Mainos

Viinan perkele

• 37 847
  • 235

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Ýksi asia ihmetyttää.

Otetaan nyt vaikka tuo vaimon veli esimerkiksi. Se on nyt sellainen 45-vuotias, eronnut mies. Joitain vuosia sitten lopetti dokailut (joi aika paljon, mutta ei ollut mikään puliukko kumminkaan) ja paineli AA-kerhoon. Löysipä Jeesuksenkin. Nyt se istuu siellä kerhossaan monta kertaa viikossa puhumassa... niin, viinasta.

Silloin, kun mulla on ollut pitempiä raittiita aikoja, niin en suurin surminkaan ole halunnut kuulla edes puhuttavan viinasta. En ole edes ajatellut viinaa, mikäli juominen ei ole ollut ajankohtaista. Janohan sellaisesta luulisi tulevan. Nämä masokistit sitten jauhaa niitä ryyppyjuttujaan päivästä, viikosta ja vuodesta toiseen... Ihme porukkaa.

Olennaistahan on se, että onko vaimosi veljen elämä muuttunut ja mihin suuntaan, kun paineli AA:han ja lopetti AA:n avulla dokailun. Sinulla on ollut oma tapasi päästä eroon holtittomasta juomisestasi. Se on hieno homma, mutta yksi tapa on myös saada apua vertaustuesta kuten AA:sta, silloin, kun itse niin haluaa lopettaa juomisen. Hoitolaitoksia löytyy myös ympäri Suomen, mutta AA:han verrattuna niihin sisään pääsemiseksi on jonkun tahon maksettava hoitomaksu. AA:han voi mennä suoraan vaikka tenuremmista tumput suorana tai kahden lakanan välistä pikkutakki ja kauluspaita päällä, mitään maksuja ei kysele kukaan. Vaihtoehtoja on paljon, jos on oma halu päästä alkoholista eroon.

Sen verran sanon, että AA:sta et voi puhua mitään totuutta, ellet ole itse ollut halukas lopettamaan juomista AA:n avulla ja mennyt AA-palaveriin saadaksesi apua. Vain omilla kokemuksilla on merkitystä, ei millään kuulopuheilla.

Oma suhteeni alkoholiin tai muihin päihdyttäviin aineisiin on ollut jo pitkään se, että en ole tarvinnut niitä mihinkään elämäntilanteeseen, johon olen päässyt tai joutunut. Minulle sopii näin. Mottoni on, että olipa tilanne mikä tahansa, niin ei ryyppyäkään. Kukaan ei ole koskaan arvostellut tätä elämäntapaani. Päinvastoin, esim. työmatkoillani Saksassa ja Venäjällä pärjäsin erinomaisesti, vaikka kosteita illanviettoja oli tottakai paljonkin, eivät ne minua haitanneet.

Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Huomannut saman, kun olen vähentänyt erittäin radikalisti juomistani, niin eipä minulla ole enää oikeastaan muita kavereita kuin vaimoni ja ne lapsuuden kaverit, jotka tosin asuvat noin 400 kilometrin päässä.

Tutulta kuulostaa, mutta onneksi sentään osa läträäjistäkin käy joskus ihan mielellään vaikkapa kahvilla tai jotain muuta fiksumpaa. Suurin osa kuitenkin pitää minua nykyään arvossa yhtä paljon, kuin homoa tai spitaalista.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Sen verran sanon, että AA:sta et voi puhua mitään totuutta, ellet ole itse ollut halukas lopettamaan juomista AA:n avulla ja mennyt AA-palaveriin saadaksesi apua.
Niin no joo, en ole. Silloin kun apua ei tarvitse, niin enpä sitä lähde kyselemäänkään. Asiat tehdään itse, omakätisesti, aina kun voidaan. Vasta jos ei voi, sitten kyselen apua.

Näen asian niin, että kun en korkin avaamiseen tarvitse apua niin en sen sulkemiseenkaan.

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Niin no joo, en ole. Silloin kun apua ei tarvitse, niin enpä sitä lähde kyselemäänkään. Asiat tehdään itse, omakätisesti, aina kun voidaan. Vasta jos ei voi, sitten kyselen apua.

Näen asian niin, että kun en korkin avaamiseen tarvitse apua niin en sen sulkemiseenkaan.

Niinkuin jo kirjoitinkin, niin hieno homma, kun olet pystynyt itse ratkaisemaan mahdollisesesti orastavan ongelmasi. Puutuin lähinnä kirjoituksesi siihen kohtaan, kun kerroit, mistä siellä AA:ssa puhutaan. Kun et ole AA:sta hakenut apua koskaan, et voi sanoa myöskään mitään siitä kuulopuheiden perusteella.

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen eri mieltä. Itse en ole ikinä lähtenyt baariin siinä tarkoituksessa, että pääsisin mättäälle. Kyllä silloin minulla ja minun kaveriporukalla on tarkoitus pitää keskenään hauskaa ja parantaa maailmaa ja viettää vain laatuaikaa keskenämme. Sitä paitsi kännissä paneminen ei ole edes erityisen hauskaa.

Tuota mentaliteettia en itsekkään ymmärrä, että pitää juosta baareissa "koska nuorena kuuluu tehdä niin." Mä en itse ole koskaan erityisemmin viihtynyt baareissa, siksi en niissä juurikaan käy. Pari kertaa vuodessa tulee kavereiden kanssa pyörähdettyä, mutta siihenpä se yleensä jää. Rahaakin siellä saa menemään ihan liikaa, jos sattuu janottamaan liikaa.

Kyllähän se silloin joskus juuri 18v täyttäneelle oli pelkkää pimpinmetsästystä johon tietenkin tarvittiin avuksi se kolmen promillen kooma. Nykyään kun menee baariin on se puhtaasti juuri tuota kaverien näkemistä ja yleistä paskanjauhantaa kun heidän kanssaan on pakostakin vähemmän kuin joskus teininä.

Pointti oli lähinnä se ettei minulle ikinä tullut mitään ahdistusta,paineita ja pelkotiloja jos ei nyt joka viikonloppu käynyt baarissa. Nykyään tuntuu olevan aivan vitusti tätä porukkaan joiden mielestä on nössö,absolutisti ja täysin ulkopuolinen jos ei tuo yöelämä jaksa kiinnostaa. Eli pidetään epänormaalina jos haluaakin olla viikonlopun kotona,käydä leffassa,syödä hyvin ja käydä lenkillä koiran kanssa.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kun et ole AA:sta hakenut apua koskaan, et voi sanoa myöskään mitään siitä kuulopuheiden perusteella.
No kylläpäs voin, ja sanonkin. Puhunhan minä maidostakin vaikken ole lehmä.

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
No kylläpäs voin, ja sanonkin. Puhunhan minä maidostakin vaikken ole lehmä.

Huomasin itsekin, että muotoilin toisella kertaa väärin lauseeni. Totta kai voit sanoa mielipiteesi asiasta kuin asiasta. Jotta mielipiteelläsi olisi mitään arvoa, niin siinä tapauksessa sinun pitäisi tietää jotain siitä, mistä kirjoitat. Nyt kirjoitit AA:sta kuulopuheiden perusteella perätöntä juttua. Tuo selvisi myöhemmin, kun kerroit, että et ole itse turvautunut AA:n apuun alkoholiongelmassa eli se tarkoittaa sitä, että et ole käynyt koskaan AA-palaverissa, mutta kirjoitat kuitenkin siitä täällä, niinkuin olisit asiasta perillä. Otin tämän asian esille, koska kyse on kuolemanvakavasta asiasta eli alkoholismista, mikä tappaa enemmän kuin mikään muu suomalaisia, suoranaisesti ja välillisesti. AA on yksi tapa pelastua ennenaikaiselta mielenterveyden menettämiseltä ja kuolemalta silloin, kun kyse on alkoholismista.

