Ýksi asia ihmetyttää.
Otetaan nyt vaikka tuo vaimon veli esimerkiksi. Se on nyt sellainen 45-vuotias, eronnut mies. Joitain vuosia sitten lopetti dokailut (joi aika paljon, mutta ei ollut mikään puliukko kumminkaan) ja paineli AA-kerhoon. Löysipä Jeesuksenkin. Nyt se istuu siellä kerhossaan monta kertaa viikossa puhumassa... niin, viinasta.
Silloin, kun mulla on ollut pitempiä raittiita aikoja, niin en suurin surminkaan ole halunnut kuulla edes puhuttavan viinasta. En ole edes ajatellut viinaa, mikäli juominen ei ole ollut ajankohtaista. Janohan sellaisesta luulisi tulevan. Nämä masokistit sitten jauhaa niitä ryyppyjuttujaan päivästä, viikosta ja vuodesta toiseen... Ihme porukkaa.
Olennaistahan on se, että onko vaimosi veljen elämä muuttunut ja mihin suuntaan, kun paineli AA:han ja lopetti AA:n avulla dokailun. Sinulla on ollut oma tapasi päästä eroon holtittomasta juomisestasi. Se on hieno homma, mutta yksi tapa on myös saada apua vertaustuesta kuten AA:sta, silloin, kun itse niin haluaa lopettaa juomisen. Hoitolaitoksia löytyy myös ympäri Suomen, mutta AA:han verrattuna niihin sisään pääsemiseksi on jonkun tahon maksettava hoitomaksu. AA:han voi mennä suoraan vaikka tenuremmista tumput suorana tai kahden lakanan välistä pikkutakki ja kauluspaita päällä, mitään maksuja ei kysele kukaan. Vaihtoehtoja on paljon, jos on oma halu päästä alkoholista eroon.
Sen verran sanon, että AA:sta et voi puhua mitään totuutta, ellet ole itse ollut halukas lopettamaan juomista AA:n avulla ja mennyt AA-palaveriin saadaksesi apua. Vain omilla kokemuksilla on merkitystä, ei millään kuulopuheilla.
Oma suhteeni alkoholiin tai muihin päihdyttäviin aineisiin on ollut jo pitkään se, että en ole tarvinnut niitä mihinkään elämäntilanteeseen, johon olen päässyt tai joutunut. Minulle sopii näin. Mottoni on, että olipa tilanne mikä tahansa, niin ei ryyppyäkään. Kukaan ei ole koskaan arvostellut tätä elämäntapaani. Päinvastoin, esim. työmatkoillani Saksassa ja Venäjällä pärjäsin erinomaisesti, vaikka kosteita illanviettoja oli tottakai paljonkin, eivät ne minua haitanneet.