Vuokra- tai omistusasunto

  • 533 940
  • 2 712

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Olettaisin tuossa ajatellun vain sitä, paljonko asuminen maksaa sillä hetkellä kun raha pankkiin maksetaan. Toki sillä karrutetaan omaa omaisuutta, mutta kuukausituloista tuonkokoinen kustannus kuukausittain voi olla liian suuri - vaikka siitä osa lyhennykseen meneekin.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Ei kai korkoa sentää veroista vähennetä vaan tuloista?
Eli veron ja sen prosentin laskennassa käytetään summaa, joka on kk-palkka miinus vähennys?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Viestin lähetti msg
Ei kai korkoa sentää veroista vähennetä vaan tuloista?
Eli veron ja sen prosentin laskennassa käytetään summaa, joka on kk-palkka miinus vähennys?

Asuntolainan korkovähennys tehdään suoraan verosta.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Viestin lähetti DAF
Olettaisin tuossa ajatellun vain sitä, paljonko asuminen maksaa sillä hetkellä kun raha pankkiin maksetaan. Toki sillä karrutetaan omaa omaisuutta, mutta kuukausituloista tuonkokoinen kustannus kuukausittain voi olla liian suuri - vaikka siitä osa lyhennykseen meneekin.

No näinhän se todennäköisesti on. Muutama sata eskoa kuussa vähemmän lompakossa näkyy ja tuntuu juuri sillä hetkellä paljon enemmän kuin sama summa kiinni kämpässä.

Tätä ei muuta se tieto, että kokonaistaloudellisesti saattaisi olla järkevämpää asua omistusasunnossa. Jos se edes sitten olisi mahdollista.

Toisaalta itsekin tein sen ratkaisun, että ostin omistusasunnon ja samalla vaihdoin hiukan pienempään. Nyt samalla kuukausierällä asun edelleen riittävän mukavasti ja omaisuus karttuu jokainen kuukausi. On se mukavampaa maksaa omaa pois kuin toiselle vuokraa.

Niin ja onhan eräs merkittävä tekijä myös lainaan tarvittavat takaukset, sillä asunnon lisäksi (70%) tarvitaan vielä muita takauksia/reaalivakuuksia 30% osalta lainan pääomasta. Ensiasunnon ostajalle tämä on vähän helpompaa, koska valtiontakaus 15% tulee kysymykseen. Silti jää vielä 15% itselle/vanhemmille.
 
Viimeksi muokattu:

IDA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karhulan Titaanit
Montreal Canadiens
Saipa
Maalla riitttää huoleksi se miten talon saa pysymään lämpimänä, mutta minulla on sellainen käsitys, että asumisen hintaa pidetään keinotekoisesti korkeana kanssa.

Esimerkiksi Helsinkiin ei saa rakentaa minnekään ja rakentamisen vastustajat ovat useimmiten niitä, jotka jo asuvat kaupungissa hyvillä paikoilla. Viittaan esimerkiksi Malmin lentokenttähommaan. Onhan se hyvä, että oman kerrostaloasunnon hinta ei laske, mutta tämän motiivin voisi myös tuoda julki.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Omistusasunnossa on ainakin omasta mielestäni turvallisempi asua. Vuokralla olijana et voi koskaan varmasti tietää josko vuokranantaja päättää esim. myydä asunnon. Omaa saa laittaa mieleisekseen eikä tarvitse kysellä lupia, jos haluaa tehdä isompaakin remonttia ja tietää kaiken nostavan asunnon arvoa. Häätökin on vaikeampi saada omistusasunnosta.

Se nyt vaan on tyhmää maksaa jollekin muulle asumisestaan, jos on taloudellisesti mahdollista maksaa omaa pois ja pystyy asennoitumaan siihen, että tässä sitä nyt asutaan muutama hetki.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Viestin lähetti IDA
Maalla riitttää huoleksi se miten talon saa pysymään lämpimänä

Voisitko tarkentaa vähän? Mun mielestä puhelinsoitto per vuosi ei ole mitään "huolehtimista". Tokihan jos on talkkarin hoitamaan kaukolämpöön tottunut niin ehkä sitten :-/
 

Särki

Jäsen
Ensimmäinen asuntoesittelykierros on sitten tehty. Kyllähän uudet kolmiot on ihan komian näköisiä ja pääsääntöisesti pohjaratkaisut ovat ihan järkeviä ja "asumiskelpoisia". Tämä reissu varmisti, sen seikan, että sellainen 70 neliön asunto on kaikinpuolin sopivan kokoinen ja sellainen on siis kiikarissa.
Ihmetyttää vain eräs tapa rakentaa kh+k+s jopa alle 60 neliön asuntoihin! Pienimmät mitä löysin olivat juuri 59,5 neliöisiä kolmioita! Tällöin toinen makuuhuone on käsittämättömän pieni, samaten vaatehuone ja pesuhuone+sauna+wc ovat varsin ahtaita. Järkevämpää olisi rakentaa tilava kaksio kuin ahdas kolmio, mutta minähän en näitä päätöksiä tee.

Ja toinen huomio reissusta: Jos hyvältä paikalta löytyy hyväkuntoinen kolmio on ostopäätös tehtävä varsin nopeasti. Yksi varsin hyvä vaihtoehto meni nimittäin viikonlopun aikana, jota olisin halunnut käydä katsomassa, mutta myöhästyin. Pankkiasiat on nyt laitettava ensimmäiseksi kuntoon, että lainansaanti olisi sitten taattu, kun sopiva asunto kohdalleen osuu ja päätöksiä ostamisesta tehdään.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Viestin lähetti Särki

Ihmetyttää vain eräs tapa rakentaa kh+k+s jopa alle 60 neliön asuntoihin! Pienimmät mitä löysin olivat juuri 59,5 neliöisiä kolmioita! Tällöin toinen makuuhuone on käsittämättömän pieni, samaten vaatehuone ja pesuhuone+sauna+wc ovat varsin ahtaita.

Silloin Joskus(tm) kun oltiin asunnonhaussa niin törmättiin myös tuohon seikkaan. Jännä että 80-neliöisen kämpän toisesta makkarista voi tehdä niin onnettoman ettei iso mies mahdu kuin peruuttamalla ulos. Sitten ne neliöt on jonkun viisaan suunnittelun tuloksen tuomassa hyötytilaa esim. käytäviin ;)
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Hartza

Niin ja onhan eräs merkittävä tekijä myös lainaan tarvittavat takaukset, sillä asunnon lisäksi (70%) tarvitaan vielä muita takauksia/reaalivakuuksia 30% osalta lainan pääomasta. Ensiasunnon ostajalle tämä on vähän helpompaa, koska valtiontakaus 15% tulee kysymykseen. Silti jää vielä 15% itselle/vanhemmille.

Tämän ongelman on jo poistanut Pohjola.

Tuote on vielä vasta pilottikäytössä Nooa Säästöpankissa, mutta kyseessä on yksityishenkilölle myönnettävä takausvakuutus. Vakuutuksessa on kertamaksu, ja sen määrään vissiin vaikutti aika paljon onko Pohjolan kanta-asiakas.

Tämän avulla itse hyppäsin asuntovelalliseksi, parin kympin takaus taisi maksaa siinä viisi-kuusi sataa (oli pari sataa pohja, plus joku %-määrä)
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Menee hieman asian vierestä, mutta olkoot.

Hain opiskelija-asuntoa solu->yksiö.
Sain kämpän ja maksoin takuuvuokran, mutta en ole vielä allekirjoittanut vuokrasopimusta.
Nyt joudun kuitenkin vaihtamaan paikkakuntaa.
Onko minulla pakko "muuttaa" (maksaa tammikuun vuokra) uuteen asuntoon, eli onko vuokrasopimus syntynyt?
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Viestin lähetti bisnesman
Menee hieman asian vierestä, mutta olkoot.

Hain opiskelija-asuntoa solu->yksiö.
Sain kämpän ja maksoin takuuvuokran, mutta en ole vielä allekirjoittanut vuokrasopimusta.
Nyt joudun kuitenkin vaihtamaan paikkakuntaa.
Onko minulla pakko "muuttaa" (maksaa tammikuun vuokra) uuteen asuntoon, eli onko vuokrasopimus syntynyt?

Käytännössä sopimus on. Mutta kannattaahan sitä tiedustella, josko vuokranantaja olisi hyväntahtoinen, eli palauttaisi takuun.
 

NK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti bisnesman Sain kämpän ja maksoin takuuvuokran, mutta en ole vielä allekirjoittanut vuokrasopimusta.
Nyt joudun kuitenkin vaihtamaan paikkakuntaa.
Onko minulla pakko "muuttaa" (maksaa tammikuun vuokra) uuteen asuntoon, eli onko vuokrasopimus syntynyt? [/B]

Tuohon vetin vastaukseen on pakko lisätä sen verran että jos sopimusta ei ole allekirjoitettu, niin eihän silloin tarvitse mitään maksaa? Vakuuden maksu ei käsittääkseni ole sama asia kuin sopimuksen allekirjoitus.

Kun sinun ja vuokranantajasi välillä ei ole voimassaolevaa (allekirjoitettua) vuokrasopimusta, ei mikään käsittääkseni velvoita sinua muuttamaan asuntoon ja maksamaan vuokraa tammikuulta.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Viestin lähetti NK
Tuohon vetin vastaukseen on pakko lisätä sen verran että jos sopimusta ei ole allekirjoitettu, niin eihän silloin tarvitse mitään maksaa? Vakuuden maksu ei käsittääkseni ole sama asia kuin sopimuksen allekirjoitus.

Eiköhän tässä kuitenkin mennä normaalin sopimusoikeuden puolelle; vakuuden maksu on yhtä kuin tahdonilmaus asunnon vuokraamiseen. Joten vuokrasuhde on syntynyt. Sopimuksen synty ei välttämättä vaadi allekirjoitusta; tahdonilmaisu riittää.

Mutta kuten sanoin, eiköhän vuokranantaja jousta.
 

Särki

Jäsen
No niin, se on siinä!
Tuli sitten varattua asunto: keittiöllä varustettu kolme huonetta ja sauna. Asuin tilaa yhteensä 72 neliötä ja valmistuminen toukokuun lopussa.

Päätin että kun kerran sopivan tuntuinen asunto on kerran tekeillä ja sijainti on hyvä, niin mitä sitä enemmän miettimään. Odottamalla varmasti löytyisi varteenotettavia asuntoja enemmänkin, mutta johonkin se odottamisen raja on vedettävä. Ja koska vanhat asunnot ovat käytännössä yhtä kalliita kuin uudet, oli uuden asunnon houkutus liian suuri. Saapahan ainakin valita kaakeleiden, tapettien ym värit ja jos tällä tavoin ei asunnosta ei saa mieleistään, ei "syyllistä" kannata kovin kaukaa etsiä.

Vielä en ole päätöstäni katunut, onhan päätöksestä sentään muutama tunti!
 
Viestin lähetti Ouzala
No niin, nyt on sitten jätetty ehdollinen tarjous asunnonvälittäjälle.

Tarkistitko neliöt? Oli nimittäin päivän HS:ssa juttua siitä, kuinka varsinkin vanhempien kämppien neliömäärät saattavat heittää rutkastikin. Joku täti oli tehnyt runsaasti persnettoa, kun uusi ostaja olikin mittauttanut asunnon pinta-alan ja se olikin ollut about 10 neliötä väitettyä pienempi. Tietenkin rouva oli itse maksanut näistä olemattomista lisäneliöistä täyden hinnan.
 

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
Viestin lähetti Särki
Ja koska vanhat asunnot ovat käytännössä yhtä kalliita kuin uudet, oli uuden asunnon houkutus liian suuri. Saapahan ainakin valita kaakeleiden, tapettien ym värit ja jos tällä tavoin ei asunnosta ei saa mieleistään, ei "syyllistä" kannata kovin kaukaa etsiä.

Tämä on nyt huono esimerkki, sillä en tiedä mistä päin asunnon ostit. Itselläni oli myös kaksi vaihtoehtoa viisi vuotta sitten. Uusi tai vanha. Hintaero näillä oli 300.000 mk. Toki siinä uudessa olisi ollut 6 neliötä enemmän (sauna). Välimatkaa näillä kahdella asunnolla on n. 2 km eli voisi sanoa niiden sijaitsevan vierekkäin. Molemmat ovat samassa kaupunginosassa eli sekään ei selitä hintaeroa.
Tein täyden remontin, ainoa mitä jäi vanhasta jäljelle oli tiskipöydän allas ja sulakeboksin kansi. Kaikki muu meni uusiksi, siis ihan kaikki. Rahaa siihen paloi n. 25.000 mk. Sain juuri sellaisen kodin kuin halusin, aina kaakeleita, lattiaa ja tapetteja myöten.
Toki uusi on aina uusi, mutta näin jälkeenpäin olen monta kertaa kiittänyt vanhempiani, jotka vastustivat uuden asunnon ostoa. Lainaa olisi tällä hetkellä tuplasti enemmän maksettavana mitä sitä tällä hetkellä on.
Mitä tulee asuntojen hintojen nousuun, niin pitkällä aika välillä ne nousee ja laskee, mutta hyvin harva jää tappiolle kun tulee aika myydä. Esim. samanlainen asunto millainen minulla on. Itse maksoin siitä viisi vuotta sitten 430.000 mk eli reilut 72.000 €. Pari viikkoa sitten tästä samasta rapusta myytiin samanlainen asunto 100.000 €:lla. Toki se oli minusta aivan liian kova hinta, mutta niin vain se meni kaupaksi.
Tiedän että asuntojen hinnat ovat tällä hetkellä "huipussaan" ja ne tulevat sieltä vielä alaspäin, mutta siihen en usko että ne tippuisivat niin paljoa, että esim. minä jäisin tappiolle kun tulee aika vaihtaa isompaan asuntoon.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen hanakasti etsinyt omaa kaksiota pk-seudulta ja tällä viikolla olin muutaman eri pankin juttusilla laina-asioista. Olisin kiitollinen jos joku voisi selvittää omasta lainastaa mm. pankin marginaalin, paljonko jouduit maksamaan lainan hankinnasta, saitko jostain kk-maksuista alennusta ym..? Niin ja luonnollisesti minua kiinnostaa minkä pankin kanssa asioit. Sampo-pankki tarjosi minulle marginaaliksi 0,6% ja lainan hankintakulut olivat noin 100€. Käsittääkseni tarjous on kohtuullisen edullinen.

Mitä muuta olisi hyvä tietää neliöiden tarkastuksen lisäksi asuntoa ostaessa?
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
asunnon hankinta

Mulla on kerrottavana vaan yksi juttu, älkää missään tapauksessa elättäkö kiinteistövälittäjiä. Tosin voi olla aika vaikeaa myyjälle tehdä ohareita välittäjälle, jos on jo kerran asuntonsa tällä välitettäväksi antanut. Helposti vaan säästyy pari kolme kiloegeä tekemällä myyntipaperit itse. Siinä kun ei voi kauheasti mogata kun pankin kautta hommat kuitenkin useimmiten hoituu. Itse en ainakaan aio myydä asuntoani minkään välittäjärosvon kautta, tosin en ole juuri nyt myymässäkään.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Viestin lähetti Ouzala

Tänään muuten oma tarjoukseni yhdestä asunnosta hyväksyttiin. Eli jos myyjä peruu kaupan, 2500 euroo napsahtaa sakkoa minun tililleni. Eli siis eiköhän kyseinen kämppä ole mun....

Oletko nyt ihan varma asiasta?
Yleensä se menee niin, että kun ostotaja peruu myyjän hyväksymän tarjouksen, napsahtaa korvaus myyjälle.
Ehkä nykyään on myös toisinpäin?

Toivottavasti et ole silti ollut yhtä dorka kuin eräs tuntemani kaveri. Hän nimittäin teki sitovan ostotarjouksen eräästä asunnosta ja kun myyjä hyväksyi sen hän marssi pankin luokse.
Pankille hän oli luhentänyt asuntovelkansa kokonaan ja uskoi olleensa pankille hyvä asiakas. Pankki ilmoittikin, ettei anna lainaa uuteen asuntoon ennen kuin vanha asunto on myyty.
Ei auttanut muuta kuin perua kaupat, jolloin myyjä vaati mk 20.000 peruutuksesta. Hiukan myöhemmin kävikin ilmi, että myyjänä olikin kaksi henkilöä, eronneet mies ja nainen, jotka kummatkin vaati itselleen sopimuksessa mainittu mk 20.000.
Oikeuden kautta kaveri joutui pulittamaan mk 40.000 tyhmyydestään.
 

Roomie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, St. Louis Blues
Viestin lähetti Svante
Ehkä nykyään on myös toisinpäin?

Toivottavasti et ole silti ollut yhtä dorka kuin eräs tuntemani kaveri. Hän nimittäin teki sitovan ostotarjouksen eräästä asunnosta ja kun myyjä hyväksyi sen hän marssi pankin luokse.
Pankille hän oli luhentänyt asuntovelkansa kokonaan ja uskoi olleensa pankille hyvä asiakas. Pankki ilmoittikin, ettei anna lainaa uuteen asuntoon ennen kuin vanha asunto on myyty.
Kyllä se toimii nykyään myös toisinpäin. Jos myydä vetää homman puihin, joutuu hän maksamaan sakkoa ostajalle.

Kaverisi oli todellakin dorka. Kyllähän rahoitus pitää olla selvillä jo siinä vaiheessa kun tarjousta tekee. Varsinkin sitovaa sellaista.
 

koukou

Jäsen
Suosikkijoukkue
KK
Onko asunnon ostoon olemassa jollakin nettisivulla vinkkejä ym. hyvä tietää knoppeja. Olen vaihtamassa vuokralta omaan kämppään, mutta tuntuu, että on >1000 asiaa mitkä pitäisi tarkistaa etukäteen. Millä perusteella pankkeja kannatta kilpailuttaa lainan haku vaiheessa? Eli siis minkälaisia "hyvityksiä" on mahdollista tinkiä? Olen lukenut että joku pankki antoi edullisen lainatarjouksen, niin millä tavalla se eroaa muista pankeista?
t. Nimim. Tietämätön & 2 promillen humala.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: asunnon hankinta

Viestin lähetti Lukkoseppä
Mulla on kerrottavana vaan yksi juttu, älkää missään tapauksessa elättäkö kiinteistövälittäjiä. Tosin voi olla aika vaikeaa myyjälle tehdä ohareita välittäjälle, jos on jo kerran asuntonsa tällä välitettäväksi antanut. Helposti vaan säästyy pari kolme kiloegeä tekemällä myyntipaperit itse. Siinä kun ei voi kauheasti mogata kun pankin kautta hommat kuitenkin useimmiten hoituu. Itse en ainakaan aio myydä asuntoani minkään välittäjärosvon kautta, tosin en ole juuri nyt myymässäkään.

En nyt ihan varma ole asiasta, mutta eikö välittäjällä ole joitakin vastuita myytävästä kohteesta? Siis jos asunnossa esiintyy kaupanteon jälkeen esim. homevaurioita, tällöin välittäjä on vastuussa. Toki ilman välittäjää myytävissä asunnoissa vastuu on myyjällä, mutta välittäjään on helpompi luottaa kuin tuntemattomaan yksityiseen myyjään kaupanteossa.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti koukou
Onko asunnon ostoon olemassa jollakin nettisivulla vinkkejä ym. hyvä tietää knoppeja. Olen vaihtamassa vuokralta omaan kämppään, mutta tuntuu, että on >1000 asiaa mitkä pitäisi tarkistaa etukäteen. Millä perusteella pankkeja kannatta kilpailuttaa lainan haku vaiheessa?

En itsekkään tiedä tarkalleen kuinka pankkeja kilpailuttaa, mutta olen sopinut pankkien kanssa tapaamisista, joissa voi kaiken saada paperille jolloin voit vertailla omissa oloissasi mikä tarjouksista on paras. Ajattelin että jos oma pankkini häviää "tarjouskilvassa" ilmoitan ellei ehtoja paranneta, vaihdan kylmästi pankkia. Sittenhän sen tietää, kuinka kovasti pankit haluavat pitää asiakkaansa.
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Re: Re: asunnon hankinta

Viestin lähetti Kimmo_Ahteri
En nyt ihan varma ole asiasta, mutta eikö välittäjällä ole joitakin vastuita myytävästä kohteesta? Siis jos asunnossa esiintyy kaupanteon jälkeen esim. homevaurioita, tällöin välittäjä on vastuussa. Toki ilman välittäjää myytävissä asunnoissa vastuu on myyjällä, mutta välittäjään on helpompi luottaa kuin tuntemattomaan yksityiseen myyjään kaupanteossa.

Vähän kallis vakuutus se on, jos edes todellisuudessa sitä on. Kauppakirjaan kun voi kirjata tarvittavat ehdot mahdollisten epäselvyyksien varalle. Oikeus on kaikille sama riippumatta siitä miten kauppa on tehty. Varuillaan täytyy tietenkin olla, mutta vaikkapa 3000e:n säästöllä saa ihan kivan tuntipalkan omalle työlle ja asioiden selvittelylle. Omakotitalon kaupasta en tiedä, mutta ainakin asunto-osakkeen kaupassa ei erikoisia sudenkuoppia ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös