Vaikka et minuun tässä ensimmäisessä kappaleessa viitannut suoraan niin minähän en missään vaiheessa ole ”ottanut rusinoita pullasta” vaan päinvastoin olen ollut skeptinen Peltosen osaamiseen koko ajan. Hänen näyttönsä kahdelta kaudelta rajoittuvat kahteen kuumaan putkeen. Muuten todella epätasaista vailla minkäänlaista rutiinia, joka ei ole voittavan joukkueen ja valmennuksen merkki. Tällaista VPn peliä pelaavat keskitason seurat. Eikö se muuten ole Peltosen tehtävä saada joukkue pelaamaan riittävän hyvin silloin kuin pitäisi?
@Jäkishöntsä tuossa hyvin kommentoi yllä. Itse en myöskään odota täydellisyyttä, mutta voisiko joskus kokeilla IFKssa sellaista valmentajaa, jolla olisi jotain näyttöjä? Silloin oman näkemykseni mukaan todennäköisyydet kasvavat sille, että urheilullinen menestys seuraa. Nythän VPn aikana urheilullinen menestys lähentelee täydellistä floppia.
Juu, en viitannut sinuun, vaan ihan yleisesti. Ja kuten hyvin tiedät, minä olisin halunnut Pikkaraisen jatkavan. Ja olen vielä tälläkin kaudella kirjoittanut, etten tiedä, onko Ville lintu vai kala. Mutta henkilökohtaisesti mä en diggaa yhtään siitä, että joku dumataan
paskaksi tai
ammattitaidottomaksi, kun meistä varmaan kenelläkään ei ole
tietoa, mitä Peltonen on tämänkin kauden aikana tehnyt. Meistä jokainen voi kuitenkin omin silmin nähdä, että pelaajat tekevät niitä hyviä ja huonoja ratkaisuja kentällä, jotka vaikuttavat ottelun lopputulokseen. Tässä tänään JYPiäkin vastaan oli kaikenlaista "mielenkiintoista" ratkaisua niin hyökkäys- kuin puolustuspäässä, mistä voin olla ihan varma, että edes junnuvalmennus ei ole ohjeistanut pelaamaan niitä niin. Ja jokainen pelaajakin sen tietää, mutta silti nopeassa pelissä niitä vain tulee.
Jos yritetään katsoa asioita ihan oikeasti objektiivisesti, tälläkin kaudella on ollut hetkiä (esim. avainpelaajien loukkaantumiset), joilla on ollut suuri merkitys joukkueelle ja jotka eivät ole olleet kenenkään käsissä. Ja joo, kaikille jengeille tulee loukkaantumisia, mutta ikävä tosiasia on se, että niiden vaikutus ei vain ole kaikille sama. Mutta nämä kuuluu lajiin ja ne vain pitää hyväksyä. Silloin avautuu näyttöpaikkoja muille ja se on usein viime kädessä pelaajasta itsestään kiinni, vastaako joku huutoon. Ja rehellisyyden nimissä, tämän kauden HIFK:ssa niitä näyttöpaikkoja on saanut moni enemmän kuin monena aiempana vuotena yhteensä.
Riippumatta valmentajasta, mä en ulkoista pelaajaa itseään näistä tilanteista tai mahdollisuuksista.
Onko se Peltosen tehtävä saada joukkue pelaamaan parasta peliään silloin, kun vaaditaan? On ja ei. En tässäkään kohtaa ulkoista pelaajia tästä vastuusta. Mutta sitäkään faktaa ei kannata unohtaa, että HIFK ryssi umpipaskaan alkukauteensa ihan jumalattomasti pisteitä. En siis osta täysin sitä, että HIFK olisi pelannut koko kauden epätasaisesti. Mutta sen voin jollakin tavalla ostaa, että ehkä HIFK myös vähän ylisuoritti sen 16:n ottelun pisteputken aikana. Mutta siinäkin nähdään itseluottamuksen merkitys. Nyt kun on ollut vähän nihkeämpää, ne samat kaverit ovat välillä ihan yhtä paskoja ja tekevät ihan yhtä onnettomia valintoja kuin alkukaudestakin.
Rimaa hipoen lähdetään näin jälkikäteen sanottuna melko ihanteellisista asemista: Lukko on hyvä jengi, joka johti pitkään runkosarjaa -> ei pitäisi olla vaikea syttyä.
Nyt en jaksa analysoida enempää. Tuli hengiteltyä paperipussiin ja huudettua vittusaatanaa sen verran paljon illan matsin aikana, että suon itselleni ja kaikille muille nyt hetken nauttia vain tästä tilanteesta.
Muokattu ja poistettu fake news.