Viimeisin ostamasi kirja?

  • 43 323
  • 284

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Antikka.net:in kautta tuli tilattua kaksi Huovista, eli Havukka-ahon ajattelija sekä Joe-setä: aikalaisen kertomuksia Josef Stalinista. Uskoisin, että tiedossa on miellyttäviä lukuhetkiä Huovisen parissa.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Antikka.net:in kautta tuli tilattua kaksi Huovista, eli Havukka-ahon ajattelija sekä Joe-setä: aikalaisen kertomuksia Josef Stalinista. Uskoisin, että tiedossa on miellyttäviä lukuhetkiä Huovisen parissa.
Tyytyväisyyden pitäisi olla taattu. Kelpo teoksia, keskeistä huovistuotantoa.

Ostin juuri kirpputorilta repullisen kirjoja hintaan 4,50 EUR: Hemingwayn Kirjava satama, Isaac B. Singerin Orja, Linnan Tuntematon sotilas, kolme hyllystä entuudestaan puuttunutta Paasilinnaa, Joppe Karhusen jokin sotakirja, ja päälle vielä kenraali Tuompon pari omaelämäkerrallista teosta. Kaikki kovakantisina ja Tuntematonta lukuunottamatta hyväkuntoisina. Mutta Tuntemattoman pitääkin olla viittä vaille puhkiluetun oloinen.

Olikin hyvä että löysin Tuntemattoman, sillä olen ostanut sen tietääkseni kolme kertaa aiemmin, mutta aina se on hävinnyt hyllystä. Kerran lainasin kirjan tyypille joka hukkasi sen johonkin. Toisen kadotin itse muuttojen sekamelskassa. Kolmas vain lakkasi olemasta, ei mitään havaintoa. Josko tämä neljäs nyt kävisi pysyvämmin taloksi.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Olikin hyvä että löysin Tuntemattoman, sillä olen ostanut sen tietääkseni kolme kertaa aiemmin, mutta aina se on hävinnyt hyllystä. Kerran lainasin kirjan tyypille joka hukkasi sen johonkin. Toisen kadotin itse muuttojen sekamelskassa. Kolmas vain lakkasi olemasta, ei mitään havaintoa. Josko tämä neljäs nyt kävisi pysyvämmin taloksi.

Olen lukenut Linnan Tuntemattoman sotilaan kuin myös Sotaromaanin ja täytyy tunnustaa, että minä pidin enemmän jälkimmäisestä vaikka siinä oli paikoin liikaa alleviivausta ja ideologista paatosta, mutta se sopi minusta mainiosti aikakautensa teokseen ja kyseisen hienon romaanin tunnelmaan.

En erityisemmin pidä suomalaisista romaaneista, mutta Linnan Tuntematon sotilas/Sotaromaani sekä Waltarin historialliset teokset ovat poikkeus - sekä ne harvat lukemani Huovisen teokset. Voisinpa jopa sanoa, että Huovisen Pojan kuolema on eräs parhaimpia aihepiiriä käsitteleviä teoksia ja se olisi hyvä sisällyttää monen oppilaitoksen lukuohjelmaan - mielummin kuin Kiven Seitsemän veljestä - jota en ole koskaan jaksanut lukea kokonaan.

vlad.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Kirja pitää aina olla lukuvuorossa, mutta nyt on muutema kuukausi mennyt ilman. Yleensä ostan jonoon jo valmiiksi ettei lopu kesken, mutta ei sitten ole sopivaa tullut eteen joten pieni tauko pääsi syntymään. Hyvin pitkälti muusikoiden elämänkertoja tulee luettua, lähinnä rock puolelta. Kaikki lähinnä kiinnostaa, vaikkei ihmisen musiikki olisikaan tarkasti läpikäytyä. Tälläerää mukaan tarttui siis This is a Call - Dave Grohlin elämä ja teot.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Urheilulajien synty, Vesa Tikander & Juha Kanerva. Kirjan nimi on ovelasti mukaeltu Charles Darwinin tunnetusta Lajien synty -opuksesta. Kirjassa ei analysoida mikä urheilulajeista selviytyy suosituimmaksi ja mikä ekolokero kullekin löytyy, vaan se käy läpi joukon olympialajeja taustoittaen niiden historian ja kehityskaaren nykymuotoonsa. Lisäksi mukana on suunnistuksen kaltaisia suomalaisille tärkeitä lajeja. Tietenkään yksittäiselle lajille ei voida uhrata tolkutonta määrää sivuja, mutta olennainen on onnistuttu kaivamaan esiin.

Koska kirja koostuu tavallaan joukosta yksittäisiä artikkeleita, kirjaa on mukava lukea lyhyissäkin pätkissä työpäivän päätteeksi. Itse luen kaunokirjallisuutta ainoastaan pidempien lomien aikana, koska haluan keskittyä lukemiseen useamman tunnin ajan.

Kaiken kaikkiaan suositeltava opus urheilutiedon ystäville, joita tämänkin palstan käyttäjistä löytyy joukoittain.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kiven Seitsemän veljestä - jota en ole koskaan jaksanut lukea kokonaan.
En muuten minäkään, enkä Tuntematonta. Kalevalan olen kyllä lukenut pariinkin kertaan.

Viimeksi taisin ostaa James Clavellin Pyörretuulen kirpparilta. Jotain 1200 sivua, hinta 20 senttiä. Ei iso summa per sivu. Joskus 80-luvulla kirjan luin ja muistaakseni pidin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Nyt se on maksettu elikä tavallaan siis jo minun oma vaikka ei se hyllyssäni vielä olekaan - tai oikeammin "ne", koska kyseessä on kaksi kirjaa, jotka tosin mielletään yhdeksi kokonaisuudeksi ja kokonaisuutena Adolf Hitlerin Taisteluni on pidettäväkin. Voi olla, että edessä on melkoinen taistelu jahka saan sen aikanaan luettua, meinaan sellaisia arvioita olen kirjasta sen lukeneilta kuullut ettei kyseessä taida olla ihan helpoin kirja lukea. Paatosta ja Hitlerin tajunnanvirtaa, josta koetan saada joku kaunis päivä otteen - jos siitä nyt sellaista edes voi saada.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Nyt se on maksettu elikä tavallaan siis jo minun oma vaikka ei se hyllyssäni vielä olekaan - tai oikeammin "ne", koska kyseessä on kaksi kirjaa, jotka tosin mielletään yhdeksi kokonaisuudeksi ja kokonaisuutena Adolf Hitlerin Taisteluni on pidettäväkin. Voi olla, että edessä on melkoinen taistelu jahka saan sen aikanaan luettua, meinaan sellaisia arvioita olen kirjasta sen lukeneilta kuullut ettei kyseessä taida olla ihan helpoin kirja lukea. Paatosta ja Hitlerin tajunnanvirtaa, josta koetan saada joku kaunis päivä otteen - jos siitä nyt sellaista edes voi saada.
En omista, mutta olen lukenut. Aloitin alakouluikäisenä, Taisteluni oli sukulaismiehen kirjahyllyssä. Selvästi kypsemmällä iällä kahlasin teoksen sitten läpi. En voi väittää, että Taisteluni olisi ollut unohtumaton lukukokemus. Hajanainen ja rakenteeltaan kummallinen kirja, kerta kaikkiaan epäkiitollinen luettava. Välilllä kirjoitti kovin äksysti herra Hitleri. Eikä tuosta niin paljon käteen jäänyt, tokkopa oli niin väliksikään.

Muistini mukaan minun lukemani teos oli "se" eikä "ne". Kirjasta on painettu aikanaan sekä 1- että 2-osaisia laitoksia.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Nyt se on maksettu elikä tavallaan siis jo minun oma vaikka ei se hyllyssäni vielä olekaan - tai oikeammin "ne", koska kyseessä on kaksi kirjaa, jotka tosin mielletään yhdeksi kokonaisuudeksi ja kokonaisuutena Adolf Hitlerin Taisteluni on pidettäväkin. Voi olla, että edessä on melkoinen taistelu jahka saan sen aikanaan luettua, meinaan sellaisia arvioita olen kirjasta sen lukeneilta kuullut ettei kyseessä taida olla ihan helpoin kirja lukea. Paatosta ja Hitlerin tajunnanvirtaa, josta koetan saada joku kaunis päivä otteen - jos siitä nyt sellaista edes voi saada.

Laita sitten tuntemuksiasi kun olet tuon läpi kahlannut. Luin tuon aikoinaan läpi reilut kymmenen vuotta sitten. Raskassoutuista ja vaikeaselkoista, jos ei ole erityisen hyvin perillä 1920-luvun Saksan poliitikoista ja Weimarin tasavallan perinnöstä, mutta aina välillä Aatullakin ajatus selkenee. Vankilassahan tuo on kirjoitettu, mutta kustannustoimittajan kättä tuo olisi kaivannut. Teoksen olisi voinut karsia kahden osan sijasta yhteen, poistaa päällekkäisyyksiä ja muistuttaa herr Hitleriä myös pisteen käyttämisestä pilkun sijasta.

Mutta hyvähän on Taisteluni jokaisen lukea. Saisikin olla oikeastaan pakollista luettavaa vaikkapa yläasteella sen sijaan, että teosta naurettavasti pidetään poissa markkinoilta. Väitän, että monen teininkin mahdollisesti orastava natsihuuma laskisi 90% sen jälkeen kun nuoret nahkapäät olisivat joutuneet vetämään läpi 600-700 sivua hitleröintiä.

Poliittisen propagandan tekemisen ja levittämisen osalta teoksessa on kyllä monessa kohtaa vinha perä, tosin Aatun alamainen Goebbels viimeisteli propagandapuolen aikanaan vielä paremmin.

Sanoma leviää, kunhan se on riittävän yksinkertainen ja sitä toistetaan ilman kompromisseja tai selittelyjä. Ei ns. ihmiskarjan kapasiteetti riitä nykypäivänäkään kovin monimutkaisiin syy-yhteyksiin tai vertailuihin. Helpompi on vaikkapa Vihreiden hokea "ydinvoima on pahasta" ja olla siitä tinkimättä vaikka Vihreät olisivat mukana ydinvoimapäätöksiä tekevässä hallituksessa ja vaikka ydinvoima olisi selvästi ympäristöystävällisempi ja turvallisempi energiamuoto kuin kivihiili tms. Mantraa hokemalla pääsee pitkälle ja saa samat äänestäjät aina vain mukaansa tosiasioista piittaamatta. Toimi Hitlerilläkin, toimii edelleen.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Laita sitten tuntemuksiasi kun olet tuon läpi kahlannut. Luin tuon aikoinaan läpi reilut kymmenen vuotta sitten. Raskassoutuista ja vaikeaselkoista, jos ei ole erityisen hyvin perillä 1920-luvun Saksan poliitikoista ja Weimarin tasavallan perinnöstä, mutta aina välillä Aatullakin ajatus selkenee. Vankilassahan tuo on kirjoitettu, mutta kustannustoimittajan kättä tuo olisi kaivannut. Teoksen olisi voinut karsia kahden osan sijasta yhteen, poistaa päällekkäisyyksiä ja muistuttaa herr Hitleriä myös pisteen käyttämisestä pilkun sijasta.

Sitten aikanaan asianmukaisessa ketjussa tulen raapustamaan ylös tuntemuksiani luettuani tämän Hitlerin hengentuotteen. Ajatus Taisteluni lukemisesta on viipyillyt päässäni jo todella kauan aikaa, reilut parikymmentä vuotta, mutta vasta nyt sain sitten aikaiseksi teosten (tilaamani Taisteluni jakautuu kahteen osaan mutta näemmä sellaisiakin painoksia on otettu joissa teos kostuu yhdestä niteestä - viittaan Kääpiön viestiin) tai teoksen ostamisen. Nimeomaisesti halusin ostaa teoksin itselleni enkä kärttää sitä jostain lainaksi, jotenkin halusin sen komeilemaan hyllyyni muistona menneiltä vuosikymmeniltä.

Olen lukenut ennen tätä Werner Maserin Adolf Hitlerin Taisteluni -teoksen ja se sopinee ponnahduslaudaksi Hitlerin teokseen. Pienoinen tuntuma teoksesta siis on jo ennalta mutta toisaalta mielenkiintoista nähdä kuinka minä Taisteluni teoksen näe ja millaisena se minulle avautuu.

- Löydänkö sisältäni pienen kansallissosialistin?

vlad.
 
Viimeksi muokattu:

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Taas on tullut pari opusta hankittua:
Thomas Bernhardin Vanhat Mestarit sekä J.M Barrien Neiti Nikotiini. Viimeksi mainittu on kokonaisuus Peter Panin luojana parhaiten tunnetun Barrien esseitä piiputtelusta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Pari tietokirjaa tuli hankittua täydentämään kokoelmiani eli Lawrence M. Kraussin Universumi tyhjyydestä sekä Neil Shubin Universumi sisällämme. Erityisesti Kraussin teos vaikuttaa mielenkiintoiselta, siinä hän avaa universumin olemusta suurelle yleisölle ja pyrkii vastaamaan lukuisiin kysymyksiin - kuten miksi on olemassa jotain pelkän tyhjyyden sijaan. Saas nähdä mihin Krauss yltää. Eikä Shubininkaan teos kehnolta vaikuta.

Kolmas ostos on sitten Christer Lybäckin tarina - Veitsen terällä, kuinka linnakundista tuli jotain muuta kuin "toivoton tapaus". Nykyään Lybäck on arvostettu tohtoriksi väitellyt kirurgi. Pitihän se tällainen miehinen "tuhkimotarina" ostaa iltojen viihdykkeeksi.

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Jokunen kirja on taasen tullut ostettua, osa kirjakaupasta ja osa taasen netin antikvariaattien kautta.

Stephen Kingiltä tuli ostettua kaksi teosta, joista Kuoleman käytävä koostuu kuudesta pienoisniteestä. Toinen on sitten Carrie, josta tehty alkuperäisversio elokuvana on hieno ja kuuluu niiden parhaimpien King-filmatisointien joukkoon.

En yleensä anna suuren suurta arvoa nobeleille mutta nyt liennyin hiukan ja ajattelin antaa Nobel-voittaja Alice Munrolle mahdollisuuden ja ostin pokkarina Kerjäläistytön.

Minua kun kaikenmaailman murhamiehet kiinnostavat todella paljon niin tuhlasin myös rahaa Hannes Råstamin teokseen Kuinka tehtiin sarjamurhaaja - Thomas Quickin tapaus. Thomas Quickia voidaan pitää Pohjoismaiden rikoshistorian julmimpana raiskaajana, murhaajana ja kannibaalina.

Mutta ehkäpä suurimmat odotukset ostoksistani asetan Markiisi de Saden teokselle Justine eli hyveellisen neidon kovat kokemukset. Markiisi de Sade henkilönä vaikuttaa verrattoman kiinnostavalta eikä Sodoman 120 päivää (Johdanto-osa) mikään huono teoksena ole.

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kävin Suomalaisessa kirjakaupassa penkomassa alennushyllyjä ja matkaani lähti Roger Manvellin & Heinrich Fraenkelin Goebbels - Kolmannen valtakunnan propagandaministeri. Samalla reissulla tuli myös ostettua Stephen Kingin Hohto, pokkariversiona tosin.

vlad.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Onhan noita tullut hankittua...

Thomas Bernhardin Vanhat mestarit

Karl Ove Knausgårdin Taisteluni 2

John Barthin Uiva ooppera

Thomas Mannin Kuninkaallinen korkeus

Veijo Meren Sujut

Pentti Saarikosken Tiarnia-sarja

Pentti Saarikosken Suomentajan päiväkirjat

Saska Saarikosken toimittama Sanojen alamainen

Lisäksi tilattuna on, mutta ei vielä saapuneena:

Roland Barthesin Rakastuneen kielellä

Thomas Pynchonin Gravity´s Rainbow

H.P Lovecraftin The Call of Cthulu and Other Weird Tales

Slavoj Zizekin Väkivalta

Eiköhän noissa ole vähäksi aikaa...
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tilasin juuri koko Ramses-sarjan Amazonista, 5-osainen sarja kyseessä. Luin kyseisen sarjan yli kymmenen vuotta sitten, ja pidin siitä todella paljon, toivottavasti pidän vieläkin. Jostain syystä tuli nuo kirjat mieleen pari päivää sitten, joten piti tilata.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tein uusia ostoksia ja jossain vaiheessa tulevaisuutta tutustun kahteen uuteen kirjailijaan:

F. Scott Fitzgerald Gatsby kultahattu on ensimmäinen ostoksistani ja toinen on Edward Bunkerin Kovan onnen poika.

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Matka ihmismielen syövereihin ja hulluuden lähteille eli Joseph Conrad'in Pimeyden sydän.

vlad.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Juhani Tamminen: My story
Minä, Zlatan
Arnold: Total recall

Viimeisimmät. Suositeltavia kirjoja kaikki. Tosin olen elämänkertakirjallisuuden ystävä, joten pieni pelivara näissäkin on.
 

Ben Marco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks
Koontzin Innocence. Hyviä kirjasuosituksia otetaan vastaan (vaikka yv:llä) genreistä "Supernatural, paranormal, mystic, suspense, horror, thriller, psychological thriller". Vain muutaman mainitakseni. Kaikki X-Filesin, LOSTin, Outer Limitsin ja muiden tapainen toimii, mutta myös ihan perus murha-mysteerit sun muut putoaa. Suosittele.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Joo, kirjojakin olen jonkun kappaleen ostanut:

Päätin antaa mahdollisuuden monen kehumalle Theo Fleuryn Kovaa peliä, joten ostin sen pokkarina.

Frank Dikötterin Mao Kiinan suuri nälänhätä 1958-1962 vaikuttaa mielenkiintoiselta teokselta - siksi hetimmiten kassiin kun kirjakaupassa siihen törmäsin.

Samaten saksalaisen oikeuspsykiatrin Hans-Ludwig Kröberin teos Murha - tarinoita todellisuudesta vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselta. Kröberiä on kutsuttu Saksan Lauermaksi.

Inhimillisellä tapaa mielenkiintoiselta vaikuttaa Lena Muhinan Piirityspäiväkirja. 16-vuotias Lena aloitti päiväkirjansa kirjoittamisen Leningradissa 1941 vain joitain kuukausia ennen saksalaispiirityksen alkua, päiväkirja on eräs piirityksenajan dokumentteja.

vlad.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Inhimillisellä tapaa mielenkiintoiselta vaikuttaa Lena Muhinan Piirityspäiväkirja. 16-vuotias Lena aloitti päiväkirjansa kirjoittamisen Leningradissa 1941 vain joitain kuukausia ennen saksalaispiirityksen alkua, päiväkirja on eräs piirityksenajan dokumentteja..

Tuo on todennäköisesti aika karmeaa luettavaa. Ei siis kirjoitustyyliltään, vaan asiasisällöltään.

Noin pitkälle en henk.koht viitsi mennä, tyydyn siis A. Beevorin lyhyempiin, asiaa sivuaviin kirjoituksiin.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Joo, kirjojakin olen jonkun kappaleen ostanut:

Päätin antaa mahdollisuuden monen kehumalle Theo Fleuryn Kovaa peliä, joten ostin sen pokkarina.

Hyvä kun muistutit. Olin vallan unohtanut, että itsekin ostin kyseisen kirjan tammikuun alennusmyynnistä, josta minulla on perinteisesti tapana aina hakea repullinen kirjoja joka vuosi joululahjaksi saamallani kirjakaupan lahjakortilla. Ovat sukulaiset jo oppineet, ettei mulle kannata ostaa joululahjaksi mitään kalsareita tai villasukkia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös