Korostan, että seuraava ei perustu mihinkään muuhun kuin puhtaaseen omaan ajatusleikkiini. Koska kuten aiemmassa postauksessani kirjoitin, en usko, että Peltosen jengissä kovinkaan moni asia tapahtuu vahingossa.
En pitäisi suurena ihmeenä sitäkään, jos Jääskän poissaolo olisikin täysin etukäteen sovittu juttu Jäkyn ja valmennuksen välillä. Jäky on tämän kauden jengin hyökkääjistä tärkein yksittäinen pelaaja. Enkä väheksy muita tärkeitä pelaajia, enkä varsinkaan maalintekijöitä, mutta esim. eilinen osoitti, että ilman Jäkyä Vesalainenkin oli vastustajan tiukassa puristuksessa vain tavallinen vastustajasta väkisin läpi yrittävä hyökkääjä. Otos on toki säälittävän pieni, mutta käytän tätä nyt esimerkkinä tilanteesta, missä on tapahtunut jotain yllättäen ja pelaajien pitää sopeutua siihen nopeasti ja silti tehdä tulosta.
Viime peleissä HIFK:n maalinteko on ollut käytännössä ykköskentän vastuulla ja siihen pitäisi saada muutos. Voisi kuvitella sen onnistuvan parhaiten/yksinkertaisimmin, että muutetaan sitä ketjua, joka sitä tulosta on tehnyt, koska silloin muille ei jää sitä vaihtoehtoa, että kyllä se ykkönen tän pelin hoitaa viimeistään vikassa erässä. Koko palettia ei kannata laittaa uusiksi, jos halutaan saada niistä muista paremmin tehoja irti, koska tutuilla ketjukavereilla on suuri merkitys. Jos Jäkyllä on joku ihan pienikin vamma, jolle lepo tekee hyvää, nyt on aivan vihoviimeinen hetki levätä. Ja koska Jäky pelaa muutenkin sekaisin olevassa kakkos-yv:ssä hänen poissaolonsa ei näy edes siinä. Lisäksi Jääskän loukkaantumishistorian tuntien ja hänen roolinsa tämän kauden jengissä huomioiden, mahdolliset pistemenetykset ovat huomattavasti pienempi paha kuin se, että Jääskä joutuu jollakin tavalla huomioimaan jonkun pienen kolhun. Tai pahimmassa tapauksessa jättämään jonkun matsin väliin.
Kun tähän lisätään case-Åsten, mun silmiini näyttää nyt siltä, että Ville pyrkii herättelemään koko jengiä. Ja se herättely tapahtuu muuten kuin näyttämällä munaa kopissa. Meillä on suht lyhyeltä ajalta esimerkkeinä useampikin peli, joissa joukkue on tehnyt helppoja virheitä, joita ei saisi enää tulla ja jäähyjä on tullut aivan käsittämättömän paljon ja suurin osa niistä on ollut täysin turhia. Pelaajien pitää nyt itse ymmärtää, että jokaisen on pystyttävä pelaamaan paremmin ja fiksummin.
Hyvä asia on se, että Roy pääsee nyt pelaamaan HIFK:n parhaiden pelaajien kanssa. Enpä pitäisi sitäkään yllättävänä, jos tämäkin olisi ollut suunniteltu juttu ja Roy olisi harjoitellut extraa ja siksi ollut ulkona kokoonpanosta. Koska on ihan selvää, että Roy on ihan eri levelillä muun jengin kanssa, mitä tulee pelituntumaan ja joukkueharjoitteluun. Kuormaa on ollut pakko lisätä, mutta samalla loukkaantumisherkkyys kasvaa, kun alkaa yhtäkkiä treenata kovempaa ja samaan aikaan pitäisi pelata. Ja loppukauden osalta loukkaantunut pelaaja ei hyödytä enää edes teoriassa. Joten pidän itse asiassa varsin todennäköisenä, että tämä(kin) on täysin suunniteltu juttu.
Ja sattumalta Nättinenkin palaa juuri tänään kokoonpanoon, jolloin kakkos-yv:hen on edes teoriassa mahdollista saada juonikkuutta ja maalintekovoimaa. Enkä muuten pitäisi ihmeenä sitäkään, että joukkue on harjoitellut jollain ihan muilla kokoonpanoilla ylivoimaa kuin millä on viime peleissä pelattu, sen verran unista ja mielikuvituksetonta paskaa sekin ollut. Vastustaja osaa kaikki ratkaisut lukea vaikka unissaan, joten pakko siellä on jotain muitakin variaatioita olla. Tuntuisi myös erikoiselta, että ilman mitään järkevää syytä, valmennus ei ole edes yrittänyt ottaa maksimihyötyjä irti pelaajasta, jonka vahvuudet ovat juuri ylivoimassa. Kun Roy on hankittu, kyllä HIFK:ssa on tasan tarkkaan tiedetty, minkälainen pelaaja Roy on. Kondiskaan ei ole voinut kovin suurena yllätyksenä tulla, joten mä voisin ihan aidosti ostaa sen, että tässä on menty jonkun suunnitelman mukaan ja valmennus on ihan tilanteen tasalla.
Hirveästi kaikenlaisia jännittäviä skenaarioita, joita pyöritellä ilman minkäänlaista tiedonjyvästäkään :D. Mutta, kuten alussa totesin, tämä on vain ja ainoastaan oma ajatusleikkini. En edes tiedä, miksi Jääskä on pois. Mutta voisi olettaa, että kun hänet kuitenkin oli eiliseen kokoonpanoon aluksi merkattu, mistään kovin vakavasta ei ole kysymys. Jos lähtökohta on se, että maanantaina pelataan, Ville on hyvinkin voinut huomioida, että joukkue tarvitsee energistä Jääskää enemmän maanantaina kuin perjantaina ja lauantaina. Huolimatta siitä, että voittamalla molemmat pelit olisi päästy suoraan pleijareihin. Itse olen sitä mieltä, että HIFK:lle ei pidemmät tauot sovi. Viikon eka peli on yleensä aina paskaa ja mun silmiini HIFK on jo monta vuotta suorittanut kaikkein parhaiten otteluruuhkassa kuin, jos pelataan harvemmin. Ja henkisesti sääleistä lähteminen voisi itse asiassa olla lopulta joukkueelle se paras vaihtoehto. Fyysisesti toki rankempaa, mutta HIFK:n kuntopuolta en ihan hirveästi epäile.