Schwalbe kirjoitti:Nykyään kuka tahansa jolla on vähänkään järkevät kk-tulot ja vakituinen työpaikka ostaa asunnon, koska vuokrat ovat niin mielettömät. Toki tähän vaikuttaa myös alhainen korkotaso ja lainojen helppo saatavuus, mutta silti olen siinä uskossa, että jos vuokralla asuminen olisi järkevän hintaista, niin asuntojen hinnoille ei olisi missään vaiheessa tapahtunut tämänhetkisen kaltaista nousua. Nykytilanne ei ole kenenkään paitsi kiinteistönvälittäjien etu.
Olen täysin eri mieltä kokonaisuudessaan tuosta tekstistä.
Asuntojen korkeat hinnat, mitkä johtuvat esim. muuttoliikkeestä, ovat johtaneet siihen, ettei vuokra-asunnoista saa niin suurta tuottoa, että sellaisia kannattaisi omistaa (pl. pienet asunnot joissain lähiöissä). Niinpä vuokra-asuntoja ei ole kovin paljon tarjolla. Mm. kemikaaliviraston työntekijät kaipaisivat hyväkuntoisia vuokra-asuntoja, mutta Helsingissä niitä voi olla vaikea saada.
Toisekseen itse olen sitä mieltä, että tällä hintatasolla ja nousevilla koroilla omistusasuminen on hiemankin kalliimmassa asunnossa ehdottomasti kalliimpaa kuin vuokra-asuminen ellei mieti asunnon mahdollista hinnannousua.
Lisäksi paikallinen kulttuuri, jossa suurin osa haluaa omistaa asuntonsa, vaikuttaa tilanteeseen.
Vaughanin kanssa olen samaa mieltä vuokrasäännöstelystä.
Kaavoittaminen on yksi asia, mutta pitää ottaa myös huomioon se, että kuinka helppoa on valittaa asiasta jos toisestakin. Niinpä monet hankkeet venyvät ja rakentaminen tavallaan junnaa koko ajan jäljessä. Toinen seikka on se, että pääkaupunkiseudulla on monia aika pitkän aikavälin hankkeita kuten esim. Vuosaaren satama. Niinpä on tulossa paljon asuinalueita, mutta niitä ei pusketa hetkessä valmiiksi (Jätkäsaari, Sompasaari/Kalasatama, Laajasalon öljysatama ja Koivusaari sekä muut metron tuomat alueet)... Sinänsä olen Osmo Soininvaaran kanssa samaa mieltä, että pääradan varteen mahtuisi yksi uusi kaupunki ihmisille, jotka haluavat käydä päivittäin töissä pääkaupunkiseudulla.
EDIT: Itse hintatasosta sanoisin, että Helsingissä hinnat ovat mielestäni menneet aika paljon yli, joten varaa korjausliikkeeseen olisi ja on aivan luonnollista, että jos viimeisen vuosikymmenen kovan muuttoliikkeen aikana ei ole ehditty rakentaa niin paljon kuin tarvitsisi niin nyt pitäisi rakentaa, vaikka kysyntää olisikin vähemmän
Viimeksi muokattu: