Totta helvetissä se on periaatekysymys, jos veloitetaan enemmän kuin on sovittu ja luvattu.
Samaa asiaa voi tietysti kokeilla toisin päin: eikös vain se kaupan kassa olekin pikkumainen, jos menee ostamaan kaljapulloa eikä kassa anna pulloa mukaan, jos summasta puuttuu se 50 senttiä?
Näitä tapauksia näkee välillä lähikaupassa, kun kaljanhimoinen spugge on koonnut palautuspulloista ja paskaisista pikkukolikoista summan, jonka olettaa riittävän uuteen kaljalastiin, mutta sitten ei summa riitäkään kaikkiin pulloihin.
Vai olisiko sittenkin niin, että kassa tekee aivan oikein kun ei anna tuotetta halvemmalla kuin mitä sen hinta on. Aivan samoin kuluttajalla on oikeus saada tuote siihen hintaan mitä hintalapussa lukee ja mistä on kauppa ilmoittanut/mainostanut.
Jos huomaisin joskus kotona, että nyt tuli maksettua juustonpalasta vähän lisää, niin en varmaan jaksaisi itse sitä lähteä perimään, mutta jos kassalla huomaisin kuitista, että nyt jäi esim. joku alennus selvästi saamatta, niin kyllä siitä mainitsisin.
Asiakas ei aina välttämättä ole oikeassa, mutta lähtökohtaisesti häneen on palveluammatissa suhtauduttava sillä oletuksella, että hän on omasta mielestään oikeassa ja että hänen asiaansa on kuunneltava asiallisesti ja hoidettava se loppuun. Monesti se asiakas nimittäin voi olla oikeassa.
Toki sitä spuggen länkytystä ei tarvitse loputtomiin kuunnella eikä asiattomuuksia tarvitse sietää, mutta muuten esimerkiksi lapsiperheellä on täysi oikeus reklamoida, jos vauvalle annetussa lihanpalassa on jotain metallinpalasia. Ei siellä niitä kuulu olla, ja jos on, niin niistä on saatava sopiva hyvitys.
Jos jokaista asiakaspalautetta antavaa ihmistä pitää jonkinlaisena kusipäänä idioottina, joka on aina väärässä, niin sitten on täysin väärällä alalla ja paska asiakaspalvelija, jollaisia Suomessa valitettavasti on edelleen ihan liikaa.
Viime kädessä asiakkaat ja heidän ostoksensa maksavat yksityisten alojen palveluyrityksien työntekijöiden palkat ostoksillaan, ja myös julkisen sektorin työntekijöiden palkat katetaan verovaroin, joten jos sitä kuvittelee olevansa jonkinlainen yli-ihminen, joka on asetettu maan päälle tylyttämään ja halveksimaan typeriä ja tietämättömiä asiakkaita, niin sitten sopii muuttaa vaikka yksinään erakoksi erämetsään, jossa ei tarvitse palvella ketään ihmistä eikä olla palveltavana.