Owenilta hyvä viesti ja olen suurelta osin samaa mieltä. Tulisin itse aivan loistavasti toimeen, jos jääkiekosta poistuisi tämäntyyppiset ylilyönnit. Mutta jääkiekkoa on katsottava myös lajin sisältä. Kanadalaissyntyisessä lajissa harjoitetaan kostotoimintaa lajin kotimaassa edelleen. Ottamatta kantaa onko tämä viisasta on kuitenkin todettava, että tietyllä tavalla "koodisto" kuuluu lajiin. Voimme vallan mainiosti hypätä Suomessa kostokuvioista pois, mutta tällöin teemme vain oman versiomme jääkiekosta. Leikitään ajatuksella, että Suomessa poistetaan pikkuhiljaa kaikenlainen myllytys, myös reilu, ja pelaajamme haluavat silti NHL:ään. Tuleeko aika iso kulttuurishokki, jos siellä kuitenkin mätetään entiseen malliin? Oletan Owenin tarkoittavan sitä, että koston välineenä ei käytetä väkivaltaa? Sehän on ihan ookoo, että typerästi toiminutta vastustajaa jahdataan kovilla taklauksilla.
Kovien taklauksien lisäksi sallisin reilut myllyt = kaksi vapaaehtoista kohtaavat. Se, mitä vaihtoaitioissa huudellaan, on kovin inhimillistä tässä lajissa. Vaihtoaitiosta ei koskaan saa pyhäkoulua ja mun mielestäni vaihtoaition huutelut: "Vitun neekeri", "Tapa se", "Nyt tulee noutaja", ovat harmitonta uhoilua, jota ei voi fyysisessä lajissa välttää. Raja kulkee siinä, mitä kentällä tapahtuu. Vain siinä. Nyt tapahtui ikäviä asioita kentällä ja on perusteltua tutkia, mitä vaihtoaitiossa tapahtui. Mutta jos mitään ei tapahdu jäällä, vaihtoaitio on vain vaihtoaitio ihan kuten pukuhuone on vain pukuhuone. Oma maailmansa. Jos vaihtoaitiolätinöitä ruvetaan tosissaan kuuntelemaan, niin olisi aivan yhtä loogista vaatia mikrofonit myös pukuhuoneeseen. Siellähän varsinaiset ohjeet annetaan. Kumman jääkiekkoilijat valitsevat itse: täydellisen avoimuuden eli mikit myös pukkariin, jotta vältyttäisiin väkivallalta vai nykyisen olotilan, missä asiat tutkitaan vain tapauskohtaisesti? Veikkaan jälkimmäistä. Kukaan ei kaipaa mikkejä pukuhuoneeseen ja kukaan pelaaja kummassakaan joukkueessa ei kiinnitä sen kummempaa huomiota vaihtoaitiouhoiluihin.