Mainos

Viinan perkele

• 37 860
  • 235

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos kerta muuallakin juodaan suht yhtä paljon, miksi suomalainen mies ajaa kirveen kanssa vaimonsa hankeen? Ehkäpä joo jossakin juodaan sivistyneesti lasillinen tai pari viiniä ruuan kanssa tai jotain muuta paskaa, mutta se ei riitä syyksi. Miksi suomalaiset ovat niin kiukkuisia? Suomen historiahan on niin paska. Eihän siitä kouluissakaan paljoa puhuta. Hyssytellään vaan. Maailman paras maa. Paavo Nurmi, Lasse Viren, Matti Nykänen. Esimerkiksi jossakin Tallinnassa - vaikka se ei ole paljoa etelämpänä - on keskiajalla laulettu ja tanssittu ja käyty huorissa, siis oikeasti on, mutta täällä Suomessa ollaan vaan kateellisena mökötetty kun ei saada pottua ylös maasta kun päällä on metrin hanki ja senkin alla maa on ikiroudassa. Kyllä mäkin olisin mielummin kuollut vaikkapa johonkin keskieurooppalaiseen kulkutautiin kuin nälkään, kylmään ja tylsyyteen.

Ja tarkemmin kun mietin, ei täällä keskiajalla ollut edes sitä perunaa.

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Vaikken itsekään absolutisti ole niin suhtautuminen alkoholiin on kyllä yksi hyvä syy harkita maasta muuttoa. Tuossa heti ensimmäisellä lehdellä Fordél mielestäni hyvin kiteytti myös omat näkemykseni syistä. Suomessa ei osata suhtautua alkoholiin luontevasti. Alkoholi ei ole juoma vaan se on laillinen keino rentoutua ja sekoittaa pää. Emme myöskään hallitse luontevasti small talkia selvinpäin puhumattakaan syvällisen keskusteluyhteyden kehittämisestä. Viina on tässä maassa ratkaisu ylittää nämä kaikki kynnykset.

Koitappa vaikka jollain virallisella lounaalla tässä maassa tilata ruokajuomaksin oluen niin takuulla kolleegat katsovat sinua paheksuvasti. Kuitenkin jo tulevana lauantaina nämä samat paheksujat itse vetävät pullon kossua ja mitä vielä. Sitäkin ihmettelen, miten jotkut pystyvät hoitamaan duuninsa, kun käyvät pikkulauantaina vetämässä kunnon rännit ja aamulla taas kahdeksaksi töihin, krapulasta viis.

Itse olen aika tylsä viinamies. Joskus pahoinvointi tulee kirkkaista jo ennen sitä minunkin tavoittelemaa nousuhumalaa, eikä nousukkaanakaan kyllä itsekontrolli petä helpolla. Ruokaviinikin pistää väsyttämään enemmänkin kuin nostattaa bilehenkeä.

Noitä viikonloppujuomisen määriä myös ihmettelen. Itse saan hyvän fiiliksen parista 0,4l Karhusta enkä välttämättä kaipaa enempää, mutta aika normimenoa näyttää olevan se, että janari vetää yhden mäyrän pe-su välillä.

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Tuosta kännimyönteisestä yhteiskunnasta sen verran että nyt kun olen ollut jo pitkälti yli vuoden "tauolla", eli en siis ole ottanut tippaakaan niin jatkuvasti joutuu perustelemaan tätä ihmisille. Jos et juo esim. jossain saunaillassa niin sitä pidetään jotenkin todella outona käytöksenä ja varsinkin jos olet ennen juonut mutta lopettanut niin sinut leimataan heti vähintäänkin alkoholistiksi jonka on ollut pakko lopettaa, vaikka esim. omalla kohdallani ei ole mistään tällaisesta kyse. Monta kertaa on minultakin tultu nyt kysymään ihan suoraankin että "lähtikö sulla sitten käsistä se juominen" kun olen sanonut että en ainakaan toistaiseksi käytä alkoholia.

Tässä ollaan ehkä näiden "suurten ikäluokkien" paineiden olla. Suuret ikäluokat ovat pahimpia alkoholin suurkuluttajia ja samalla taitoa on levitetty myös seuraavalle sukupolvelle. Suomalaista nuorisoa yleensä haukutaan monesta syystä, mutta itse asiassa tämä edellä mainituista vielä uudempi sukupolvi on laskenut alkoholitilastoja. Ja heidän parissaan ei tarvitse ikäisensä enää selitellä niin paljon kuin noin yli 25 vuotiaiden keskuudessa. Tai mitä tarvitsi esimerkiksi allekirjoittaneen selitellä siinä iässä. Monen nuoren kanssa asiasta on juteltu ja jonkinlaista positiivista tulevaisuutta näyttäisi olevan.

Mun ei tarvitse onneksi selitellä vähäistä juomistani. Eikä pidetä edes uskonnollisena. Joskus otan jonkun huikan, mutta humalahakuisuutta en tajua sitten ollenkaan. Itse kun on kovin sosiaalinen ilman viinaakin. Pistää vaan huvittamaan tyypit, jotka ovat kuin mykkä paskalla selvin päin ja eivätkä saa sanaa suustaan. Kännissä sitten ollaankin parhaita seuramiehiä....

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tuossa kun lueskeli ketjun viestejä ja miettii yhteiskunnan menoja alkoholin (ja yleensäkin huonon kansanterveyden) vuoksi, niin juolahti mieleen, että miltähän taloustilanne näyttäisi jos ihmiset eivät ryyppäisi ja kuntoilisivat edes sen pari tuntia viikossa?

Lyhyellä aikavälillä verotulojen (alkoholivero, alvit) sekä välillisten tulojen (baarit, ravintolat, niiden verot, työntekijät) romahtaminen, todennäköisesti suomalaisen yhteiskunnan romahdus. Pitkällä aikavälillä sairaudet tietysti vähenisi, elinikä nousisi rajusti, vanhainkodit täynnä.

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Lyhyellä aikavälillä verotulojen (alkoholivero, alvit) sekä välillisten tulojen (baarit, ravintolat, niiden verot, työntekijät) romahtaminen, todennäköisesti suomalaisen yhteiskunnan romahdus. Pitkällä aikavälillä sairaudet tietysti vähenisi, elinikä nousisi rajusti, vanhainkodit täynnä.

En usko, että viinaan menevä raha jäisi käyttämättä ja laitettaisiin sukanvarteen. Kyllä sille jotain käyttöä löytyisi ja sitä kautta verokertymää kyllä tulisi. Eikä baareillakaan välttämättä niin huonosti menisi, vaikka esim pohjat jätettäisiin juomatta. Sitä en tosin tiedä miten pään jatkuvasti sekoittavien nuppi kestäisi jatkuvaa selvinpäin oloa. Todennäköisesti tilanne ei kauheasti huononisi, vaikka heilläkin terveys vähän paranisi.

scholl

Jäsen
Viinassa ei ole mitään vikaa, sen sijaan käyttäjissä on. Kaikissa asioissa osa kansasta väärinkäyttää asioita tai tavaroita. Mietitäänpä jotain urheiluautoa. Ei se ole auton vika, jos joku ajaa liian kovaa vaarantaen liikenteen tai ajaa ulos sen takia, ettei henkilö osaa ajaa. Jos joku ei osaa käyttää juomia niin nuijalla päähän ja sillä sipuli. Vituttaa runkut, jotka pilaavat hyvien tuotteiden maineen.

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...humalahakuisuutta en tajua sitten ollenkaan.
Kyllähän jotkut syövät vaikkapa karkkia, vaikka ne ovat epäterveellisiä. Karkki maistuu hyvältä. Ja kyllähän jotkut esimerkiksi katsovat elokuvia tai tv-sarjoja, tai pelaa xboxia, vaikka siinä menee aikaa hukkaan. Elokuvista ja peleistä saa viihdettä. Ja kännissä on kiva olla.

Ja vaikka kännistä tulee krapula, voi sitä ajatella vaikka niinkin, että "otatko tänä iltana kolme markkaa, jos seuraavana aamuna joudut antamaan yhden markan takaisin?" Siis sähän jäät siltikin kaksi markkaa voitolle.

Mikä neuvoksi, vai odotetaanko ja toivotaanko parasta?

Tämähän on täysin selvä asia. Ajaa alas tämä kännivastainen yhteiskunta ja vapauttaa Keski-Euroopan malliin. Toki alkuun tulisi piikki ylöspäin mutta kyllä se siitä taipuisi.

Vaan mikä onkaan suuntaus, nämä vitun räsäset ja mikä se toinen läski puupää-akka oli ruuvaavat kieltoja ja holhousta vaan tiukemmalle. Sillähän se taipuu, todisteena käykööt kohta satavuotinen historia.

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Helppo tapa väistää nämä kysymykset (miksi et juo), on sanoa: "mulla on hauskaa ilmankin, pystytkö sinä samaan?". Tai jos jankkaaminen jatkuu, niin voi haastaa kysyjän vetoon: "Ole sinä puoli vuotta ilman viinaa, ja sen puolen vuoden jälkeen minä vedän lärvit kanssasi".

Onhan niitä muitakin tapoja. Kysyjällä se ongelma on, ei sinulla?

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulla on pari kaveria, jotka eivät halua käyttää alkoholia edes ruoanlaitossa. Toinen ei ole edes mikään hihhuli, mutta jotain kovempaa taustaa silläkin on. Ymmärrän toki, että osa haluaa pitää kaulaa alkoholiin menneisyytensä vuoksi, mutta soisin kyllä sen verran ymmärrystä, että joillekin olut viikossa ei ole mikään ongelma. Mulla ei mene aina edes sitä, joskus menee kaksi tai kolme. Illan suurin annos taitaa olla yhteensä kaksi vahvahkoa olutpulloa, maistelimme nelisen pulloa puoliksi kaverin kanssa. No, olen yleensä juttelematta alkoholiin liittyvistä asioista, koska se ei mulle merkitse sen enempää kuin hyvä kahvi tai suklaa. Nautintoaine tai hyvä lisä ruoanlaittoon. Koskaan en ole kännissä ollut ja toivon kovasti, ettei koskaan tarvitse ollakaan. Olen sitäkin elämää aika läheltä lapsuuteni ehtinyt katsella.

Mikään totaalikielto ei tule toimimaan, siitä on Suomessa ihan konkreettisia esimerkkejä vajaan sadan vuoden takaa. Yhteiskunta on muuttunut, mutta ihmisluonto tuskin niin paljoa, etteikö merkittävää rikospiikkiä aiheutuisi. Suomalainen alkoholinkulutus ei muistaakseni edes ollut kovin kummoista ennen kieltolakia, mutta lain aikana rikollisuus ja suoranaiset väkivaltakuolemat lisääntyivät, ja alkoholin kulutus lähti lain jälkeen tasaiseen nousuun.

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Helppo tapa väistää nämä kysymykset (miksi et juo), on sanoa: "mulla on hauskaa ilmankin, pystytkö sinä samaan?".
Hieman kyllä ihmeellinen vastaus. Siis kyllähän varmaan sillä toisella olisi ilman viinaa yhtä hauskaa kuin sullakin, mutta viinan kanssa vielä paljon hauskempaa.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Hieman kyllä ihmeellinen vastaus. Siis kyllähän varmaan sillä toisella olisi ilman viinaa yhtä hauskaa kuin sullakin, mutta viinan kanssa vielä paljon hauskempaa.
Kyllä viinaa voi olla ilman hauskaakin.

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Juoppoja ei vaan kestä selvinpäin. Itseäni siis.

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Minä nyt en ole absolutisti ja siten olenkin vahvasti samaa mieltä Veli Evilin kanssa: Viinaa voi juoda ilman hauskaa.

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Suomessa on ensinnäkin aivan liian alkoholimyönteinen kulttuuri. Yleistä dokailua esimerkiksi ei mitenkään paheksuta kuin monissa muissa Euroopan maissa. Yhteiskunnan rahanmenetykset (miljardit) ovat kiistattomat, kun soomipooka dokaa terveytensä.

Liikun työn puolesta paljon ranskalaisten kanssa ja siitä huolimatta että he suorastaan palvovat hyvää viiniä ja ruokaa, en ole IKINÄ nähnyt yhtäkään heistä humalassa. Joka ilta ruoan kanssa juodaan se max 2-3 lasia viiniä ja se on siinä. Melkoisen sivistyneitlä ihmisiltä vaikuttavat verratuuna suomalaiseen Jormaan joka kantaa 24-päkkiä olutta kotiin harva se päivä.

Loppujen lopuksi mulle on kuitenkin ihan sama jos jeppe juo kunhan se ei
1) aiheuta lisäkustannuksia yhteiskunnalle (poliisi, terveydenhoito...)
2) aiheuta harmia muille ihmisille (läheiset ja muut)
Valitettavan usein ainakin toinen näistä kuitenkin toteutuu.

Enemmänkin mua vituttaa suomalaisten junttius kokonaisuudessaan, johon dokauskulttuuri negatiivisine ilmiöineen epäilemättä kuuluu.

Joo ja viinan perkele on kyllä koukuttava. Mikä avuksi Suomessa?

12961

Jäsen
Mikään totaalikielto ei tule toimimaan, siitä on Suomessa ihan konkreettisia esimerkkejä vajaan sadan vuoden takaa. Yhteiskunta on muuttunut, mutta ihmisluonto tuskin niin paljoa, etteikö merkittävää rikospiikkiä aiheutuisi. Suomalainen alkoholinkulutus ei muistaakseni edes ollut kovin kummoista ennen kieltolakia, mutta lain aikana rikollisuus ja suoranaiset väkivaltakuolemat lisääntyivät, ja alkoholin kulutus lähti lain jälkeen tasaiseen nousuun.

Itse asiassa kieltolaki kasvatti välittömästi alkoholin kulutusta, tavara vain tuli harmaan jakelutien kautta. Kun alkoholista tuli kiellettyä, se nousi tapetille ja ihmiset alkoivat ostaa trokattuja juomia/käydä salakapakoissa, vaikka viina ei olisi muuten merkittävissä määrin maistunutkaan. Myös tarjoilu tiskin alta taisi olla hyvissäkin ravintoloissa tavallista, vaikka se kiellettyä olikin.

Tässä suhteessa päihdepolitiikka on mielenkiintoista koska päihteen laillisella statuksella ei välttämättä ole mitään yhteyttä käyttäjä/käyttömääriin.

Alkoholin kulutus nousi toki edelleen kun se vapautettiin.

Lähteenä jokin lentokoneessa lukemani vanha kauppalehti optio tms. lehti, varmaan löytyisi myös tilastoja kaivamalla.

Onkohan olemassa tieteellistä käsitystä alkoholinkäytön psykologisista syistä? Miksi yksittäinen ihminen käyttää alkoholia? En minäkään ole mikään absolutisti, ajoittain juon runsaastikin, esim. lomilla, toki monen päivän putkiin en ole juuri sortunut. Kolmen päivän putkea tuli joskus juhannuksena kokeiltua, ja olot olivat sitä luokkaa ettei tarvitse enää ajatellakaan vastaavaa. Oikeasti, pelkäsin sekoavani siinä krapulassa, psyykkiset oireet olivat aikamoiset, mm. pelkäsin aivan perkeleesti nukkumaan menoa.

Muun vuoden aikana en koe halua kännätä, viiniä juomme kotona viikonlopussa yleisesti pullon puoliksi. Herkkuahan viini on, lomalla herkkuja tuntuu muutenkin olevan enemmän aikaa maistella. Viiniä vahvempia juomia ei tule juuri juotua, calvadosta salaatinkastikkeen joukossa.

Viimeksi muokattu:

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miksi yksittäinen ihminen käyttää alkoholia?
Minä ainakin käytän sitä siksi, että humalassa on mukavaa ja asiat tuntuvat sujuvan. 21 vuotta vaivannut ajoittainen selkäsärkykin helpottaa, kun hieman nauttinut vartalo rentoutuu. En käytä alkoholia sosiaalisista syistä, vaan yleensä ryyppään yksin kotona yöaikaan, kun muu perhe nukkuu. Kapakat on nähty, ei juuri kiinnosta, eikä muutenkaan vapaa-aikana huvita olla ihmisten kanssa tekemisissä. Vieraiden ainakaan.

Nykyisellään osaan käyttää alkoholia juuri sopivasti ja loiventaa tarvittaessa niin, etten krapuloista kärsi oikeastaan ollenkaan. Juon isojakin määriä, mutta hitaasti nautiskellen. Välillä krapulat meinasivat karata käsistä, mutta kapakoissa käyminen kun lähes kokonaan jäi niin siihen loppuivat kankkusetkin. ("Lähes" siksi, että suunnilleen kerran kahdessa vuodessa tulee piipahdettua ihmisten ilmoilla. Sen jälkeen aina vituttaa niin, ettei heti ole tarvetta uusia manööveriä.)

Olen siinä mielessä ihmeellinen tapaus, että lähisuvussani on ollut helvetisti viinaan tai sen lieveilmiöihin kuolleita ihmisiä, mutta minä olen oppinut juomaan tyylillä. Usein kun tuntuu, että juopposuvun vesalla on vaihtoehtoina vain juoppous tai täysraittius.

Isäni, setäni, isoisäni, pari serkkua... kaikki holtittomia juoppoja. Minäkin olin vähän sinne päin koko 90-luvun, mutta sitten päätin ruveta ottamaan maltillisemmin ja hoitaa asialliset asiat ensin. Kuvioihin tuli perhe, opiskelu ja työelämä, joten muutuin lähellä pultsariastetta olevasta rappiojuoposta ajoittaisten kännien vetäjäksi, tissuttajaksi. Ei siihen mitään interventioita tai Jeesuksia tarvittu, eikä tarvita. Oma halu ja motivaatio riittää.

Tätä nykyä arvojärjestys on selvä. Ensin tulee perhe, sitten duunit jotka pitää hoitaa kunnialla että perheellä pysyy katto pään päällä ja ruokaa pöydässä. Sitten joskus kaukaa perästä tulee alkoholi, jota otetaan jos otetaan sitten kun sen aika on. Ennen alkoholi meinasi jo hallita minua, nyt minä hallitsen sitä.

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Viina todellakin on perkele monella tapaa, mutta siitä irtisanoutuminen on yhtä kuin sosiaalinen itsemurha Suomessa. Itse olin noin vuosi sitten neljästä viiteen kuukautta kokonaan ilman ja 75% kaveripiiristä tuntui katoavan savuna ilmaan. Ei pyydetty enää mihinkään, "koska ethän sinä edes juo." Tuli väkisinkin sellainen fiilis, että nähtävästi sitä ei kelpaa seuraksi selvinpäin, vaikka kännissä olen monien mielestä lähinnä apaattinen. Kumpi siis on tärkeämpää, olla kännissä vai yhdessä? Suomessa vastaus taitaa olla lähempänä sitä humalassa oloa, koska monet valitsevat mieluummin lauantaille sen "kalsarikännäilyn", kuin esimerkiksi lähtemisen laavulle paistamaan makkarat tms.

Itse olen valitettavasti alkanut uudelleen juoda jonkin verran, mutta se juomaton aika jätti jonkin näkymättämän polttomerkin siitä, että en ole vieläkään samalla viivalla. Ihan kuin juomattomuudellani olisin loukannut jotain jätkäporukan pyhiä arvoja ja tabuja.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ýksi asia ihmetyttää.

Otetaan nyt vaikka tuo vaimon veli esimerkiksi. Se on nyt sellainen 45-vuotias, eronnut mies. Joitain vuosia sitten lopetti dokailut (joi aika paljon, mutta ei ollut mikään puliukko kumminkaan) ja paineli AA-kerhoon. Löysipä Jeesuksenkin. Nyt se istuu siellä kerhossaan monta kertaa viikossa puhumassa... niin, viinasta.

Silloin, kun mulla on ollut pitempiä raittiita aikoja, niin en suurin surminkaan ole halunnut kuulla edes puhuttavan viinasta. En ole edes ajatellut viinaa, mikäli juominen ei ole ollut ajankohtaista. Janohan sellaisesta luulisi tulevan. Nämä masokistit sitten jauhaa niitä ryyppyjuttujaan päivästä, viikosta ja vuodesta toiseen... Ihme porukkaa.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Viinan juomisen taustalla on se, ettei ihminen kestä todellisuutta. Kaikissa kulttuureissa on etsitty ja etsitään keinoja todellisuudesta pakenemiseen. Viina ei useimpien mielestä juuri missään muodossa ole edes hyvää. Sitä juodaan psyykkisiä päämääriä silmällä pitäen.

Tätä ketjua lukiessani tuli mieleen, että jos avaisi ketjun "Päihtymisen positiiviset puolet". Kun tosiaan on aika universaali ilmiö läpi historian ja yli kulttuurirajojen etsiä päihtymistä niin on vaikea nähdä, että se yksinomaan olisi moralistisen tuomitsevasti nähtävissä vain kansantalouden menoeränä, joka on pelkästään haitaksi ja josta kukaan ei oikeasti edes nauti. Suomessa toki on varmaan sinänsä melkoisen epäterve suhtautuminen alkoholiin: ei ole mitenkään automaattista, että alkoholiin käyttöön liittyy kontrolloimaton örveltäminen ja jotenkin täysi eroaminen arkiroolistaan ja persoonallisuudestaan, mutta onhan tämä meillä aika yleinen alkoholinkäytön muoto.

Se että meillä on tälläinen omituinen kaksijakoinen, käytännössä tekopyhä, suhtautuminen alkoholiin lienee pitkälti seurausta lähimenneisyydestämme vodka-vyöhykkeen osana - ja varmasti protestanttisella puritanismillakin on osansa asiaan. Alkoholi nähdään meillä suorastaan synnillisen houkuttelevana asiana, josta ei saisi nauttia, ja jota nauttiessa mennään helposti yli kaikkien rajojen, kun kerran ollaan "pahalla" asialla. Itselläni on kokemusta Irlannista, jossa ei kuppiin myöskään suljeta, mutta ilmapiiri alkoholin ympärillä on jotensakin ilomielisempi, sosiaalisempi. Anyway, minusta on siis vähän omalaatuista nähdä alkoholi ja muut päihteet yksinomaan negatiivisena asiana. Tai yksinomaan positiivisena. Järkevä tasapaino lienee tässäkin asiassa se ideaali.

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Anyway, minusta on siis vähän omalaatuista nähdä alkoholi ja muut päihteet yksinomaan negatiivisena asiana. Tai yksinomaan positiivisena. Järkevä tasapaino lienee tässäkin asiassa se ideaali.

Negatiivisuus tulee siitä, että suomalaisessa kulttuurissa säännöllisesti alkoholia käyttäviltä tuppaa homma luistamaan käsistä.

Lisäksi täällä käytetään viinaa paljon mielialalääkkeenä. Suomalainen mies selviää elämän karikoista usein viinan kanssa. Tämä kaiketi sodista alkunsa saanut malli kulkee kulttuurissamme yhä. Kun joku hippipupu tarjoaa toisenlaista miehen mallia, niin keski-ikäisissäkin riittää sille irvailijoita.

En usko, että ratkaisu alkoholikulttuuriin on sallivampi ja luontevampi suhtautuminen. Pikemminkin pitäisi luoda kulttuuria, jossa holtittomaan alkoholinkäyttöön liitetään häpeä. Näin se on Keski-Euroopassakin. Ei siellä kännissä voi tehdä häpeämättä mitä tahansa. Suomessa känni sen sijaan vaikuttaa olevan tekosyy huonolle käytökselle.

Keskieurooppalaisista juomatavoista meidät erottaa nimenomaan häpeän puuttuminen. Meillä on venäläiset juomatavat. Venäläisestä miehestähän on sanottu, ettei siinä ole kuin neljä vikaa: Se on juoppo, (viinaan) kuollut, väkivaltainen tai vankilassa. Tilastoja katsomalla suomalaisista miehistä voi saada vähän samanlaisen käsityksen.

Se ettei meillä liitetä kohtuuttomaan viinan käyttöön häpeää, johtuu siitä, että meillä hävetään ihan helvetisti selvinpäin. Kun aineettomana ei uskalleta, häpeää paetaan humalaan. Se on pesä, jossa suomalainen mieskin saa purkaa.

Tilanne on muuttumassa. Nuorissa on yhä enemmän heitä, jotka sanovat niin kuin asiat ovat. Sammuminen, housuihin kuseminen ja oksentaminen bussin lattialle nyt vain on typerää eikä kenellekään hauskaa.

Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Kaikkien täytyy muistaa se emävale, että alkoholismi EI ole sairaus, eikä minkään geenin määräämä toiminta. Minä olen alalla töissä ja olen vahvasti sitä mieltä, että kaikki narkkarit ja juopot on laitettava juuri samalle viivalle ja niille annetaa tasan yksi vaihtoehto: lopettaa yhteiskunnan loisena eläminen yhden kalenterivuoden aikana tai seurauksena olisi kuolemantuomio. Ei niitä loisia tämä maa tarvitse eikä niitä kukaan jäisi kaipaamaan(listalta löytyisi myös minullekin läheisiä ihmisiä).
Ne viinan suurkuluttajat eivät käytä ravintoloita tai baareja.
Viina todellakin on perkele monella tapaa, mutta siitä irtisanoutuminen on yhtä kuin sosiaalinen itsemurha Suomessa.

Huomannut saman, kun olen vähentänyt erittäin radikalisti juomistani, niin eipä minulla ole enää oikeastaan muita kavereita kuin vaimoni ja ne lapsuuden kaverit, jotka tosin asuvat noin 400 kilometrin päässä.

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Silloin, kun mulla on ollut pitempiä raittiita aikoja, niin en suurin surminkaan ole halunnut kuulla edes puhuttavan viinasta. En ole edes ajatellut viinaa, mikäli juominen ei ole ollut ajankohtaista. Janohan sellaisesta luulisi tulevan. Nämä masokistit sitten jauhaa niitä ryyppyjuttujaan päivästä, viikosta ja vuodesta toiseen... Ihme porukkaa.

Tähän vahva sama. Monesti, kun tulee oltua pitempiä aikoja juomatta, niin ei sitä viinaa ja humalaa edes ajattele. Useimmiten tuntuu myös, että jotkut henkilöt, jotka vittuilevat toisten juomisesta ja pätevät sillä, että "jes olin puolivuotta selvinpäin" ovat useimmiten sellaisia ihmisiä, joilla itsellään on jonkinlaisia ongelmia viinan kanssa. Eräs kaverini/tuttavani on tässä asiassa hyvä esimerkki. Aina silloin tällöin hänen suustaan kuulee noita kehuja, että "jes join vain yhden saunakaljan/olen ollut xx ajan selvinpäin." Noh, onhan se varmaan joillekkin kovakin saavutus.

Ei minua hetkauta, jos joku haluaa juoda. Siinähän juo, silloin tällöinen kännin riipaisu on ihan normaalia. Alkoholismi on sitten asia erikseen.

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itselleni viina suuremmissa määrissä nautittuna on aina sosiaalinen tapahtuma,ollaan kavereiden kanssa mökillä saunomassa tai mennään baariin. Silloin se aika päädyt oleminen on hauskaa,tai ainakin oli nuorempana. Nykyään pelkää liikaa seuraavaa aamua ja rajoittelee hieman illanmittaan. Koskaan en ole ymmärtänyt ihmisiä jotka istuvat yksin kotona ja juovat kossupullon ja mäyrän kaljaa samalla spämmäillen Facebookiin tms.

Toki itselläkin erityisesti kesäaikaan menee viikollakin aika runsaasti olutta muttei koskaan känninhakutarkoituksessa. Satun vain pitämään sen mausta. Sitten on näitä kavereita jotka paheksuvat tuota viikolla juomista ylikaiken mutta sitten itse vetävät joka viikonloppu kaksi päivää aivan pellit kiinni.

Lisäksi tyttöystävän logiikka vituttaa rankasti. Hän on viisi vuotta nuorempi kuin minä ja joka viikonloppu on pakko ottaa känni ja kiertää kaikki suomen räkälät lävitse koska on kerran vielä nuori ja nuorena täytyy tehdä niin. Yleensäkin on arveluttavaa että seurustelevat ihmiset käyvät yökerhoissa. Pillua/kullia sieltä haetaan eikä muuten vain mennä heilumaan.

Viimeksi muokattu:

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Lisäksi tyttöystävän logiikka vituttaa rankasti. Hän on viisi vuotta nuorempi kuin minä ja joka viikonloppu on pakko ottaa känni ja kiertää kaikki suomen räkälät lävitse koska on kerran vielä nuori ja nuorena täytyy tehdä niin. Yleensäkin on arveluttavaa että seurustelevat ihmiset käyvät yökerhoissa. Pillua/kullia sieltä haetaan eikä muuten vain mennä heilumaan.

Olen eri mieltä. Itse en ole ikinä lähtenyt baariin siinä tarkoituksessa, että pääsisin mättäälle. Kyllä silloin minulla ja minun kaveriporukalla on tarkoitus pitää keskenään hauskaa ja parantaa maailmaa ja viettää vain laatuaikaa keskenämme. Sitä paitsi kännissä paneminen ei ole edes erityisen hauskaa.

Tuota mentaliteettia en itsekkään ymmärrä, että pitää juosta baareissa "koska nuorena kuuluu tehdä niin." Mä en itse ole koskaan erityisemmin viihtynyt baareissa, siksi en niissä juurikaan käy. Pari kertaa vuodessa tulee kavereiden kanssa pyörähdettyä, mutta siihenpä se yleensä jää. Rahaakin siellä saa menemään ihan liikaa, jos sattuu janottamaan liikaa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy