Ville Peltosen pahoinpitely

  • 698 587
  • 2 110
Tila
Viestiketju on suljettu.

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En siitäkään ole erityisen ylpeä, mutta toisaalta en tiedä miten muutenkaan se Ruutu case pitäisi hoitaa?
Ruutu-case on hoidettu päin persettä Melartin toimesta. Kuten moni muukin vastaava tapaus. Melartin olisi pitänyt haastaa JR, mutta jos Ruutu kieltäytyy niin sitten kieltäytyy. Selkeä viesti missä osoitetaan että Ruutua pyydetään vastaamaan teoistaan. Jos JR olisi toistuvasti kieltäytynyt olisi ulkoinen paine kääntynyt kuitenkin lopuksi Ruutua vastaan, ja kohta lehdet olisivat paisutelleet "Ruutu sikailee ja jänistää"-tyyppisiä otsikoita. Ja uusi leima olisi tullut otsaan. Nyt tilanne on se, että Ruutu on omalla tavallaan myös uhri, vaikkakin on sen itse omilla teoillaan aiheuttanut.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kyllähän tuon videon perusteella kuvio on ihan selvä. Niin selvä, että ainakin itselläni myös käsitys Väänäsen ja kumppaneiden toiminnasta on hieman muuttunut. He eivät voineet olla epätietoisia siitä, mitä on meneillään. Täten spontaani nyhjäyskaverin etsintä ei olekaan enää niin selvä asia.
 

Antib

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL, old time hockey, Florida Panthers
Rikoslain 25. luku:

Mielestäni tämän perusteella tappouhkaukset kaukalossa täyttävät laittoman uhkauksen kriteerit. Pelaajilla on yleensä perusteltu syy pelätä oman turvallisuutensa puolesta kun noita "tapa se kusipää" -uhkauksia tulee. Ei kukaan oikeasti siellä tietenkään ole kuolemassa, mutta aivotärähdys ja muut fyysiset vammat ovat täysin mahdollisia ja sattuuhan niitä joskus.
Ei lennä oman kokemuksen mukaan pidemmälle. Olen itse ollut tilanteessa missä narkkari uhkasi käyttävänsä puukkoa mua vastaan (piti kättä povarissa ja kertoi, että veitsi siellä) ja monen monta todistajaa kuuli tämän. --> Poliisi paikalle --> puukkoa ei löytynyt --> poliisi kertoi, että tämän perusteella ei täyty laiton uhkaus. Mielestäni hiukan vakampi uhkaus, kuin kaukalossa suoritettu. Ja kuten joku taisi mainitakin, niin eihän Peltosta tossa sinänsä uhattu vaan yllytettiin Semiriä tekemään jotain.
 

BigRedKoff

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Monen yön nukkumisen jälkeen olenkin sitä mieltä, että myös Semir -ja tämä on pelaajan vastuualue- olisi voinut hyökätä edestäpäin hanskat pudottaen ja Ville olisi ehtinyt tehdä Ruudut/Pesoset eli vetää kilpparit. Mitään loukkaantumista ei olisi tapahtunut ja tämä case taputeltaisiin normipelikielloilla.

Tässä nyt ollaan mun mielestä aikalailla asian ytimessä. Törkeintä ja poikkeuksellisinta ei casessa ollut se, että hyökättiin VP:n kimppuun vaan se tapa millä hyökkäys toteutettiin. Osa kirjoittajista on esittänyt asiaa niin, että Melart/SBA oli samanlaisia tapauksia mutta SBA on vaan parempi lyömään, joten vahingot olivat kovemmat. On varmaan kovanyrkkinen kaveri, (oon muuten liian vanha mietiskelemään jatkuvasti näitä kenen isä on kovin juttuja) mutta vielä enemmän vahinkoja aiheutti hyökkäystapa.

Kärjistetysti vertaisin asiaa niin, että voin itsekin sanoa että pystyisin pudottamaan Heleniuksen, vapaa valintaisesti Robertin tai Samin, jos hiivin taakse ja pamautan pesismailalla takaraivoon. Jos taas menen eteen ja uhoan, että nyt tulee dunkkuun, ei kaveraille käy mitään, vaikka päättäisivät ettei tota marakattia viitti ees lyödä takas.

Lätkässä ja kaukalossa... sattuu ja tapahtuu... ja hyvä niin. Jos lähdetään vertailemaan pelikenttää yksyhteen siviilielämään, voidaan kaikki joukkuepelit lopettaa saman tien. Ei sitä voi mennä Espalle ja vetää jotain liukkarilla nurin ja todeta sen jälkeen, että nostanpa itselle keltaisen kortin ja tossa on pallo, laukase vapaa valintaiseen suuntaa. Fudiskentällä tämä on käytäntö sääntörikkomuksesta. Kadulla ei saa edes lyödä lentopalloa täysillä kohti toista ihmistä, mutta mä sallin sellaista tapahtuvan lentopallokentällä.

Anyway, olihan tämä tapaus pahasti ylimennyt ja koska, kuten edellä mainitussa pesäpallomailaepisodissakin kävisi, sanktioihin vaikuttaisi tekotapa ja vahingot, toivon kohtuu kovaa rangaistusta asianomaisille ja sen lusittuaan elämä jatkuu kaikilla. Toivon ettei tämä ikävä tapaus liikaa muuta lajia edes väliaikaisesti, lätkä on lätkää ja jotkut lieveilmiöt siihen kuuluu, mutta pahaksi en laittaisi jos esim. herrat Melart, Ruutu, Sormunen, Valtonen, Lämsä, Pennanen, Ben Amor, Salmi etc. ottaisivat hieman järkeä käteen ja miettisivät, että mikä lätkässä on oikeastaan ydinasia.

Kuulostan ehkä Alpo-sedältä mutta kyllä välillä tuntuu, että sellainen perusarvo kuin hyvä urheiluhenki on turhan usein kadoksissa.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nyt kun pari kertaa tuon kuuntelin läpi kuulokkeet korvilla, niin en kyllä äkkiseltään saa selvää huudetaanko tuossa "tapa" vai "aja", mutta yhtä kaikki. Vaikka teko on erittäin tuomittava, enkä missään tapauksessa itse hyväksy SBA:n/organisaationsa toimintaa, niin onhan tämä melko erikoinen tapaus. Media hakee suuria otsikoita ja jeesustelee minkä ehtii, poliisille tehdään tutkintapyyntöjä ja tavallinen kansa kohahtaa jääkiekon vaarallisuutta.

Noita "aja pystyyn se paska"-huutoja kuuli ainakin itse jo jossain D-junnuissa, joten en näe tuossa mitään tavallisuudesta poikkeavaa (huutelussa nimenomaan). Itse olen sitä mieltä että SBA käskytettiin muistuttamaan Peltosta ja kaverilla läikkyi totaalisesti yli. Sinällään toki tuomittavaa, ettei Ville kykene tuossa mitenkään puolustautumaan, eikä muutoinkaan ole mikään tappelija verrattuna Semiriin. Tästä organisaation on otettava vastuu.

Asianomaisille kunnon pannat:

Semir: 10 matsia
Huutaja ja Lämsä: 20 pelin toimitsijakielto

Naurettavaa sotkea tähän siviilioikeutta ja alkaa tulkitsemaan lakipykäliä jostain taponyritykseen yllyttämisestä. Kohta kielletään katsomoista huutelukin, jos tälle linjalle lähdetään.
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Naurettavaa sotkea tähän siviilioikeutta ja alkaa tulkitsemaan lakipykäliä jostain taponyritykseen yllyttämisestä. Kohta kielletään katsomoista huutelukin, jos tälle linjalle lähdetään.
Vahva sama. Oli huutelija sitten Lämsä, Valtonen tai kuka tahansa, ei hän käskenyt SBA:a sananmukaisesti tappamaan Ville Peltosta. Tämän varmaan kaikki ymmärtävät ja toivottavasti sen ymmärtää myös oikeuslaitos.
Jos näitä asioita aletaan sanatarkasti tulkitsemaan, niin kohta kahden tai viiden minuutin rangaistus on pientä verrattuna siihen kun jokaisesta herjauksesta lähdetään pelin jälkeen raastupaan. Esa Tikkaselle elinkautinen takautuvasti kaikista herjauksista. Kerran taisi sanoa Janeckya kanaksi.
 

Stigu

Jäsen
.. Ensinnäkin tuo tapa, jolla Ben Amor tuon hoiti ja sitten noin amatöörimäisesti/läpinäkyvästi hoidettu käskytys. Vähän tulee sellainen kuva, että kun on päästy isolle hiekkalaatikolle leikkimään, niin ei tiedetä miten siellä toimitaan ja nyt siitä sitten maksetaan hintaa.

...Tuo Melart vs Ruutu episodi on vähän kinkkinen. En siitäkään ole erityisen ylpeä, mutta toisaalta en tiedä miten muutenkaan se Ruutu case pitäisi hoitaa? Ei HIFK voi antaa asian vain olla. Ruutu on kylläkin joka kerta saanut mahdollisuuuden puolustautua. .
Tässähän tämän koko pullataikinaksi paisuneen häsläkän syyt pähkinänkuoressa ovat. Lätkässä on aina ollut sitä kuuluisaa koodistoa (mukaanlukien noudot ja käskytykset) ja tulee luultavasti aina olemaan jatkossakin. Se miksi näistä asioista nyt puhutaan, ei johdu siitä että nämä olisivat jotenkin pilanneet lätkän. Kyse on yksittäistapauksesta, eli siitä että tuossa naapurissa on joukkue, joka ei osaa näitä yhteisiä kirjoittamattomia ja kirjoitettuja pelisääntöjä noudattaa. Jokerit on oikeastaan tuonut tuon kaukalon ulkopuolisen vastenmielisen ultrapampers-kulttuurin ääri-ilmiöt kaukalon sisäpuolelle näiden kyykypaskojen ja teurastamisten myötä. Eli yksi mätä omena tynnyrissä on nyt pilaamassa koko satoa.

Mielenkiintoista muuten nähdä, milloin seuraavaksi nähdään käskytys SM-liigassa (koska aivan varmasti tällainen nähdään). Yleensähän ne tapahtuvat erätauoilla, mutta kuka uskaltaa seuraavaksi huutaa ottelun aikana mitään tyyliin "tapa se vitun kusipää" tai "Rip his gucking head off".

Eräitä vaihtoehtoja voisivat olla:

1. erilaisten baseballista tuttujen käsimerkkien käyttö: esim. Käskyttäjällä vasemman käden 2 sormea ylhäällä=tapa. (ongelma: Noutajan on vaikea huomata näitä kentällä)
2. Eriväristen merkinantolippujen käyttö.Esim punainen=tapa, keltainen=vahingoita, vihreä=anna olla. (Ongelma: Tuomarien+Poliisin liian helppo oivaltaa merkit)
3. Erilaiset kielimuunnokset. Esim.puolankieliset huudot tai vaikkapa Rip his fucking head off suomeksi huudettuna (Lepää rauhassa hänen paneva päänsä hyonteismyrkky) kuulostaa melko harmttomalta (Ongelma: vaatii erityistä kielitreenausta Käskyttäjän ja Noutajan välillä)
4. Äänenmuunnin Käskyttäjän kurkunpäässä. "Tapa se vitun kusipää" Tarja Turusen äänellä huudettuna ainakin vaikeuttaa poliisitutkintaa (ongelma: saattaa aiheuttaa Noutajassa uskottavuusongelmia)
 

julle-jr

Jäsen
Jos näitä asioita aletaan sanatarkasti tulkitsemaan, niin kohta kahden tai viiden minuutin rangaistus on pientä verrattuna siihen kun jokaisesta herjauksesta lähdetään pelin jälkeen raastupaan. Esa Tikkaselle elinkautinen takautuvasti kaikista herjauksista. Kerran taisi sanoa Janeckya kanaksi.
En todellakaan ole oikeusoppinut, mutta uskoakseni herjaus tai kunnianloukkaus on asianomistajarikos, eli siitä ei syytetä, ellei loukkauksen kohde itse halua. Jos siis Janecky pyytää rikostutkintaa kanaksi haukkumisesta, niin mikäs siinä. Mikäli teko ei ole vanhentunut, niin varmaan Tiki siitä jonkun rapsun voi saada.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Vahva sama. Oli huutelija sitten Lämsä, Valtonen tai kuka tahansa, ei hän käskenyt SBA:a sananmukaisesti tappamaan Ville Peltosta.
Kun siviilioikeutta käydään on mielestäni HIFK:lla iso vastuu (huono sana mutta toivottavasti ymmärtänette pointin) lajin puolesta pitää huolta siitä, että tämä lainattu ymmärretään myös oikeuselimissä. On aivan järkyttävää, mikäli tällainen jokaisessa erityisen kiihkeässä matsissa huudettu lätkäjargoni johtaa siviilipuolella samoihin tuomioihin kuin tilanteessa, jossa sama on huudettu vaikkapa katutappelussa.

Muutoin mun mielestä jopa vähän liikaa tuohon ääninauhaan kiinnitetään huomiota vaikka esim. Mustosen kutsu penkille kuuluu selkeästi. Kuva kertoo kuitenkin kaiken tästä tapahtumaketjusta.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
"Tapa se kusipää" ei tarkoita tappamista, ei ainakaan tässä yhteydessä. Se on jääkiekkoon kuuluvaa retoriikkaa, jonka SBA on ymmärtänyt hmm... pahoinpitelynä siten, että VP ei jatka peliä. Näin tuo lause tulee muittenkin ymmärtää, siis omassa kontekstissaan. Ihan samoin kuin huumekaupoissa saatetaan puhua vaikkapa "karkeista", termi tulee ymmärtää omassa kontekstissaan.

Yllytykset murhaan ja murhan yritykset? Hohhoijjaa. Jollakin on mopo lähtenyt lapasesta. Kukaan ei tosissaan voi väittää, että SBA yritti tappaa VP:n.
 

Antib

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL, old time hockey, Florida Panthers
Vahva sama. Oli huutelija sitten Lämsä, Valtonen tai kuka tahansa, ei hän käskenyt SBA:a sananmukaisesti tappamaan Ville Peltosta. Tämän varmaan kaikki ymmärtävät ja toivottavasti sen ymmärtää myös oikeuslaitos.
Jos näitä asioita aletaan sanatarkasti tulkitsemaan, niin kohta kahden tai viiden minuutin rangaistus on pientä verrattuna siihen kun jokaisesta herjauksesta lähdetään pelin jälkeen raastupaan. Esa Tikkaselle elinkautinen takautuvasti kaikista herjauksista. Kerran taisi sanoa Janeckya kanaksi.
Tässä vaan unohdetaan moneen kertaan täälläkin mainittu pointti syyttäjän velvollisuuksista. Wikipediasta:

Syyttäjällä on syytepakko; syyttäjän on virkavastuun uhalla nostettava syyte, jos rikoksesta ja tietyn henkilön syyllisyydestä on riittävä näyttö.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Syytt%C3%A4j%C3%A4
 

BaronFIN

Jäsen
Asiasta kukkaruukkuun: hs.fi: Peltonen palasi luistimille

Siellä se vielä viipottaa SM-liiga avauksessa. Aikamoinen suoritus kun niskanikaman murtumasta (okei, oli helvetin huono tornihuhu täällä) vetää jo luistimilla. Vielä ei tietenkään voi sanoa mitään varmaa pelaamisesta kun tuomio on julistamatta, mutta onneksi vielä ehtii ennen avauspeliä.

Samanlainen episodi tulossa kun case Hodgman viime kevään pudotuspeleissä. Itse en usko enää sanaakaan mitkä joukkueen lääkärit sanovat.

Olisiko aika puolueettomille lääkäreille näissä tapauksissa?
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sanokaa kukkahattutädiksi, mutta minusta aikuisen ihmisen pitää pystyä säilyttämään mielentyyneytensä siinä määrin, että ei huutele solvauksia edes katsomostakaan. Miksi ei voi vain kannustaa omia?

Samaa mieltä, mutta se ei poista sitä tosiasiaa että huutelua on aina ollut ja tulee todennäköisesti aina olemaan. Itse olen ainakin sen verran intohimoinen lätkäihminen ja elän niin vahvasti itse pelissä, ettei sitä aina tajua mitä sylki suuhun tuo (en siis huutele mitään tappoja tai vastaavia). Lähinnä pointtina oli se, että olisi hieman erikoista jos siitä ruvetaan jossain rikosoikeudessa rankaisemaan.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
ilu: Älä jaksa naukua "monista epätarkkuuksista", kun löysit vain yhden. Osoita epätarkkuudet. Mainittakoon, että omaan tutkintooni kuului pakollinen lakiopinto-osuus, joka ei tosiaankaan ole lähelläkään varsinaisia lakiopintoja. Mutta perussetin osaan. Samoin jääkiekon perussetin.

Osaan senkin takia, että on tullut joskus tehtyä duunia ovella. Kuten Antib osaavasti kertoi, laiton uhkaus vaatii parikin toteutunutta tosiasiaa: 1) Uhattava kuulee itse kyseisen uhkauksen 2) Uhkaus on riittävän tarkka ja se olisi ollut mahdollista toteuttaa. Uhataan tappaa veitsellä ja kun mitään ei tapahdu ja veistäkään ei löydy > kyseessä on vain typerä louskutus. Suomen oikeuslaitos olisi täynnä juttuja, jos tällaisistakin nostettaisiin syyte. Joku raja nyt sentään. Koska Ville ei kuullut, eikä huuto ollut edes hänelle osoitettu, ei tämä mene laittoman uhkauksen piikkiin.

Owenilta hyvä viesti ja olen suurelta osin samaa mieltä. Tulisin itse aivan loistavasti toimeen, jos jääkiekosta poistuisi tämäntyyppiset ylilyönnit. Mutta jääkiekkoa on katsottava myös lajin sisältä. Kanadalaissyntyisessä lajissa harjoitetaan kostotoimintaa lajin kotimaassa edelleen. Ottamatta kantaa onko tämä viisasta on kuitenkin todettava, että tietyllä tavalla "koodisto" kuuluu lajiin. Voimme vallan mainiosti hypätä Suomessa kostokuvioista pois, mutta tällöin teemme vain oman versiomme jääkiekosta. Leikitään ajatuksella, että Suomessa poistetaan pikkuhiljaa kaikenlainen myllytys, myös reilu, ja pelaajamme haluavat silti NHL:ään. Tuleeko aika iso kulttuurishokki, jos siellä kuitenkin mätetään entiseen malliin? Oletan Owenin tarkoittavan sitä, että koston välineenä ei käytetä väkivaltaa? Sehän on ihan ookoo, että typerästi toiminutta vastustajaa jahdataan kovilla taklauksilla.

Kovien taklauksien lisäksi sallisin reilut myllyt = kaksi vapaaehtoista kohtaavat. Se, mitä vaihtoaitioissa huudellaan, on kovin inhimillistä tässä lajissa. Vaihtoaitiosta ei koskaan saa pyhäkoulua ja mun mielestäni vaihtoaition huutelut: "Vitun neekeri", "Tapa se", "Nyt tulee noutaja", ovat harmitonta uhoilua, jota ei voi fyysisessä lajissa välttää. Raja kulkee siinä, mitä kentällä tapahtuu. Vain siinä. Nyt tapahtui ikäviä asioita kentällä ja on perusteltua tutkia, mitä vaihtoaitiossa tapahtui. Mutta jos mitään ei tapahdu jäällä, vaihtoaitio on vain vaihtoaitio ihan kuten pukuhuone on vain pukuhuone. Oma maailmansa. Jos vaihtoaitiolätinöitä ruvetaan tosissaan kuuntelemaan, niin olisi aivan yhtä loogista vaatia mikrofonit myös pukuhuoneeseen. Siellähän varsinaiset ohjeet annetaan. Kumman jääkiekkoilijat valitsevat itse: täydellisen avoimuuden eli mikit myös pukkariin, jotta vältyttäisiin väkivallalta vai nykyisen olotilan, missä asiat tutkitaan vain tapauskohtaisesti? Veikkaan jälkimmäistä. Kukaan ei kaipaa mikkejä pukuhuoneeseen ja kukaan pelaaja kummassakaan joukkueessa ei kiinnitä sen kummempaa huomiota vaihtoaitiouhoiluihin.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
No esim. Kurvinen (15) olisi ennättänyt blokkaamaan Moseksen pois, jos olisi käsketty. Nähtävästi ei oltu käsketty.

Kyllähän hifkin pelaajat menivät heti väliin kun tilanteen huomasivat. Kurvinenhan oli tuossa selin Mosekseen päin, joten ei hän varmasti Mosesta siinä näynyt heti.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Yllytykset murhaan ja murhan yritykset? Hohhoijjaa. Jollakin on mopo lähtenyt lapasesta. Kukaan ei tosissaan voi väittää, että SBA yritti tappaa VP:n.

Olen aivan samaa mieltä. Ikävä tapaus, mutta jeesustelu tämän tiimoilta on pahimmillaan mennyt todella vastenmieliseksi. Asioita irotellaan kontekstistaan täysin mielivaltaisesti. Menepä lähiöpubiin viikonloppuna ja ota nauhuri mukaan. Saat talteen monta loistavaa känniuhoilua, joista 99% ei johda yhtään mihinkään. Se 1% pitää tottakai puida pohjamutia myöten, mutta 1% on silti vain 1%. Tähän mennessä vaihtoaitiouhoiluista 1% on johtanut aitoon väkivaltaan. Tämä tapahtui Jok-HIFK -matsissa. Ja edelleenkin 1% on vain 1%, en kieltäisi vaihtoaitiouhoilua ja katsomoraivoa tämän perusteella.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sanokaa kukkahattutädiksi, mutta minusta aikuisen ihmisen pitää pystyä säilyttämään mielentyyneytensä siinä määrin, että ei huutele solvauksia edes katsomostakaan. Miksi ei voi vain kannustaa omia?
Samaa mieltä, ei mullakaan ole ollut koskaan tarvetta katsomosta huutaa kenellekään tappokäskyjä tai -yllytyksiä eikä ole vastaisuudessakaan, kun en toivo kenenkään kuolevan sinne kaukaloon.

Muutenkin hallilla kuulee niin aivokuollutta heittoa ja mautonta huutoa välillä, että puolestani ne voisikin ottaa pois moisten ukaasien muodossa ja karsia pahimmat paviaanit sillä pilaamasta kaikkien mainetta.

Mutta joo, se on hieman eri asia kuitenkin ja sallittakoon se huutelu yleisön joukosta kuitenkin ennemmin kuin valmentajan suusta, pelaaja kun ei koe olevan velvollinen toimimaan katsojien toivomalla tavalla ja sitä ei oikein käskytykseksi voi siinä mielessä lukea. Sen sijaan kun se tapahtuu ns. esimies-alaissuhteessa, niin ollaan jo huonommilla poluilla.
 

Clocks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän hifkin pelaajat menivät heti väliin kun tilanteen huomasivat. Kurvinenhan oli tuossa selin Mosekseen päin, joten ei hän varmasti Mosesta siinä näynyt heti.

Menivät väliin kun tilanteen huomasivat, kuten aivan oikein totesit. Eivät siis tienneet asiasta etukäteen.
 

Quattro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyräsmiehet
Olen tästä samaa mieltä. Jos Tomek on huutaja, kuuluu Lämsällekin vastuu, sillä vieressä seisoessaan ja hiljaa olemalla on antanut ns. "hiljaisen hyväksynnän" tapahtumille.

Toisaalta toivon, että ihan vastaavanlainen videotutkinta yletetään myös Salmi vs. Filppula -tapaukseen, koska vähän on sellainen kutina, ettei se juniori välttämättä ihan ilman apua keksinyt käydä tappamaan vastustajan tähtihyökkääjää.

Oletko koskaan ollut jääkiekkopelin aikana pelaaja-aitiossa. Jos nyt asia on niin kuin olen ymmärtänyt, Valtonen peluuttaa hyökkääjiä. Lämsällä on täysi luottamus Tomekin tekemisiin, eikä koko aikaa tietenkään vahdi tätä. Jos siinä pelin tiimellyksessä Valtonen tekee käskytyksen, ei Lämsä ehdi siinä tilanteessa kissaa sanoa, vaikka sattuisi sinnepäin katselemaankin. Jälkipyykissä ei taatusti tule sanomaan, että enhän minä mutta kun toi Tomekki.....

Vastuu joukkueen tekemisestä on toki vastuuvalmentajalla, mutta ei hänellä ole siinä tilanteessa mitään keinoa estää tapahtumaa jos peluuttava valmentaja päättää näin toimia.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Haloo, eihän se Lämsä nyt vastaa siitä jos Tomek käskee pelaajan vastustajan kimppuun, patisi jos Lämsä tiesi etukäteen tämän tapahtuvan, mikä ei ole mitenkään varmaa.

Jos minä vedän duunissa asiakasta turpaan, niin ei esimieheni siitä rangaistusta saa, vaikka "vastuussa" alaisistaan onkin.
 

Kiraffi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oletko koskaan ollut jääkiekkopelin aikana pelaaja-aitiossa. Jos nyt asia on niin kuin olen ymmärtänyt, Valtonen peluuttaa hyökkääjiä. Lämsällä on täysi luottamus Tomekin tekemisiin, eikä koko aikaa tietenkään vahdi tätä. Jos siinä pelin tiimellyksessä Valtonen tekee käskytyksen, ei Lämsä ehdi siinä tilanteessa kissaa sanoa, vaikka sattuisi sinnepäin katselemaankin. Jälkipyykissä ei taatusti tule sanomaan, että enhän minä mutta kun toi Tomekki.....

Vastuu joukkueen tekemisestä on toki vastuuvalmentajalla, mutta ei hänellä ole siinä tilanteessa mitään keinoa estää tapahtumaa jos peluuttava valmentaja päättää näin toimia.

Hyvä kirjoitus. Jos päävalmentaja on vastuussa kaikista alaistensa tekemisistä automaattisesti, on hän samalla logiikalla myös vastuussa kaikkien pelaajiensa tekemisestä, onhan hän joukkueen päävalmentaja. Eli joka kerta, kun joku pelaaja sikailee (tappelemalla tai taklaamalla rumast), valmentajille pitäisi antaa penalttia. Ei mitään järkeä.

Jos päävalmentaja itse käskyttää, on hän toki jollain tasolla vastuussa. Silloin pitää kuitenkin olla näyttöä, että hän on ollut käskyttäjänä.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Haloo, eihän se Lämsä nyt vastaa siitä jos Tomek käskee pelaajan vastustajan kimppuun, patisi jos Lämsä tiesi etukäteen tämän tapahtuvan, mikä ei ole mitenkään varmaa.

Aamen! Aika vaaralliseksi menee maailma jos kukaan ei enää vastaa omista sanoistaan ja teoistaan. Jos poliisitutkinnassa käy ilmi, että Lämsä tiesi etukäteen, kuuluu hänelle osansa vastuusta, mutta muuten Ben-Amor ja Tomek kuitatkoon sanktiot.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös