parin vuoden sisällä? Tykkäätkö itse laittaa remonttia asuntoosi ja sisustaa sitä? Vai onko koti vain kämppä missä nukutaan 5-arkiyötä ja viikonloppuina päädytään jonkun yh-viereen Tesomalla? Itse kyselin itseltäni tälläisiä kysymyksiä aikanaan, kun asunnon ostoa mietin.