Viimeisin ostamasi kirja?

  • 43 452
  • 284
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Antony Beevor - The Second World War

Hommasin Adlibriksen kautta 13.40€ kotiin postitettuna.
Jorma Uotista lainatakseni, ei pähä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Pokkarina Neal Bascomin Tähtäimessä Eichmann. Kyseinen teos kertoo Adolf Eichmannin metsästyksestä ja kiinni saamisesta. Ja lopulta hänet saatiin kiinni Mossadin toimesta, toimitettiin Israeliin ja tuomittiin kuolemaan.

Kovakantisena tuli ostettua Cormac McCarthyn Veren ääriin. Teos on säännöllisesti nostettu esiin yhtenä 1900-luvun hienoimmista romaaneista. Toivottavasti on lupaustensa arvoinen ja taattua McCarthy-laatua.

vlad.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
F. Dostojevskin Karamazovin veljekset ja Leon Uriksen Exodus. Vielä kun kerkeäisi lukemaan...
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
F. Dostojevskin Karamazovin veljekset ja Leon Uriksen Exodus. Vielä kun kerkeäisi lukemaan...
Minulla taisi mennä lähemmäs puoli vuotta Karamazovin veljesten touhua seuraillessa. Joten tosiaan aikaa kannattaa varata, mutta minulla kirja oli lainassa kirjastosta, ja se laina piti uusia pari kertaa. Sinulla ei sentään sitä ongelmaa ole.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Luen erittäin paljon toiseen maailmansotaan liittyvää kirjallisuutta. Lähinnä siis muistelmia ja sen sellaisia. Nyt olisi hakusessa jokin teos neuvostoliiton perspektiivistä eli mitä kirjaa suosittelisitte?

Toinen mikä on pitänyt lukea kauan on Hitlerin Taisteluni. Mitään tietoa onko sitä tilattavissa mistään netin kautta? Suomeksi tietty. Olen kuullut, että teksti on suht vaikealukuista, joten saksa ja englanti voisi olla vähän haastavaa tämän kirjan kohdalla.

Kaikki vinkit ja vihjeet otetaan tyttömäisin riemunkiljahduksin vastaan, koska tämän hetkinen opus on jo niin lopussa, että pitää jotain keksiä ja pian.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Toinen mikä on pitänyt lukea kauan on Hitlerin Taisteluni. Mitään tietoa onko sitä tilattavissa mistään netin kautta? Suomeksi tietty. Olen kuullut, että teksti on suht vaikealukuista, joten saksa ja englanti voisi olla vähän haastavaa tämän kirjan kohdalla.
Kirjasta ei ole toisen maailmansodan päättymisen jälkeen tehty uusintapainoksia, ja sen liittoutuneet kielsivät sen myymisen rauhan saavuttua. Kirjan tekijänoikeudet kuuluvat Baijerin osavaltiolle, joka puolestaan ei ole koskaan antanut lupaa uusintapainoksille. Taisteluni, siinä muodossa kun se oli saatavilla vuoteen 1945 saakka, pitää siis hankkia käytettynä.

Nettihuutokaupoissa ja divareissa myydään tätä Hitlerin hengentuotosta vähän väliä, mutta ihan pikkurahalla Taisteluni ei irtoa. Todella heikkokuntoisestakin kappaleesta joutuu varmasti maksamaan monta kymppiä. Hienokuntoinen kahden niteen laitos kansipapereineen maksaa paljon enemmän, hintapyynnöt liikkuvat helposti sadoissa euroissa. Samoihin kansiin ympätyn ykkös- ja kakkososan voi saada kunnosta riippuen vähän alle/yli satasella. Tarkoitan nyt siis suomenkielisiä laitoksia.

Kirjan tekijänoikeussuoja lakkaa olemasta vuonna 2015, koska tekijän kuolemasta tulee kuluneeksi 70 vuotta. Eiköhän uusintapainoksia ala ilmaantua saman tien markkinoille. Jos maltat odottaa pari vuotta, niin pokkari-hitlerin voi varmaankin ostaa pikkurahalla. Toki vanhoissa painoksissa on aina erityinen viehätyksensä, ja etenkin tässä tapauksessa mitä suurimmassa määrin.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Toinen mikä on pitänyt lukea kauan on Hitlerin Taisteluni. Mitään tietoa onko sitä tilattavissa mistään netin kautta? Suomeksi tietty. Olen kuullut, että teksti on suht vaikealukuista, joten saksa ja englanti voisi olla vähän haastavaa tämän kirjan kohdalla.

Kysy ihmeessä kirjastosta. Isompien kirjastoverkkojen varastoissa teosta on ja sen voi tilata ja varata. Pienemmissä kunnissa taas teos on mahdollista kaukolainata. Aiemmin tuota oli enemmänkin saatavilla, mutta kiitos Jatkosodan jälkeisen kirjasensuurin se poistettiin sekä kirjastojen yleisistä hyllyistä että kirjakaupoista.

Muuten ei jää muita vaihtoehtoja kuin satumainen tuuri ja/tai isojen seteleiden pulittaminen jonnekin Huuto.netiin tai antikvariaattiin.

Sen kaiketi tiesit, ettei teoksesta ole suomenkielisiä painoksia otettu sitten toisen maailmansodan päättymisen eikä saakaan ottaa, ei ainakaan ennen kuin Baijerin osavaltiolle siirtyneet Hitlerin tekijänoikeudet yms. raukeavat vuonna 2015?

Toivon mukaan parin vuoden kuluttua teoksesta saataisiin taas suomeksikin joku pokkaripainos. Joko vanhasta käännöksestä tai sitten suoraan uusi käännös. Tämä ihan kahdesta syystä: ensinnäkin se poistaisi Taisteluni-kirjan hintakeinottelua ja kiskurihintoja ja toiseksi se poistaisi älytöntä mystiikkaa ja kielletyn hedelmän makua, joka kirjaa ympäröi.

Sekava, raskassoutuinen ja puuduttava teoshan on kyseessä. Välillä on selkeämpiäkin kohtia ja mielenkiintoisia näkemyksiä politiikasta ja muun muassa propagandasta, mutta sitten Hitler suoraan sanoen alkaa jaarittelemaan. Kustannustoimittajalle olisi ollut tarvetta.

Osa tekstistä käsittelee myös hyvin pitkälti 1920-luvun Saksan silloisia poliittisia kuvioita ja puoluevääntöjä, jotka eivät nykylukijalle kovin kaksisesti avaudu ilman perehtyneisyyttä niihin. Tosin niihin on hyvä sen verran perehtyä, että osaa sijoittaa Aatun mielipiteet omaan kontekstiinsa ja sisäistää paremmin sen, että ei hän mistään tyhjiöstä putkahtanut saatika vetänyt täysin hatusta teemojaan, vaan hyödynsi olemassa olevia linjauksia muiden vastaavien porukoiden lailla. Suurella yleisöllähän on edelleen valitettavan usein se mielikuva, että Hitler suurin piirtein yksinään keksi rasismin, antisemitismin ja sotaisan aggressiopolitiikan.

Kyllä teoksesta Aatun perusopit ovat löydettävissä, mutta Hitler ja Goebbels olivat kummatkin sitä mieltä, että puhuminen on ensisijaista, kirjoittaminen toissijaista. Puheretoriikka ja esiintymistaidot olivat kummallakin parasta A-luokkaa, ja niihin he pitkälti panostivat siitä huolimatta, että propagandakoneisto hyödynsi myös lehdistöä.

Toivottavasti saat teoksen luettua, onhan se peruslukemistoa kaikille toisesta maailmansodasta ja sen taustoista kiinnostuneille.

EDIT: Olin näköjään liian hidas, Pisin Kääpiö 186cm ehti hetkistä ennen ja vieläpä lähes samat asiat.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Minulla on kirjahyllyssäni Taisteluni I ja II. Ne ovat hyväkuntoiset, 2. painosta vuodelta 1941, tosin ilman kansipapereita.

Kirjat ovat perintöä vaariltani. Hänen jäämistöään selvitettäessä kirjat eivät kelvanneet kenellekään hänen lapsistaan, joten minä suostuin ottamaan nuo ja pienen kirjahyllyllisen muita opuksia. Mukana oli paljon vanhoja tietokirjoja, mm. rautatie- ja juna-aiheisia, koska vaari oli veturinkuljettaja.

Taisteluni on niin puuduttavaa luettavaa, että yhden lukuyrityksen jälkeen ei ole tullut mieleenikään aloittaa uudelleen.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Minulla taisi mennä lähemmäs puoli vuotta Karamazovin veljesten touhua seuraillessa.

Mulla meni tuon järkäleen lukemiseen yli kaksi vuotta, joskin teos oli valitettavasti ruotsiksi, joka ei ole äidinkieleni. Aika pitkäpiimäistä kamaa Tolstoin tuotanto on muutenkin.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Minulla on kirjahyllyssäni Taisteluni I ja II. Ne ovat hyväkuntoiset, 2. painosta vuodelta 1941, tosin ilman kansipapereita.

Mulla on Mein Kampf vuodelta 1942. En ole suunnitellut lukevani sitä. Se kun on niillä Sisu-pastillikirjaimilla ladottu laitos. Suomenkielistä olen yrittänyt lukea, mutta tylsäähän se suurimmaksi osaksi on.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Sekava, raskassoutuinen ja puuduttava teoshan on kyseessä. Välillä on selkeämpiäkin kohtia ja mielenkiintoisia näkemyksiä politiikasta ja muun muassa propagandasta, mutta sitten Hitler suoraan sanoen alkaa jaarittelemaan. Kustannustoimittajalle olisi ollut tarvetta.
En ole vielä tavannut ketään Hitlerin teoksen lukenutta, joka olisi pitänyt kirjaa esimerkiksi selkeänä tai mukaansatempaavana. Kirja on aika sekava ja rakenteeltaan suht kökkö. Antaa paremminkin vaikutelman käsikirjoituksesta tai työn alla olevasta versiosta.

Olisipa ollut tiukka homma kustannustoimittaa Taisteluni, mikäli kirjasta olisi tehty virtaviivaistettu laitos noin vuoden 1934 jälkeisessä Hitlerin Saksassa. Arvelen että siinä olisi saanut syynätä Johtajan tekstiä kirjaimellisesti henkensä kaupalla.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Kiitoksia. Olen samaa kuvaelmaa kuullut kirjasta, mutta historiallisena tutkijana vai minä minua nyt sitten voi pitää, niin haluaisin tuon kirjan lukaista ainakin selaillen jossei muuten. Tuo 2015 vapautuva tekijänoikeussuoja oli uusi juttu. Täytyy sitten odottaa tai mennä kirjastoihin kärkkymään...
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
. Mukana oli paljon vanhoja tietokirjoja, mm. rautatie- ja juna-aiheisia, koska vaari oli veturinkuljettaja.

Nuo voivat olla todella arvokkaita. Kaverin isältä jäi nimenomaan rautateihin ja juniin liittyvää kirjallisuutta ja olivat roskiin menossa. Kaveri päätti kuitenkin tarjota niitä johonkin antikvariaattiin ( olisiko ollut legendaarinen K.Ervasti ). Antikvariaatti osti muutaman ja neuvoi laittamaan nettiin myyntiin loput. En muista näiden kirjojen nimiä, vaikka olenkin ne lapsuudessani usein nähnyt, enkä hintaa mikä niistä lopulta saatiin, mutta helvetin paljon se oli.

Onko kukaan jo lukenut tuota D.Brownin uutta (Inferno)? Muutkin hänen kirjansa lukeneena tulee varmasti tämäkin tavattua, vaikka Kadonnut symboli olikin pettymys. Onko tuo uusi niin hyvä, että kannattaisi hakea kirjakaupasta vai suosiolla odotella kirjaa divarista/kirjastosta?
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Nuo voivat olla todella arvokkaita. Kaverin isältä jäi nimenomaan rautateihin ja juniin liittyvää kirjallisuutta ja olivat roskiin menossa. Kaveri päätti kuitenkin tarjota niitä johonkin antikvariaattiin ( olisiko ollut legendaarinen K.Ervasti ). Antikvariaatti osti muutaman ja neuvoi laittamaan nettiin myyntiin loput. En muista näiden kirjojen nimiä, vaikka olenkin ne lapsuudessani usein nähnyt, enkä hintaa mikä niistä lopulta saatiin, mutta helvetin paljon se oli.

Onko kukaan jo lukenut tuota D.Brownin uutta (Inferno)? Muutkin hänen kirjansa lukeneena tulee varmasti tämäkin tavattua, vaikka Kadonnut symboli olikin pettymys. Onko tuo uusi niin hyvä, että kannattaisi hakea kirjakaupasta vai suosiolla odotella kirjaa divarista/kirjastosta?

Infernosta on reilu sata sivua luettuna. Aika lailla taattua Dan Brownia on. Jos on pitänyt edellisistä, niin luultavasti pitää tästäkin. Tuntuisi olevan samaa tasoa kuin Kadonnut symboli, mutta Da Vinci -koodille ei pärjää.

Noista rautatiekirjoista vielä sen verran, että niiden mukana tuli myös muovikassillinen vaarin kirjoittamia muistiinpanoja, oppikirjoja ym. kirjasia veturinkuljettajakoulutuksesta.

Eläkkeelle jäänyt opettajakollegani, joka harrastaa pienoisrautateitä, olisi kiinnostunut viemään koko aineiston rautatiemuseoon, mutta faijani kieltää jostain syystä. Luultavasti joskus toimitan kaikki materiaalit museoon, eipä isäukkoni kovin kiinnostunut niistä ollut vaarin kuollessa, mutta jälkeenpäin on joku tunneside nähtävästi syntynyt.
 

SamTheMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Onko kukaan jo lukenut tuota D.Brownin uutta (Inferno)? Muutkin hänen kirjansa lukeneena tulee varmasti tämäkin tavattua, vaikka Kadonnut symboli olikin pettymys. Onko tuo uusi niin hyvä, että kannattaisi hakea kirjakaupasta vai suosiolla odotella kirjaa divarista/kirjastosta?

Viikko sitten sain päätökseen Infernon ja olin kyllä tyytyväinen, että tuli ostettua ja luettua. Tyypillistä Dan Brownia tämäkin kirja, vaikka ei Da Vinci-koodin tasolle ylläkään. Inferno lähtee ehkä hieman sekavasti liikkeelle, kuten myös Kadonnut symboli, mutta tarinan syventyessä juoni kietoutuu lukijan ympärille väkisinkin. Näin ainakin itsellä kävi.

Juonta en lähde sen kummempia spoilaamaan, etten pilaa muiden lukuhetkiä, mutta pakko on kehua Brownin suoritusta tapahtumapaikkojen ja miljöön kuvailussa. Inferno sijoittuu Firenzeen pääasiassa, ja kirjaa lukiessa tuntui aivan siltä kuin itse olisi kävellyt Robert Langdonin seurassa, hänen selvittäessä mysteeristä Infernoa.

Suosittelen lämpimästi kaikille, jotka pitävät Dan Brownin aikaisemmista teoksista. Kadonnut symboli oli myös itselle lievä pettymys, mutta tästä kirjasta pidin paljon. Helppolukuista tekstiä, joka pistää ajattelemaan maailman yhteiskunnallisia ongelmia hienon tarinan muodossa.

Ps. Älkää jättäkö kirjaa kesken.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kirjakaupasta hankittua:

Haruki Murakami: Norwegian wood.
Katsotaan kolahtaako yhtä hienosti kuin kolahti hänen elämäkerrallinen juoksemisesta kertova kirja Mistä puhun kun puhun juoksemisesta.

Toinen ostos on Eva Isakssonin toimittama Maailma Albert Einsteinin silmin - kirjoituksia rauhasta, tieteestä ja yhteiskunnasta. Einstein on aina kiinnostanut joten katsotaan kuinka kiinnostavia ajatuksia hän on pohdiskellut.

vlad.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Amazonista Photography: A Cultural History. Varsin mielenkiintoinen ja massiivinen opus, tosin luulen olevani tällä foorumilla aikalailla ainoa joita nämä asiat kiinnostavat.
 
Eilen tuli ostettua Ari Paulovin Väärä nainen dekkari. Paljon kuullut kirjasta kehuja. Kertoo Jesse Hackman nimisestä etsivästä. Huomenna joutaa aloitttaa kirjan lukeminen.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eilen tuli ostettua Ari Paulovin Väärä nainen dekkari. Paljon kuullut kirjasta kehuja. Kertoo Jesse Hackman nimisestä etsivästä. Huomenna joutaa aloitttaa kirjan lukeminen.

Joitain vuosia sitten (2006 taisi olla), kävin kaupungin kirjastossa kuuntelemassa Paulowin palopuhetta kirjallisuudesta. Ei siinä, ihan mielenkiintoista asiaa oli. Mutta mieleen jäi silti parhaiten välikohtaus, kun sieltä auditorion piippuhyllyltä joku humalainen akka alkoi mölytä, että "Minä olen Deus ex machina, olen peruskoulun lehtori, enkä kuuntele tuommosta paskaa".

Melkein kaikki Paulowin Hackman-kirjat olen lukenut, ja ihan hyvää dekkaria kirjoittaa.

Mitä ostin viimeksi... Amerikan suomalaisen, keväällä ennenaikaisesti edesmenneen Rick Hautalan romaanit Moon Death ja Winter Wake saapuivat tuossa taannoin postitse. Ennestään on jo Haamu ja Kuoleman kivi tullut luettua.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Historioitsija Geoffrey Robertsin (johtaa historianlaitosta University Collegessa Corkissa Irlannissa) ensimmäinen suomennettu teos Stalinin kenraali Georgi Zukov oli pakko hankinta, koska kyseessä on tämän loistavan ja samalla häikäilemättömän marsalkan perusteellinen elämäkerta ja kenties se tuo esille sivuillaan sellaista tietoa itärintaman taisteluista, johon aiemmin en ole törmännyt ja varmasti se valottaa marsalkan taustoja lisää ja asettaa hänet oikeaan asemaan sen ajan näyttämöllä. Sanotaanhan Stalinkin kammonneen Zukovin suosiota ja tehneen tämän elämästä paikoin perin tuskallista.

vlad.
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
vlad: Kiitoksia vinkistä, tuo kirja on pakkohankinta. Nuo elämänkerrat ovat alkaneet kiinnostamaan minuakin. Tuossa on kyseessä vieläpä yksi historian suurimmista sotapääliköistä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
The royal road to card magic. Oman alansa klassikko.
 

Masentaja

Jäsen
Reijo Mäki - Intiaani
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Divarista: Matti Pulkkinen: Ja pesäpuu itki sekä Elämän herrat. Romaanihenkilön kuolema puuttuu vielä. Divarista myös Jonathan Franzenin Muutoksia

Uutena Knausgårdin Taisteluni 1. osa ja David Foster Wallacen kirjoituskokoelma Hauskaa, mutta ei koskaan enää ja Jaakko yli-Juonikkaan Uneksija.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Jokunen teos on jälleen tullut ostettua:

Jaakko Hämeen-Anttila: Mare nostrum - Länsimaisen kulttuurin juurilla.

Emma Donoghue: Huone. Poika, äiti ja koti yhdessä huoneessa, huone vaan sattuu olemaan vankila. Tehdäänpä samalla tutustumismatka Emma Donoghuen tuotantoon.

Tuija Välipakka ja Arja Lehtosaari: Sata tapaa tappaa sielu, narsismin uhrit kertovat. Narsismi on kiehtonut minua jo vuosia, mielenkiintoista nähdä kuinka Välipakka ja Lehtosaari lähestyvät aihetta urhien näkökulmasta.

Christopher Hitchens: Kuolevaisuus. Hitchensin - ateistin - teos Kuolevaisuus kokoaa yhteen hänen sairausaikanaan Vanity Fairiin kirjoittamansa esseet ja kolumnit. Hitchens kuoli syöpään 2011.

Teen myös tutustumismatkan William S. Burroughsin maailmaan Viimeiset sanat teoksen myötä - sitten joskus.

vlad.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös