Elisa. Ja laajakaistat noin yleensäkin.
Porukoilla oli hyvin toiminut paikallisen puhelinyhtiön laajakaista. Vuosikymmen meni oikein kivasti. Muutama satunnainen häiriö, mutta siinä se. Sitten tuli Elisa ja osti puljun. Ja muutti laajakaistat Saunalahti-laajakaistoiksi. Siitä sitten alkoivat ongelmat. Myivät puhelimessa äidilleni Elisa Viihteen. Kymmenen hyvää ja yhdeksän kaunista luvattiin.
No paketti tuli ja mukana olivat luvatut osat, plussaa siitä. Mitä nyt wlanin kantavuus on sellaiset reilut 10 metriä, joten unohdetaan se Viihde osuus nyt toistaiseksi, kun tietokone ja telkkari ovat tönön eri nurkissa. Ja mukana tulleet ohjeet olivat tietysti väärin. Soitto vikapalveluun (2,61 euroa/min), konttaamista, johtojen vaihtelua (juu, siinä 15 minuuttia aiemmin toimineessa verkkopiuhassahan se vika yleensä aina onkin ja tottakai pitää käyttää sitä heidän pakettinsa mukana tullutta puolimetristä johtoa) ja muita sirkusliikkeitä, kunnes 10 minuutin kohdalla 'Omagurulle' välähtää: "Jaa, täähän onkin vanha Kympin liittymä. Siinä VCI on eri, kuin näissä muissa ja niissä ohjeissa, jotka sait."
Jippijajei! Netti toimii. Tunnin. Sitten alkaa pätkiä. Toimii viisi minuuttia, hakee viisi minuuttia jne. Itse olen jo muualla, joten äiti soittaa 'Omagurulle.' Taas on vikaa milloin missäkin piuhassa. Konttaamista, bootteja, johtojen vaihtoja, modeemin resetointia jne. tunnin verran kohta seitsemänkymppiseltä äidiltäni: "Jaa, nyt kun minä uudelleen katsoin tätä teidän yhteyttä, niin näyttää se kyllä olevan epävakaa. Joku tekniseltä puolelta soittaaa teille joskus muutaman päivän päästä."
Nyt ollaan jännän äärellä, miten käy.
Tilannetta tietysti parantaa se, että DNA tai Sonera eivät alueelle tarjoa kiinteää laajakaistaa ja 4G on vitsi (ja paikka onkin tosi syrjässä, Suomenlahden rannalla ja linnuntietä ei kymmentäkään kilometriä Kotkan keskustaan.) Prkl!