Viestin lähetti heikkik
Tämä tarina jäi vaivaamaan mieltä. Eikö kaverisi kysynyt isännöitsijältä mitään? Kai lunastusoikeudesta yhtiöjarjestyksessä kerrottiin? Kyseessähän oli kerrostalo tai rivitaloasunto, vai?
Isännöitsijältähän voi kysyä mitä suunnitelmia taloyhtiössä on vireillä. Ei kai kukaan niin tyhmä ole että tekee asunnosta ostotarjouksen tutkimatta isännöitsijäntodistusta? Minä olen ainakin luullut, että esim. siinä oleva neliömäärä on ihan oikeasti mitattu eikä tuulesta temmattu lukema.
Asioitaessa mainitsemani välittäjän kanssa lie hyvin yleistä, että oletetaan välittäjän olevan selvillä ja kertovan asiakkaalle, että taloyhtiössä on lunastuspykälä. Varsinkin myös siksi, että lunastuspykälä yhtiöjärjestyksessä ei jää huomaamatta, kun se viime vuosisadan alun taloyhtiöissä on muotoa "yksi aa-nelonen". Kyllä moka tässä asiassa oli puhtaasti välittäjän, mutta kaveri ei jaksanut/viitsinyt/halunnut alkaa esittämään vaateitaan välittäjää kohtaan. Ostipa vaan seuraavan vastaavan kohteen ja nieli kiltisti vittuuntumisensa. Kyseessä oli vanha kerrostaloyhtiö Helsingin keskustassa. Kyseessä oleva välittäjä on, tai sen pitäisi olla, maineessa joka on aina ennen toimeksiantosopimusta yhteydessä isännöitsijään ja merkkaa jopa suunnitteilla olevat remontit omaan toimeksiantosopimukseensa. Nyt oli tullut lapsus.
Varsinkin vanhoissa taloyhtiöissä neliöt heittelee. Neliöiden laskutapoja on nykyään kaksi. Kerrosala eli ulkoseinien ulkoreunasta mitatut ja huoneistoala eli seinien sisältä mitatut, mm hormeilla vähennetyt neliöt. Kolmas ja luotettavin tapa on konkreettinen mittaus. Alan ammattilaiset mittaavat säädösten mukaan, jolloin mitta on varmasti oikea. Esim allekirjoittaneen taloyhtiössä on parhaillaan tilanne, että asuntoja on laajennettu, joten edellytän hallitukselta mittaustulosten viemistä yhtiöjärjestykseen, jolloin neliöistä tulee "entistä uskottavammin ja virallisemmin myytäviä" pohjallaan yhtiöjärjestys ja konkreettinen huoneistomittaus. Ei sitten tarviste joskus myydessään selitellä neliöitä.
JanJ:"Ei ole ihan oikeasti mitattu, vaan yhtiöjärjestyksestä.
Joka taas on saanut lukunsa yleensä ulkoseinistä mitattuna. Eli on melkoisen suurpiirteinen arvio. Ja heittää lähes aina."
Kerrosalan ja huoneistoalan ero on villaeristeisissä taloissa noin 15 %, joten olen lauseestasi eri mieltä: Toki ne saadaan yhtiöjärjestyksestä, mutta on väärin sanoa, että siinä käytettäisiin yleensä kerrosalaa. Kyllä kai siinä yleensä käytetään huoneistoalaa, joka on huomattavasti lähempänä oikeita neliöitä, mikä ei kuitenkaan takaa luvulle absoluuttista tarkkuutta, mikä taas johtuu pääosin siitä, että mittaus on suoritettu rakennuspiirustuksista, eikä paikan päällä seinistä.
(ps heh, mä mitää kertonu)