mountainsnake
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Pittsburgh Penguins
Oliko sulla asia tosiaan näin? Yleisesti ottaen nämä miinuskoron huomioivat sopimusehdot pysäyttivät koron+marginaaliin tasan nollaan, eli pankki ei lähtenyt maksamaan rahaa lainasta. Itsekin makselin useamman vuoden vain kuukausittaisen käsittelymaksun 2.5€ enkä korkoa ollenkaan. Vuoden 2012 aikana pankit sitten laittoivat ehtoihin, että lainasta peritään aina vähintään asiakkaan marginaali ja miinuskorko ei syö sitä pois.
Asiasta oli kymmenisen vuotta sitten runsaasti keskustelua Kauppalehden palstalla ja siellä viriteltiin jos jonkinmoisia ajatuksia joukkokanteesta pankkeja vastaan, mutta kukaan ei sitten oikeasti koskaan lähtenyt kokeilemaan sopimusehtojen pitävyyttä. Mikäli jollain lainanantajalla olisi tuollainen käytäntö ollut, niin eiköhän se olisi ilmi siellä tullut.
Itse otin 2009 ensiasuntoon lainan, ja siloin euribori taisi huidella jossain 2% paremmalla puolen, ja sitten korkojen romahtaessa tosiaan miinusmerkkinen euribori laskikokonaiskorkoa, mutta marginaali mulla oli 0,7 muistaakseni, joten miinusmerkkinen euribori laksi tuota jonnekin 0,4 hujakoille muistaakseni valtaosan laina ajasta, kai se ehtojen puolesta olisi voinnut pakkasrllekin mennä, näin ainakin virkailija sanoi, kun kilpailutin lainan uudestaan myöhemmin, ja en siis vaihtanut. Sittemmin laina alkaa olla maksettu, ja asunto on toiminut 7 vuotta sijoituskämppänä ilman yhtään tyhjää kuukautta tai ongelmia vuokralaisesta. (koputtaa pöytään)
Asustellaan perheen kanssa vanhassa hirsitalossa metsänreunassa kallionpällä, mutta lähellä kuitenkin palveluita. Olen erittäin tyytyväinen okt- asumiseen, ollut jo vuosia, vaikka onhan sitä kovasti kaikkea hommaa, seuraavaksi heti 10mottia klapia liiteriin...