Mullahan hajosi puhelin tuossa joku aika sitten. Näyttö pimeäksi, eihän sillä sitten mitään tehnyt. Uusi puhelin kaupasta, no problem tähän asti. Lataa Nordean tunnuslukusovellus, aktivoi se uuteen laitteeseen. Eipä mennytkään enää jouhevasti. Softa antoi kolme vaihtoehtoa, yksi oli, että siirrä aktivonti vanhasta laitteesta. Ei onnistu kun se vanha laite ei toimi. Toista kohtaa en muista ja kolmas, mikä soveltui omaan tilanteeseen oli aktivointikoodi, jonka kanssa piti sitten olla Nordean postitse lähettämä PIN-koodi. Eipä siinä sitten muuta kun tilaa PIN ja odota. Nyt taas toimii.Kaikki Mobile Payta ja Google Payta tuskailevat... Voi kun ongelma olisikin se.
Minusta on hyvin huolestuttavaa, että kaikki palvelut siirretään nykyään yhä enemmän kännykällä käytettäväksi. Nettipankitkin luopuvat avainlukulistoistaan.
Tottakai siinä on puolensa, mutta mitäs jos hukkaat sen laitteen? Sen jälkeen olet ihan kädetön. Varsinkin jos se laite on ainoa, ei ole vaikkapa työpuhelinta. Se kulkee mukana.
Itse pystyn kyllä olemaan kaikkien näiden kännykkäpalveluiden käyttäjä, se ei ole ongelma. Mutta näen tässä itse potentiaalisen riskin. Mukana kulkeva, suhteellisen pieni laite. Siitä on moni asia kiinni.
Tämä nykyaika vituttaa aika usein nelikymppistäkin. Ja sitten sanotaan, että älä äijä vingu.
Miten muuten semmoisessa tilanteessa onnistuu kun ihmiseltä pöllitään lompakko ja sen mukana kaikki mahdolliset kortit. Et voi maksaa kortilla, et saa seinästä rahaa etkä voi nostaa konttorissa tililtä kun et voi todistaa henkilöllisyyttäsi. Saako poliisiltakaan uuta henkilökorttia tai passia jos et pysty todistamaan olevasi sinä itse? Ja mistä saat rahaa sillä aikaa kun odotat sitä uutta henkilökorttia? Ja miten edes hommaat kuvan siihen henkilökorttiin kun et voi maksaa valokuvaajalle, koska korttisi vietiin.