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
AA on paikka, jossa istutaan hirveissä kahvi- ja viinanhimokuumotuksissa. Tämä johtuu siitä, että tarjolla on aina kahvia ja ryyppyjuttuja. Rauhoittavana teemana on monesti illan vetäjän puhe korkeammasta voimasta, kun potilailla on oma tahto mukamas käyttökelvotonta tavaraa.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minä lopetin kännihakuisen juomisen vähän yli parikymppisenä, koska juovuksissa olo ei kerta kaikkiaan tuntunut miellyttävältä. Sellaiset 7-8 vuotta tuli "hakattua päätä seinään" ennenkuin tajusin ettei känni ole minun juttuni. Huimaus ja oksentelu ei napannut.

Sen jälkeen kulutus oli jonkin aikaa ehkä 2-4 annosta/seurusteluilta, mutta nykyään se yksi riittää, niin saunakaljojen kuin viskipaukkujenkin osalta. Se pakollinen skumppalasi joskus duunissa menee kyllä, vaikka en siitä erityisemmin välitäkään.

Punaviini on pieni poikkeus, sitä saatan ottaa puoli pulloa kerralla, ehkä kerran kuussa tai harvemmin. Ruokailun yhteydessä riittää lasillinen.

Naapurit eivät todellakaan juuri kutsu juhliinsa kun ovat nähneet, että en (eikä vaimokaan) koskaan ota kännejä.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Otin tämän asian esille, koska kyse on kuolemanvakavasta asiasta eli alkoholismista, mikä tappaa enemmän kuin mikään muu suomalaisia, suoranaisesti ja välillisesti.
Olen ennenkin tänne kirjoittanut, mitä mieltä olen alkoholismista. Siis "alkoholistin" poikana, pojanpoikana ja niin edelleen. Vielä kerran pojat, lyhyesti.

En usko että alkoholismia on olemassakaan. Juoppoutta on. Juoppo vetoaa alkoholismiin eli sairauteen, ettei joutuisi kantamaan vastuuta teoistaan. "Anteeksi kun join talon ja auton ja työpaikan, mutta olen sairas..." Ei se ole sairautta, kun ihminen itse päättää ostaako se viinapullon ja juo vai ei. Syöpää ei kukaan käy ostamassa, se iskee kun iskee eli on sairaus. Samoin flunssa, herpes ja niin edelleen. Ei ihmisellä ole niiden suhteen vapaata tahtoa. Alkoholin suhteen on. Ei viinavirus kaada väkisin kossua suuhun, se on oma valinta.

Jos tuon valinnan tekee, ei pidä syyttää sairautta vaan omaa heikkoa luonnettaan. Turha ruikuttaa sääliä olemattoman "sairauden" takana piileskellen.

Ottakaa vastuu teoistanne, juopot.

Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Olen ennenkin tänne kirjoittanut, mitä mieltä olen alkoholismista. Siis "alkoholistin" poikana, pojanpoikana ja niin edelleen. Vielä kerran pojat, lyhyesti.

En usko että alkoholismia on olemassakaan. Juoppoutta on. Juoppo vetoaa alkoholismiin eli sairauteen, ettei joutuisi kantamaan vastuuta teoistaan. "Anteeksi kun join talon ja auton ja työpaikan, mutta olen sairas..." Ei se ole sairautta, kun ihminen itse päättää ostaako se viinapullon ja juo vai ei. Syöpää ei kukaan käy ostamassa, se iskee kun iskee eli on sairaus. Samoin flunssa, herpes ja niin edelleen. Ei ihmisellä ole niiden suhteen vapaata tahtoa. Alkoholin suhteen on. Ei viinavirus kaada väkisin kossua suuhun, se on oma valinta.

Jos tuon valinnan tekee, ei pidä syyttää sairautta vaan omaa heikkoa luonnettaan. Turha ruikuttaa sääliä olemattoman "sairauden" takana piileskellen.

Juuri tämän saman tuossa vähän aikaa sitten tänne kirjoitin, tosin eri sanoin, mutta ajatus juurikin sama ja ehdotus mitä juopoille ja narkeille saisi tehdä on tietty hyvin radikaali toimenpide, mutta vahvasti seison sanojeni takana. Hirteen koko joukko vaan.

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juuri tämän saman tuossa vähän aikaa sitten tänne kirjoitin, tosin eri sanoin, mutta ajatus juurikin sama ja ehdotus mitä juopoille ja narkeille saisi tehdä on tietty hyvin radikaali toimenpide, mutta vahvasti seison sanojeni takana. Hirteen koko joukko vaan.

Just ja hirteen vaan kaikki koiranomistajat, hedelmäkarkkiensyöjät ja jopa Pilvi-lampaan kanssa virtuaalisuhdetta yrittäneet. Eivät kaikki juopot elä muiden kustannuksella, eivätkä ole päivääkään poissa työstä. Eri asia on sitten, jos homma lähtee lapasesta.

Samaa voisi sanoa kaikista kuntosalilla kävijöistä. Kuinka paljon työajasta hukkaantuu siihen, että suunnittelee jotain punttisarjaa? No saahan siinä raavaskin mies toteuttaa jotain feminiinipuolta, kun pukeutuu trikoisiin. Tai Schollin tavoin suunnittelee sukkien koon täsmäämistä juoksukenkiin.

Brenkku on aina brenkkua!

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Otin tämän asian esille, koska kyse on kuolemanvakavasta asiasta eli alkoholismista, mikä tappaa enemmän kuin mikään muu suomalaisia, suoranaisesti ja välillisesti. AA on yksi tapa pelastua ennenaikaiselta mielenterveyden menettämiseltä ja kuolemalta silloin, kun kyse on alkoholismista.
Mikä sopii yhdelle ei välttämättä tepsi toiseen. Jos joku pääsee irti juoppoudesta AA:n avulla, niin hyvä se. Moni on päässyt.

Todella monet ovat löytäneet Jeesuksen tai minkä hyvänsä uskonnon ja pelastuneet viinan kiroilta sitä kautta. Tällaista sattuu tämän tästä. Lukemattomat tutkimukset kertovat niin ikään, että lumelääkkeitä käyttäneet ihmiset kokevat toisinaan voimakkaasti parantuneensa juuri tämän todellisuudessa hyödyttömän joskin haitattoman lääkkeen avulla. Vaan mitäpä väliä, lopputulos ratkaisee.

Olen Evilin tavoin sitä mieltä, että juoppous on pitkälti luonnekysymys, ainakin johonkin pisteeseen saakka. Kaipa viinalla on jokin sellainen pirullinen ominaisuus, että se totuttaa käyttäjän miellyttäviin piirteisiinsä ja tekee vietävissä olevasta heikon. Alkoholisimi voi jossakin riittävän pitkälle edenneessä vaiheessa olla sairauskin, kun ihminen ei pysty muuhun kuin ylläpitämään loputonta ränniä. Vaan se on eri asia miten tuohon pisteeseen päädytään. Juopoksi ei tulla sairastumalla vaan heikon luonteen ansiosta.

The Hawks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, FC Jazz, SBS Masku
Itse olen nyt ollut noin vuoden tai pari kohtullisen kuivalla linjalla. Ryyppyiltoja tulee nykyisin melko harvoin ja silloinkin kun jotain otan niin pyrin ottamaan sellaisella kohtuudella että järki pysyy päässä. Nuorempana tuli juotua kovalla kädellä, yleenä viikonloput menivät kauttaaltaan aika tujuissa. Pari vuotta sitten tuli (onneksi) sellainen fiilis että enää ei krapulaa jaksa. Se darra alkoi olemaan fyysisesti ja henkisesti sitä luokkaa jokaisen ehtoon jälkeen että ei enää ollut yhtään kivaa.

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue

Kirjoituksessasi on minusta paljon totuutta. Sairauden taakse itsesäälistä menemällä ei pääse alkoholista eroon. Mikäli haluaa lopettaa juomisen, josta on syntynyt sellainen pakkomielle, että ei omin voimin pääse siitä eroon, niin kannattaa hakeutua hoitoon. Siihen tarvitaan lähtökohdaksi se, että haluaa elämänsä pelastaakseen päästä viinasta eroon. Jos se ei omin voimin onnistu, niin silloin jää enää vaihtoehdoksi hakeutua johonkin hoitomuotoon. Tuossa olen kanssasi samaa mieltä, että on otettava vastuu omista teoista, mutta sen ymmärtäminen vaatii ensin muutoksen, joka voi viedä itsekeskeiseltä alkoholistilta jopa vuosikausia. Tuon muutosprosessin aikana on kuitenkin tärkeää se, että ei ratkea toistuvasti ryyppäämään. Ihannetilanne on silloin, kun alkoholi jää pois käytöstä kertalaakista. Tälläisiä tapauksia tunnen hyvin paljon, kun toivottomassa tilanteessa tapahtuu selittämätön ihme ja Jeppe raitistuu.

Meidän keskustelu lähti liikkeelle siitä, kun kirjoitit AA:sta jotain, vaikka sinulla ei ollut mitään omia kokemuksia siitä. Sitä pidän erittäin vakavana virheenä sinulta. Puutuin siihen. Alkoholiongelma on erittäin vakava henkilökohtainen ongelma, joka joillakin saattaa ratketa onnelliseen suuntaan jo välittömästi, kun menee AA:han tai vaikkapa Minnesotahoitoon Kalliolaan tai Lapualle. Hoitolaitoksia on ympäri maata muitakin. Uleåborg kirjoitti niistä tuskaisista viinanhimoisista oloista, joita monet kokevat AA:ssakin. Mikäli viinanhimo ei lähde esim. mielenterveydellisistä syistä johtuen pois, on viisasta hakeutua toiseen hoitomuotoon, mikäli on oma halu lopettaa juominen.

Mostal0

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kaikkien täytyy muistaa se emävale, että alkoholismi EI ole sairaus, eikä minkään geenin määräämä toiminta. Minä olen alalla töissä ja olen vahvasti sitä mieltä, että kaikki narkkarit ja juopot on laitettava juuri samalle viivalle ja niille annetaa tasan yksi vaihtoehto: lopettaa yhteiskunnan loisena eläminen yhden kalenterivuoden aikana tai seurauksena olisi kuolemantuomio.

Et voi olla tosissasi, ethän?

Kaikki ylinopeussakkoja saaneet ja koulutiellä kulkeville lapsille vaaratilanteita aiheuttavat hurjastelijat ansaitsevat kuolemantuomion, mikäli eivät vuodessa opi lopettamaan poliisin resurssien haaskaamista ja vittu vaikka luonnon tuhoamista pakokaasuille.

Mostal0

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo

Tuplapostaus mutta menkööt.

Samalla perusteella myöskään anoreksia tai bulimia eivät ole luokiteltavissa sairauksiksi. Sekä syömishäiriöissä, että alkoholismissa tehdään jotain väärin ihan täysin omasta tahdosta ja siitä muodostuu ongelma, mikä vaatii hoitoa. Esimerkiksi anoreksia on psyykkinen sairaus, mutta niin on kyllä alkoholismikin.

Joo-o, viinanjuonti on typerää ja laihduttaminen ei välttämättä. Mutta mikä tahansa, mikä lähtee omien valintojen myötä lapasesta, saattaa tarvita hoitoa ja on sairaus. EDIT: Liikalihavuus menee samaan kategoriaan.

Ja tämän sanoo pari päivää sitten teini-iän taakse jättänyt mies, joka juo lähes poikkeuksetta joka viikonloppu melko kovallakin kädellä, pitääkseen hauskaa ja, yllättävää ehkä, tulee myös perheestä, jossa on alkoholisti-isä.

Viimeksi muokattu:

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ne viinan suurkuluttajat eivät käytä ravintoloita tai baareja.
Tuo nyt olikin vain kärjistetty siihen, mitä tapahtuisi jos oikeasti kaikki alkoholin käyttö loppuisi Suomessa, sen kaltaista sanomaa kun tässäkin ketjussa on viljelty.

Suurkuluttajat tosiaan hakevat viinansa pääasiassa alkosta tai laivalta, tai muita reittejä pitkin. Siltikin ravintolat ja baarit ovat suurimman kyttäyksen ja valvonnan alla. Edelleenkin suomalainen kuluttaja saa kärsiä erikoisista rajoituksista alkoholin anniskelussa ravintolassa, kuten että asiakkaalle ei saa anniskella kahta annosta alkoholia kerralla. Alkosta voit kyllä käydä hakemassa kerralla korin kossua, kunhan ikää on 20 ja et ole ihan hirveän jurrissa.

Ajattelin ottaa pari annosta alkoholia näin työpäivän päälle. Perkele, arkiyönä, juoppohan mä oon. Tosin pääsiäisen olenkin ollut kokonaan töissä, niin nää on ekat annokset viikkoon.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Samalla perusteella myöskään anoreksia tai bulimia eivät ole luokiteltavissa sairauksiksi.
En ole lääkäri, enkä tunne ketään näistä kärsivää. Helppo siis on sanoa, että eivät ne minun mielestäni sairauksia olekaan. Ne ovat jonkin muun sairauden, hulluuden, oireita. Päässä viiraa, ja se ilmenee laihduttamisena, oksenteluna jne.

Sama homma juoppouden kanssa. Ennemmin kuin mikään alkoholisairaus, on kyseessä joku erikoinen narsismin muoto. Jos sitä hoitaa alkoholismina, hoitaa seurausta eikä syytä. Oiretta, muttei tautia itseään.

Aatos

Jäsen
En ole lääkäri, enkä tunne ketään näistä kärsivää. Helppo siis on sanoa, että eivät ne minun mielestäni sairauksia olekaan. Ne ovat jonkin muun sairauden, hulluuden, oireita. Päässä viiraa, ja se ilmenee laihduttamisena, oksenteluna jne.

Kerropas ihan omin sanoin mitä tarkoitetaan sairaudella ? Taitaa termin määritys olla tarpeen..

Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Et voi olla tosissasi, ethän?

Kaikki ylinopeussakkoja saaneet ja koulutiellä kulkeville lapsille vaaratilanteita aiheuttavat hurjastelijat ansaitsevat kuolemantuomion, mikäli eivät vuodessa opi lopettamaan poliisin resurssien haaskaamista ja vittu vaikka luonnon tuhoamista pakokaasuille.
Olen tosissani. Tule alalle töihin, näe ja totea. Ei voi verrata mihinkään muuhun. Jos itse kaataa viinaa kitusiin tai laittaa konia suoneen, niin vika on käyttäjässä ei aineessa tai sairaudessa.

Just ja hirteen vaan kaikki koiranomistajat, hedelmäkarkkiensyöjät ja jopa Pilvi-lampaan kanssa virtuaalisuhdetta yrittäneet. Eivät kaikki juopot elä muiden kustannuksella, eivätkä ole päivääkään poissa työstä. Eri asia on sitten, jos homma lähtee lapasesta.

Samaa voisi sanoa kaikista kuntosalilla kävijöistä. Kuinka paljon työajasta hukkaantuu siihen, että suunnittelee jotain punttisarjaa? No saahan siinä raavaskin mies toteuttaa jotain feminiinipuolta, kun pukeutuu trikoisiin. Tai Schollin tavoin suunnittelee sukkien koon täsmäämistä juoksukenkiin.

Brenkku on aina brenkkua!
Tähän melkein saman kommentti kuin edelliseenkin. Ja ne, jotka eivät luista töistä viinan tai huumeiden takia ja pitävät itsestään muutenkin huolen, niin antaa juoda/ narkata vaan.

Ajattelin ottaa pari annosta alkoholia näin työpäivän päälle. Perkele, arkiyönä, juoppohan mä oon. Tosin pääsiäisen olenkin ollut kokonaan töissä, niin nää on ekat annokset viikkoon.

Tässä se suurin paradoksi. Jos vetää joka viikonloppu kännit - kolmet, kunhan ei vaan keskellä viikkoa on kohtuukäyttäjä, mutta jos ottaa viikolla vaikka yhtenä iltana muutaman oluen on alkoholisti.

Iranin malli tänne. Vieroitusmahdollisuuksia annetaan kaksi, jos ei tehoa, niin pum, Ja kummasti toimii. Tämä suomalaisten suhde alkoholiin on jotenkin niin kaksinaismoralistinen kuin voi vaan olla, valitetaan että kuinka alkoholista on haittaa ja jos ehdottaa jotain rankempaa menetelmää, niin aletaan puolustelemaan päihderiippuvaisia jos milläkin verukkeella.
Muistakaa kuitenkin, että pelkästään alkoholin takia Suomi tekee noin 4 miljardia persnettoa per vuosi ja siihen muiden päihteiden käyttö lisäks maksaa lisärahaa.

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Jos itse kaataa viinaa kitusiin tai laittaa konia suoneen, niin vika on käyttäjässä ei aineessa tai sairaudessa.

Emme me tee mitään valintoja itse, emme hyviä tai pahoja. Kaikki valinnat ovat perimän ja ympäristön vuorovaikutuksen valitsemia. Me emme ole muuta kuin robotteja.

Tämä näkyy myös hyvin tilastollisesti. Kun lasketaan yhteen ihmisen luonne ja hänen kasvuympäristönsä, on helppo ennustaa, onnistuuko hän elämässään vai ei.

Onnistujat eivät ole onnistujia eivätkä epäonnistujat epäonnistujia. He ovat sattuman tuottamia.

Fordél

Jäsen
Muistakaa kuitenkin, että pelkästään alkoholin takia Suomi tekee noin 4 miljardia persnettoa per vuosi ja siihen muiden päihteiden käyttö lisäks maksaa lisärahaa.

Oli tuo lukema tarkkaan ottaen mikä tahansa (varmasti on monenlaisia arvioita) niin joka tapauksessa se on aivan valtava. Suomalaiset valittavat kun valtiolta ei riitä rahaa mihinkään, palvelut heikkenevät ja verotus on korkeaa, mutta samaan aikaan porukka aiheuttaa ryyppäämisellään (ja toki myös muilla ratkaisuillaan) kaameita kustannuksia yhteiskunnallemme. Eihän tämä nyt ihan putkeen mene ja ihmisten tulisi kyetä ottamaan entistä enemmän vastuuta omasta hyvinvoinnistaan, jotta rahaa voidaan käyttää niihin "järkevämpiin" ja "tarpeellisempiin" tapauksiin.

Fordél

Jäsen
Emme me tee mitään valintoja itse, emme hyviä tai pahoja. Kaikki valinnat ovat perimän ja ympäristön vuorovaikutuksen valitsemia. Me emme ole muuta kuin robotteja.

Tämä näkyy myös hyvin tilastollisesti. Kun lasketaan yhteen ihmisen luonne ja hänen kasvuympäristönsä, on helppo ennustaa, onnistuuko hän elämässään vai ei.

Onnistujat eivät ole onnistujia eivätkä epäonnistujat epäonnistujia. He ovat sattuman tuottamia.

Tällä logiikalla epäonnistuneet eivät koskaan voisi nousta onnistujiksi vaan kaikki on kiinni sattumasta. Eihän se kuitenkaan niin mene vaan ihminen pystyy valinnoillaan vaikuttamaan vaikka kuinka omaan elämäänsä ja hyvinvointiin. Näitä uudelleen syntyneitä tapauksia on vaikka kuinka ja se osoittaa kuinka valinnat ratkaisevat. Toki lähtökohdat ovat toisille suotuisammat kuin toisille, mutta silti kaikki on loppupeleissä yleensä omien valintojen varassa. Joko liikut tai et liiku. Joko vedät pään täyteen tai et vedä. Joko syöt terveellisesti tai et syö.

Mostal0

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Olen tosissani. Tule alalle töihin, näe ja totea. Ei voi verrata mihinkään muuhun. Jos itse kaataa viinaa kitusiin tai laittaa konia suoneen, niin vika on käyttäjässä ei aineessa tai sairaudessa.

Meikäläisen moraalikäsitykseen ei nyt vaan mahdu kuolemantuomio, missään olosuhteissa. Ja muutenkin on oikeasti ihan helvetin pelottavaa, jos tästä maasta löytyy noin radikaalia porukkaa.

Positiivista on se, että edes joku tajuaa (vaikkakin vähän nurinkurisesti), että kaiken kieltämisellä ei saavuteta mitään. Aineet ja autot eivät nimittäin tapa. Myöskään veitset ja pesismailat eivät tapa. Ihminen on se joka niillä tappaa.

Ja yhdyn aiempaan, sairauden määritelmän muisteleminen voisi olla paikallaan.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy