Mä en varsinaisesti osoittanut kritiikkiäni juuri sulle, vaan yleisesti ottaen tämän palstan viesteille. Kaikki mukahassuttelut ja työharjoittelijoiksi nimittelyt ovat mun kirjoissani ihan puhdasta kiusaamista. Siinä ei ole enää kyse kritiikistä, vaan ihan jostain muusta.
Kuten todettua, mä en tiedä, mitä asioita siellä Villen kanssa on sovittu. Julkisesti seura on ainakin puhunut rakenteiden muuttamisesta tjsp., joten oletan, että niitä siellä nyt rakennetaan. Tulokset ovat näkyneet menestyksen osalta liian hitaasti, mutta urheilullinen menestys tuskin myöskään on puhtaasti sama asia kuin nämä strategiset asiat. Yritys ja tässä tapauksessa seura päättää aina ihan itse, kenet se palkkaa ja kenet se kenkii. Kun urheilullinen tulos ei ole vastannut odotuksia, on syytä olettaa, että siellä siis on muita syitä.
Ketä kohtaan se on epäoikeudenmukaista, että Ville saa jatkaa? Joitain faneja? Jotain tiettyä valmentajaa?
Tarkoitan sillä sitä, että urheilu on sellaista, että joskus se joukkue, jonka jäsenille maksetaan palkkaa, ei ole sellaisenaan kentällä. Joskus tuomareilla on iso rooli, jos nyt ei ratkaiseva koko pleijarisarjassa, niin iso rooli yksittäisissä otteluissa. Epäjohdonmukainen linja, joku hylätty maali, vaikka vastaavia on kauden aikana hyväksytty. Joskus joku yksittäinen pelaaja ei tee maalia ratkaisevalla hetkellä ja joskus maalivahti päästää liian helpon maalin. Joskus joku pelaaja loukkaantuu ottelusarjan aikana ja se sekoittaa joukkueen pasmat. Joskus joku vastustajan pelaaja pelaa niin mielettömän hienosti, ettei hänen pysäyttämisekseen löydetä lääkkeitä. Ja joskus vastassa vain on niin kova jengi, kuten Tappara viime kaudella, että häviäminen ei varsinaisesti ole häpeä. Ja nämä ovat niitä asioita, joilla minulle henkilökohtaisesti on merkitystä.
"Avuilla" tarkoitan esim. sitä, että joukkue kykenee pelaamaan kauden tärkeimmillä hetkillä parasta peliään tai edes riittävän hyvin suhteessa vastustajaan voittakseen sen yhden yksittäisen ottelun. Olen harvinaisen tietoinen siitä, että monen mielestä tämäkin asia on valmennuksen, ja ennen kaikkea päävalmentajan vastuulla, mutta itse en näe asiaa niin mustavalkoisena. Itse näen joukkueen koostuvan erilaisista ihmisistä ja nämä ihmiset ovat lähtökohtaisesti itse vastuussa omista peliesityksistään. Valmennuksen tehtävä on sitten tukea siinä.
HIFK:ssa fanit ovat epätoivoisia, koska edellisestä mestaruudesta on liian kauan. Ja tietoisuus siitä epätoivosta valuu kyllä joukkueelle asti, siitä pitää huolen myös media. Joskus se, että halutaan niin kovasti voittaa, ei näykään positiivisesti tekemisessä, vaan päinvastoin. Sanon aina, että HIFK:n pahin vastus on aina HIFK itse ja puolivälierät ovat se kaikkein kovin haaste. Olen edelleen samaa mieltä.
Itse olen sitä mieltä, että HIFK voittaa sitten, kun on valmis voittamaan. Kovin usein ei olla oltu. Silloin ei auta muu kuin jatkaa työntekoa ja uskoa, että se tuottaa tulosta.