Vuokra- tai omistusasunto

  • 536 151
  • 2 712

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Noista lainojen yhteyksistä vakuutuksiin tuli sellaista mieleen, ettei tuo Osuuspankin bonussysteemi millään lailla ainutlaatuinen kuitenkaan ole. Esimerkiksi Säästöpankki ainakin tällä seudulla tekee yhteistyötä Lähivakuutuksen kanssa ja asuntolainan yhteydessä Lähivakuutukselta sai käytännössä täysin ylivoimaiset tarjoukset kaikista vakuutuksista (auto-, koti-, vapaa-ajan tapaturma- ja mitä nyt mieleen tuleekaan vakuutus). Esimerkiksi Tapiola ei keskittämisetuineen päässyt edes kovin lähelle innokkaasta myynnistä ja tinkimisestä huolimatta. Eipä tarvinnut edes harkita pankkiasioiden siirtämistä Tapiolaan, vaikken tosin olisi tuota tehnyt vaikka olisi hieman halvemmaksikin tullut.

Paikallisuus, joustavuus ja kaikinpuolinen asioinnin sujuvuus sekä helppous ovat kuitenkin erittäin iso juttu sekä pankki- että vakuutusasioissa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ellen ihan väärin muista niin OP:n rahoitusneuvoja tmv. sanoi lainaneuvotteluiden yhteydessä että bonusten arvo on laskennallisesti n. 0,11 prosenttiyksikköä. Tämä meidän tapauksessamme, jolloin lainapääoma heilui 200k tienoilla ja tuo on ilmeisesti laskettu koko lainan takaisinmaksuajalle. Eli jos toisesta pankista saa 0,12 paremman marginaalin niin se jo pärjää bonuksille.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tapiolan keskittäjäasiakkaana kiinnostaisi, että mihin tämä väite perustuu?
Ei rahaliikennettä tiskillä eikä suoraa kontaktia konttoriin puhelimitse. Nämä nyt itselläni on hiertänyt eniten, vaikka tähän saakka olen toki toimeen tullut. Nyt, kun vertailen eri pankkeja, on tämä yksi kriteeri muiden joukossa. Pääasiassa hoidan pankkiasiani netitse, ja tämä Tapiolalla on hyvässä mallissa, mutta kokonaisuus ratkaisee. Keskittämiset sun muut edut varmaan menee eri pankeissa ja vakuutusyhteyksissä suurin piirtein tasan.
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Niin mullakin! Kyse on asunnonvälittäjästä kun omaa kämppää myin..

Meillä oli ideana ottaa myydystä asunnosta saatu voitto sivuun, niin että otetaan uutta lainaa ja laitetaan tuo voitto kasvamaan korkoa. Virkailija oli sitten kuitenkin sumplinut sen mukaan uuden lainan yhteyteen. Ei iso asia, mutta ketutti kun ei ymmärtänyt toteuttaa asiakkaan toiveita. No tästä eteenpäin on eri virkailija.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ok. Ymmärsin, että asiakaspalvelua ollaan vähennetty. En kyllä ole ollut aikeissa vaihtaa, ainakaan vielä. Katsotaan nyt, kun lainaneuvottelut tulevat ajankohtaisemmiksi.
Jees, ilmaisin asian ehkä hiukan huonosti. Nettipankki toimii hyvin, puhelimitsekin pääsee läpi aika nopeasti keskukseen sekä miehitys on vakuutuspuolella ok, mutta nuo pari pointtia on vähän heikosti hoidettu. Käsittääkseni tarkoituksella, "jotta asiakkaille pystytään takaamaan edullisemmat hinnat". Mutta joo, en olisi varmaan itsekään vaihtanut, ellei päähän olisi pälkähtänyt alkaa omistusasujaksi.
 

Lothar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
As Oy:n Hallituksen päätös

En nyt parempaakaan ketjua tälle löytänyt niin laitetaan tänne.

Laista en löytänyt millaisissa tapauksissa asunto osakeyhtiön hallituksen päätöseksen voi viedä yhtiökokoukseen äänestykseen? Voiko kaikki asiat mistä on eri mieltä vaatia äänestykseen? Meillä ongelmana 25 cm parvekkeen laidan yli tuleva satelliitti antenni.ja tämä pitäisi siirtää..
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Laista en löytänyt millaisissa tapauksissa asunto osakeyhtiön hallituksen päätöseksen voi viedä yhtiökokoukseen äänestykseen? Voiko kaikki asiat mistä on eri mieltä vaatia äänestykseen? Meillä ongelmana 25 cm parvekkeen laidan yli tuleva satelliitti antenni.ja tämä pitäisi siirtää..

Osakkailla on vapaa oikeus esittää asioita yhtiökokouksessa päätettäväksi (hallitukselle tiedoksi ajoissa koska päätettävät asiat pitää olla kutsussa mainittuna), myös hallitusten päätösten kumoamisiin liittyen. Suurta sukseeta niille tosin on usein turha odottaa, kun valtaosa osakkaista ei halua vastustaa hallitusta. Ylimääräisen yhtiökokouksen voi kutsua koolle muistaakseni jos kutsun esittää vähintään 10% yhtiön osakkeista.

Näin ulkomuistista kaivettuna.

edit. Tosin heti tulee mieleen poikkeus: Jos asiasta on jo yhtiökokouksessa tehty päätös niin samasta asiasta ei yhtiöllä ole velvollisuutta järjestää uutta yhtiökokousta.
 
Viimeksi muokattu:

Wrister

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Asunnon myynti

Onko täällä ketään, joka olisi myynyt asuntonsa itse, käyttämättä kiinteistövälittäjää? On tullut ajankohtaiseksi myydä nykyinen asuntoni ja kovasti houkuttaisi kokeilla myydä kämppä ilman välittäjää. Kyseessä on rivitalokolmio, joista tiedän olevan kysyntää tällä hetkellä. Hinta-arvio on tullut kysyttyä parilta kiinteistövälittäjältä ja olen lisäksi seurannut alueen toteutuneita myyntihintoja.

Mielelläni kuulisin kokemuksianne, miten on onnistunut ja mitä asioita kannattaa ottaa huomioon asuntoa itse myytäessä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Vanhemmat ovat tuota tehneet useita kertoja onnistuneesti. Vaikutuksena siinä on, että pitää keksiä niille säästyneille tuhansille euroille muuta käyttöä. Ja jos kämppä ei mene kaupaksi, niin voihan välityssopimuksen tehdä myöhemminkin.

Kai tuossa silti voi mokiakin tapahtua, mutta yleisesti ottaen kiinteistövälitysfirmat eivät ole vastuussa koskaan mistään eli sen tyylistä vastinetta rahoille ei saa. Vai väittääkö joku kuullut tapauksesta, missä välitysfirma olisi joutunut maksumieheksi?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko täällä ketään, joka olisi myynyt asuntonsa itse, käyttämättä kiinteistövälittäjää? On....

Ilman muuta itse. Olen myynyt ilman välittäjää ja välittäjän kanssa. Välittäjästä ei ollut mitään hyötyä. Tuntui kuin hänen ainoa tehtävänsä olisi tuon sopimuksen kirjoittamisen jälkeen ollut koittaa minua saada laskemaan hintaa. Lisäksi hänen lasku oli aivan älytön.

En tule enää ikinä maksamaan välittäjälle, koska nykyaikana kaikki ostajat roikkuvat netissä kuitenkin.
 

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
Onko täällä ketään, joka olisi myynyt asuntonsa itse, käyttämättä kiinteistövälittäjää? ...
Mielelläni kuulisin kokemuksianne, miten on onnistunut ja mitä asioita kannattaa ottaa huomioon asuntoa itse myytäessä.

Myin itse viitisen vuotta sitten ja hyvin onnistui. Kysyin ensin hinta-arvion asunnon minulle myyneeltä välittäjältä. Laitoin ilmoituksen lehteen ja pyysin hiukan enemmän mitä välittäjän hinta-arvio oli. Lehden ilmestyttyä pari-kolme kiiinnostunutta soitti ja ensimmäinen paikan päälle käynyt maksoi sen mitä pyysin. Pankki hoiti rahaliikenteeseen kuuluvan paperien pyörityksen ja veloitti siitä parisensataa euroa.

Kannattaisi mennä omaan pankkiisi kertomaan aikeistasi myydä itse asuntosi ja kysyä mitä kannattaa ottaa huomioon.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ne jotka ostavat itsemyyviltä ovat hieman eri porukkaa muihin nähden. Yleensä enemmän perillä asuntomarkkinoista ja asunnoista ylipäätään. Tietävät että itsemyyviltä saa parhaiten tiedot kohteesta. Myös vähemmän sormi keskellä kämmeniä kuin välittäjäriippuvaiset. Eli, kannattaa varautua vastaamaan tarkkoihin kysymyksiin, hankkia tiedot ja paperit prikulleen.

Ongelmana lienee lähinnä se, että tätä porukkaa on merkittävästi vähemmän kuin niitä välittäjän näytöissä käyviä.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Onko täällä ketään, joka olisi myynyt asuntonsa itse, käyttämättä kiinteistövälittäjää?

On. Helppoa, jos ko. kämpillä on kysyntää. Itse pistin lehteen ilmoituksen ja perjantaina mennään pankkiin. Itselläni oli apuna kolmisen vuotta vanha kuntotarkastuslappu, missä olivat hyvät tiedot kämpästä. Myös isännöitsijätodistus on hyvä olla valmiina, josta voi sitten näyttää osakkeen vastikkeen määrän sun muut perusjutut mustaa valkoisella.

Kauppakirjakin kannattaa tehdä itse. Netistä kopioi pohjan ja sitten täyttelemään. Ylihelppoa. Pankki ottaa vissiin kauppakirjan teostakin muutaman saturaisen.

Asunto kannattaa siivota ja ehkä roudata muutama mööbeli varastoon, niin on sitten avaramman ja isomman näköinen tupa.

Iso säästö pienellä vaivalla.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...

Asunto kannattaa siivota ja ehkä roudata muutama mööbeli varastoon, niin on sitten avaramman ja isomman näköinen tupa.

Iso säästö pienellä vaivalla.

Tämähän on tosiaan ihan perusjuttu kun kämppää myy. KAIKKI irtotavara pöydiltä piiloon. Kämppä siistiksi ja mieluiten huonekalujakin vähemmäksi. Ikkunat puhtaaksi ja ikkunoiden edestä tarpeeton pois kuten myös lattioilta. Itse käskin lasten pakata tavarat pahvilaatikoihin, niin, että lasten huoneissa oli vain pöydät ja sängyt. Asutun näköisiä, mutta epäilyttävän siistejä. Kevyt stailaus siis ensin ja sitten vasta valokuvat nettiin. Parhaat puolet esille. Muista, että jos joku asia kämpässä häiritsee sinua, se ei välttämättä häiritse ostajaa. Älä siis puhu mitään negatiivisa. Valehdella ei tietenkään saa, joten kysymyksiin rehelliset vastaukset.
 

Wrister

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kiitoksia mielipiteistä. Pankkiin olen jo aiemmin ollut yhteydessä myyntiaikeistani ja myönteisesti siellä suhtauduttiin asiaan.

Asunnon stailaus eli ylimääräisen tavaran siirtäminen syrjään ja tietysti siivous ovat tärkeitä juttuja ensivaikutelman kannalta.

Eiköhän tuota kannattaisi lähteä kokeilemaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kannattaa laittaa markkinoille, jos vaikka teikäläisen seutuvilla olisi joku meikäläisen tyylinen. Sitähän voi markkinoida kaltaisilleni taukeille vaikka siten, ettei välittäjä ole viemässä siivua välistä, jolloin ostajakin hyötyy. Tai sitten ei. No, itse ainakin aion vinkua hinnasta sen minkä ehdin, kun tässä ehkä on pari itsenäistä myyjää tarjolla lähitulevaisuudessa.

Siisti ja simppeli kämppä antaa varmasti potkua myynnille, mutta turha siitäkään on liikaa paineita ottaa. Ainakin minä ostajana pyrin katselemaan kämppää ihan tyhjänä tauluna, olipa se kuinka homosti stailattu tai ei.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Sellainen sukulaisnaiselta kuultu stailaus-vinkki vielä, että kannattaa leipoa tai ainakin paistaa kanelipullia ennen näyttöä, niin että asunnossa on ihana tuoreen pullan tuoksu.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Sellainen sukulaisnaiselta kuultu stailaus-vinkki vielä, että kannattaa leipoa tai ainakin paistaa kanelipullia ennen näyttöä, niin että asunnossa on ihana tuoreen pullan tuoksu.

Kyllä minä vain pöyhisin niitä rahakätköjä ihanan vanhan käteisen tuoksun aikaansaamiseksi.

Me ostimme nykyisen asunnon kaverilta ja pankki toimi avustajana ostossa. Ei tosiaan ihan rakettitiedettä ole, että jos vaan ostaja on tiedossa niin myisin ainakin henkilökohtasesti ilman välittäjää.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sellainen sukulaisnaiselta kuultu stailaus-vinkki vielä, että kannattaa leipoa tai ainakin paistaa kanelipullia ennen näyttöä, niin että asunnossa on ihana tuoreen pullan tuoksu.
Voi toimia joillain, mutta voi olla myös aika läpinäkyvää. Tietysti mielummin kotoinen pullan tuoksu kuin aamukäry sunnuntaiaamun jäljiltä. Lisäksi sisällä tupakoijien ei kannata luulla liikoja kämpän viehättävyydestä.
 

jamppa1919

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠Ässät♠
Epäilen vahvasti, onko muuta näyttöä kuin joku kiinteistömaailman tutkimus? Kyllä jengi varmaan pääosin kattelee netistä kämpät.

Se riippuu täysin missä asut. Porissa 95% netistä asuntoa kyttäävät etsivät etuovi.comista, mikä on yllätys, yllätys ainoa missä itsemyyjät eivät saa ilmoittaa. Lehteen kun laitat ilmoituksen 9/10 soittajasta on välittäjiä. Pientä asuntoa myydessä sijoittajat raivostuttavat naurettavilla tarjouksilla.

Itse suosittelen sitä, että jos omistaa osakehuoneiston, niin ilmoittelee ensin itse, jos ei mene kaupaksi valitsee hinta/laatu suhteeltaan parhaan välitysliikkeen. Kiinteistöä en itse myisi, ei ole sama juttu.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...Lehteen kun laitat ilmoituksen 9/10 soittajasta on välittäjiä.....

Itse olin myymässä avopuolisoni kaksiota Espoosta noin vuosi sitten. Välittäjiltä saadut hinta-arviot olivat 128-136. Itse ilmoitus muistaakseni oikotielle perjantaina. Ensimmäinen näyttö reilu viikon päähän sunnuntaiksi, mutta kämppä oli myyty 138 tonnilla jo tasan viikon päästä perjantaina. Katsojia kävi viikolla 4, joista ainakin 3 oli ihan potentiaalisia, mutta tämä yksi tarjosi suoraan mitä pyydettiin.

Jos mukana olisi ollut välittäjä, saatu hinta olisi ollut max. 135, mistä välittäjä olisi ottanut noin 5 tonnia, joten viikossa noin 8 tonnia säästöä/voittoa miten vaan. Luultavasti kämppä olisi mennyt välittäjällekin ekalla näytöllä, joten olisi ollut täysin idioottia maksaa monta tonnia parin tunnin työstä.

Se on totta, että noin puolet soittajista oli välittäjiä. Aika monessa ilmoituksessa lukee "ei välittäjille", mutta tiedä sitten miten hyvin tuo tehoaa.
 

jamppa1919

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠Ässät♠
Itse olin myymässä avopuolisoni kaksiota Espoosta noin vuosi sitten. Välittäjiltä saadut hinta-arviot olivat 128-136. Itse ilmoitus muistaakseni oikotielle perjantaina. Ensimmäinen näyttö reilu viikon päähän sunnuntaiksi, mutta kämppä oli myyty 138 tonnilla jo tasan viikon päästä perjantaina.

Niin kyllähän teidän kelpaa asuntoja myydä itse kun nuo ylihintapyydön kauppahinnatkin on jokapäivää, toisin kuin meillä. Porissa on lähes mahdotonta saada edes hintapyyntöä. Tässä juuri nähdään mikä ero on maalla asumisen ja pääkaupunkiseudun välillä. Teillä tuo oikotie toimii, mutta täällä ei kukaan edes tiedä mikä se on. Teillä on kuitenkin todella paljon kuumemmat asuntomarkkinat kuin missään muualla suomessa. Täällä on keskimääräiset myyntiajatkin yli puolet pidemmät kuin teillä. etuoven mukaan Porissa 89 päivää. Helsinki 43 päivää. Aika jäätävä ero.

Kyllähän se on järjen köyhyyttä pääkaupunkiseudulla olla itse myymättä asuntoaan. Täällä välittäjän käyttö on ihan perusteltua. Itsekkin kokeilin myydä itse saunallista keskusta-asuntoa, ei vain mennyt, joten laitoin välitykseen ja kaupat tuli. Katsojia tänä aikana kävi (1kk) 2. Välitysliikkeen Ensiesittelyssä 10, mikä taitaa Porissa olla ihan kivasti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös