No tuota en minä ainakaan tajunnut tehdä, tuskin kovin moni muukaan.
Mutta siellä 2018-19 otetuissa asuntolainoissa taisi 30-40 % hoksata ottaa korkosuojauksen, minä muiden mukana. Korkojen mahdollisesta noususta kuitenkin puhuttiin jatkuvasti talousuutisissa.
Jos olisi tässä 15v käyttänyt korkosuojauksia ja muita, niin itsellä olisi velkaa ainakin helvetisti enemmän kuin tällä hetkellä. Toki jos pörssissä olisi osannut myydä reveniot huipulla, vaihtaa Nixuun ja siitä ostotarjousrahat suoraan Uponoriin, niin ei tarvitsisi lainoja miettiä. Pari muutakin vaihtoehtoa olisi.
Mutta kun korot olivat alhaalla, niin moni guruista puheli että ”kun vesi laskee, näkee kuka on ilman uimahousuja”, nythän se sitten näkyy. Jotkut ovat itse mitoittaneet taloutensa siten että perse kestää, jotkut ovat ostaneet ”vakuutuksen” jotta perse kestää ja jotkut ovat eläneet vailla huolta huomisesta, noin hyvin rankasti kärjistäen.
Itsellä ei korkosuojausta ole, viimeksi kun pankkia vaihdettiin, niin niiden hinnat olivat jo nousseet korkealle. Jos nykyinen korkotaso jatkuu tällä tasolla, niin tein tuon suhteen huonon päätöksen, jos tippuu parin vuoden päästä kolmosen paikkeille, plusmiinus nolla. Jos laskee selvästi alle kolmen, niin tein tuolla hetkellä hyvän päätöksen.
Toki itse olen siitä onnellisessa tilanteessa että palkasta jää tälläkin hetkellä säästöön ja säästöillä saisi kuitattua velat pois.
Muutenkin tosin olen ottanut lainat aina maksimilaina-ajalla, mutta lyhentänyt sitä huomattavasti nopeammin. Viime vuonna kun pankki vaihtui, niin 25v maksu-aika ja nykyisellä korkotasolla näyttää olevan 13v jäljellä. Ennen korkojen nousuja taisi olla 8v jäljellä.
Ei siis suorana vastauksena sinulle, vaan ihan yleisesti kun suojauksista puhe.
Toki hieman kritisoin termin ”hoksata”-käyttöä, kun aika tarkkaan vuosi sitten ammattilaiset meinasivat että korko kävisi hieman alle kolmessa ja laskisi siitä nopeasti kahden kieppeille. Ja ennen sotaa oli vielä vaisummat näkymät, vaikka korkojen nousu olikin totta. Tosin 2/21 - 2/22 nousua oli huimat 0.08% 12kk suhteen. Mutta ilman putleria olisi monen ”hoksaus” ollut pelkkää menoerää hyvin suurella todennäköisyydellä.
Viittaan siis ammattilaisilla pankkien tekemiin korkoennustuksiin, joita pääsi näkemään tietyissä yhteyksissä