Vuokra- tai omistusasunto

  • 535 296
  • 2 712

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Noissa peräänsoittelevissa välittäjissä on kyllä se etu että prosenttitarjoukset ovat yleensä merkittävästi edullisempia kuin välittäjien sivuillaan esittämät lähtöpalkkiot. En sitten tiedä miten paljon noita prosentteja viilataan jos ihan oikeasti tekee sen välitystoimeksiannon, mutta heittämällä ilmoituksen itse oikotielle saa helposti hait peräänsä ja voi sieltä sitten poimia parhaan vaihtoehdon jos oikeastaan tahtookin myydä kämpän välittäjän kautta :)

Kaveri teki noin ja käytännössä saman firman välittäjä (ei sama välittäjä tosin) antoi 1,5% matalamman tarjouksen verrattuna ihan aluksi tehtyyn hinta-arvion jälkeiseen tarjoukseen. Yksi tapa kilpailuttaa välittäjiä kai tuokin, mutta isommat ketjut eivät välttämättä tuohon haksahda.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän se on järjen köyhyyttä pääkaupunkiseudulla olla itse myymättä asuntoaan. Täällä välittäjän käyttö on ihan perusteltua. Itsekkin kokeilin myydä itse saunallista keskusta-asuntoa, ei vain mennyt, joten laitoin välitykseen ja kaupat tuli. Katsojia tänä aikana kävi (1kk) 2. Välitysliikkeen Ensiesittelyssä 10, mikä taitaa Porissa olla ihan kivasti.
Näinhän se on, että varsinkin pienemmät asunnot on todella helppo saada omatoimisesti myytyä/vuokrattua pk-seudulla. Itse vuokrasin kämpän alkutalvesta ja lähdin kokeilumielessä testaamaan vuokraamista itse, ennen kuin mahdollisesti turvaudun välitysfirmaan. Lopputulos: ilmoitus oikotielle lauantai-iltana, 30-40 yhteydenottoa sunnuntain ja maanantain aikana, asunnon vuokrauksesta sovittu maanantai-iltana.

Huvittavaa asiassa oli myös se, että vaikka olin vuokraamassa asuntoa, niin pari välittäjää (tai sijoittajaa) soitti ja kysyi, että eikö kannattaisi myydä asuntoa. :D
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Taputetaan samaan tahtiin. Itse aloin myymään Espoossa kaksiota tammikuussa 2009, eli pahimpaan hetkeen varmaan 20-vuoteen.
- Pari viikkoa surffailua eri sivuilla ja keskustelupalstoilla, joissa pohdittu ääneen omatoimista myyntiä. Niistä suodatettuna kaikki tärkeä tieto.
- Ikeaan reilu satanen perustuunausta varten. Muistaakseni joku taulu, pari viherkasvia ruukkuineen, siistejä koristetyynyjä, joku koristeviltti, tunnelmallista saunakrääsää ja sen semmoista.
- Siivous, kaikki ylimääräinen pois, sitten uudestaan kaikki ylimääräinen pois.
- Sitten kaikki tarpeellinenkin piiloon ennen valokuvia. Keittiörätti, tiskiharja, koirankuppi, kaikki piiloon.
- Aurinkoisena päivänä kymmeniä ja kymmeniä kuvia eri rajauksilla joka paikasta, korkeudelta ja kulmasta.
- Oikotielle parhaat kuvat ja huolellisesti täytetty ilmoitus, jossa korostettu kämpän lisäksi kulkuyhteyksiä, rauhallisuutta ja luontoa. Myös pariin netin ilmaispalveluun samansisältöinen ilmoitus (Keltainen Pörssi, Nettiasunto..)
- Hesariin myös ilmoitus. Osa lukee pelkästään sitä, eikä tiedä Oikoteistä mitään.
- Isännöitsijältä kaikki oleelliset liput ja laput (isännöitsijäntodistus, tilinpäätös ja mitä niitä oli, en muista). Lapuista ja itse ilmoituksesta paljon paperikopioita. Skannasin myös kaikki koneelle. Näytössä löin kaikille paperi-ilmoituksen heti käteen ja kiinnostuneet saivat mukaansa tai meilillä sähköisesti muut paperit.
- Pidin kaksi näyttöä viikossa. Toinen ke-to alkuillasta ja toinen sunnuntaille sopivasti porrastaen muiden samalla alueella olevien näyttöjen kanssa.

Haastellisinta omalla kohdalla oli myyntiaika, jolloin joka päivä puhuttiin ihan oikeasti lamasta. Oma kaksio oli lisäksi "liian hyvä". Kämppä oli kaikkia muita seudun kaksioita huomattavasti isompi, ylimmässä kerroksessa talon lounaiskulmassa ja vielä muita isommalla parvekkeella. Tuo näkyi luonnollisesti hinnassa. Neliöhinta oli kuitenkin alhaisin. Mulla oli simppeliin taulukkoon tulostettuna joka sunnuntain alueen kaksioiden pyyntihintojen neliöhinnat ja siinä oli boldattuna kyseinen luukku halvimpana. Kun useat päivittelivät ääneen hintaa, niin oli helppoa ystävällisesti esittää lappua ja todeta, että tämähän on alueen halvin kaksio.

Näytöillä kävi monenlaista hiihtäjää. Löin kaikille paperi-ilmoituksen tassuun ja sanoin, että sopii kierrellä ihan rauhassa ja vastaan mielellään kaikkiin kysymyksiin. Moni kysyi, että miksi myyn itse, johon sanoin, että näin voin myydä halvemmalla ja silti jään voitolle välittäjään verrattuna. Kerroin myös, että kauppa tehdään ostajan pankissa, jossa viime kädessä varmistetaan, että kaikki menee oikein. Jotkut tulivat katsomaan niin helvetin ylimielisellä asenteella, että oli vaikea pidättäytyä avovittuilusta. Kaksi tarjousta hylkäsin ilman mahdollisuutta korottaa tarjousta. Meinasi jo alkaa kaduttamaan, kun myynti venyi pariin kuukauteen. Päivien pidentyessä väkeä alkoi kuitenkin lappaamaan selvästi enemmän ja löytyi sieltä lopulta se ostajakin.

Jälkikäteen nopeasti fundeerattuna kaduttaa vähän kun tuli ostettua kuumimpaan aikaan 2007, myytyä kylmimpänä hetkenä 2009 ja hävittyä muutama tonni (168000e -> 160000e). Vaihdoin kuitenkin samalla kylmällä hetkellä ok-taloon landella. Siinä oli pyynti 149000e, josta pulitettiin 135000e. Uskottelen itselleni, että voitolla ollaan ainakin sitä kautta, että parempaan aikaan myydessä myös tämä tönö olisi ollut suhteessa kalliimpi ja viivan alle olisi vielä jäänyt isompi laina ja sen korot.

edit. Heh, nopeasti näemmä oma mieli muuttunut asuntoasioiden suhteen. Multa löytyy tästä ketjusta 2008-lopulta viesti, jossa mietin vakavasti kalliimpaan vaihtamista :) Tuolloin käytiin katsomassa jotain yli 200000e:n paritalonpuolikkaita jossain vitun Veikkolassa. Se olisi tarkoittanut ainakin 25v lainaa, kallista vastiketta ja paskaa elämää. Nyt on 13v laina, jota lyhennetään vielä ylirauhallisesti 800e/kk, eli kiihdytellään vielä, kunhan saadaan pari muuta menoa maksettua. Ei paljoa paina rahahuolet, vaikka napsahtaisi työttömyyttä kohdalle. Jos mukuloida suodaan, niin ei tarvitse miettiä, laitetaanko Sami-Olavi päiväkotiin vuoden ikäisenä tai kummalla on varaa olla kotona. Kyllä iso totuus on siinä, että tavallisella pulliaisella tie raha-asioihin liittyvään onnellisuuteen käy pienten menojen kautta.
 
Viimeksi muokattu:

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Ei siitä kämpän myymisestä noin vaikeeta tarvitse tehdä, mitä tuossa ylempänä kirjoitetaan. Ja kaiken kruunaa että otit 8000 euroa loimeen.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Ei siitä kämpän myymisestä noin vaikeeta tarvitse tehdä, mitä tuossa ylempänä kirjoitetaan. Ja kaiken kruunaa että otit 8000 euroa loimeen.
Niin? Mikä yllä oli vaikeaa? Siivoaminen? Kerro lisää. Itsehän en kokenut myyntiä millään tavoin vaikeaksi ja olen vielä kämpän vaihdosta taloon voitolla. Tällä hetkellä samasta kämpästä saisi varmasti tuon 168000e, mutta tämä talo olisi suhteessa vielä kalliimpi tai en olisi edes saanut tätä. Noin se vaan menee.

edit. Ai niin Seppis on juuri itse myynyt luukkunsa helposti ja siitä pöyhkeys. Minä myin 2009-talvella keskellä pahinta taantumaa. Riippuu vähän mitä käyrää katsoo, mutta ainakin Espoon kaksioiden myyntiajat olivat 2009-talvella keskimäärin 70-80 päivää, kun nyt ovat n. 15-20 päivää.
 
Viimeksi muokattu:

Turma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hpk
Olen itse myymässä asuntoa, ja kokeneemmat voisivat hieman neuvoa.

Kun kaupat tehdään ostajan pankissa, nin ilmeisesti myyjän pankki toimittaa osakekirjat sinne?
Mitä kaikkia palveluita pankeilla on tarjota tuohon asunnon myyntiin?
Entäpä sitten, kun joku haluaa asunnon ostaa, niin oletteko tehneet jonkun käsirahasopimuksen, vai miten olette varmistaneet, ettei tee ohareita (etenkin jos ostotarjouksen hyväksymisen ja itse kaupanteon välillä on jonkin verran aikaa)?
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Niin? Mikä yllä oli vaikeaa? Siivoaminen? Kerro lisää.

Anteeksi Anttimatti. Ei tässä mitään pöyhkeillä, ihmetellään vaan vaivannäköäsi. No ei myynnissä tarvi sätätä minkään kasvien ja taulujen kanssa, ei tulostella mitään esitteitä, ei odottaa aurinkoista päivää kuvien ottoon..

Asia on simppeli, tee se simppelisti.

Paljon on kämppiä myynnissä viidellä kuvalla ja aika sotkuisinakin, mutta ei ne pahemmin myyntiä hidasta.



Entäpä sitten, kun joku haluaa asunnon ostaa, niin oletteko tehneet jonkun käsirahasopimuksen, vai miten olette varmistaneet, ettei tee ohareita (etenkin jos ostotarjouksen hyväksymisen ja itse kaupanteon välillä on jonkin verran aikaa)?

Tottakai. Otat käsirahana 1000-2000e niin ei ostaja karkaa. Tämähän on tapa kaikissa tämän tyyppisissä (auto, osake, kiinteistö) kaupoissa.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Haastellisinta omalla kohdalla oli myyntiaika, jolloin joka päivä puhuttiin ihan oikeasti lamasta. Oma kaksio oli lisäksi "liian hyvä". Kämppä oli kaikkia muita seudun kaksioita huomattavasti isompi, ylimmässä kerroksessa talon lounaiskulmassa ja vielä muita isommalla parvekkeella. Tuo näkyi luonnollisesti hinnassa. Neliöhinta oli kuitenkin alhaisin.
Miten kaksiosi oli liian hyvä ja kallis, vaikka neliöhinta oli alhaisin? Ei mene jakeluun.
Jälkikäteen nopeasti fundeerattuna kaduttaa vähän kun tuli ostettua kuumimpaan aikaan 2007, myytyä kylmimpänä hetkenä 2009 ja hävittyä muutama tonni (168000e -> 160000e). Vaihdoin kuitenkin samalla kylmällä hetkellä ok-taloon landella. Siinä oli pyynti 149000e, josta pulitettiin 135000e. Uskottelen itselleni, että voitolla ollaan ainakin sitä kautta, että parempaan aikaan myydessä myös tämä tönö olisi ollut suhteessa kalliimpi ja viivan alle olisi vielä jäänyt isompi laina ja sen korot.
Tyhmää katumista ja ainakaan mulle ei mene jakeluun. Jos myyt, kun hinnat ovat alhaalla, niin saat uuden kämpänkin halvalla. Ymmärrän, että olet itsekin kuvitellut asian näin. Miksi sitten kaduttaa?

Niinhän se menee, että se ajankohta, milloin ekan kämpän ostat, määrää sen, jäätko "voitolle" asuntosijoituksessasi. Moni ei kuitenkaan ajattele oman kämpän ostoa minään sijoituksena, joten se on yksi ja sama. Tietysti voi yrittää täydellistä ajoitusta ja asua vuokralla aina, kun asuntojen hinnat laskevat.
 

Kissa Jansson

Jäsen
Suosikkijoukkue
We never give in
Kun kaupat tehdään ostajan pankissa, nin ilmeisesti myyjän pankki toimittaa osakekirjat sinne?

Pääsääntöisesti kaupat tehdään myyjän pankissa, siis silloin kun osakekirja on lainan vakuutena. Jos taas sinulla on osakekirja vapaana, pankkia ei kiinnosta missä kaupat teet.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Pääsääntöisesti kaupat tehdään myyjän pankissa, siis silloin kun osakekirja on lainan vakuutena. Jos taas sinulla on osakekirja vapaana, pankkia ei kiinnosta missä kaupat teet.

Siis pääsääntöisesti kaupat tehdään juurikin ostajan pankissa koska näin saadaan asuntolaina-asiat samalla hoidettua. Osakekirja kiikutetaan kaupantekotilaisuuteen myyjän pankin toimesta.
 

Kissa Jansson

Jäsen
Suosikkijoukkue
We never give in
Siis pääsääntöisesti kaupat tehdään juurikin ostajan pankissa koska näin saadaan asuntolaina-asiat samalla hoidettua. Osakekirja kiikutetaan kaupantekotilaisuuteen myyjän pankin toimesta.

Sen mitä olen pankissa työskennellyt (viime ajat nimenomaan rahoituspuolella), ei noin päin ole tehty kertaakaan. Varmasti joskus noinkin päin mutta sanoisin että pitkästi yli 90 %:sesti myyjän pankissa. No mutta ihan sama, täysin turha aihe kinastella.
 

Elton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Jep, kaupat tehdään pääsääntöisesti eli käytännössä aina myyjän pankissa ihan siitä ykinkertaisesta syystä, että osakekirja/panttikirja(t) ovat siellä yleensä lainan vakuutena ja pankki ei anna vakuuksia pois ennen kuin vakuuteen kohdistuvat lainat on maksettu pois. Eli ostajan pankin edustaja tulee kauppoihin mukaan ja tuo tullessaan shekin mistä maksetaan pois myyjän lainat ja sitten vakuus luovutetaan ostajalle joka sitä hetken halailtuaan antaa sen pankkinsa edustajalle joka kiikuttaa sen pankkiin lainan vakuudeksi. Tämä siis sillä perusolettamalla, että kaupassa käytetään lainarahaa.

Itse en ainakaan edes muista koska olisin viimeksi laittanut jonkun kiikuttamaan osakekirjaa/panttikirjaa johonkin pankkiin vaan kyllä ostajan pankin edustaja aina meille raahautuu.

Pääkaupunkiseudulla jostakin ihme syystä tässä näkee poikkeuksia eikä asia varsinaisesti ole ikinä minulle avautunut mikä tähän on syynä...?
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Jep, kaupat tehdään pääsääntöisesti eli käytännössä aina myyjän pankissa ihan siitä ykinkertaisesta syystä, että osakekirja/panttikirja(t) ovat siellä yleensä lainan vakuutena ja pankki ei anna vakuuksia pois ennen kuin vakuuteen kohdistuvat lainat on maksettu pois. Eli ostajan pankin edustaja tulee kauppoihin mukaan ja tuo tullessaan shekin mistä maksetaan pois myyjän lainat ja sitten vakuus luovutetaan ostajalle joka sitä hetken halailtuaan antaa sen pankkinsa edustajalle joka kiikuttaa sen pankkiin lainan vakuudeksi. Tämä siis sillä perusolettamalla, että kaupassa käytetään lainarahaa.

Itse en ainakaan edes muista koska olisin viimeksi laittanut jonkun kiikuttamaan osakekirjaa/panttikirjaa johonkin pankkiin vaan kyllä ostajan pankin edustaja aina meille raahautuu.

Pääkaupunkiseudulla jostakin ihme syystä tässä näkee poikkeuksia eikä asia varsinaisesti ole ikinä minulle avautunut mikä tähän on syynä...?


Olen elämäni aikana kaksi asuntoa ostanut ja molemmat kaupat olen tehnyt omassa pankissa. Eli molemmilla kerroilla myyjä on kiikuttanut osakekirjat mukanaan minun pankkiini.

Molemmat kaupat tehty helsingissä ja muista paikkakunnista ei siis tietoa ole. Eikö se kuitenkin ole helpompaa näin päin, sillä pankki saa heti vekselin omaan holviin kun kaupat on tehty.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Minä olen elämässäni ostanut yhden asunnon, ja tuolloin ainakin ainoa optio oli se, että kauppa tehdään ostajan pankissa. Myyjän pankin edustaja toi osakekirjan paikalle. Mitään muuta vaihtoehtoa ei edes tarjottu.
 

Elton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Olen elämäni aikana kaksi asuntoa ostanut ja molemmat kaupat olen tehnyt omassa pankissa. Eli molemmilla kerroilla myyjä on kiikuttanut osakekirjat mukanaan minun pankkiini.

Molemmat kaupat tehty helsingissä ja muista paikkakunnista ei siis tietoa ole. Eikö se kuitenkin ole helpompaa näin päin, sillä pankki saa heti vekselin omaan holviin kun kaupat on tehty.

Helpompaa ja helpompaa. Aina se jommankumman osapuolen kannalta on helpompaa. Joko siis ostajan pankin edustaja tuo shekin kaupoille ja vie mennessään vakuuden tai sitten myyjän edustja tuo vakuuden ja saa shekin mukaansa.

Sitä en osaa sanoa miksi tämä asia tehdään erilailla kehäkolmosen sisäpuolella kontra ulkopuolella...?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vapaavuori on jälleen nostanut esille asuntolainan korkojen verovähennysoikeuden supistamisen. Säännöllisesti ja viime aikoina yhä useammin pinnalle pulpahtava teema joka epäilemättä ajetaan jossain vaiheessa läpi. Vaikka kävisikin tällä hetkellä ikävästi omalle kukkarolle niin on myönnettävä, että epätervettähän tällainen oikeasti on. Verohyöty muuntuu suoraan ostajien mieltämäksi hoidettavissa olevaksi maksimilainaksi, joka puolestaan siirtyy suoraan ostettavien talojen hintoihin. Tyypillinen tuki joka ei faktisesti auta ostajaa vaan siirtää hänen kauttaan varoja valmistajalle/myyjälle.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Kai ne kaupat voidaan tehdä vaikka saunanlauteilla, mutta pääsääntöisesti ostajan pankissa. Ensimmäisen kerran luen jostain muusta käytännöstä täältä. Kolme asuntokauppaa olen tehnyt (juu ei montaa) ja aina ostajan pankissa. Pankkien käytännöt tai luottamus asiakkaaseen vähän vaihtelee.
- Kun ostin edellistä luukkua, niin kaupat tehtiin meidän pankissa Nordeassa. Myyjät saivat ison shekin, joka kuulemma piti kiireesti kiikuttaa naapuriin OP:hen. OP:n ja Nordean välillä vissiin joku sopimus, joka helpottaa.
- Kun myin samaa luukkua, niin kaupat tehtiin ostajan pankissa, joka sattui olemaan Nordea. Kaikki hoitui luonnollisesti saman tiskin takana. Meidän laina oli muuten vajaan viikon kokonaan ilman vakuutta ennen seuraavaa kauppaa.
- Kun ostettiin nykyistä tönöä, niin kaupat tehtiin meidän pankissa, eli edelleen Nordeassa. Myyjän pankin, tässä tapauksessa Sampon edustaja kiikutti henkilökohtaisesti panttikirjat Nordeaan kaupantekotilaisuuteen.
Tyypillinen tuki joka ei faktisesti auta ostajaa vaan siirtää hänen kauttaan varoja valmistajalle/myyjälle.
Ja kun myyjäkin on useimmissa tapauksissa asunnonvaihtaja, elikkäs ostaja itsekin, niin jäljelle jää vain valmistajat, elikkäs grynderit. Kun asian nielee tällä tavoin, niin pakko myöntää, että saatan olla ensimmäistä kertaa elämässäni jostain samaa mieltä tuon Pajusen ja SOK:n bulvaanin kanssa.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Miten kaksiosi oli liian hyvä ja kallis, vaikka neliöhinta oli alhaisin? Ei mene jakeluun.
Kyseinen kaksio oli kerrostalosta mäen päältä ylimmästa kerroksesta n. 100000000km näköalalla isolta kulmaparvekkeelta lounaaseen n. 60 neliötä . "Kilpailevat" luukut, eli saman alueen kaksiot olivat kaikki 40-51 neliötä alemmista kerroksista pienellä parvekkeella max 30m näköalalla (toisen talon seinä). Pelkät neliöt nostivat kämpän hinnan yli 20000e pikkukaksioita korkeammaksi ja siihen päälle tuo ylin kerros. Kun joku teki haun "kaksio, 0xx00, Espoo", niin kyseinen kämppä oli vähintään 20000e muita kaksioita "kalliimpi", vaikka neliöhinta oli halvin. Se oli siis liian hyvä ja kallis myydä tuossa paskaluukkujen joukossa.

Mutta kuten jo itsekin mainitsit, niin tämä ok-talo otettiin samaan aikaan vielä enemmän alta pyynnin ja kun vaihdettiin reippaasti halvempaan, niin suhteessa yksi "kymppitonni" on paljon enemmän. Jotenkin se halvemmalla myynti luonnostaan kirvelee, vaikka oikeasti voitettiin monta tonnia vaihdossa. Ei se ole mitään katumista.

Nyt kun kämppien hinnat ovat taas kuplassaan, niin äärimmäistä typeryyttä olisi valita (mikäli valinnanvaraa on) tämä kevät parempaan luukkuun vaihtamiseen. Se seuraava askel kun on taas suhteessa vielä enemmän kalliimpi kuin oma kämppä on mukamas nostanut arvoa. Siinä kun oma kämppä on jee jee jonkun tonnin kalliimpi, niin parempi vaihdokki on absoluuttisissa euroissa tuplasti ja velkaeuroissa 2,5 kertaa kalliimpi. Vaikea pidättää naurua, kun työpaikan kahvipöydässä kuulee ties mitä juttua, että "saatiin 9 tonnia enemmän kuin maksettiin" ja nyt päivittävät kymmeniä tonneja kalliimpaan. Vitun urpot.
 

Brett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat, kehä-III:n ulkopuolinen Suomi

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
En kyllä ole oikein vakuuttunut noiden perusteluiden kestävyydestä mutta ehkäpä ehdotuksen vaikutukset voisi tutkia.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En kyllä ole oikein vakuuttunut noiden perusteluiden kestävyydestä mutta ehkäpä ehdotuksen vaikutukset voisi tutkia.
Joo, puurot ja kebabit ovat nyt kyllä menneet sekaisin. Jos hintakuplalla tarkoitetaan jenkkipankkiirien silmitöntä ahneutta riskilainojen bonareiden muodossa, niin sitten ehkä. Minusta kyse oli kyllä massiivisesta lainansaajien maksukyvyttömyydestä eikä hintakuplan puhkeamisesta.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Perustelut ovat minulla ihan erilaiset enkä ole pääsääntöisesti sen paremmin Raimo Sailaksen kuin kokoomusnuortenkaan linjoilla, mutta on totta, että tähän olisi järkevää puuttua. IMF tätä jo ehdotti/suositti paljon aikaisemmin. Toinen ihmeellinen "etuisuus" on se, että omaan omistusasuntoon voi saada asumistukea, jos kohta olen kuulopuheiden varassa; joku paremmin tietävä valistakoon. Ei ihme, että tänään taas nauratti, kun Etu-Töölössä 57-neliöinen, ihan tavallinen kaksio oli 316k€:n pyynnissä.

Edit. Niin, ne perusteluni: uskon, että kaikki tällaiset edut menevät suoraan ihmisten mielissä "ilmaisena" hintoihin. Ei lähdettä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Juu, eikös olisikin hyvä että vaihtelun vuoksi seuraavat parikymmentä vuotta annettaisiin vuokra-asujille verovähennysoikeus maksamistaan vuokrista. Ne joilla on varaa ostaa oma asunto, voisivat maksaa tuosta vaikkapa lisäveroa. Ökytaloista sitten oikein kunnon kuittaukset valtion kassaan.

Niin, kiva lukea näitä hyvin perusteltuja kommentteja.

Mikäli vuokra-asujille annettaisiin vastaava oikeus, niin menisiköhän sekin vuokriin vastaavasti kuin nyt ehkä menee hintoihin tuo kyseessä oleva vähennys?

Mitä noihin muihin aivopieruihisi tulee, niin tutustu nyt aluksi vaikka kiinteistöveroon, varainsiirtoveroon ja vaikka tuloveroon, että maksavatko nämä ökytalojen omistajat jotain veroja?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Toisaalta onko tämä asia nyt ihan oikeasti edes kovin merkityksellinen, verovähennyksen maksimi on kuitenkin 1400 euroa/naama, eli vähän päälle satanen kuussa. Onhan se toki kiva raha, mutta keskivertosuomalainen juo tuollaisen rahan kuitenkin kerran kuussa.

Eli ei ainakaan omaan talouteeni tuo kovinkaan paljoa vaikuttaisi, toki saavutetuista eduista on ikävä luopua mutta jos valtiontalous sitä vaatisi niin kyllä olisin itse valmis luopumaan ko. edusta tai hyväksymään vaikkapa vähennysoikeuden tiputtamista puoleen.

Toki sitten perheitten kohdalla tuolla on jo enemmänkin väliä jos lainat on jaettu kahtia ja molemmat osapuolet ottavat maksimivähennykset tai edes lähelle sitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös