Voiko huippu-urheileva homo olla kannustuksesi arvoinen?

  • 115 571
  • 749

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Sean Avery -tasoinen huutelu pelaajan itsensä tai tämän läheisten vakavista sairauksista tai muista täysin henkilökohtaisista asioista on taas jotakin niin kategorisen vastenmielistä, että on vaikea kuvitella enää kuvottavampaa tapaa "vastustajan hiillostamiseen".
Sellaista se vaan on. Jos joukkueen kahden alimman ketjun tarkoitus on vain saada vastustajan joukkueen avainpelaajan pelihuumori sekaisin ja on olemassa yksi sana jonka kuiskaamalla tuo tehtävä on suoritettu, niin mitä luulet - millä todennäköisyydellä tuo tapahtuu? 75% vai 99%? Lainaten punasydämen kommenttia "Kiusaajia on ollut aina ja tulee aina olemaan, mahdollisuus "suojella" tätä homoseksuaalia on kuitenkin rajallista. Samaan syssyyn voi vaatia pelaajayhdistystä järjestämään maailmanrauhan. "

Vielä kerran:

"Hey Hanrahan! Hanrahan! Hanrahan - Suzanne sucks pussy! Hey Hanrahan she's a dyke! I know, I know! She's a lesbian, a lesbian, a lesbian!"

Ymmärrän että oikeinajattelijoille tämä on selvää. Urheilijoiden jotka sattuvat olemaan homoja tulisi olla mielummin homoja jotka sattuvat olemaan urheilijoita. Se ei riitä että kertoo joukkueen edessä olevansa homo. Ei, siitä pitää järjestää tiedostustilaisuus. "Julkaisuvapaa heti. KalPan maalivahti on homo."

Turun Sanomat muuten kertoo miten RKP:n nuorisojärjestö on huolissaan miten Wallinheimon kommentit "tuhoavat Suomen uskottavuuden vapauden, tasa-arvon ja ihmisarvojen kunnioituksen puolustajana".

Kai mina olen jäävi, mutta minusta tämä ei vaatisi hallituksen hätäkokousta.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Case Wallinheimosta. Mun mielestä Wallinheimo vain kertoi kuinka (huonosti) asiat ovat, eikä sitä, kuinka niiden pitäisi olla.

Wallinheimo vain kertoi sen realiteetin, että kaapista tuleminen nyt vain on haasteellista ja mahdollisesti joukkueelle haitallista.

Sekin on minun mielestäni totta, että tuollaista faktaa, että jossa joukkueessa pelaa homoseksuaali käytettäisiin hyväksi kyseistä joukkuetta vastaan. Ei kai se ole Wallinheimon vika, että tuollaiset huutelut ehkä vaikuttaa joukkueen joihinkin pelaajiin? Wallinheimo ei ole mielestäni vastuussa siitä, että joku joukkueen (homofoobikko?) pelaaja menee sekaisin siitä, että joukkueelle huudellaa homojuttuja. Se on kuitenkin tosiasia, että joihinkin se vain vaikuttaa.

Oli myös typerää lynkata Wallinheimo vertauksesta loukkaantumiseen. Vertauksella Wallinheimo vain tarkoitti sitä, että ei haluta antaa joukkueesta mitään tietoa, mitä voitaisiin käyttää joukkuetta vastaan. Eikai se ole homovastaista, että sanoo vain sen valitettavan tosiasian, että tuollaista tietoa käytetään joukkuetta vastaan?

Pitääkö minunkin siis suuttua matkaoppaalle, joka kehottaa seuraavalla Napolin matkalla olla esittelemättä rahoja syrjäisellä kujalla? Matkaopashan on kauhea ihminen, joka on sitä mieltä, että en saisi esiintyä omana itsenäni. Lisäksi hän on sitä mieltä, että oikeusvaltiossa, kuten Italia ei saisi esitellä rahoja ja se on ihan ok, että joutuu pelon takia toimimaan vasten halua, joka on tapauksessani rahan laskeminen pimeällä kujalla.

Nyt jos joku vetää herneen nenään homojen vertaamisesta rahan laskemiseen pimeällä kujalla Napolissa, haluan sanoa: minulla ei ole mitään homoja vastaan, ja olisi hienoa, jos he voisivat kiekkopiireissäkin esiintyä omana itsenään. Samoin rahojen laskeminen pimeällä kujalla on ihan ok (mikäs minä olen sitä tuomitsemaan) ja sen tulisi oikeusvaltiossa olla mahdollista ilman pelkäämistä. Olen kuitenkin sitä mieltä, että valitettavasti kumpikaan toiveeni ei tällä hetkellä päde käytännössä. Siis: Wallinheimoa ja matkaopasta ei tule dumata siksi, että he vain kertovat asian valitettavan tilan.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minusta Wallinheimolla on pointtinsa. Kyllä julkisesti homoutensa kertova jääkiekkoilija asettaa itsensä silmätikuksi osalle yleisöä ja yhteisöä. Enkä valitettavasti jaksa uskoa, että tämä ainakaan lähitulevaisuudessa tulisi muuttumaan.

No siksipä juuri tässä erityisellä mielenkiinnolla odotetaan ja toivotaan, että joku olisi niin rohkea, että avaisi pelin. Ensimmäisellä tulee tietysti olemaan vaikeaa, mutta jonkun on oltava se ensimmäinen, joka avaa tietä muille. Tästä syystä tuota Liukkosen esiin tuloa kai voikin pitää erityisen hyvänä ja rohkeana vetona.
 
F

Flonaldo

Pitääkö minunkin siis suuttua matkaoppaalle, joka kehottaa seuraavalla Napolin matkalla olla esittelemättä rahoja syrjäisellä kujalla? Matkaopashan on kauhea ihminen, joka on sitä mieltä, että en saisi esiintyä omana itsenäni. Lisäksi hän on sitä mieltä, että oikeusvaltiossa, kuten Italia ei saisi esitellä rahoja ja se on ihan ok, että joutuu pelon takia toimimaan vasten halua, joka on tapauksessani rahan laskeminen pimeällä kujalla.
Matkaoppaalta se olisi oikein validi neuvo.

Mutta jos kyseessä on Napolin poliisipäällikkö, joka antaa nämä kommentit, muuttaa se tilannetta - vai kuinka?

Ja jos Napolin poliisipäällikkö ei ole tehnyt mitään asialle, eikä aio, ei tuntuisi ko. herra tai daami olevan tehtäviensä tasalla. Ja jos Napolin poliisipäällikkö vielä anteeksipyyntönsä yhteydessä kommentoi, että Barcelonassa taas asiat ovat paremmin ja siellä Barcelonan poliisipäällikkö on ottanut aloitteen asiassa... ilman että osoittaa siinäkään kohdin minkäänlaista aikomusta tehdä mitään tälle jatkuvalle turistien keikkaamiselle.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ossi Väänäsen naisasiat ovat kuitenkin - valitettavasti - seiskakamaa, josta pelaajat ammentavat aivan varmasti trash talk -materiaalia. Sean Avery -tasoinen huutelu pelaajan itsensä tai tämän läheisten vakavista sairauksista tai muista täysin henkilökohtaisista asioista on taas jotakin niin kategorisen vastenmielistä, että on vaikea kuvitella enää kuvottavampaa tapaa "vastustajan hiillostamiseen".

Ja siksi sitä harjoitetaan vaikka kuinka "maailmanparantajat" (en nyt tarkoita sinua) sellaista kammoksuisivatkin ja pitäisivät sitä osoituksena siitä, että kiekko on takapajuinen junttien urheilumuoto. Ja kyllä, jos olisin itse asemassa, jossa vastustajan pelaajan peli pitäisi saada sekoitettua niin koettaisin käyttää kaikki mahdolliset keinot saadakseni sen aikaan - vaikka sitten psyykkaamalla häntä hänen hyvinkin henkilökohtaisista asioista. Minusta se nyt vaan kuuluu erityisesti joukkueurheiluun, että sontaa tulee ja sitä on oltava valmis ottamaan vastaan ja pyrittävä nousemaan sen yläpuolelle.

vlad.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Matkaoppaalta se olisi oikein validi neuvo.
Mutta jos kyseessä on Napolin poliisipäällikkö, joka antaa nämä kommentit, muuttaa se tilannetta - vai kuinka?

Hyvä kysymys sulta Flonaldo, koitan vastata.

Jos olisit itse Napolin poliisipäällikkö, et varmaankaan suosittelisi itsekään laskeskelemaan rahoja pimeällä kujalla? Ei siksi, että pitäisit sitä jotenkin vastenmielisenä tai sairaana, vaan siksi, että olet voimaton. Vaikka yrittäisitkin kitkeä rikollisuutta (vrt. homofobia), ei pysty siihen niin hyvin, että kehottaisit toteuttamaan itseään laskemalla rahoja pimeällä kujalla (vrt. kaapista ulos tuleminen)

Eli Napolin poliisipäällikkö varmasti suvaitsee rahojen laskemisen pimeällä kujalla, mutta ei sitä suosittele joidenkin idioottien (=varkaiden) takia. Sama juttu Wallinheimon kanssa, joka varmasti suvaitsee homoja, mutta ei suosittele tulemaan kaapista ulos joidenkin idioottien (=huutelijoiden, homofoobikoiden) takia.
 

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
Yök, ei todellakaan. Homot ovat kuvottavia stalkkereita omasta mielestäni.

Ihmeellistä, että vaikka miljoona Suomalaista on kokeillut kannabista sitä vastustetaan ja max 500 000 on kokeillut homoilua sitä kannatetaan.

Onko porttiteoriaa kumottu? Monet pedomiehet tuntuvat tykkäävän pikkupojista, voiko olla että homoilukokeilut nuoruudessa johtavat pedofiliaan?
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Mutta jos kyseessä on Napolin poliisipäällikkö, joka antaa nämä kommentit, muuttaa se tilannetta - vai kuinka?
Ei se kyllä tilannetta muuta.

Ja jos Napolin poliisipäällikkö ei ole tehnyt mitään asialle, eikä aio, ei tuntuisi ko. herra tai daami olevan tehtäviensä tasalla. Ja jos Napolin poliisipäällikkö vielä anteeksipyyntönsä yhteydessä kommentoi, että Barcelonassa taas asiat ovat paremmin ja siellä Barcelonan poliisipäällikkö on ottanut aloitteen asiassa... ilman että osoittaa siinäkään kohdin minkäänlaista aikomusta tehdä mitään tälle jatkuvalle turistien keikkaamiselle.
Huikeet analogiat hei. Pointsit Napolin poliisipäällikölle rehellisyydestä ja tosiasioiden tunnustamisesta.
 

Jääkuutio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins + ex-Kiekko-Espoo
Onhan se mielestäni aika erikoista jos pelaajayhdistyksestä kerrotaan että "se on ihan ok jos olet homo (tai neekeri), mutta olisi kaikille helpompaa jos et kerro olevasi homo (tai neekeri), sua varmaan kiusataan jos olet homo (tai neekeri) eikä me oikeastaan edes voida tehdä sille mitään, joten se on sun vika jos olet homo (tai neekeri)"

EDIT:

Melkein samaa luokkaa kuin olla homojen adoptiota vastaan "koska niitä kiusataan"
 
Hyvä kysymys sulta Flonaldo, koitan vastata.

Jos olisit itse Napolin poliisipäällikkö, et varmaankaan suosittelisi itsekään laskeskelemaan rahoja pimeällä kujalla? Ei siksi, että pitäisit sitä jotenkin vastenmielisenä tai sairaana, vaan siksi, että olet voimaton. Vaikka yrittäisitkin kitkeä rikollisuutta (vrt. homofobia), ei pysty siihen niin hyvin, että kehottaisit toteuttamaan itseään laskemalla rahoja pimeällä kujalla (vrt. kaapista ulos tuleminen)

Eli Napolin poliisipäällikkö varmasti suvaitsee rahojen laskemisen pimeällä kujalla, mutta ei sitä suosittele joidenkin idioottien (=varkaiden) takia. Sama juttu Wallinheimon kanssa, joka varmasti suvaitsee homoja, mutta ei suosittele tulemaan kaapista ulos joidenkin idioottien (=huutelijoiden, homofoobikoiden) takia.

Aivan helvetin hyvä kirjoitus ja vastaus ontuvaan vertauskuvaan. Ihmisten on aina niin helvetin helppo sanoa, että niin, näin ja noin ja maailma on parempi paikka. On kuitenkin vielä paljon vaikeampaa muuttaa sitä negatiivisesti suhtautuvaa osaa väestä. Tottakai tämä käännetään niin, että jääkiekkoyhteisö on homoja vastaan. Näin ei missään nimessä ole. Jokerifanit tietävät varmaa melko hyvin miltä tuntuu, kun marginaalisen osan tekemisten takia (savuheitteet, hallipenkkien rikkomiset) leimaavat koko fanijoukon huligaaneiksi. Samaan aikaan 99% porukasta on täysin asiallista, mutta kun se häiriökäyttäytymistä harrastava 1% leimaa koko porukan.

Sinkku ei kieltänyt ketään tulemasta kaapista ja lupasi vielä pelaajayhdistyksen tuenkin, eli ei tässä mun mielestäni tapahtunut mitään muuta kuin paskamedioiden ja oman hännän nostajien ("minä suvaitsen, kyllä kaikkien pitää, niin helppoa se on") tilanteen hyväksikäyttämistä. Sinänsä turhaa puhetta Wallinheimolta, koska 100% kansasta tiesi tuon jo sanomattakin.

Kertokaa joku jotain konkreettista, mitä pelaajayhdistys voi tehdä asian hyväksi jos/kun joku tulee kaapista, muuta kuin tukea.

Edit: Ja tuosta aseena käyttämisestä tuli mieleen, että todellakin käytettäisiin aseena koko joukkuetta vastaan. Aiemmin puhuttiin Jarkko Ruudusta, joka toimii täydellisesti esimerkkinä. Kuka oikeasti kuvittelee, että siviili-Jarkko käyttäytyisi sopimattomasti homoa kohtaan? Kaikki kuitenkin tietää, että kentällä kundilla ei pahimmillaan ole mitään rajoja ja voi odottaa mitä vaan. Kaukalossa kun joidenkin tapa ansaita elantonsa on agitoida. Siitä voi sitten olla montaa mieltä, kuinka moraalisesti arvelluttavaa toiminta on, mutta en usko agitaattoreiden katoavan mihinkään.
 
Viimeksi muokattu:

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Case Wallinheimosta. Mun mielestä Wallinheimo vain kertoi kuinka (huonosti) asiat ovat, eikä sitä, kuinka niiden pitäisi olla.

Wallinheimo vain kertoi sen realiteetin, että kaapista tuleminen nyt vain on haasteellista ja mahdollisesti joukkueelle haitallista.

Sekin on minun mielestäni totta, että tuollaista faktaa, että jossa joukkueessa pelaa homoseksuaali käytettäisiin hyväksi kyseistä joukkuetta vastaan. Ei kai se ole Wallinheimon vika, että tuollaiset huutelut ehkä vaikuttaa joukkueen joihinkin pelaajiin? Wallinheimo ei ole mielestäni vastuussa siitä, että joku joukkueen (homofoobikko?) pelaaja menee sekaisin siitä, että joukkueelle huudellaa homojuttuja. Se on kuitenkin tosiasia, että joihinkin se vain vaikuttaa.

Oli myös typerää lynkata Wallinheimo vertauksesta loukkaantumiseen. Vertauksella Wallinheimo vain tarkoitti sitä, että ei haluta antaa joukkueesta mitään tietoa, mitä voitaisiin käyttää joukkuetta vastaan. Eikai se ole homovastaista, että sanoo vain sen valitettavan tosiasian, että tuollaista tietoa käytetään joukkuetta vastaan?

Aamen. Aivan samoilla linjoilla itsekin.

Sekös tässä homokeskustelussa itseä vituttaa kun jos homoista sanot jotain vastaan (vaikka se olisi 100% totta), niin sinut teilataan junttina ihmishirviönä joka vastustaa ihmisen oikeutta vapaaseen seksuaaliseen suuntautumiseen. Sen ei pitäisi mennä näin. Suomalainen homokeskustelu on perseestä, koska kaikki mielipiteet tai sanomiset asiaa vastaat ovat väärin. En ole Päivi Räsäsen suurimpia faneja, en todellakaan, mutta mielestäni on väärin että Päivikin on joutunut median ajojahdin kohteeksi. Kaikki tietää Päivin mielipiteen homoliitoista, mutta silti siitä täytyy kysellä ja tehdä haastatteluita. Ja sitten kun Päivi taas kertoo mielipiteensä (jonka kaikki jo tietävät), niin hups, taas on syntynyt uusi Päivin "homo-möläytys" jonka jälkeen kansa juoksee kilpaa eroamaan kirkosta.

Ja ennen kun joku kerkeää minut teilaamaan rasisti-homovihaajaksi, niin sanottakoon, että minulla on yksi läheinen julkihomo ystävä. Ja hyvä tyyppi onkin, viimeistään häneen tutustuttuani minulla ei ole ollut mitään oikeaa syytä lähteä teilaamaan kaikkia homoja. Mutta se mikä minua, sekä tätä homokaveriani vituttaa, on tämä median nostama hulabaloo asiasta. Tuntuu että jokaisen julkkiksenkin täytyy tulla väkisin kaapista ulos, esimerkiksi Krista Kosonen pari viikkoa sitten. Tämä linkki vie IS:n sivuille kyseiseen uutiseen. Krista siis tuossa haastiksessa kehu yrittäneensä "väkisin" muuttua bi-seksuaaliksi ja oli tällä kuulemma kiihkeä lesbosuhdekin. Harmi vain että tämä suhde kesti ilmeisesti yhden vessapanon ajan.

Mitä tulee itse otsikkoon, voi olla. Mutta mielestäni urheiluun ei saisi kuulua politiikka (johon tämän homo-keskustelukin sisältyy). Minun puolestani jokainen urheilija rakastakoot tai kannattakoot politiikassa ketä tahansa, kunhan se on lakien mukaista.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sekös tässä homokeskustelussa itseä vituttaa kun jos homoista sanot jotain vastaan (vaikka se olisi 100% totta), niin sinut teilataan junttina ihmishirviönä joka vastustaa ihmisen oikeutta vapaaseen seksuaaliseen suuntautumiseen. Sen ei pitäisi mennä näin.

Niinpä. On jotenkin kornia, että ihmiset, jotka "suvaitsevat" ovat loppujen lopuksi aika ahdasmielisiä, vaikka joku esittäisi asiallisiakin mielipiteitä heitä vastaan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Iltasanomien päätoimittaja Ulla Appelsin kommentoi aihetta:

IS: Kommentti: Kaksi miestä – kaksi reaktiota
Ehdit ennen minua, on todella hyvä kommentti tuo ja harvinaista että tulee tuollaiselta taholta.

Itse kun luin tuosta alkuperäisestä tekstistä ja sittemmin lukaisin tuon "oikaisun", niin pisti kyllä ihmettelemään että aiheuttiko se ensimmäinen ja alkuperäinen uutisointi, tai oikeastaan tarkemmin otsikointi ja suoranainen vääristely, okeasti ne mielijäljet, jotka heijastuu mielipiteisiin, vai mistä ihmeestä ihmiset vetivät ne yhteenvedot ja sen että toinen kommentti tulkittiin kuten se tulkittiin. Kun ne molemmat yhdisti yhdeksi kommentiksi miettimättä jotain lööppiostikoita, niin mielestäni Sinuhe nimen omaan haki sitä asetelmaa, että joukkue ja sen urheilijat, kuten niin moni muukin sen homouden luonnollisesti hyväksyy, se vain on sellainen lyömäase sille porukalle joka sitä ei hyväksy tai sillä haluaa harmia aiheuttaa, että on ymmärrettävää että kaapista ei haluta tulla ulos.

Uskon vakaasti että niin pelaajayhdistys, kuin sen keulana Wallinheimo olisivat jokaisen uskaliaan puolella ja tukena, valitettavasti siellä itse kentällä se vaan on jotain mitä käyttää porukkaa vastaan. Enkä usko että edes se itse homosexuaali olisi se jota asia ja huutelu oikeasti loukkaisi, vaan nimen omaan se ryhmädynamiikka ja ne kanssapelaajat olisivat se isoin loukkaantuja, koska omia puollustetaan viimeiseen asti ja tämä aiheuttaa sen että on kokonaisuudelle, jopa sille homolle itselleen helpompaa että ollaan asiasta hiljaa, vaikka se onkin väärin.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Case Wallinheimosta. Mun mielestä Wallinheimo vain kertoi kuinka (huonosti) asiat ovat, eikä sitä, kuinka niiden pitäisi olla.

Wallinheimo vain kertoi sen realiteetin, että kaapista tuleminen nyt vain on haasteellista ja mahdollisesti joukkueelle haitallista.

Sekin on minun mielestäni totta, että tuollaista faktaa, että jossa joukkueessa pelaa homoseksuaali käytettäisiin hyväksi kyseistä joukkuetta vastaan. Ei kai se ole Wallinheimon vika, että tuollaiset huutelut ehkä vaikuttaa joukkueen joihinkin pelaajiin? Wallinheimo ei ole mielestäni vastuussa siitä, että joku joukkueen (homofoobikko?) pelaaja menee sekaisin siitä, että joukkueelle huudellaa homojuttuja. Se on kuitenkin tosiasia, että joihinkin se vain vaikuttaa...

Wallinheimo esiintyi haastattelussa Pelaajayhdistyksen puheenjohtajana ja näin ollen hänen puheensa oli Pelaajayhdistyksen kannanotto. Nyt hänen jutuistaan tuli sellainen käsitys, että Pelaajayhdistys kannattaa homojen jäämistä kaappiin. Ja tämä on erittäin hölmö mielipide.

Paikkailu yritys oli vielä säälittävämpi, surkeaa mediahallintaa.

Jokainen jääkiekossa mukana ollut allekirjoittaa Wallinheimon maalailemat uhkakuvat, psykologisessa sodankäynnissä käytetään kaikki mahdolliset tiedot hyväkseen. Tosin, jos joku homo tulisi kaapista ulos, uskoisin hänen olevan henkisesti sen verran vahvan, että häneen huutelut eivät vaikuttaisi. Suurin ongelma syntyisi oman joukkueen suhtautumisesta ja tämä suurin syy että joukkueurheilijat pysyvät uransa kaapissa, valitettavasti.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Jokainen jääkiekossa mukana ollut allekirjoittaa Wallinheimon maalailemat uhkakuvat, psykologisessa sodankäynnissä käytetään kaikki mahdolliset tiedot hyväkseen. Tosin, jos joku homo tulisi kaapista ulos, uskoisin hänen olevan henkisesti sen verran vahvan, että häneen huutelut eivät vaikuttaisi. Suurin ongelma syntyisi oman joukkueen suhtautumisesta ja tämä suurin syy että joukkueurheilijat pysyvät uransa kaapissa, valitettavasti.

Valittelet Wallinheimon kommentteja ja kuitenkin itse ajattelet samanlailla kuin Wallinheimo.

Eikö Wallinheimo olisi siis asemansa puolesta saanut kyseisiä lausuntoja sanoa? Mielestäni kommenteissa Wallinheimo tavallaan laskeutuu kentälle ja laittaa maskin päähänsä. Jokainen tajuaa ja tietää ettei siellä vastustajalle mitään "nice try"-huudella.

Suomessa on muutenkin niin ihmeellinen ajattelu erityisesti näillä jotka huutelevat homofobiasta ja syyttelevät toisia rasisteiksi. Jääkiekko on muutenkin erilainen peli kuin esim. lentopallo. Jääkiekossa pystyy antamaan taklauksia, nyrkkiä jne... Niin olisikin mielenkiintoista jos homo jäisi vaikkapa "Jarkko Ruudun" jyrän alle a'la "Artturi Lehkonen". Voin vain kuvitella millainen haloo siitä syntyisi. Saatika että se joutuisi tappeluun ja saisi turpaansa. Mitä jos homo löisi nyrkillä vastustajaa turpaan? Se olisi varmaan ihan ok, sillä haukkuihan se sitä luutavaksi "vitun homoksi". Ei tule kenellekään paha mieli.

Mitäs jos homo on marginaalipelaaja joka taistelee pelipaikastaan? Joo ei se pääse pelamaan kun kerto olevansa homo, siitä se johtuu.

Kyllä väitän ongelmia tarjoavan nimenomaan tämä suvaitseva siipi, joka jaksaa nostaa joka hemmetin homo-kommentin tikun nokkaan. En usko että heilläkään kasetti kestää sitä jos joku homopelaaja kaapista tulee ulos ja kentällä kirmaa. Varmasti on jääkiekko nimisessä pelissä fyysisyydestä johtuen vaikea suhtautua homoon.

Luokallani oli homo ja muutaman tavannut sekä televisiossa mitä heitä on nähnyt, niin en pitäisi heidän psyykkistä puolta kovimpana osa-aluuena, joten ihan aidosti olisin huolissaan pään kestämisestä kaukalossa. Vai eikö sitä saisi kiusata? Lehdessä oli juttua Savinaisen olleen erityisen törkeä viime kevään Kasperi Kapaselle, mutta se oli luultavasti ok. Ketään ei kiinnosta.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt hänen jutuistaan tuli sellainen käsitys, että Pelaajayhdistys kannattaa homojen jäämistä kaappiin. Ja tämä on erittäin hölmö mielipide.
[--]
Jokainen jääkiekossa mukana ollut allekirjoittaa Wallinheimon maalailemat uhkakuvat, psykologisessa sodankäynnissä käytetään kaikki mahdolliset tiedot hyväkseen.

Olemme käsittääkseni samaa mieltä niistä ongelmista, joita kaapista tuleminen voi aiheutaa. Olet kuitenkin sitä mieltä, että Wallinheimon olisi pitänyt tukea kaapista tulemista, vaikka siitä ongelmia saattaisi ilmetäkin.

Tuo on hyvä mielipide, enkä sano, että se on väärin. Saatan olla itsekin tuolla kannalla, että kaapista tulemiseen pitäisi rohkaista, vaikka se aluksi vaikeaa olisikin.

Sitä minä en ymmärrä, miksi Wallinheimon mielipide dumataan typeräksi tai homovastaiseksi. Wallinheimo varmasti vilpittömästi näki, että kaapissa pysyminen olisi kuitenkin loppujen lopuksi parempi ratkaisu - ainakin vielä tänäpäivänä (ehkä kymmenen vuoden päästä toisin). Minä suvaitsevana ihmisenä (kaikkitietävänä jumalana) hyväksyn myös Wallinheimon mielipiteen, koska sillä on selkeät perusteet. En näe, että Puheenjohtajana hänen tulisi kannustaa kaapista tulemiseen, jos hän vilpittömästi on sitä mieltä, että tällä hetkellä se ei ole kannattavaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Harri Tikkasen pelit on ainakin menneet ihan perseelleen siitä asti kun kertoi homoudesta. Tai sitten jo siitä asti kun sillä meni tunkki helmasta läpi renkaita vaihtaessa. En muista enää kumpi, mutta "tunkki helmasta läpi" ei ole siis mikään kielikuva.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Luokallani oli homo ja muutaman tavannut sekä televisiossa mitä heitä on nähnyt, niin en pitäisi heidän psyykkistä puolta kovimpana osa-aluuena, joten ihan aidosti olisin huolissaan pään kestämisestä kaukalossa. Vai eikö sitä saisi kiusata? Lehdessä oli juttua Savinaisen olleen erityisen törkeä viime kevään Kasperi Kapaselle, mutta se oli luultavasti ok. Ketään ei kiinnosta.

Onko seksuaalinen suuntautuminen sellainen ominaisuus, minkä pohjalta voidaan yleistää ihmisen psyykkinen kestävyys? Eli kaikilla homoilla on siis heikko psyykkinen kestävyys, mites heterot??

Tilanteen hankaluudesta kertoo aktiiviuransa aikana kaapista ulos tulleiden joukkueurheilijoiden määrä. Jos joku uskaltaisi tehdä täysin poikkeuksellisen teon ja kertoisi joukkuekavereille homoudestaan, hänen täytyisi olla erittäin vahva henkisesti. Tästä syystä en oikein jaksa uskoa, että tällainen kaveri kauheasti välittäisi esim. Savinaisen räksytyksestä.

Wallinheimo on Pelaajayhdistyksen puheenjohtaja ja hänen tulee kertoa yhdistyksen kanta selkeästi. Nyt yhdistyksen kanta ei ole selkeä, Wallinheimon puheista tuli sellainen käsitys, että Pelaajayhdistys kehottaa homoja pysymään uransa ajan kaapissa. Minusta tällainen kehotus on tyhmä ja hölmö, jos joku haluaa kertoa seksuaalisen suuntautumisensa, miksi hän ei saisi sitä tehdä?

Ymmärrän tilanteen hankaluuden, mutta en ymmärrä kehotusta pysyä kaapissa.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Onko seksuaalinen suuntautuminen sellainen ominaisuus, minkä pohjalta voidaan yleistää ihmisen psyykkinen kestävyys? Eli kaikilla homoilla on siis heikko psyykkinen kestävyys, mites heterot??

Ymmärrän tilanteen hankaluuden, mutta en ymmärrä kehotusta pysyä kaapissa.

Heh. No ei tietenkään voi. Oma mutuni vain tuntuu olevan se ettei ne kyllä mitään henkisesti kovimpia ole. Jos ajattelen siltä kantilta mitä paskaa heidän tulisi sietää kaukalossa jokainen peli-ilta.

Häh? Kuka on kehoittanut pysymään kaapissa? Onko homous joku sellainen asia, että kaikkien tulee siitä tietää mediaa myöten? Eikö homo voi olla homo jos media ja kannattajat ei sitä tiedä? Tehän tässä taidattekin suvaitsematon olla.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minusta tällainen kehotus on tyhmä ja hölmö, jos joku haluaa kertoa seksuaalisen suuntautumisensa, miksi hän ei saisi sitä tehdä?

Mun mielestä Wallinheimo kehotti, ei kieltänyt. Tällä on mielestäni iso ero. Wallinheimo varmasti kiittelisi kaveria rohkeudesta, joka sieltä kaapista tulisi. Vaikka Wallinheimo kiittelisi henkilöä, joka kaapista tulisi, on silti perusteltua kehottaa kaapissa pysymiseen aikaisemmin mainituista syistä.

Käsitin Wallinheimon puheista, että seksuaalisen suuntautumisen saa kertoa, mutta se ei ennalta ajateltuna ole suositeltavaa.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Se on varmasti totta mitä Wallinheimo sanoi, että asia ei ole kovin yksinkertainen.

Silti keskustelu on mielestäni ihan väärissä asioissa, jos puidaan sitä vaikuttaisiko jonkun ulostulo joukkueen dynamiikkaan.

Ammattifutari Timo Furuholm kommentoi twitterissä näin : "Olet joko ahdasmielinen tai todellinen amatööri, jos pelisi menee joukkuekaverin homoudesta sekaisin."

Merkittävämpää on, että kaapista ulos tultuaan urheilija voi elää normaalia elämää. Nyt homojääkiekkoilija joutuu siviilissäkin elämään kaapissa ja peittelemään asiaa. Se vie ihmiseltä valtavasti energiaa. Julkisesti asian myöntäminen voisi antaa voimavaroja myös parempiin suorituksiin kentällä.

Voidaan puhua ihmisoikeudesta normaaliin elämään ja sen rinnalla nämä suihku- ja joukkuehenkiargumentit ovat aika mitättömiä.

Jokseenkin yleistä tuntuu myös olevan käsitys, että homot ovat yliseksuaalista porukkaa. Yhtäkkiä kaapista ulos tultua alkaisikin himoitsemaan kaikkia työkavereitaan.

Wallinheimolla on varmasti hyvät aikeet, mutta puhui ohi suunsa alkaessa vertailemaan homoutta sairauden kertomiseen.

Tuo "voidaan käyttää aseena vastaan" on jotenkin tässä yhtälössä täysin mitätön argumentti. Se homo, joka kaapista ulos tulee ja salailun painon hartioiltaan pudottaa tuskin katsomohuuteluista häkeltyy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös