Vituttaa niin, ettei veri kierrä!

  • 2 893 113
  • 13 881

Rote Sau

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS + länsirannikko
Sen sijaan että yrität keskustella niin leimaat kaiken taas negatiiviseksi. Tuo on ihan sama toisinpäin kun joku huru-ukko tulee huutelemaan kaiken paskaksi. Sulle kelpaa vain positiivinen mielipide ja kritiikin kohdalla alat yleistää että aina kaikki leimataan paskaksi.

Mun mielestä täällä palstalla on harvinaisen positiivinen meininki? Eikö sinusta? En ole lukenut kuin yhdeltä nimimerkiltä tuollaista mainitsemasi kaltaista käytöstä, joten älä yleistä.

Aika vähän kriitikot äänessä. En tiedä mikä sinua positiivista ihmistä ahdistaa niin paljon että muutama poikittainen sana saa siilipuolustuksen päälle?

Ei kauas tarvitse viestejä muuten lukea, niin näkee sinun valituksesi suurista tappioista. Mitä väliä niillä on? Omistajat tasan tarkkaan päättävät paljon rahaa laittavat ja ovat tappiot hyväksyneet. Ihan sama onko talouspohja kestävällä pohjalla. Jos ei ole, voi väkeä irtisanoa ja lomauttaa, no big deal. Voi myöskin luopua omistuksesta, jos niin päättää. Jääkiekko Suomessa ei ole koskaan ollut hyvää bisnestä.

Minullahan oli sarkastinen lähestysmistyyli. Itselläni on aika positiivinen olo ensi kaudesta. Kaikki on lähes vaihtunut, niin ei ole mitään painolastia viime kaudesta. Harmi vain, että monella muulla on tarve olla turhan negatiivinen. Tämäkin ketju voisi olla lukossa aina 1. sarjaottelun päättymiseen asti. Jos valmennus ja joukkue olisi sama kuin viime kaudella, ymmärtäisin tämän paljon paremmin. Tämä on enemmänkin "Vituttaa jo ennen kautta 20-21"-ketju.
Minä olen lukenut täällä palstalla arvostelua ainakin HPK, Lukko, Saipa, Ilves ja Ässät faneilta Tepsin tämän kesän touhuja kohtaan. Omilta faneilta on luettavissa kritiikkiä taloutta, valmennusta, senttereitä ja taustatoimintaa kohtaan. Ja kovin tuntuu vituttavan, kun tähän ketjuun kirjoitetaan. Se taas vituttaa minua, siksi kirjoitin äsken vitutusketjuun. Sinua taas vitutti minun vitutukseni muiden vitutuksesta, joten olemme molemmat siis oikeassa ketjussa. Tepsin suosituin ketju muuten kaudesta toiseen! Sekös vasta vituttaakin.

En tiedä yleistätkö nyt kaikkiin kriittisiin kirjoituksiin vai kohdennatko tämän minulle?

En osaa oikein kommentoida kun en "vastusta kaikkea mitä seurassa yritetään ja tehdään". Voit mennä lueskelemaan aikaisempia kirjoituksia ja varmasti löydät sieltä myös positiivisia kommentteja.

EDIT: Huomaan muuten että osalle pelkästään se että tämä ketju nousee pinnalle, on aivan ylitsepääsemätön paikka. Itse en monesti edes huomaa missä ketjussa ollaan kun otan kantaa keskustelun aiheisiin. Eli alleviivataan vielä että eipä tätä nimimerkkiä ainakaan vituta niin, ettei veri kierrä, hehe.

Tämän tarkoitit Tuulettimelle, mutta itse näköjään käänsit minun yleistyskommenttini itseesi. :) Minun kommenttini ei ollut sinulle tarkoitettu, vaikka nyt sattuikin tulemaan heti perään. Muuten olisin lainannut viestiäsi.
 

eki likanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Albijon Muzaci
Nythän on jo heinäkuun loppupuoli, eli häsärit #kaikillekenkää ja #HCTPS trendaamaan!
 

Tuuletin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps, änäri suomalaiset
Nyt on ammattilaisia puikoissa ja siihen olen tyytyväinen. Hiukan kuitenkin vieläkin epäilyttää että onko tuo Suomen mittakaavassa todella paisutettu organisaatio tarpeellinen ja riittääkö taloudelliset resurssit pyörittämään sitä sekä joukkuetta oikeasti voitollisesti.
Ei tästä voi muuta kuin toivoa, että supercellin pojat ovat järkeviä kavereita ja ymmärtävät omat taloudelliset reaaliteetit huomioon ottaen. Pari vuotta sitten todettiin, että tps haluaa olla Euroopan paras kasvattajaseura ja sitä suunnitelmaa vasten nämä panostukset ovat mielestäni erinomaisia. Kyse ei aina tarvitse olla "omista" junnuista kun puhutaan kasvattamisesta. Näen mielellään että tulevan kauden venäläiset ja jenkit ottavat kaipaamansa seuraavan stepin Turussa ja pääsevät urallaan eteenpäin.

Voinet myöntää että melkoista yritys-erehdys -toisintoa tämä on ollut pitkään? Miksei siis heti palkattu ammattilaisia kun Supercellit tähän touhuun lähtivät? Onko se Tepsin hyvyyttä että nyt rakennettiin käytännössä koko
organisaatio ja joukkue uudelleen? Vai oliko se huonoa omistamista ja johtamista joka tähän johti?
Tästä ollaan samaa mieltä mutta oma näkemykseni on, että saatavilla ei aina ole ollut tämä tason seppiä.
Valmentaja valinta kieltämättä edelleen näillä tiedoilla on mysteeri mutta omassa päässäni pyörii mahdollinen kuvio myös tuohon liittyen, mutta en lähde sitä tässä nyt julistamaan.


En tiedä yleistätkö nyt kaikkiin kriittisiin kirjoituksiin vai kohdennatko tämän minulle?
Ei ollut sinulle mikään henkilökohtainen solvaus vaan keskustelun avaus. Kritiikkiä on aina helppo antaa mutta kongreettisia parannus ajatuksia täällä harvemmin on näkynyt. Yhtään vastaan väittämättä kommenteissasi on totuuden siemen, mutta mielellään itse pyrin antamaan mahdollisuuden näille muutoksille ja myös aikaa organisaatiolle toteuttaa valittua toiminta-tapaa. Mikäli tuleva kausi kääntyy flopin puolelle en vielä siinäkään vaiheessa tuomitse tehtyjä organisaatio muutoksia. Laivaa ei käännetä yhden kauden aikana vaan tärkeämpää on nyt pitää kiinni siitä mihin ollaan lähdetty. Tulokset kyllä tulevat ajan kanssa jos ovat tullakseen, mutta sinkoilu suunnasta toiseen ei toimi koskaan.
 

Smirnoff

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS #26
Ei kauas tarvitse viestejä muuten lukea, niin näkee sinun valituksesi suurista tappioista. Mitä väliä niillä on? Omistajat tasan tarkkaan päättävät paljon rahaa laittavat ja ovat tappiot hyväksyneet. Ihan sama onko talouspohja kestävällä pohjalla.

sillä itseasiassa on väliä millaisella talouspohjalla seura pyörii. En nyt mistään löytänyt sitä juttua mistä täälläkin on kirjoitettu. Eli Liiga tosiaankin voi puuttua mikäli seuralla ei ole mitään positiivista talousnäkymää, vaikka kuinka olisi miljardöörejä omistajina. Liigaseuran ei kuulu pyöriä omistajien taskujen kautta vaan sen on kykenevä pystyä toimimaan omillaan.
 

Tuuletin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps, änäri suomalaiset
Kellään ei tosin taida olla kokemusta loppuenlopuksi jääkiekkoseuran rakentamisesta tai johtamisesta.
Varmasti totta tämäkin mutta en vain näe mistä oltaisiin vastaavalla rahalla saatu pätevämpi organisaatio.
Hinnasta ei minulla ole mitään tietoa mutta pitkällä seurajohtamisella varustettua johtoa luulisi olevan suomesta melko vaikea löytää ja vielä halvemmalla kuin nykyinen kombo.
 

HC Hetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
sillä itseasiassa on väliä millaisella talouspohjalla seura pyörii. En nyt mistään löytänyt sitä juttua mistä täälläkin on kirjoitettu. Eli Liiga tosiaankin voi puuttua mikäli seuralla ei ole mitään positiivista talousnäkymää, vaikka kuinka olisi miljardöörejä omistajina. Liigaseuran ei kuulu pyöriä omistajien taskujen kautta vaan sen on kykenevä pystyä toimimaan omillaan.
Ja sä oot sitä mieltä että Liiga vois potkaista Tepsin ulos.. Ihan vaan siksi että Kodisoja ja Paananen takaa taustalla toimimisen?
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Palkataan valmiiksi raskaaseen henkilöstöön lisää kalliita miehiä. Revitään niiden menot suoraan pelaajabudjetista. Palkataan muukalaisarpoja ja selitellään, kun ei ole rahaa laadukkaisiin pelaajiin. Joukkue mikä on vailla punaista lankaa tarvitsisi edes kunnollisen valmentajan joka kommunikoi ja saa edes jotenkin ryhmän yhtenäiseksi. ”Emmää ny tiärä” ja pari suolapatsasta...
Kiva jos useimmille menee läpi ja toiveet on josain suorassa pudotuspelipaikassa..

Pistetään nä viestit ylös, kun Raipe johdattaa Tepsin ensikaudella mestaruuteen. Hunajata sulle, torilla tavataan!
 

ILIMAVEIVI

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
sillä itseasiassa on väliä millaisella talouspohjalla seura pyörii. En nyt mistään löytänyt sitä juttua mistä täälläkin on kirjoitettu. Eli Liiga tosiaankin voi puuttua mikäli seuralla ei ole mitään positiivista talousnäkymää, vaikka kuinka olisi miljardöörejä omistajina. Liigaseuran ei kuulu pyöriä omistajien taskujen kautta vaan sen on kykenevä pystyä toimimaan omillaan.
Huolihan meillä kaikilla on seuran taloudesta . Ikävä on Ansaksen aikoja ja samaa mieltä kanssasi että Jokinen olisi ollut syytä pistää vaihtoon. Mutta miten mielestäsi TPS:n olisi pitänyt toimia? Keitä olisi pitänyt valita seuranjohtoon, miten joukkue olisi pitänyt rakentaa jne.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei kauas tarvitse viestejä muuten lukea, niin näkee sinun valituksesi suurista tappioista. Mitä väliä niillä on? Omistajat tasan tarkkaan päättävät paljon rahaa laittavat ja ovat tappiot hyväksyneet. Ihan sama onko talouspohja kestävällä pohjalla. Jos ei ole, voi väkeä irtisanoa ja lomauttaa, no big deal. Voi myöskin luopua omistuksesta, jos niin päättää. Jääkiekko Suomessa ei ole koskaan ollut hyvää bisnestä.

Minullahan oli sarkastinen lähestysmistyyli. Itselläni on aika positiivinen olo ensi kaudesta. Kaikki on lähes vaihtunut, niin ei ole mitään painolastia viime kaudesta. Harmi vain, että monella muulla on tarve olla turhan negatiivinen. Tämäkin ketju voisi olla lukossa aina 1. sarjaottelun päättymiseen asti. Jos valmennus ja joukkue olisi sama kuin viime kaudella, ymmärtäisin tämän paljon paremmin. Tämä on enemmänkin "Vituttaa jo ennen kautta 20-21"-ketju.
Minä olen lukenut täällä palstalla arvostelua ainakin HPK, Lukko, Saipa, Ilves ja Ässät faneilta Tepsin tämän kesän touhuja kohtaan. Omilta faneilta on luettavissa kritiikkiä taloutta, valmennusta, senttereitä ja taustatoimintaa kohtaan. Ja kovin tuntuu vituttavan, kun tähän ketjuun kirjoitetaan. Se taas vituttaa minua, siksi kirjoitin äsken vitutusketjuun. Sinua taas vitutti minun vitutukseni muiden vitutuksesta, joten olemme molemmat siis oikeassa ketjussa. Tepsin suosituin ketju muuten kaudesta toiseen! Sekös vasta vituttaakin.

En kiistänyt missään kohtaa ettenkö kritisoisi kun on paikka ja kiittelisi kun on paikka. Miten siis taloudesta kritisoiminen on valittamista? Eikö se ole ihan validi pointti jos tehdään lähemmäs 2 miljoonaa turskaa?

Aika erikoinen ajattelumalli jos tappiolla ei ole mitään väliä. Miksi sitten edes tehdään mitään pelaajabudjettia ku voitaisiin vaan ostaa kenet huvittaa mottipäisillä summilla?

Mutta joo ymmärrän että ei tästä hyvää bisnestä saa. Siltikin se että syydetään rahaa aivan tolkuttomasti on eikä saada vastinetta, on huolestuttavaa. Mesenaatit kyllästyy leluihinsa ja siinä kohtaa jos ollaan joka suuntaan pystyssä, tulee noutaja todella nopeasti. Ei tuossa tarvitse jalkapallo-Tepsiä kauemmas katsella kun näkee savuavat rauniot joiden jäljiltä paluu järjelliseen tekemiseen on todella tuskallista. I got the Blues in me.

Mutta tuohon lopun tajunnanvirtaasi vaan hymiö. Ymmärrän pointtisi ja otetaan iisimmin. Mutta ei mua kyllä edelleenkään vituta.

Tämän tarkoitit Tuulettimelle, mutta itse näköjään käänsit minun yleistyskommenttini itseesi. :) Minun kommenttini ei ollut sinulle tarkoitettu, vaikka nyt sattuikin tulemaan heti perään. Muuten olisin lainannut viestiäsi.

Sen verran oon yksinkertainen että tästä en enää tajunnut sanaakaan.

Luit varmaan jonkun syvemmän merkityksen tekstiini mitä siellä ei ainakaan kirjoittajan mielestä ollut.

Mutta huomaan tosiaan että tämän ketjun pinnalle ponnahtaminen aiheuttaa joissakin jo sen tunteen että nyt on todella negatiivinen meininki. Itse en vielä noin pienistä huolestuisi.
 

Smirnoff

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS #26
Ja sä oot sitä mieltä että Liiga vois potkaista Tepsin ulos.. Ihan vaan siksi että Kodisoja ja Paananen takaa taustalla toimimisen?
Harmi, kun en löydä sitä artikkelia. Ehkä joku muu sattuu muistamaan ja löytämään, mutta muistaakseni siinä oli ihan Liigan puolelta henkilö kertomassa, miten Liigalla on mahdollisuus puuttua mikäli seura ei ole kykenevä toimimaan ilman omistajien omaa rahaa. Kyse oli nimenomaan tästä tepsin tilanteesta, missä omistajat olivat pumpanneet jo 8milj. Ennen uusinta tilinpäätöstä.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei tästä voi muuta kuin toivoa, että supercellin pojat ovat järkeviä kavereita ja ymmärtävät omat taloudelliset reaaliteetit huomioon ottaen. Pari vuotta sitten todettiin, että tps haluaa olla Euroopan paras kasvattajaseura ja sitä suunnitelmaa vasten nämä panostukset ovat mielestäni erinomaisia. Kyse ei aina tarvitse olla "omista" junnuista kun puhutaan kasvattamisesta. Näen mielellään että tulevan kauden venäläiset ja jenkit ottavat kaipaamansa seuraavan stepin Turussa ja pääsevät urallaan eteenpäin.

---

Tästä ollaan samaa mieltä mutta oma näkemykseni on, että saatavilla ei aina ole ollut tämä tason seppiä.
Valmentaja valinta kieltämättä edelleen näillä tiedoilla on mysteeri mutta omassa päässäni pyörii mahdollinen kuvio myös tuohon liittyen, mutta en lähde sitä tässä nyt julistamaan.


Juu hyvä, respect. Asiallista keskustelua ja argumentointia. Vittuttaa -ketjussakin voi olla hyvää keskustelua ilman että kumpaakaan varsinaisesti vituttaa.

En nyt sen enempää ala edes vasta-argumentoimaan kun näitä samoja asioita ollaan kerrattu jo useasti. Aika hyvin tuotiin tuossa kantamme jo esille. Mielipiteet ja näkökulma voi olla erilainen mutta toivetila on molemmilla täysin sama, eli TPS pitää oikeasti saada nyt pitävälle pohjalle ja nousu-uralle.

Minäkään en nyt liikaa painoarvoa antaisi tulevalle kaudelle ja itseä häirtseekin se että monella silmät sumenevat muutaman pelaajajulkistuksen myötä. Jotenkin toivoisi kannattajiltakin että osataan vähän katsoa isompaa kuvaa. Mutta se on vaan oma kokemukseni ja puolestani jokainen saa kannattaa juuri niinkuin tahtoo. Tunteella ja hetkessä eläminen ei ole väärin. Sitä samaa vapautta toivon myös kriittisille kannattajille.

Ei ollut sinulle mikään henkilökohtainen solvaus vaan keskustelun avaus. Kritiikkiä on aina helppo antaa mutta kongreettisia parannus ajatuksia täällä harvemmin on näkynyt. Yhtään vastaan väittämättä kommenteissasi on totuuden siemen, mutta mielellään itse pyrin antamaan mahdollisuuden näille muutoksille ja myös aikaa organisaatiolle toteuttaa valittua toiminta-tapaa. Mikäli tuleva kausi kääntyy flopin puolelle en vielä siinäkään vaiheessa tuomitse tehtyjä organisaatio muutoksia. Laivaa ei käännetä yhden kauden aikana vaan tärkeämpää on nyt pitää kiinni siitä mihin ollaan lähdetty. Tulokset kyllä tulevat ajan kanssa jos ovat tullakseen, mutta sinkoilu suunnasta toiseen ei toimi koskaan.

Sen verran tuohon totean että kritiikkihän ei ole sama kuin ettei antaisi mahdollisuutta. Kyllä kriitiikkiä voi antaa, mutta pitää myös osata myöntää jos oli väärässä. Ilman kritiikkiä ei kuitenkaan yksikään organisaatio kehity.

Mielellään sitä myös keskustelun nimissä tuo näitä omasta mielestä kummallisuuksia esille. Kun aika pitkä on odottavan aika, jos pitää aina jälkikäteen tulla sanomaan että kyllä minä silloin sitä Helmisen palkkaamista ihmettelin, mutta en viitsinyt olla negatiivinen ja sanoa mitään. Väittäisin että laihtuisi tämäkin keskustelupalsta aika yksitotiseksi tyhjäksi lätinäksi.

Eri asia on sitten tuomitseminen. Sen minäkin koen negatiiviseksi jos tuomitaan etukäteen ilman perusteita.

Mutta siis tuloksia odottelemaan. Lupaan siltikin nostaa epäkohtia ja hyviä juttuja matkan varrelta esiin, jopa jo ennen kuin ne ovat realisoituneet.
 

HC Hetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Harmi, kun en löydä sitä artikkelia. Ehkä joku muu sattuu muistamaan ja löytämään, mutta muistaakseni siinä oli ihan Liigan puolelta henkilö kertomassa, miten Liigalla on mahdollisuus puuttua mikäli seura ei ole kykenevä toimimaan ilman omistajien omaa rahaa. Kyse oli nimenomaan tästä tepsin tilanteesta, missä omistajat olivat pumpanneet jo 8milj. Ennen uusinta tilinpäätöstä.
Ei tarvi etsiä, muistan tuon kirjoituksen. Mutta oikeestiko uskot että tuon syyn takia Tepsi potkittais pois Liigasta? Siinä on vielä aika iso ero kertoa että teoriassa voisi potkia kuin että oikeesti potkittais veks. Tepsi on kaikesta hölmöilyistään huolimatta tärkeä Seura liigalle.
 

Smirnoff

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS #26
Huolihan meillä kaikilla on seuran taloudesta . Ikävä on Ansaksen aikoja ja samaa mieltä kanssasi että Jokinen olisi ollut syytä pistää vaihtoon. Mutta miten mielestäsi TPS:n olisi pitänyt toimia? Keitä olisi pitänyt valita seuranjohtoon, miten joukkue olisi pitänyt rakentaa jne.
Siellä on nyt sellanen parikymmentä toimihenkilöä pyörittämässä seuraa. Johtajia, päälliköitä ja valmentajia rosterin verran. Alla olevat riittäisi kyllä, jos olisi pätevyyttä.

- Hallitus, jossa omistajat tai niiden edustajat
- Toimitusjohtaja
- Markkinointipäällikkö
- Urheilutoimenjohtaja
- Valmentaja
- Apuvalmentaja
- Fysiikkavalmentaja
- Maalivahtivalmentaja

siinä tarvittavat johtajat, päälliköt ja valmentajat
 

Smirnoff

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS #26
Ei tarvi etsiä, muistan tuon kirjoituksen. Mutta oikeestiko uskot että tuon syyn takia Tepsi potkittais pois Liigasta? Siinä on vielä aika iso ero kertoa että teoriassa voisi potkia kuin että oikeesti potkittais veks. Tepsi on kaikesta hölmöilyistään huolimatta tärkeä Seura liigalle.
Ei, vaan vastasin vain siihen, kun eräs nimimerkki sanoi, että sillä ei ole mitään väliä kuinka paljon omistajat hassaavat omia rahojaan seuraan. En hyökännyt kenenkään kimppuun, ilmoitin vain, että kyllä sillä on väliä, koska olin lukenut tuon artikkelin.
 

ILIMAVEIVI

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Siellä on nyt sellanen parikymmentä toimihenkilöä pyörittämässä seuraa. Johtajia, päälliköitä ja valmentajia rosterin verran. Alla olevat riittäisi kyllä, jos olisi pätevyyttä.

- Hallitus, jossa omistajat tai niiden edustajat
- Toimitusjohtaja
- Markkinointipäällikkö
- Urheilutoimenjohtaja
- Valmentaja
- Apuvalmentaja
- Fysiikkavalmentaja
- Maalivahtivalmentaja

siinä tarvittavat johtajat, päälliköt ja valmentajat
Se että TPS:llä on parikymmentä toimihenkilöä pyörittämässä seuraa johtuu paljolti myös Gatorade centeristä ja sen toimintojen pyörittämisestä. Sitten kun mennään itse joukkueeseen niin ei TPS:llä ole sen enempää kuin muillakaan joukkueilla noita toimihenkilöitä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Mas@

Smirnoff

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS #26
Se että TPS:llä on parikymmentä toimihenkilöä pyörittämässä seuraa johtuu paljolti myös Gatorade centeristä ja sen toimintojen pyörittämisestä. Sitten kun mennään itse joukkueeseen niin ei TPS:llä ole sen enempää kuin muillakaan joukkueilla noita toimihenkilöitä.
Ei, vaan nimenomaan joukkuetta pyörittää.. yhdelläkään toisella seuralla ei ole läheskään näin montaa turhaketta.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Välillä toivois, että tän palstan ”asiantuntijat” pääsisivät johonkin joukkueeseen omistajiksi tai toimareiksi. Montakohan päivää tai tuntia mahtaisi kyseinen seura pysyä pystyssä? Kritiikkiä saa ja kuuluu antaa, mutta tollanen ylenpalttinen ”kaikki on paskaa minä paras” lätinä on kuvottavaa. En tiedä onko näiden nimeltämainitsemattomien nimimerkkien tarkoitus vain provota täällä vai mitä? Surullista jokatapauksessa.
 

khufu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Peliitat
En nyt ota kantaa sinänsä asiaan jota kommentoit mutta tämä yksittäinen lause hyppäsi silmille.

Olen siitä osittain samaakin mieltä, eli järjestys on oikein.

Mutta mitä tarkoittaa tuo laittamalla talouden kuntoon? Eihän tästä ole mitään merkkejä Tepsissä. Päin vastoin organisaatiota paisutettiin melkoisesti jälleen palkkaamalla hallintoon suhteellisen nimekkäitä (=kalliita) ukkoja. Ja ei tarvitse vaivautua kertomaan että nämä tekevät töitä ilmaiseksi rakkaudesta lajiin.

2015 lähtien on tappiota kertynyt lähemmäs 11 miljoonaa euroa ja vaikea uskoa että tulevakaan kausi on voitollinen kun touhua vierestä seuraa.

Samaan aikaan esim. joku Kärpät, jota voinee pitää Suomen tasolla mittarina taloudellisesta ja urheilullisesta onnistumisesta, on tehnyt voittoa vajaa 3,5 miljoonaa euroa (2015-19), eli keskimäärin 700k€ per vuosi. Tuo on tällä hetkellä maksimitaso jolle Suomessa päästään.

Jos nyt oikein optimistisia ollaan ja sanotaan että TPS tekee miljoonan per vuosi voittoa, kun saa tämän poskettomissa mittakaavoissa olevan tulevaisuuden visionsa lentoon, niin siinä saa sellaiset 11-12 vuotta tehdä tuota tulosta että kuittaa tähän astiset tappiot.

Joo ymmärrän että tuota ei siinä vaiheessa kukaan noin laske, mutta haluan asettaa tämän perspektiiviin.

Ei tässä oikein panos ja tuotto kohtaa, eli ihan puhtaasti oligarkkitouhuja tämä on. Suomen mittakaavassa ei TPS tule koskaan tekemään sellaista voittoa joka perustelisi tällaiset panostukset.

Tämä siis jos ajatellaan tuota khufun lausetta taloudellisesta kuntoon laittamisesta.

Toki kannattajana toivon että tällä järjettömällä resurssien tuhlauksella saadaan sivutuotteena Tepsille ylivoimaiset olosuhteet, joilla dominoida Liigaa taas vuosikymmen. Mutta vaikea tässä nyt on antaa kehuja että tämä kovin fiksusti olisi toteutettu. Tätä toteutetaan armottomalla rahan viskomisella ja toivotaan että se hullu euromäärä tuottaa jossain kohtaa toivotun tuloksen.

Suurimpina riskeinä on se että se ei rahasta huolimatta toteudu tai että rahoittajat kyllästyvät.

Olet ihan oikeassa, että näytöt talouden osalta ovat lähivuosilta heikot. Lähinnä tuo nyt oli teoreettista pohdiskelua, miksi siinä, että käytetään rahaa ensin muuhun kuin joukkueen vahvistamiseen voisi olla järkeä.

Kodisojan ja Paanasen tullessa remmiin TPS oli jo raskaasti tappiollinen. Tuossa vaiheessa oli oikeastaan kaksi vaihtoehtoa, eli joko saneeraamisen kautta tarvehdyttää toiminta taloudellisesti ja lähteä pikku hiljaa vuosien työn kautta kehittämään organisaatiota. Tai sitten investoida, tehdä joitakin vuosia reilua taloudellista tappiota ja yrittää oikaista tuonne menestysvaiheeseen oleellisesti nopeammin. Ensimmäisessä vaihtoehdossa taloudelliset ja kaikki muutkin riskit ovat oleellisesti pienemmät, ja organisaation kehittäminen pikku hiljaa on huomattavasti luonnollisempaa ja varmempaa. Käytännön toteuttamisessa toki olisi voinut olla omat ongelmansa (miten mm. halli yms olisivat istuneet tähän vaihtoehtoon), ja riski että suurseuraan tottuneiden fanien ja yhteistyökumppaneiden silmissä valahdetaan pysyvästi tuonne hmv osastolle.

Kodisoja ja Paananen päätyivät sitten vaihtoehtoon kaksi. Omistajien taloudellinen tilanne tämän tietysti osaltaan mahdollistaa, mutta ymmärrän valinnan noin muutenkin. Kaksikolla on sen verran menestystä ja kunnianhimoa, että näpertely kädestä suuhun elävän maan mittapuulla keskikokoisen kiekkoseuran kanssa ei kiinnostanut, vaan päätettiin asettaa tavoitteet korkealle ja pyrkiä sinne mahdollisimman nopeasti.

Itse asiassa viime kauteen asti kaikki näytti aika hyvältä. Tappiota toki tehtiin, mutta tämä oli odotettavissa. Valitun strategian kannalta tärkein, eli liikevaihtotrendi oli kuitenkin selvästi kasvava ja kulmakerroinkin vielä jyrkkenevä. Viime kausi oli sitten sekä urheilullinen että taloudellinen epäonnistuminen, mikä muuttaa ikävästi kokonaiskuvaa. Toteutunutta liikevaihtoa en muista missään otsikoissa nähneeni, mutta urheilullisen sukelluksen myötä yleisötavoitteesta jäätiin selvästi ja tulostrendi kääntyi aika ikävästi. Tämä on varmasti ollut se katalyytti, mikä on johtanut vuoden 2020 aikana nähtyihin muutoksiin organisaatiossa.

Ja vielä näistä muutoksista. Jos 600k€ säästettiin pelaajabudjetista, niin minulla olevan yleiskuvan perusteella tuota ei ole pistetty kiinni muihin henkilöstökuluihin. Ihmisillä tuppaavat menevän sekaisin palkatut työntekijät, luottamustoimet, omistajat ja muut sidosryhmät. Ensimmäinen ryhmä saa palkkaa, toinen palkkioita (jos saavat mitään), omistajat osinkoja (jos näitä jaetaan) ja muut eivät pääsääntöisesti mitään. HC TPS:n kokoluokassa olevan PK-yrityksen hallituksen jäsenet saavat pääkaupunkiseudun ulkopuolella tyypillisesti noin 1000€ palkkion per kuukausi, hallituksen puheenjohtaja tyypillisesti puolitoista kertaa rivijäsenen palkkion. Nykyinen HC TPS:n HPJ ilmoitti käsittääkseni hoitavansa tehtävää ainakin alkuun päätoimisesti, sitä en osaa arvioida mitä tämä palkkion kannalta tarkoittaa. Siitä päätellen, että kertoi itse kontaktoineensa HC TPS:n omistajia, niin rekryneuvottellun dynamiikka ja osapuoleten motivaatiotaso on todennäköisesti ollut sellainen, että HPJ ei mitään hirveää liksaa nosta. Mutta noin yleisesti hallituksen jäsenet ovat PK-yrityksille erittäin edullisia konsultteja, silloin kun onnistuu oikeasti ammattitaitoisia ihmisiä oman yhtiön hallitukseen kiinnittämään. Ainakin nuo hallitusten jäsenten rekryt joista tiedotteet ovat omiin silmiini osuneet ovat olleet mainioita, rekrytoidut ihmiset taustojen perusteella ammattitaitoisia ja kustannukset näistä todennäköisesti (HPJ varauksella) maltillisia. Jos TPS on tämän kesän aikana tehnyt jotakin muita kallita rekrytointeja (pl. lähteneiden korvaaminen), niin nämä ovat menneet minulta ohi tai unohtuneet, enkä jaksa nyt asiaa alkaa tarkistelemaan.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Välillä toivois, että tän palstan ”asiantuntijat” pääsisivät johonkin joukkueeseen omistajiksi tai toimareiksi. Montakohan päivää tai tuntia mahtaisi kyseinen seura pysyä pystyssä? Kritiikkiä saa ja kuuluu antaa, mutta tollanen ylenpalttinen ”kaikki on paskaa minä paras” lätinä on kuvottavaa. En tiedä onko näiden nimeltämainitsemattomien nimimerkkien tarkoitus vain provota täällä vai mitä? Surullista jokatapauksessa.

No nyt tuli päivän kovin. Onko sun ainoa tarkoitus provota täällä?
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
No nyt tuli päivän kovin. Onko sun ainoa tarkoitus provota täällä?

Nyt meni kyllä ohi ja vauhdilla. Ketä provosin tossa viestissäni? Ihan yleisesti vaan ilmaisin, että palstan taso tippuu näiden kavereiden takia, ketkä kritisoi ihan mitä vain. En edelleenkään avaa nimimerkkejä (jokainen kyllä tietää kenestä puhun ja varmasti he itsekkin), mutta tuntuu että osa saisi varmaan kritisoitavaa siitä jos Koivu tai Crosby tulisi Turkuun. Välillä vois tulla jotain positiivista edes jostain, mutta ei ikinä. Ei ikinä. Aina kaikki paskaa ja mitään ei tehdä oikein.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt meni kyllä ohi ja vauhdilla. Ketä provosin tossa viestissäni? Ihan yleisesti vaan ilmaisin, että palstan taso tippuu näiden kavereiden takia, ketkä kritisoi ihan mitä vain. En edelleenkään avaa nimimerkkejä (jokainen kyllä tietää kenestä puhun ja varmasti he itsekkin), mutta tuntuu että osa saisi varmaan kritisoitavaa siitä jos Koivu tai Crosby tulisi Turkuun. Välillä vois tulla jotain positiivista edes jostain, mutta ei ikinä. Ei ikinä. Aina kaikki paskaa ja mitään ei tehdä oikein.

Ihan puhdas provo sulta jossa oli tarkoituksena pelkästään mitätöidä kanssakirjoittajat jotka eivät sovi ajatusmaailmaasi.

Mitä arvoa tuo kirjoituksesi tuo mihinkään keskusteluun? Lisäät vain vastakkain asettelua eli provoat.

Et sä ainakaan palstan tasoa sillä edistänyt.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olet ihan oikeassa, että näytöt talouden osalta ovat lähivuosilta heikot. Lähinnä tuo nyt oli teoreettista pohdiskelua, miksi siinä, että käytetään rahaa ensin muuhun kuin joukkueen vahvistamiseen voisi olla järkeä.

Hieno vastine kuhufulta. Hyvin aukeaa tuokin näkökulma ja lopulta aina huomaa ettei ajatuksissa niin kaukana toisesta ollakaan vaikka lähtökohta voi olla hyvinkin erilainen.

Ymmärrän täysin että teoreettisesti tuo on juuri oikea tapa rakentaa organisaatiota. Taustat kuntoon ja sitten vasta panos joukkueeseen. Itsellä kritiikki onkin tuossa suhteessa kohdistunut siihen tolkuttomaan rahamäärään jota on jo käytetty ja myös siihen että ensimmäinen kierros vedettiin c-luokan tekijöillä.

Kodisojan ja Paanasen tullessa remmiin TPS oli jo raskaasti tappiollinen. Tuossa vaiheessa oli oikeastaan kaksi vaihtoehtoa, eli joko saneeraamisen kautta tarvehdyttää toiminta taloudellisesti ja lähteä pikku hiljaa vuosien työn kautta kehittämään organisaatiota. Tai sitten investoida, tehdä joitakin vuosia reilua taloudellista tappiota ja yrittää oikaista tuonne menestysvaiheeseen oleellisesti nopeammin. Ensimmäisessä vaihtoehdossa taloudelliset ja kaikki muutkin riskit ovat oleellisesti pienemmät, ja organisaation kehittäminen pikku hiljaa on huomattavasti luonnollisempaa ja varmempaa. Käytännön toteuttamisessa toki olisi voinut olla omat ongelmansa (miten mm. halli yms olisivat istuneet tähän vaihtoehtoon), ja riski että suurseuraan tottuneiden fanien ja yhteistyökumppaneiden silmissä valahdetaan pysyvästi tuonne hmv osastolle.

Kodisoja ja Paananen päätyivät sitten vaihtoehtoon kaksi. Omistajien taloudellinen tilanne tämän tietysti osaltaan mahdollistaa, mutta ymmärrän valinnan noin muutenkin. Kaksikolla on sen verran menestystä ja kunnianhimoa, että näpertely kädestä suuhun elävän maan mittapuulla keskikokoisen kiekkoseuran kanssa ei kiinnostanut, vaan päätettiin asettaa tavoitteet korkealle ja pyrkiä sinne mahdollisimman nopeasti.

Periaatteen tasolla noin, vaikka varmasti teitä menestykseen on tämänkin lisäksi monia.

Mutta jos tämä on ollut valintatilanne niin onko nyt valittu tie vienyt nopeammin huipulle ja estänyt valahtamisen hmv osastolle? Väittäisin että jos mennään palstan ulkopuolelle niin TPS on hyvin pitkälti uinuva jättiläinen joka ei enää kovin suuria tunteita herätä. Vaikea uskoa että on esim. sponsorien silmissä kovin hohdokas kohde ja yleisömäärät me jo tiedämme kaikki.

Siinä mielessä kritiikille juuri onkin siemen, että suhteessa panostuksiin tuo valittu tie ei ole tuonut menestystä vaan korkeintaan keskinkertaisia tuloksia. Aika ratkaisevia virheitä on tehty matkalla ja suurimpina väärät rekryt.

Mutta varmasti totuuden siementä tässä pohdinnassasi ja sitä tukee taas uudet rekryt, joiden voi todellakin sanoa olevan kunnianhimoisia. Ei Suomessa ole koskaan nähty tämän tason taustajoukkoja Liigajoukkueella. Samoin olosuhteisiin on panostettu todella isosti ja uuden hallin myötä mahdollisesti vielä lisää. Samalla myös riskikerroin on koko ajan kovempi.

Minua ei sinänsä haittaa rahamäärä jota omistajat tähän kaatavat. Mutta haluan että TPS ei ole pelkät savuavat rauniot jos he päättävät vetäytyä. Sen puolesta sillä on todellakin merkitystä että TPS on myös taloudellisesti toimiva organisaatio.

Itse asiassa viime kauteen asti kaikki näytti aika hyvältä. Tappiota toki tehtiin, mutta tämä oli odotettavissa. Valitun strategian kannalta tärkein, eli liikevaihtotrendi oli kuitenkin selvästi kasvava ja kulmakerroinkin vielä jyrkkenevä. Viime kausi oli sitten sekä urheilullinen että taloudellinen epäonnistuminen, mikä muuttaa ikävästi kokonaiskuvaa. Toteutunutta liikevaihtoa en muista missään otsikoissa nähneeni, mutta urheilullisen sukelluksen myötä yleisötavoitteesta jäätiin selvästi ja tulostrendi kääntyi aika ikävästi. Tämä on varmasti ollut se katalyytti, mikä on johtanut vuoden 2020 aikana nähtyihin muutoksiin organisaatiossa.

Viime kausi oli tosiaan todella surullinen saaga Tepsin historiassa. Siinä kumuloitui kaikki mahdolliset riskit 100%. Mutta pitää muistaa että ne riskit johtuivat pääosin omista rekryistä ja päätöksistä eivätkä mistään epäonnekkaista sattumista.

Urheilullisesti oltiin jo ennen viime kautta matkalla alaspäin mutta taloudellisesti tosiaan suunta oli vielä varovaisen optimistinen vaikka tappiolukemat olivat edelleen järkyttäviä Liigan mittapuulla. En nyt jaksa kaivaa noita palstan talousnerojen analyysejä tuloksista mutta niissä oli todella hyvin kuvattu Tepsin tilanne. Eli en suoraan ja luotettavasti muista miltä niiden valossa tilanne oikeasti näytti, että alkaisin tässä enempää pätemään.

Ja vielä näistä muutoksista. Jos 600k€ säästettiin pelaajabudjetista, niin minulla olevan yleiskuvan perusteella tuota ei ole pistetty kiinni muihin henkilöstökuluihin. Ihmisillä tuppaavat menevän sekaisin palkatut työntekijät, luottamustoimet, omistajat ja muut sidosryhmät. Ensimmäinen ryhmä saa palkkaa, toinen palkkioita (jos saavat mitään), omistajat osinkoja (jos näitä jaetaan) ja muut eivät pääsääntöisesti mitään. HC TPS:n kokoluokassa olevan PK-yrityksen hallituksen jäsenet saavat pääkaupunkiseudun ulkopuolella tyypillisesti noin 1000€ palkkion per kuukausi, hallituksen puheenjohtaja tyypillisesti puolitoista kertaa rivijäsenen palkkion. Nykyinen HC TPS:n HPJ ilmoitti käsittääkseni hoitavansa tehtävää ainakin alkuun päätoimisesti, sitä en osaa arvioida mitä tämä palkkion kannalta tarkoittaa. Siitä päätellen, että kertoi itse kontaktoineensa HC TPS:n omistajia, niin rekryneuvottellun dynamiikka ja osapuoleten motivaatiotaso on todennäköisesti ollut sellainen, että HPJ ei mitään hirveää liksaa nosta. Mutta noin yleisesti hallituksen jäsenet ovat PK-yrityksille erittäin edullisia konsultteja, silloin kun onnistuu oikeasti ammattitaitoisia ihmisiä oman yhtiön hallitukseen kiinnittämään. Ainakin nuo hallitusten jäsenten rekryt joista tiedotteet ovat omiin silmiini osuneet ovat olleet mainioita, rekrytoidut ihmiset taustojen perusteella ammattitaitoisia ja kustannukset näistä todennäköisesti (HPJ varauksella) maltillisia. Jos TPS on tämän kesän aikana tehnyt jotakin muita kallita rekrytointeja (pl. lähteneiden korvaaminen), niin nämä ovat menneet minulta ohi tai unohtuneet, enkä jaksa nyt asiaa alkaa tarkistelemaan.

Tätä en suuremmin kommentoi kun en ole ainakaan tuosta 600k€:sta itse kirjoitellut mitään. Taisi olla Smirnoffin ajatuksia se.

Mutta yleisesti tätä on todella vaikea ilman lukuja hahmottaa. Rekryjä on todella paljon, Westerlund toki tuli jo aiemmin. Urama, HPJ ja liuta valmentajia ainakin.

Talousluvuista tuon aikanaan näkee paremmin, vaikka ei sieltäkään yksittäisen työntekijän liksaa saa ulkopuolinen irti.

Rohkeasti päätellen uskallan kuitenkin seistä väitteen takana että tämä nykyinen organisaatio on kalliimpi kuin viime vuotinen.

En minäkään tosin kaikkia jaksa muistaa mutta muutoksia ainakin:
Kaskinen -> Helminen
Norrena -> Moisanen
Rosendahl fysiikkavalmennuksen pääjehuksi, Vuori jatkaa
Hietanen videovalmennukseen
Urheilujohto (Koivu, Urama, Westerlund)
Mika Suoraniemi pelaajakoordinaattoriksi (Kallio jatkaa)
HPJ Koskinen (Marin jatkaa varapuheenjohtajana, Koivu ja Rytsä myös sisään)
Sami Aaltonen valmennuspäälliköksi

Palkkoja en ala arvailemaan mutta jo pääluvun lisääntymisestä ja tulijoiden ceeveestä voi tulkita jotain.
 

A - P

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En kyllä yhtään ymmärrä että joku puolustaa Smirnoffin kaltaisten kirjoittajien oksennuksia. Hyvä kun on treenit alkaneet ja kaikki on paskaa. Kritiikki on ok jos on jotain perusteluja sille mutta kun ei ole, kaikki vaan on paskaa. Tepsissä on vedetty vihkoon kyllä viime kausi sitä ei varmaan kukaan kiellä mutta sitä ennen suunta oli selvästi nouseva. Kaskisen palkkaaminen oli iso virhe, se tiedetään nyt ja hänet olisi ilman muuta pitänyt erottaa edelliskauden jälkeen.
Mutta nyt on nyt, oma käsitykseni on että joukkue ja johtopuoli on nyt paljon paremmassa kunnossa kuin vuosi sitten.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös