Viimeisin ostamasi kirja?

  • 43 324
  • 284

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Koskapa toinen maailmansota kiinnostaa minua suuresti ja nykyään entistä enemmän myös yksittäisten henkilöiden tarinat ja erillisten yksiköiden tarinat niin täten Felix Sparksin ja hänen jalkaväkiyksikkönsä tarina herätti kiinnostukseni ja niinpä Alex Kershawin Dachaun vapauttaja löysi tiensä ostoskoriini kirjakauppavierailun yhteydessä.

vlad.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Koskapa sotiminen ei kiinnosta minua vitunkaan vertaa niin ostoskoriini osui Antti Heikkisen kirjoittama Risainen Elämä. Mainostavat tätä ensimmäisenä kattavana Juicesta kirjoitettuna elämäkertana mutta omasta mielestäni tämä on enemmän henkilökuva ystävien ja sukulaisten kertomana. Mainio kirja kaikin puolin ja tätä luki mielellään, vesi kielellään. Yksi kirjan tapahtumista risteää minunkin elämäni kanssa. Ollaan keväässä -77 ja paikka on ravintola Gorilla Hatanpään Valtatien varrella. Ravintola sijaitsi vanhassa teollisuuskiinteistössä joka sittemmin purettiin Koskikeskuksen tieltä.

Siellä järjestettiin kyseisenä keväänä rokin SM-karsinnat johon Eppu Normaalikin osallistui.Ylöjärveltä kun olimme niin tiesimme Eput jo tuolloin ja viidakkorummun välityksellä saimme kuulla että tämä kannattaa nähdä. Olin tuolloin 15- vuotias ja koska omia bändivirityksiä oli niin lähdettiiin maalikylään katsomaan. Muistaakseni suurin osa osallistujista oli omiin varpaisiinsa tuijotelleita progebändejä joista Eput eroittuivat anarkiallaan. Homma meni lopulta lähes pelleilyksi kun jätkät pistivät tanssiksi ja vetelivät jotain tukkilaishommaa rivissä.

Kirja kertoo että yleisössä olleet Leskinen ja Soundin päätoimittaja Timo Kanerva vaativat Epuille kunniamainintaa vaikka Eput eivät jatkoon selvinneetkään. Sittemmin Eppujen ja Juicen tiet kohtasivat useasti. Lopuksi haluan siteerata teosta, pyrkikää te ylös paskakeosta:
Mikko Alatalo toteaa: " Ja se biisi itsessään, miten joku voi kirjoittaa elämänsä sillä tavalla etukäteen."

Tapoin toisten aikaa
minut tappaa aika toisten
yö kietoo minut mustaan samettiin
matkan tehnyt oon kautta teiden aurinkoisten
minä nauroin niin ja minulle naurettiin

Nyt katsokaa tätä suurta murhedraamaa
kun kuoloon loikkaa narri lahjakkain
ja naurakaa sitten mulle päin naamaa
minä muiden tähden luovun huolistain

Mua tuijottakaa, mua kaikkien nuolemaa
minä menen, en pelkää toveri kuolemaa
hänen kanssaan minä lähden, sielunkellot jo löi
minä menen, takaisin en ikävöi

Nyt loppukoon myrsky, viimein alkaa pouta
nyt loppuu show, joka ollut on elämää
ja elämä, joka vain on pelkkää showta
ei mitään, ei edes pahaa mieltä jää

Mua tuijottakaa, mua kaikkien nuolemaa
minä menen, en pelkää toveri kuolemaa
hänen kanssaan minä lähden, sielunkellot jo löi
minä menen, takaisin en ikävöi

Elämäni ikkunat kai koottiin sirpaleista
oli soittoni vain pelkkää helinää
jäi tuhka toiveistani, niin loppuun palaneista
vain tuuli enää tuskaa lievittää

Mä taivalsin toisten aattein ja toisten leivin
pellen kaikki tahtoi siivelleen
mä kyllästyin siihen kaikkeen, nyt heitän veivin
ja kahlaan kauas mereen ikuiseen.....

Näin kirjoitti Juice Leskinen 70-luvun alussa, päälle parikymppisenä runoilijarokkarinuorukaisena, vuonna 2005 sama mies lauloi kyseisen biisin Juice Leskisenä, kaiken edellä kerrotun tehneenä."
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Menin ja ostin Volter Kilven Alastalon salissa. Tai siis teoriassa ostin, eKirjan hinta 0,00 €.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tullut ostettua melkoinen läjä kirjoja. Isoin osa Kindleen talven reissua varten, mutta muutama oikeakin. Kaikki englanniksi.
Stephen King - Under the dome ja Doctor Sleep.
Hugh Howey - Half way home (Silo sarja tuli luettua läpi ja olihan se hyvä.)
Blake Crouch - Pines (Wayward pines trilogy)
James Lee Burke - 3 viimeisintä kirjaa Robicheaux sarjasta.
Brent Weeks - Broken eye (Lightbringer osa 3.)
Lew Grossman - The magician´s Land (Osa 3 Magicians trilogy)
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Herman Lindqvist - Erik XIV - prakt, drömmar, mörker. Kuningas Erik XIV:stä kertova historiikki toisella kotimaisella. Ihan mielenkiintoisesti ja viihdyttävästi kirjoitettu tarina, mukavilla anekdooteilla. Erikin historiahan on kaikille yleispiirteittäin tuttu, mutta tässä tuli mukavasti uutta tietoa.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
En tiedä, mihin nyt eniten tätä liittäisin, mutta tässä ketjussa ainakin näyttää olevan juttua Stephen Kingistä.

Kingin pari kirjaa on todella vaikea löytää. Kiinnostaisi onko täällä ketään, joka osaisi vihjata, mistä löytäisin kirjan Anteeksi oikea numero. Tiedän huuto.netin tilanteen ja saatan siihen sortua, mutta mietin jos jostain löydän harvinaisuuden niin, että olisi nopeampi noutaa. Turun antikvariaatit olen tsekannut. Eräästä löytyi toinen Kingin harvinaisuus (Revolverimies) todella halvalla vuosi sitten. Saa vihjata vaikka yv:llä, jos tutuista tai tutun tutuista löytyy...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
En tiedä, mihin nyt eniten tätä liittäisin, mutta tässä ketjussa ainakin näyttää olevan juttua Stephen Kingistä.

Kingin pari kirjaa on todella vaikea löytää. Kiinnostaisi onko täällä ketään, joka osaisi vihjata, mistä löytäisin kirjan Anteeksi oikea numero. Tiedän huuto.netin tilanteen ja saatan siihen sortua, mutta mietin jos jostain löydän harvinaisuuden niin, että olisi nopeampi noutaa. Turun antikvariaatit olen tsekannut. Eräästä löytyi toinen Kingin harvinaisuus (Revolverimies) todella halvalla vuosi sitten. Saa vihjata vaikka yv:llä, jos tutuista tai tutun tutuista löytyy...

Onko http://www.antikka.net/ sinulle tuttu paikka?

Pikaisen silmäilyn perusteella siellä ei näyttäisi olevan kaipaamaasi Kingin teosta, mutta tulevan varalle sinulle vinkki kyseisestä sivustosta. Olen sitä kautta ostanut kymmenisen kirjaa eri antikvariaateilta ja tähän mennessä kaikki on toiminut oikein mainiosti.

***

Uusin hankintani on leffafanille sopiva Peter von Baghin Muisteja. Pitänee ottaa luettavaksi mahdollisimman pian.

vlad.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Onko http://www.antikka.net/ sinulle tuttu paikka?

Pikaisen silmäilyn perusteella siellä ei näyttäisi olevan kaipaamaasi Kingin teosta, mutta tulevan varalle sinulle vinkki kyseisestä sivustosta. Olen sitä kautta ostanut kymmenisen kirjaa eri antikvariaateilta ja tähän mennessä kaikki on toiminut oikein mainiosti.

Tuo joo on tuttu. Kävin taannoin viikonlopun viettämässä toisessa kaupungissa ja tuota kautta koitin etsiä. Ei juu löytynyt, pari puheluakin otin antikvariaatteihin.

Tattista, ehkä jää ensi kesälle synttärilahjaksi tuo metsästys...
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Viimeisin ostamani kirja on Markku Jokisipilän Punakone ja Vaahteranlehti. Suosittelen erittäin lämpimästi kaikille, joita kiinnostaa jääkiekon ja politiikan yhteys.

Kirjassa kuvataan maukkaasti paitsi Kanadan ja Neuvostoliiton jääkiekon kautta käymää ideologis-urheilullista taistelua, myös mm. tshekkoslovakialaisten jääkiekon kautta kanavoimaa vastarintaa kommunismia vastaan.
Erityisenä makupalana kirjassa kuvattin tshekkoslovakian miehityksen jälkeiset 1969 MM-kisat, joissa tshekkoslovakian faneilla ja joukkueella sekä ruotsalaisella yleisöllä meni lievästi tunteen puolelle kahdessa CSSR-USSR -matsissa, jotka molemmat päättyivät Tshekkoslovakian voitton. Tshekkoslovakian pelaajat suhtautuivat suorastaan vihaten punakoneen pelaajiin. Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen joku tuolloisessa punakoneessa pelannut pelaaja kuvaili hämmennystään joukkueen saamasta vihasta, vaikka hehän olivat kisoissa urheilijoina ja itsekin sitä mieltä, että Tshekkoslovakian miehitys oli rikollinen teko.

Myös vuoden 1972 Summit Seriesin tapahtumat olivat kirjassa loistavasti kuvattu ja hienoa luettavaa.

Voi aika huoletta väittää, että Neuvostoliitto oli suurin yksittäinen tekijä sille, että jääkiekosta tuli "kokoaan suurempi laji", jota se on yhä. Kenties jääkiekko ei olisi Euroopassa koskaan noussut höntsälajia suuremmaksi, jos Neuvostoliitto ei olisi päättänyt tehdä siitä tärkeintä propagandalajiaan. Euroopassa olisi todennäköisesti vain pelailtu ja Pohjois-Amerikassa laji olisi kehittynyt nykyisestä poikkeavaa reittiä ja olisi siellä tänäkin päivänä ammattilaisliiga NHL:n olemassaolosta huolimatta huomattavasti vähemmän urheilullista toimintaa. Neuvostoliiton kiekkokoneisto pakotti eurooppalaiset ammattimaistamaan meininkiään, jotta oltaisiin MM-kisoissa edes jotenkin pysytty mukana valtioammattilaisia vastaan. Neuvostoliiton kiekkokoneisto pakotti myös pohjoisamerikkalaiset treenaamaan urheilullisemmin ja jalostamaan pelityyliään ikiaikaisesta havumetsäkiekosta ja show-hörhöilystä taidollisempaan ja nopeampaan suuntaan, jotta eivät olisi menettäneet kasvojansa häviämällä maalle, joka oli ottanut jääkiekon agendaansa vasta pari vuosikymmentä aiemmin.

Neuvostoliitto antoi benchmarkin, jota ilman jääkiekko ei todellakaan olisi nyt sitä, mitä se on. Se - tai paremminkin sen ja lännen jääkiekon kautta käymä ideologinen vastakkainasettelu - myös antoi lajille aikanaan semmoista globaalia julkisuutta, jota se ei missään tapauksessa muuten olisi saanut.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Olen jo jonkin aikaa miettinyt Tieto-Finlandia-palkinnon v. 2013 voittaneen Ville Kivimäen Murtuneet mielet teoksen ostamista, mutta olen pitänyt hintaa teoksen herättämästä mielenkiinnosta huolimatta liian korkeana, mutta nyt kun huomasin teoksen olevan saatavilla pokkarina ostin sen oitis itselleni.

Vaikuttaa kaikella tapaa mielenkiintoiselta teokselta!

vlad.
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Olen jo jonkin aikaa miettinyt Tieto-Finlandia-palkinnon v. 2013 voittaneen Ville Kivimäen Murtuneet mielet teoksen ostamista, mutta olen pitänyt hintaa teoksen herättämästä mielenkiinnosta huolimatta liian korkeana, mutta nyt kun huomasin teoksen olevan saatavilla pokkarina ostin sen oitis itselleni.

Vaikuttaa kaikella tapaa mielenkiintoiselta teokselta!

vlad.

No totta jumalauta, itsellä kanssa pidemmän aikaa pyörinyt mielessä kirja, ja huomenna taidan hakea pois. Jälleen uutta näkökulmaa sodistamme, sillä taistelustressiä ei ole oikeastaan käsitelty kuin pintaraapaisuina.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Olen jo jonkin aikaa miettinyt Tieto-Finlandia-palkinnon v. 2013 voittaneen Ville Kivimäen Murtuneet mielet teoksen ostamista, mutta olen pitänyt hintaa teoksen herättämästä mielenkiinnosta huolimatta liian korkeana, mutta nyt kun huomasin teoksen olevan saatavilla pokkarina ostin sen oitis itselleni.
On kiinnostanut minuakin ja pitää varmaan hakea tuo pokkariversio. Tämän vuoden Finlandia-palkinnon saanut teos, He eivät tiedä, mitä he tekevät on jo hankittu, mutta se odottaa pitkää lentoa lomalle ensi keväänä. Harkinnassa on myös Gulag - vankileirien saaristo lentolukemistoksi, vaikka ei mitään kevyttä kamaa olekaan.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Elisan e-kirjakaupasta ostin Zlatanin kirjan hintaan 4,90€ kuuleman mukaan varsin hyvä kirja.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Ostin tuossa joku viikko sitten Michel Houellebecqin Alistumisen. En ole vielä ehtinyt lukea. Mutta tästä päästään paikalliseen Kotimaiseen kirjakauppaan ja sen asiantuntemukseen. Katselin uutuushyllyjä ja ihmettelin ettei kirjaa näy. Kaikenmaailman Sofioksasia ja raijaorasia kyllä löytyi, mutta ei tätä. (Puolustukseksi on sanottava, että Cormac McCarthya sentään oli laitettu esille.) Kysäisinpä sitten myyjältä, ettei uusinta Houellebecqia ole vielä tullut. Myyjä katsoi tyhjyyttä. Myönnän auliisti, etten kurlaa ranskaa kuin natiivit, mutta äänsin nimen kuitenkin savolaisittain niin, että siitä olisi luullut valveutuneen kirjakauppiaan kyllä ymmärtäneen ketä tarkoitan. Nähtävästi hän ei ollut koskaan kuullutkaan koko miehestä. En ainakaan kuullut kellojen kilkatusta. Mentiin katsomaan sitten tietokoneelta, jossa kahden myyjän voimin ihmeteltiin nimeä. Yritin tavata sitä heille kirjain kirjaimelta (kun en muistanut kirjan nimeä siihen hätään) ja tarkistin nimen kirjoitusasun netistäkin, että meni varmasti oikein. Lopulta myyjä ja myyjätär löysivät kirjan koneelta ja itse kirjakin löytyi sivuhyllyyn piilotettuna.

Kaksi kirjakaupan myyjää ei tunnista ehkä merkittävintä elossa olevaa eurooppalaista kirjailijaa. O tempora, o mores. Dan Brownin olisivat varmasti muistaneet.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Viimeksi ostin taskukirjapainoksen teoksesta A l'ombre des jeunes filles en fleurs. Kolme euroa. Tulee vielä päivä, kun hankin koko paskan Pleiade-laitoksena. Autiosaarikamaa yhdessä Finnegans Waken ja ööö sanottaisiinko Iliaan kanssa. Jos nyt kolme valitsen.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Eilen postissa saapui Robert Cooverin Pinokkio Venetsiassa. Kirjan julkaisee Moebius-kustantamo, joka on Pinokkionkin käännöksen tehneen Heikki Karjalaisen oma yritys. Näin hän saa sellaisia käännösteoksia markkinoille, jotka muuten jäisivät Suomessa kääntämättä ja kustantamatta. Tälle peukku.
 

Nimi Muutettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hokki
Viime viikolla sai taas tutustua lentomatkustamiseen ja piti ostaa jotain matkalukemista Helsinki-vantaalta. Matkaan tarttui "et kuitenkaan usko", Kauko Röyhkän kirjoittama "haastattelu" Ville Haapasalon ensivuosista Venäjällä / Neuvostoliitossa.

Ihan mukavasti meni parituntinen lukiessa, mitä nyt kirja sisälsi pokkarina sen 250 sivua. Helppolukuista ja hauskaa luettavaa, joka oli ainakin itsellä luettava yhdellä kertaa ja kerrattava vielä paluumatkalla. Jos joku haluaa viihtyä kirjan kanssa pitkään, niin en suosittele, tai kehotan ottamaan ainakin toisen kirjan mukaan. Mutta mielestäni ihan hyvin käytetyt kymmenen euroa ja sinänsä suosittelen kirjaa kaikille. Ihan vain sen taronankerrontamaisuuden ja itse tarinoiden vuoksi. Ja kyllä tuollainen parituntinen kului ihan (ironisesti) "siivillä" lukiessa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ostin tuossa joku viikko sitten Michel Houellebecqin Alistumisen. En ole vielä ehtinyt lukea. Mutta tästä päästään paikalliseen Kotimaiseen kirjakauppaan ja sen asiantuntemukseen. Katselin uutuushyllyjä ja ihmettelin ettei kirjaa näy. Kaikenmaailman Sofioksasia ja raijaorasia kyllä löytyi, mutta ei tätä. (Puolustukseksi on sanottava, että Cormac McCarthya sentään oli laitettu esille.) Kysäisinpä sitten myyjältä, ettei uusinta Houellebecqia ole vielä tullut. Myyjä katsoi tyhjyyttä. Myönnän auliisti, etten kurlaa ranskaa kuin natiivit, mutta äänsin nimen kuitenkin savolaisittain niin, että siitä olisi luullut valveutuneen kirjakauppiaan kyllä ymmärtäneen ketä tarkoitan. Nähtävästi hän ei ollut koskaan kuullutkaan koko miehestä. En ainakaan kuullut kellojen kilkatusta. Mentiin katsomaan sitten tietokoneelta, jossa kahden myyjän voimin ihmeteltiin nimeä. Yritin tavata sitä heille kirjain kirjaimelta (kun en muistanut kirjan nimeä siihen hätään) ja tarkistin nimen kirjoitusasun netistäkin, että meni varmasti oikein. Lopulta myyjä ja myyjätär löysivät kirjan koneelta ja itse kirjakin löytyi sivuhyllyyn piilotettuna.

Kaksi kirjakaupan myyjää ei tunnista ehkä merkittävintä elossa olevaa eurooppalaista kirjailijaa. O tempora, o mores. Dan Brownin olisivat varmasti muistaneet.

Lue Hesarin tuore kolumni "pitäisikö kirjat polttaa juhannuskokossa?" niin et ihmettele tätä asiaa. Paljon pahempi ja ikävämpi kehitys kirjojen ja kirjallisuuden kannalta on Suomessa käynnissä kuin se, osaako joku satunnaismyyjä tunnistaa suomalaisille tuntemattoman ranskalaiskirjailijan nimen kun sitä tullaan suomalaisittain ääntämään.

Kirjoja on 2000-luvulla ilmestynyt enemmän kuin koskaan ennen, mutta niitä on koko ajan huonommin saatavilla. Kirjakauppojen määrä Suomessa on pudonnut kulta-aikojen kuudestasadasta noin kahteen ja puoleen sataan. Ja mikäli suomalaisessa kunnassa vielä kirjakauppa on, vievät askartelutarvikkeet sen neliöistä merkittävän osan.

Kirjan elinkaari on myös lyhentynyt. Puolen vuoden ikäistä teosta alkaa olla vaikea löytää. Suurimmat panostukset tehdään muutamaan hittinimekkeeseen, niin kustantamoissa kuin kaupoissa.

Valtaosalla kirjoista on siksi merkittäviä vaikeuksia löytää lukijoiden luokse. Suuria määriä kirjoja jää kustantajien varastoihin. Lopulta ne makuloidaan eli tuhotaan.

Alistumisen ilmestymisestä on jo yli kahdeksan kuukautta ja sen myyntisesonki on jo ajat sitten mennyt, joten ole kiitollinen, että Houellebecqin kirja ylipäätään oli hyllyssä edes sivuhyllyssä, ja että Cormac McCarthya oli saatavilla. Ei tuo ole mitenkään taattua. Nykykirjakaupassa myydään lehtiä ja askartelutavaroita, tietokirjoista elämäkertoja ja opaskirjoja sekä fiktiosta ensisijaisesti isoimpia ja myyvimpiä hittejä. Muu valikoima on lopulta pelkkää plussaa.

Olisi muutenkin kaupallinen itsemurha, jos kirjakaupan perusmyyjätär tietäisi Houellebecqit mutta ei raijaorasia tai danbrowneja, tai jos ensin mainittuja olisi korostetusti enemmän myynnissä kuin jälkimmäisiä. Houellebecqien tapaisten teosten myyntiluvut ovat minimaalisen vähäisiä verrattuna bestsellereihin.

Houellebecq on suosittu Ranskassa, mutta näkemykseni mukaan Houellebecqin kutsuminen merkittävimmäksi(!) elossa olevaksi eurooppalaiskirjailijaksi on snobbailuun taipuvaista liioittelua. Myös kirjailijan nimen kirjoitusasun tavaamisen kuvaaminen tietämättöminä pidetyille myyjille on melkoisen itsekorostavaa, vähän sama kuin olisi mennyt tiskille sössöttämään Mihály Csíkszentmihályista ja olettamaan, että kirjoitusasu on kertakuulemalla myyjättären hallussa. Tarkistettiin sitä kirjoitusasua sentään onneksi netistä. Sieltä netistä se Houellebecqin teoskin muuten olisi löytynyt, AdLibriksen valikoimissa oli teos myynnissä alle kahdeksalla eurolla.

Ihan hyvä sinänsä, että Houellebecq otti Alistumisessa kerrankin kriittisemmän kannan islamin voittokulkuun ja kuvaili sitä vaihtoehtoa, mikä on monissa muslimienemmistöisissä lähiöissä todellisuutta ja mikä monia länsimaita saattaa odottaa lähitulevaisuudessa kunhan ns. monikulttuurisuus aikansa jyllää. Eipä yllättänyt, että ns. älymystö ei tästä tykännyt.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Houellebecq on suosittu Ranskassa, mutta näkemykseni mukaan Houellebecqin kutsuminen merkittävimmäksi(!) elossa olevaksi eurooppalaiskirjailijaksi on snobbailuun taipuvaista liioittelua. Myös kirjailijan nimen kirjoitusasun tavaamisen kuvaaminen tietämättöminä pidetyille myyjille on melkoisen itsekorostavaa, vähän sama kuin olisi mennyt tiskille sössöttämään Mihály Csíkszentmihályista ja olettamaan, että kirjoitusasu on kertakuulemalla myyjättären hallussa.

Olen kirjoituksestasi hyvin pitkälle samaa mieltä. Haluan huomauttaa kuitenkin, etten itsekään kylmiltään osannut Houellebecqin kirjoitusasua vaan minun piti googlettaa se netistä. Sen sijaan olisin odottanut, että jompikumpi myyjä olisi tunnistanut koko nimen. Kirjoitusasusta viis. Merkittävyydestä voidaan myös olla montaa mieltä. Mutta itse pidän aikas kovana tekijänä. Vaikka Alistuminen ei nyt ollut lähellekään parasta mitä hän on paperille laittanut.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse en enää osta kirjaa, koska mulla on joka paikka täynnä kirjoja, ullakkokin. Minnekään eivät kelpaa ilmaiseksikaan, paitsi osin kirjaston kierrätyspisteeseen. Niitäkään ei joka kirjastossa taida olla. Olen ostanut paljon myös kirjaston poistokirjoja rahaa säästääkseni, nyt ainoastaan lainaan sieltä. Niin paljon kuin aitoa paperikirjaa rakastankin, ei niitä vaan voi mahdottomia määriä ostaa. Sähköiset eivät ole mun juttu, koska kaipaisin sivujen kääntelyä ja kosketusta.Siinä on oma fiiliksensä.

Joissain kaupoissakin on kirjahylly, josta asiakkaat saavat tuoda ja viedä kirjoja ilmaiseksi tarpeensa mukaan. Aika kivasti siinäkin näkee mitkä lähtee, mitkä jää.Kovin on mennyt suosio siirappiptoisiksi Harlekiineiksi.Harmi.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Itse en enää osta kirjaa, koska mulla on joka paikka täynnä kirjoja, ullakkokin. Minnekään eivät kelpaa ilmaiseksikaan, paitsi osin kirjaston kierrätyspisteeseen. Niitäkään ei joka kirjastossa taida olla. Olen ostanut paljon myös kirjaston poistokirjoja rahaa säästääkseni, nyt ainoastaan lainaan sieltä. Niin paljon kuin aitoa paperikirjaa rakastankin, ei niitä vaan voi mahdottomia määriä ostaa. Sähköiset eivät ole mun juttu, koska kaipaisin sivujen kääntelyä ja kosketusta.Siinä on oma fiiliksensä.

Joissain kaupoissakin on kirjahylly, josta asiakkaat saavat tuoda ja viedä kirjoja ilmaiseksi tarpeensa mukaan. Aika kivasti siinäkin näkee mitkä lähtee, mitkä jää.Kovin on mennyt suosio siirappiptoisiksi Harlekiineiksi.Harmi.

Eivät ota kirjastotkaan vastaan lahjoituksia kuin rajoitetusti, ja kierrätyspisteisiinkään ei voi mitä tahansa jättää. Muuallekaan eivät kirjat nykyisin juuri mene, sillä ainakin antikvariaattibisnes on ollut auringonlaskun ala jo pitkään. Monet legendaariset antikat isommissa kaupungeissa ovat menneet joko nurin, siirtyneet yksinomaan nettimyyntiin tai kitkuttavat muuten vain henkitoreissaan.

Kirjoista eroon pääseminenkin on vaikeaa, koska ei ole kunnon paikkoja missä myydä eikä hyville laatukirjoillekaan löydä ostajaa tai aina edes ottajaa. Kirpputorit ynnä muut ovat lähinnä vain bulkkitavaran hautausmaita, niissä ei mikään liiku eikä niissä kirjoista eroon pääse.

Minullakin olisi vähintään parisensataa kirjaa josta voisin luopua ja myydä, mutta tähän ei oikein sopivaa metodia ole löytynyt. Yksitellen en lähde myymään mihinkään huutonettiin, ei minulla ole aikaa eikä energiaa sellaiseen piiperrykseen, että myisin yksittäisiä teoksia ja säätäisin suomalaisten postikulujen kiskurihintojen kanssa muutaman euron kaupoista. Autoa ei ole, joten en voi roudata teoksia valtavana lastina minnekään, enkä usko monenkaan antikan tms. edes ostavan kerralla isompia eriä. Turussa on vielä pari antikkaa, joista yhtä eli Alfa Antikvaa olen vuosia boikotoinut ja boikotoin vastedeskin.

Edellisessä muutossa ja sen jälkimainingeissa tulin jo heittäneeksi ns. mäkeen eli polttokelpoisiin jätteisiin useita kassillisia kirjoja, mutta lopuille poistoon meneville en tätä viitsisi tehdä jos vain teoksille joku ostaja löytyisi, varsinkin jos on kyse sarjoista (kuten esim. kokonainen Ajan Pyörä -fantasiasarjan kovakantinen setti, kolmattakymmenettä kirjaa, viimeiset osat kirjaimellisesti lukemattomia koska sarja on laadullisesti niin paska loppua kohden).

Meillä on puolisoni kanssa hyllyssä edelleen varmaan rapiat 1500 teosta, kellarissa sitten tällä hetkellä loput ns. lähtökuopissa olevat. Mielelläni vielä poistaisin ainakin 10% teoksista ellei enemmänkin, samaten on pitkään tehnyt mieli supistaa elokuva- ja musiikkikokoelmiani reilusti.

Ihan tähän eli japanilaiseen Eroon tavarasta -liikkeeseen asti en sentään ole päätymässä. (Linkki vie Hesariin.) Kaipaisin silti jotain kolmannen tahon välittäjätrokaria, joka hakisi isommat satsit leffoja, kirjoja ja levyjä kotoani, maksaisi kylmällä käteisellä X euroa ja myisi sitten eteenpäin sopivalla voitolla.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Niin, se viimeinen ostettu kirja. Sapkowskin Witcher-sarjan seitsemäs eli päätösosa Järven neito. Nyt on koko sarja hyllyssä ansaitulla paikallaan, puolalainen laatufantasia ansaitsee vitriinipaikan siinä missä kaiken maailman Ajan pyörät ansaitsevat muovipussin kellarissa ja poiston/myynnin odotuksen.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eivät ota kirjastotkaan vastaan lahjoituksia kuin rajoitetusti, ja kierrätyspisteisiinkään ei voi mitä tahansa jättää. Muuallekaan eivät kirjat nykyisin juuri mene, sillä ainakin antikvariaattibisnes on ollut auringonlaskun ala jo pitkään. Monet legendaariset antikat isommissa kaupungeissa ovat menneet joko nurin, siirtyneet yksinomaan nettimyyntiin tai kitkuttavat muuten vain henkitoreissaan.

Kirjoista eroon pääseminenkin on vaikeaa, koska ei ole kunnon paikkoja missä myydä eikä hyville laatukirjoillekaan löydä ostajaa tai aina edes ottajaa. Kirpputorit ynnä muut ovat lähinnä vain bulkkitavaran hautausmaita, niissä ei mikään liiku eikä niissä kirjoista eroon pääse.

Minullakin olisi vähintään parisensataa kirjaa josta voisin luopua ja myydä, mutta tähän ei oikein sopivaa metodia ole löytynyt. Yksitellen en lähde myymään mihinkään huutonettiin, ei minulla ole aikaa eikä energiaa sellaiseen piiperrykseen, että myisin yksittäisiä teoksia ja säätäisin suomalaisten postikulujen kiskurihintojen kanssa muutaman euron kaupoista. Autoa ei ole, joten en voi roudata teoksia valtavana lastina minnekään, enkä usko monenkaan antikan tms. edes ostavan kerralla isompia eriä. Turussa on vielä pari antikkaa, joista yhtä eli Alfa Antikvaa olen vuosia boikotoinut ja boikotoin vastedeskin.

Edellisessä muutossa ja sen jälkimainingeissa tulin jo heittäneeksi ns. mäkeen eli polttokelpoisiin jätteisiin useita kassillisia kirjoja, mutta lopuille poistoon meneville en tätä viitsisi tehdä jos vain teoksille joku ostaja löytyisi, varsinkin jos on kyse sarjoista (kuten esim. kokonainen Ajan Pyörä -fantasiasarjan kovakantinen setti, kolmattakymmenettä kirjaa, viimeiset osat kirjaimellisesti lukemattomia koska sarja on laadullisesti niin paska loppua kohden).

Meillä on puolisoni kanssa hyllyssä edelleen varmaan rapiat 1500 teosta, kellarissa sitten tällä hetkellä loput ns. lähtökuopissa olevat. Mielelläni vielä poistaisin ainakin 10% teoksista ellei enemmänkin, samaten on pitkään tehnyt mieli supistaa elokuva- ja musiikkikokoelmiani reilusti.

Ihan tähän eli japanilaiseen Eroon tavarasta -liikkeeseen asti en sentään ole päätymässä. (Linkki vie Hesariin.) Kaipaisin silti jotain kolmannen tahon välittäjätrokaria, joka hakisi isommat satsit leffoja, kirjoja ja levyjä kotoani, maksaisi kylmällä käteisellä X euroa ja myisi sitten eteenpäin sopivalla voitolla.

Jotenkin vaan tulee surullinen mieli kirjoista, jotka hävitetään. Ainahan ne ovat jonkun hengentuote ja kova ponnistus, etenkin laatukirjan suhteen. Kohta ihmiset ei osaa lukea eikä kirjoittaakaan, näin kärjistetysti sanoen. Lehdissäkin alkaa entistä enemmän olemaan linkkejä haastatteuihin jne. Etenkin Suomen Urheilulehti kuuluu tähän jo voimakkaasti, siksi en sitä enää jaksa seuratakaan.Kaunokirjoitus poistuu ja persoonallisuus samantien. Surullista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös