Ville Peltonen – HIFK:n päävalmentaja

  • 594 070
  • 4 411

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siirretään toiveestasi parempaan ketjuun. Minä taas en ymmärrä mikä tässä kritiikissä on epäoikeudenmukaista? Edelleenkään vaikka itse sitä nyt yrität jatkuvasti tuputtaa täällä. Uskotko hetkeäkään, jos nimi olisi mikä muu tahansa kuin Ville Peltonen, että olisi näin ”monta elämää”? Mielestäni se vasta epäoikeudenmukaista onkin, että Peltosta kohdellaan eri standardeilla kuin muita IFKn valmentajia. En ymmärrä mitä tarkoitat, ”haluan aina myös katsoa kaikki pelit ennen kuin dumaan kauden topiksi tai flopiksi”? Tarkoitatko, että urheilullisesta tuloksesta viisveisaamatta pitää lusia koko viisikautinen Peltosen kanssa, toivoa parasta ja sitten mahdollisesti todeta, ettei ollut voittava arpa ja uutta matoa koukkuun? Omissa papereissa tällaisessa lottoamisessa menetetään aika monta mahdollisuutta menestyä. Miksi IFKssa ei voi odottaa tuloksentekoa päivästä yksi lähtien? Sinähän itsekin olet todennut, ettei IFKssa ”mikään ole rikki”.

Mielenkiintoinen näkemys. Mitä apuja Peltoselta on puuttunut viimeiset kolme kautta?

Mä en varsinaisesti osoittanut kritiikkiäni juuri sulle, vaan yleisesti ottaen tämän palstan viesteille. Kaikki mukahassuttelut ja työharjoittelijoiksi nimittelyt ovat mun kirjoissani ihan puhdasta kiusaamista. Siinä ei ole enää kyse kritiikistä, vaan ihan jostain muusta.

Kuten todettua, mä en tiedä, mitä asioita siellä Villen kanssa on sovittu. Julkisesti seura on ainakin puhunut rakenteiden muuttamisesta tjsp., joten oletan, että niitä siellä nyt rakennetaan. Tulokset ovat näkyneet menestyksen osalta liian hitaasti, mutta urheilullinen menestys tuskin myöskään on puhtaasti sama asia kuin nämä strategiset asiat. Yritys ja tässä tapauksessa seura päättää aina ihan itse, kenet se palkkaa ja kenet se kenkii. Kun urheilullinen tulos ei ole vastannut odotuksia, on syytä olettaa, että siellä siis on muita syitä.

Ketä kohtaan se on epäoikeudenmukaista, että Ville saa jatkaa? Joitain faneja? Jotain tiettyä valmentajaa?

Tarkoitan sillä sitä, että urheilu on sellaista, että joskus se joukkue, jonka jäsenille maksetaan palkkaa, ei ole sellaisenaan kentällä. Joskus tuomareilla on iso rooli, jos nyt ei ratkaiseva koko pleijarisarjassa, niin iso rooli yksittäisissä otteluissa. Epäjohdonmukainen linja, joku hylätty maali, vaikka vastaavia on kauden aikana hyväksytty. Joskus joku yksittäinen pelaaja ei tee maalia ratkaisevalla hetkellä ja joskus maalivahti päästää liian helpon maalin. Joskus joku pelaaja loukkaantuu ottelusarjan aikana ja se sekoittaa joukkueen pasmat. Joskus joku vastustajan pelaaja pelaa niin mielettömän hienosti, ettei hänen pysäyttämisekseen löydetä lääkkeitä. Ja joskus vastassa vain on niin kova jengi, kuten Tappara viime kaudella, että häviäminen ei varsinaisesti ole häpeä. Ja nämä ovat niitä asioita, joilla minulle henkilökohtaisesti on merkitystä.

"Avuilla" tarkoitan esim. sitä, että joukkue kykenee pelaamaan kauden tärkeimmillä hetkillä parasta peliään tai edes riittävän hyvin suhteessa vastustajaan voittakseen sen yhden yksittäisen ottelun. Olen harvinaisen tietoinen siitä, että monen mielestä tämäkin asia on valmennuksen, ja ennen kaikkea päävalmentajan vastuulla, mutta itse en näe asiaa niin mustavalkoisena. Itse näen joukkueen koostuvan erilaisista ihmisistä ja nämä ihmiset ovat lähtökohtaisesti itse vastuussa omista peliesityksistään. Valmennuksen tehtävä on sitten tukea siinä.

HIFK:ssa fanit ovat epätoivoisia, koska edellisestä mestaruudesta on liian kauan. Ja tietoisuus siitä epätoivosta valuu kyllä joukkueelle asti, siitä pitää huolen myös media. Joskus se, että halutaan niin kovasti voittaa, ei näykään positiivisesti tekemisessä, vaan päinvastoin. Sanon aina, että HIFK:n pahin vastus on aina HIFK itse ja puolivälierät ovat se kaikkein kovin haaste. Olen edelleen samaa mieltä.

Itse olen sitä mieltä, että HIFK voittaa sitten, kun on valmis voittamaan. Kovin usein ei olla oltu. Silloin ei auta muu kuin jatkaa työntekoa ja uskoa, että se tuottaa tulosta.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Mä en varsinaisesti osoittanut kritiikkiäni juuri sulle, vaan yleisesti ottaen tämän palstan viesteille. Kaikki mukahassuttelut ja työharjoittelijoiksi nimittelyt ovat mun kirjoissani ihan puhdasta kiusaamista. Siinä ei ole enää kyse kritiikistä, vaan ihan jostain muusta.
Ymmärrän. En usko, että kukaan väittää näiden olevan mitenkään korkealentoisia juttuja. Mitä tulee mukahassutteluihin niin mielestäni Peltonen kyllä itsekin niitä kerjää täysin olemattomalla ulosannillaan. Tuollainen Peltosen harrastama epäselvä mumina kivien kääntämisistä, sitkeydestä ja oikeudesta nauttia menestyksestä ei ole enää tätä päivää vaan kyllä päävalmentajan pitää nykyään kyetä kommunikoimaan medialle aivan eri tavalla. Jos ei persoona siihen riitä niin laittavat vaikka Tilkasen sinne puhumaan.
Kuten todettua, mä en tiedä, mitä asioita siellä Villen kanssa on sovittu. Julkisesti seura on ainakin puhunut rakenteiden muuttamisesta tjsp., joten oletan, että niitä siellä nyt rakennetaan. Tulokset ovat näkyneet menestyksen osalta liian hitaasti, mutta urheilullinen menestys tuskin myöskään on puhtaasti sama asia kuin nämä strategiset asiat. Yritys ja tässä tapauksessa seura päättää aina ihan itse, kenet se palkkaa ja kenet se kenkii. Kun urheilullinen tulos ei ole vastannut odotuksia, on syytä olettaa, että siellä siis on muita syitä.
Sinä olet muistikuvieni mukaan sanonut, että IFKssa ei ole mielestäsi mitään "rikki" niin mitä rakenteita siellä pitää muuttaa? Joo, tiedän, että seura on näin ilmoittanut et sinä, mutta mitä itse luulet siellä rakennettavan? Mitkä ovat sinun näkemyksesi mukaan nämä strategiset asiat?
Ketä kohtaan se on epäoikeudenmukaista, että Ville saa jatkaa? Joitain faneja? Jotain tiettyä valmentajaa?
Kannattajia kohtaan siinä mielessä, että seura antaa ymmärtää mestaruuden olevan tavoitteena, mutta samanaikaisesti palkataan ja palkitaan jatkosopimuksella valmentaja, jolla ei todennäköisesti ole kompetenssia siihen. Muita valmentajia kohtaan sillä tavalla, että täällä ei ole kukaan nauttinut tällaista "koskemattomuutta" ennen Villeä, ei edes häneen rinnastamasi KJ. Nythän ratsastetaan ajatuksella kärsivällisyydestä ja jatkuvuudesta, jota sinäkin mielestäni peräänkuulutat, mutta onko tämä oikeanlaista jatkuvuutta?
Tarkoitan sillä sitä, että urheilu on sellaista, että joskus se joukkue, jonka jäsenille maksetaan palkkaa, ei ole sellaisenaan kentällä. Joskus tuomareilla on iso rooli, jos nyt ei ratkaiseva koko pleijarisarjassa, niin iso rooli yksittäisissä otteluissa. Epäjohdonmukainen linja, joku hylätty maali, vaikka vastaavia on kauden aikana hyväksytty. Joskus joku yksittäinen pelaaja ei tee maalia ratkaisevalla hetkellä ja joskus maalivahti päästää liian helpon maalin. Joskus joku pelaaja loukkaantuu ottelusarjan aikana ja se sekoittaa joukkueen pasmat. Joskus joku vastustajan pelaaja pelaa niin mielettömän hienosti, ettei hänen pysäyttämisekseen löydetä lääkkeitä. Ja joskus vastassa vain on niin kova jengi, kuten Tappara viime kaudella, että häviäminen ei varsinaisesti ole häpeä. Ja nämä ovat niitä asioita, joilla minulle henkilökohtaisesti on merkitystä.'
Minulle nämä ovat tekosyitä ja meriselityksiä, mutta ehkäpä jätämme tämän tähän, koska olemme tästä niin eri mieltä.
"Avuilla" tarkoitan esim. sitä, että joukkue kykenee pelaamaan kauden tärkeimmillä hetkillä parasta peliään tai edes riittävän hyvin suhteessa vastustajaan voittakseen sen yhden yksittäisen ottelun. Olen harvinaisen tietoinen siitä, että monen mielestä tämäkin asia on valmennuksen, ja ennen kaikkea päävalmentajan vastuulla, mutta itse en näe asiaa niin mustavalkoisena. Itse näen joukkueen koostuvan erilaisista ihmisistä ja nämä ihmiset ovat lähtökohtaisesti itse vastuussa omista peliesityksistään. Valmennuksen tehtävä on sitten tukea siinä.
Olen tästä aiemminkin kanssasi käynyt keskustelua ja olemme pääsääntöisesti samaa mieltä, mutta minun mielestä edelleen aliarvioit valmentajan vaikutusta. Varsinkin, isommassa kuvassa.
HIFK:ssa fanit ovat epätoivoisia, koska edellisestä mestaruudesta on liian kauan. Ja tietoisuus siitä epätoivosta valuu kyllä joukkueelle asti, siitä pitää huolen myös media. Joskus se, että halutaan niin kovasti voittaa, ei näykään positiivisesti tekemisessä, vaan päinvastoin. Sanon aina, että HIFK:n pahin vastus on aina HIFK itse ja puolivälierät ovat se kaikkein kovin haaste. Olen edelleen samaa mieltä.
Tämäkin on varmasti totta, mutta IFK on siinäkin mielessä omasta mielestäni itsensä pahin vastustaja, ollut sitä aina, että täällä ammutaan urheilujohdon rekrytoinneilla ja laiskuudella niissä kerta toisensa jälkeen itseään jalkaan. Se ei minulle edelleenkään mahdu päähän, että kun joukkueeseen pyritään aina hankkimaan sarjan parhaita pelaajia niin miksi samaa logiikkaa ei käytetä päävalmentajaan tai urheilutoimenjohtajaan? Miksi niissä tingitään?
Itse olen sitä mieltä, että HIFK voittaa sitten, kun on valmis voittamaan. Kovin usein ei olla oltu. Silloin ei auta muu kuin jatkaa työntekoa ja uskoa, että se tuottaa tulosta.
Totta, mutta oikeat rekrytoinnit varmasti auttaisivat tähän valmiina oloon.
 

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
HIFK:ssa fanit ovat epätoivoisia, koska edellisestä mestaruudesta on liian kauan. Ja tietoisuus siitä epätoivosta valuu kyllä joukkueelle asti, siitä pitää huolen myös media. Joskus se, että halutaan niin kovasti voittaa, ei näykään positiivisesti tekemisessä, vaan päinvastoin. Sanon aina, että HIFK:n pahin vastus on aina HIFK itse ja puolivälierät ovat se kaikkein kovin haaste. Olen edelleen samaa mieltä.

Itse olen sitä mieltä, että HIFK voittaa sitten, kun on valmis voittamaan. Kovin usein ei olla oltu. Silloin ei auta muu kuin jatkaa työntekoa ja uskoa, että se tuottaa tulosta.

IFK:n hallitukseen nostettu Saku Tuominen laittoi vähän samoin sanoin, kun viime vuonna häneltä kysyttiin Suomen Kuvalehdessä, että milloin IFK voittaa mestaruuden.

"HIFK ei ole vuosikymmeniin menestynyt urheilullisesti resurssiensa mukaisesti. Hyvän elämän arvoituksen ratkaiseminen voi olla helpompaa kuin sen kysymyksen, milloin HIFK voittaa mestaruuden. Vastaus on kuitenkin olemassa.

”Sitten kun HIFK luopuu mestaruuden pakonomaisesta tavoittelemista.”

Eli jälleen sama: kevyt kosketus.

”Maailma on täynnä alisuorittajia, ja niilläkin voi olla ihan kivaa.”"


 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
IFK:n hallitukseen nostettu Saku Tuominen laittoi vähän samoin sanoin, kun viime vuonna häneltä kysyttiin Suomen Kuvalehdessä, että milloin IFK voittaa mestaruuden.

"HIFK ei ole vuosikymmeniin menestynyt urheilullisesti resurssiensa mukaisesti. Hyvän elämän arvoituksen ratkaiseminen voi olla helpompaa kuin sen kysymyksen, milloin HIFK voittaa mestaruuden. Vastaus on kuitenkin olemassa.

”Sitten kun HIFK luopuu mestaruuden pakonomaisesta tavoittelemista.”

Eli jälleen sama: kevyt kosketus.

”Maailma on täynnä alisuorittajia, ja niilläkin voi olla ihan kivaa.”"



Tällaisesta lausunnosta en ollut tietoinen, joten kiitti.

Tämä alla oleva video on mun aivan ylivoimainen suosikki ja katson tämän säännöllisesti, koska tämä on todella monella tavalla erittäin inspiroiva pätkä. Siis ihan muussakin elämässä. Ja tapa, millä Giannis vastaa "Ericille", joka jo edellisenä vuonna esitti saman kysymyksen, on upea:





There is no failure in sports. It's steps to success.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Frankie , vastaan lyhyesti: vaikka jokin asia ei ole rikki, aina kannattaa tavoitella parempaa ja hioa asioita. Monikin asia voidaan tehdä paremmin, jos saadaan lisää resursseja tai osaamista. Eikö sitä täällä aina peräänkuuluteta? Mutta itse käsitän rikkinäisen sellaiseksi, että se ei toimi mitenkään. Itse en näe, että HIFK:ssa on mikään rikki, mutta parantamisen varaa on monellakin saralla.
 

Pegu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, New York Rangers, HJK, Arsenal, 1. FC Köln
Se ei minulle edelleenkään mahdu päähän, että kun joukkueeseen pyritään aina hankkimaan sarjan parhaita pelaajia niin miksi samaa logiikkaa ei käytetä päävalmentajaan tai urheilutoimenjohtajaan? Miksi niissä tingitään?
Täysin samaa mieltä. On toki IFK:ssa tumpeloitu vuosien varrella pelaajahankinnoissakin, mutta eniten ollaan mokattu päävalmentajavalinnoissa.

Niin pitkään kuin oon joukkuelajeja seurannut, en muista yhdenkään seuran voittaneen mestaruutta pelkästään pelaajien panoksella. Kyllä se tärkein rekrytointi on päävalmentaja. Eli strategian pitää olla se, että ensin laitetaan rahaa hyvän, menestymisen näytöt antaneen päävalmentajan palkkaamiseen. Vasta sen jälkeen seuraavat tärkeät rekrytoinnit: ykkösmaalivahti, ykkössentteri ja kiekollinen pakki.
 

Js11

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksittäisissä pleijareissa loukkaantumiset ratkaisee paljon. Esim HIFK:ssa näkyi puolustuksen kapeus.

Olen yrittänyt toitottaa että runkosarja on se mittari joka pitkällä aikavälillä kertoo mitä pleijareissa on lupa odottaa. Siihen että jatkuvasti sijoittuu resurssiensa alle runkosarjassa ei riitä selitykseksi loukkaantumiset, paineet tai sattuma.

Pleijarit ei ole tilastollisesti mikään uusi kausi tai toinen maailma vaan runkosarja korreloi suht tarkkaan siellä pärjäämistä.

HIFK:lla oli aivan liikaa tuskaisia putkia sijoittuakseen korkeammalle runkosarjassa. Ei ollut tasaisuutta.

Tästä syystä oli mielestäni oikein että Salmelainen lähti. Otanta hänen kohdallaan oli tarpeeksi pitkä.

Otanta Peltosenkin kohdalla, nimenomaan runkosarjassa, on riittävä siihen että kritiikkiä pitää antaa. Itse en antaisi kenkää nyt, vaan lähtisin siitä että seuraava UJ vastaa siitä kuka valmentaa jatkossa (tästä syystä haluaisin että UJ olisi entinen valmentaja eikä pelkästään pelaajiin keskittyvä skoutti)
 

Wiltord

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksittäisissä pleijareissa loukkaantumiset ratkaisee paljon. Esim HIFK:ssa näkyi puolustuksen kapeus.

Olen yrittänyt toitottaa että runkosarja on se mittari joka pitkällä aikavälillä kertoo mitä pleijareissa on lupa odottaa. Siihen että jatkuvasti sijoittuu resurssiensa alle runkosarjassa ei riitä selitykseksi loukkaantumiset, paineet tai sattuma.

Se kevään pelien korostaminen on vain paskojen joukkueiden yritys toitottaa, että kyllä se siitä. Viimeiseltä kymmeneltä kaudelta runkosarjan voittaja on voittanut kahdeksan kertaa mestaruuden ja kahdesti ollut hopealla. Nämä hopeasijatkin ovat melkoisen täpäriä.

Joten tärkeintä olisi alkaa miettimään millä keinoin saadaan joukkue, joka voittaa runkosarjan. Siitä on enää naurettavan lyhyt matka mestarijoukkueeksi. Mutta helppoahan tuo ei ole, en rehellisesti edes muista milloin IFK on runkosarjan voittanut ennen tuota hopeakautta. Vai onko koskaan. Pitkä on matka.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä en varsinaisesti osoittanut kritiikkiäni juuri sulle, vaan yleisesti ottaen tämän palstan viesteille. Kaikki mukahassuttelut ja työharjoittelijoiksi nimittelyt ovat mun kirjoissani ihan puhdasta kiusaamista. Siinä ei ole enää kyse kritiikistä, vaan ihan jostain muusta.

Kuten todettua, mä en tiedä, mitä asioita siellä Villen kanssa on sovittu. Julkisesti seura on ainakin puhunut rakenteiden muuttamisesta tjsp., joten oletan, että niitä siellä nyt rakennetaan. Tulokset ovat näkyneet menestyksen osalta liian hitaasti, mutta urheilullinen menestys tuskin myöskään on puhtaasti sama asia kuin nämä strategiset asiat. Yritys ja tässä tapauksessa seura päättää aina ihan itse, kenet se palkkaa ja kenet se kenkii. Kun urheilullinen tulos ei ole vastannut odotuksia, on syytä olettaa, että siellä siis on muita syitä.

Ketä kohtaan se on epäoikeudenmukaista, että Ville saa jatkaa? Joitain faneja? Jotain tiettyä valmentajaa?

Tarkoitan sillä sitä, että urheilu on sellaista, että joskus se joukkue, jonka jäsenille maksetaan palkkaa, ei ole sellaisenaan kentällä. Joskus tuomareilla on iso rooli, jos nyt ei ratkaiseva koko pleijarisarjassa, niin iso rooli yksittäisissä otteluissa. Epäjohdonmukainen linja, joku hylätty maali, vaikka vastaavia on kauden aikana hyväksytty. Joskus joku yksittäinen pelaaja ei tee maalia ratkaisevalla hetkellä ja joskus maalivahti päästää liian helpon maalin. Joskus joku pelaaja loukkaantuu ottelusarjan aikana ja se sekoittaa joukkueen pasmat. Joskus joku vastustajan pelaaja pelaa niin mielettömän hienosti, ettei hänen pysäyttämisekseen löydetä lääkkeitä. Ja joskus vastassa vain on niin kova jengi, kuten Tappara viime kaudella, että häviäminen ei varsinaisesti ole häpeä. Ja nämä ovat niitä asioita, joilla minulle henkilökohtaisesti on merkitystä.

"Avuilla" tarkoitan esim. sitä, että joukkue kykenee pelaamaan kauden tärkeimmillä hetkillä parasta peliään tai edes riittävän hyvin suhteessa vastustajaan voittakseen sen yhden yksittäisen ottelun. Olen harvinaisen tietoinen siitä, että monen mielestä tämäkin asia on valmennuksen, ja ennen kaikkea päävalmentajan vastuulla, mutta itse en näe asiaa niin mustavalkoisena. Itse näen joukkueen koostuvan erilaisista ihmisistä ja nämä ihmiset ovat lähtökohtaisesti itse vastuussa omista peliesityksistään. Valmennuksen tehtävä on sitten tukea siinä.

HIFK:ssa fanit ovat epätoivoisia, koska edellisestä mestaruudesta on liian kauan. Ja tietoisuus siitä epätoivosta valuu kyllä joukkueelle asti, siitä pitää huolen myös media. Joskus se, että halutaan niin kovasti voittaa, ei näykään positiivisesti tekemisessä, vaan päinvastoin. Sanon aina, että HIFK:n pahin vastus on aina HIFK itse ja puolivälierät ovat se kaikkein kovin haaste. Olen edelleen samaa mieltä.

Itse olen sitä mieltä, että HIFK voittaa sitten, kun on valmis voittamaan. Kovin usein ei olla oltu. Silloin ei auta muu kuin jatkaa työntekoa ja uskoa, että se tuottaa tulosta.
Sinänsä ihan kiva ajatus tuossa lopussa, ja tukee oikein hyvin myös sitä ajattelua, että oikeastaan mitään ei kannata tehdä eikä juurikaan panostaa, sillä joukkue voittaa sitten kun on valmis voittamaan. Tässä mielessä tietenkin menee vielä hullumpaan valoon tuo Villen palkka, sillä se olisi kokonaan kannattanut säästää, ja kysyä täältä jatkoajasta joku kiinnostunut sinne penkin taakse tukemaan joukkuetta.

Luulen, että tunnetasoakin löytyisi tällä tavalla ihan eri määrissä, sillä täällä sitä ainkan piisaa. Säästäisi paljon rahaa, ja voisi myydä halvempia lippujakin, kun ja jos joukkueenkinkanssa vaan aletaan tinkimään laadusta ja hinnasta, sillä kai sellainenkin joukkue voittaa kun se on valmis voittamaan.

Pientä ironiaahan tähän piileytyy, mutta tavallaanhan juuri pyyhkäist pois sen valmentajan merkitystä, tai sitten vaan allekirjoitit sitä, että Ville ei ole oiekassa paikassa oikeaan aikaan, sillä ei näemmä pysty tukemaan joukkuetta, ja pelaajta itsenäisesti siihen eivät pysty kuin satunnaisesti.

Jatkuvuudessakaan ei oikeastaan ole mitään erityistä pointtia muutoin, kuin sitten vaan odotella, että koska ovat valmiita voittamaan. Tampereella näemmä melko usein ollaan. Ehkä pitäisi siis joko muuttaa Tampereelle tai palkata vain tamperelaisia.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
en rehellisesti edes muista milloin IFK on runkosarjan voittanut ennen tuota hopeakautta. Vai onko koskaan.
Kyllä se on ainoa kerta HIFK:n kohdalla ja kertoo ihan riittävästi. Tulokset eivät valehtele.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Peltosen jatkosta vielä muutama pointti:

1. Onko imu Peltosen joukkueeseen kuollut? Sen näemme, kun HIFK latoo sopimukset tiskiin. Heikommalla joukkueella tuskin tulee ainakaan merkittävästi parempi tulos.

2. Kuinka paljon Peltosen jatko ja/tai ensi kauden joukkueen rakenne vaikuttaa kausikorttimyyntiin. Voisin veikkailla, että tällä hetkellä ollaan rajusti viime kauden myyntiä perässä.

Nämä molemmat ovat vähän sellaisia asioita, että näihin asetelmiin Peltonen on itsensä kolmen kauden aikana pelannut. Vaikka kehitystä valmentajana olisikin tullut, niin se menestyksen ikkuna saattoi jo mennä, koska ei ole niin hyvää joukkuetta eikä välttämättä rahaakaan.

Minusta on tosin vähän ihmeellistä, että kun HIFK:lla oli suurin piirtein kaikkien aikojen parhaat yleisömäärät runkosarjassa, niin seuraavalle kaudelle ollaan pienentämässä pelaajabudjettia. Vaikuttiko pudotuspelimenestymättömyys niin paljon vai oliko yleisömäärissä maksamatonta ilmaa? Ihmeellinen kuvio kuitenkin. Tässä on valtava ero esim. Tapparaan. Oli se lähtijuttukin, että heidän jokainen joukkue pyritään rakentamaan samalla sapluunalla. Joihinkin joukkueisiin joudutaan siellä käyttämään enemmän rahaa, kuin toisiin. HIFK:ssa on ihan päinvastainen politiikka. Meillä rakennetaan muutamien vuosien välein näitä "mestarijengejä" ja sitten taas tulee ihan välikausijengejä.

Se mikä Tapparalla oli yhtenä merkittävänä tekijänä tässä, niin nuorten pelaajien määrä. Mikäli joukkueessa on paljon lupaavia (halpoja) nuoria pelaajia, niin vastaavasti joukkueen kärkiosaamiseen voidaan panostaa euroja. HIFK kuluttaa noihin alaketjujen rotaatiomiehiinkin älyttömät määrät euroja suhteessa vastustajiin. Paljonkohan esim. maksoi tämä osasto Komarov, Tallberg, Väänänen, Åsten, Pihlström? Sama homma pakistossa. Ei siellä nuoret pelaajat peliaikaa saaneet. Paljon olisi tekemistä rosterin terävoittämisessä ja siinä, että saadaan eurot näkymään kärkiosaamisessa.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
2. Kuinka paljon Peltosen jatko ja/tai ensi kauden joukkueen rakenne vaikuttaa kausikorttimyyntiin. Voisin veikkailla, että tällä hetkellä ollaan rajusti viime kauden myyntiä perässä.
Kuvitellaanpa, että valmennuksen kolmen vuoden heikon suorittamisen takia yleisömäärä tippuisi ensi kaudella 500 katsojaa. Rahassa arvatenkin suuruusluokka 28 matsia, keskimääräinen lipun hinta 30e, katsojavähennyys per matsi 500 kpl, pääsylipputulojen pieneneminen suuruusluokkaan 420.000e. Eikä tossa ole huomioitu euroakaan mahdollisia sponsoripoistumia.

Mitä tulee pelaajabudjetin pienentämiseen, on hyvä muistaa, että rosteri on osapuilleen jo tehty ja siihen Salmelainen sai ylemmiltä tahoilta budjetin, jolla on menty
 

C2 huutelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Peltosen jatkosta vielä muutama pointti:

1. Onko imu Peltosen joukkueeseen kuollut? Sen näemme, kun HIFK latoo sopimukset tiskiin. Heikommalla joukkueella tuskin tulee ainakaan merkittävästi parempi tulos.

2. Kuinka paljon Peltosen jatko ja/tai ensi kauden joukkueen rakenne vaikuttaa kausikorttimyyntiin. Voisin veikkailla, että tällä hetkellä ollaan rajusti viime kauden myyntiä perässä.

Nämä molemmat ovat vähän sellaisia asioita, että näihin asetelmiin Peltonen on itsensä kolmen kauden aikana pelannut. Vaikka kehitystä valmentajana olisikin tullut, niin se menestyksen ikkuna saattoi jo mennä, koska ei ole niin hyvää joukkuetta eikä välttämättä rahaakaan.

Minusta on tosin vähän ihmeellistä, että kun HIFK:lla oli suurin piirtein kaikkien aikojen parhaat yleisömäärät runkosarjassa, niin seuraavalle kaudelle ollaan pienentämässä pelaajabudjettia. Vaikuttiko pudotuspelimenestymättömyys niin paljon vai oliko yleisömäärissä maksamatonta ilmaa? Ihmeellinen kuvio kuitenkin. Tässä on valtava ero esim. Tapparaan. Oli se lähtijuttukin, että heidän jokainen joukkue pyritään rakentamaan samalla sapluunalla. Joihinkin joukkueisiin joudutaan siellä käyttämään enemmän rahaa, kuin toisiin. HIFK:ssa on ihan päinvastainen politiikka. Meillä rakennetaan muutamien vuosien välein näitä "mestarijengejä" ja sitten taas tulee ihan välikausijengejä.

Se mikä Tapparalla oli yhtenä merkittävänä tekijänä tässä, niin nuorten pelaajien määrä. Mikäli joukkueessa on paljon lupaavia (halpoja) nuoria pelaajia, niin vastaavasti joukkueen kärkiosaamiseen voidaan panostaa euroja. HIFK kuluttaa noihin alaketjujen rotaatiomiehiinkin älyttömät määrät euroja suhteessa vastustajiin. Paljonkohan esim. maksoi tämä osasto Komarov, Tallberg, Väänänen, Åsten, Pihlström? Sama homma pakistossa. Ei siellä nuoret pelaajat peliaikaa saaneet. Paljon olisi tekemistä rosterin terävoittämisessä ja siinä, että saadaan eurot näkymään kärkiosaamisessa.

Loistavaa settiä!

1. suurin osa diileistä on tehty syksyllä, kun Peltosen HIFK majaili sijoilla 2-3. Eli varmaan on hyviä pelimanneja tulossa sisään myös. Mut varmaan on vaikeampi just nyt saada niitä uusia Halttusia tai vasta kesällä diilin tekeviä tähtiä.

2. 500 vähemmän myytyä kausikorttia on ihan mahdollinen juttu, mutta siihen vaikuttaa julkaistava jengi.

3. Nuoret. Täs HIFK alisuorittaa pahasti ja mä oon kanssa samaa mieltä, että se on yks pääsyy menestymättömyyteen. Jos 4. ketju on Pöysti-Liivik-Nyholm niin on varaa hankkia kunnon kärkimiehet.

4. ykkösveska. Ensin Halonen ja sitten Taponen. Ei vaan riitä, jos Tapparalla on heittää kentälle Heljangon tasoinen kaveri.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Olet ihan oikeassa. Saipa voisi olla niin epätoivoinen, että palkkaisi Peltosen.
En laskisi Saipaa kuitenkaan kärkijoukkueisiin, eikä Peltonenkaan ei heidän tarjoamallaan liksalla liikkuisi yhtään mihinkään. Ei siihen tosiaan mitään fantasioita tarvita, jos sanoo, ettei yksikään kärkijengi palkkaisi Peltosta. Varmasti ei ole ottajia jonoksi asti. Täältä sai paikan nimellään ja siitä nyt sitten kärsitään, tai ainakin me, jotka arvostamme menestystä ja viihdyttävää pelitapaa.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Olet ihan oikeassa. Saipa voisi olla niin epätoivoinen, että palkkaisi Peltosen.
Peltonenhan sopisi mainiosti johonkin totaaliseen altavastaajajengiin peluuttamaan
möyrintäkiekkoaan. Voi myös käydä niin että Peltosen tulevaisuus on jossain ns pienemmässä
kiekkomaassa, esimerkiksi jossain Alppiliigassa tai vastaavassa.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En laskisi Saipaa kuitenkaan kärkijoukkueisiin, eikä Peltonenkaan ei heidän tarjoamallaan liksalla liikkuisi yhtään mihinkään. Ei siihen tosiaan mitään fantasioita tarvita, jos sanoo, ettei yksikään kärkijengi palkkaisi Peltosta. Varmasti ei ole ottajia jonoksi asti. Täältä sai paikan nimellään ja siitä nyt sitten kärsitään, tai ainakin me, jotka arvostamme menestystä ja viihdyttävää pelitapaa.
Olet ihan oikeassa, meni täysin ohi tuo kärkijoukkue. Aikamoisessa lumouksessa saa olla, että uskoisi jonkun kärkijoukkueen palkkaavan Peltosen, jos siis puhutaan liigajoukkueista.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Miksi kukaan palkkaisi? Edes yksi oikea syy?

Villellä ei ole lyödä pöytään yhtikäs mitään, minkä vuoksi kenenkään häntä pitäisi edes harkita.

Monestakin syystä. Tämä palsta on ainut paikka missä Peltonen ei omasta työstä arvostusta saa koska ainoa mittari on IFK:n menestys, nimenomaan täällä.

Siksi en osta väitettä ettei kelpaisi kenellekään.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen yrittänyt toitottaa että runkosarja on se mittari joka pitkällä aikavälillä kertoo mitä pleijareissa on lupa odottaa. Siihen
Kerro tämä Vegasille :-’) . No mukahassuttelut sikseen. Oikeassa olet. Kun oltiin finaalissa oltiin runkosarjan ykkönen. Nyt oltiin ansaitusti kutonen ja lopputuloksissa ansaittiin seitsemäs sija.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös