Viestin lähetti Särki
Ja koska vanhat asunnot ovat käytännössä yhtä kalliita kuin uudet, oli uuden asunnon houkutus liian suuri. Saapahan ainakin valita kaakeleiden, tapettien ym värit ja jos tällä tavoin ei asunnosta ei saa mieleistään, ei "syyllistä" kannata kovin kaukaa etsiä.
Tämä on nyt huono esimerkki, sillä en tiedä mistä päin asunnon ostit. Itselläni oli myös kaksi vaihtoehtoa viisi vuotta sitten. Uusi tai vanha. Hintaero näillä oli 300.000 mk. Toki siinä uudessa olisi ollut 6 neliötä enemmän (sauna). Välimatkaa näillä kahdella asunnolla on n. 2 km eli voisi sanoa niiden sijaitsevan vierekkäin. Molemmat ovat samassa kaupunginosassa eli sekään ei selitä hintaeroa.
Tein täyden remontin, ainoa mitä jäi vanhasta jäljelle oli tiskipöydän allas ja sulakeboksin kansi. Kaikki muu meni uusiksi, siis ihan kaikki. Rahaa siihen paloi n. 25.000 mk. Sain juuri sellaisen kodin kuin halusin, aina kaakeleita, lattiaa ja tapetteja myöten.
Toki uusi on aina uusi, mutta näin jälkeenpäin olen monta kertaa kiittänyt vanhempiani, jotka vastustivat uuden asunnon ostoa. Lainaa olisi tällä hetkellä tuplasti enemmän maksettavana mitä sitä tällä hetkellä on.
Mitä tulee asuntojen hintojen nousuun, niin pitkällä aika välillä ne nousee ja laskee, mutta hyvin harva jää tappiolle kun tulee aika myydä. Esim. samanlainen asunto millainen minulla on. Itse maksoin siitä viisi vuotta sitten 430.000 mk eli reilut 72.000 €. Pari viikkoa sitten tästä samasta rapusta myytiin samanlainen asunto 100.000 €:lla. Toki se oli minusta aivan liian kova hinta, mutta niin vain se meni kaupaksi.
Tiedän että asuntojen hinnat ovat tällä hetkellä "huipussaan" ja ne tulevat sieltä vielä alaspäin, mutta siihen en usko että ne tippuisivat niin paljoa, että esim. minä jäisin tappiolle kun tulee aika vaihtaa isompaan asuntoon.