Mainos

Vihreä liitto

  • 1 457 064
  • 10 843

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos vihreät samaistetaan ddr:ään tai natseihin, niin kai nyt sitten vastaavasti Kepun kontolle voidaan sälyttää punaisten khmerien jekkuilut.
"Pol Potin johtamien punakhmerien tavoitteena oli luoda maahan utopistinen agraariyhteiskunta tuhoamalla kaupunkien keskiluokka, jonka tuhkasta nousisi tulevaisuuden uusi ihminen. Tarkoitusta varten kaupungit tyhjennettiin ja väestö pakkosiirrettiin maaseudulle pakkotöihin "kuoleman kentille" "

Selvästi samaa aatteeelista suuntausta.
 

Oto Hascak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos vihreät samaistetaan ddr:ään tai natseihin, niin kai nyt sitten vastaavasti Kepun kontolle voidaan sälyttää punaisten khmerien jekkuilut.
"Pol Potin johtamien punakhmerien tavoitteena oli luoda maahan utopistinen agraariyhteiskunta tuhoamalla kaupunkien keskiluokka, jonka tuhkasta nousisi tulevaisuuden uusi ihminen. Tarkoitusta varten kaupungit tyhjennettiin ja väestö pakkosiirrettiin maaseudulle pakkotöihin "kuoleman kentille" "

Selvästi samaa aatteeelista suuntausta.
Nyt jos ollaan ihan tarkkoja, tuohan on todella ympäristöystävällistä elämäntapaa. Ei autoj, ei muitakaan teknologia hömpötyksiä. Eli paljastuuko tästä nyt se, että vihreä liike onkin Kepun anarko siipi? Elämme jännittäviä aikoja.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Maailma pelastuu, kun vihreät kurittavat suomalaista autoilijaa. Ministeri Mikkosella on vankka asiantuntemus sähköautoilusta

" – Koska tiedämme, että sähköauto maksaa kustannukset takaisin parissa vuodessa, Mikkonen sanoo. "

Ja sitten seuraavassa lauseessa onkin pikku ongelma eli se sähköauton hinta

" – Samanaikaisesti on hyvä muistaa, että uudet puhtaammat käyttövoimat takaavat sen, että autoilu sinänsä tulee hyvin edulliseksi. Ongelma on vain se, että investointi sähköautoon on niin kallis. "
 

Oto Hascak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Eli Mikkola on keksinyt miten kaupat voidaan tehdä siten , ettei makseta kaikkea kerralla, vaan osissa.

Ja silloinhan se tulee vihreällä logiikalla halvemmaksi. Sähkö tulee töpselistä ja raha seinästä, vai miten se meni?
 
Hitto, onneksi en maksanut asuntoani käteisellä, tässähän säästää. Ja kun ostaa pistorasiaan oikeanlaista sähköä niin maksaa itsensä takaisin, hups vaan.

Nyt kyllä aliarvioidaan osamaksujen kanssa painavaa kansaa todella rankasti ministerin taholta.

Edit: Mikkosen mainostaman laskurin mukaan perhekoon sähköauto kohtaa dieselmallin kustannusten kanssa jo 15. vuoden kohdalla. Diesel on siinä kohtaa sisäänajettu, ja laskuri sähköauton käyrä näyttäisi uutta hankintamenoa. Autokalkulaattori - Ilmastopaneeli.fi
Houkuttelevaa.
 
Viimeksi muokattu:

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kysehän oli Vihreän liikkeen synnystä. Mutta samalta ajalta voi tietysti löytää natseja Kepun puoluevaltuustosta, luulisin kuitenkin, että ennemmin sieltä löytyy itä naapurin symppaajia, niin kuin kaikista sen ajan puolueista.
Mutta onneksi te fiksummat ajan kulumisen, hieno juttu.

Minä kyllä vetäisin Vihreän liikkeen synnyn vähän varhaisempaan vaiheeseen, tarkemmin sanottu Henry David Thoreauhun. Hänen kirjoitustensa perusteella ei vielä tietenkään mitään isompaa liikehdintää syntynyt, mutta reippaat sata vuotta hänen jälkeensä tapahtuneet heräämiset ja myös keinot, joilla ympäristöasioita alettiin ajaa, olivat aika suoraa jatkumoa hänen ajattelulleen. Suomen Vihreäthän eivät olleet varsinaisesti mitään suoraa jatkoa Saksan Vihreille, vaan enemmänkin itsenäisesti toisaalla syntynyt liike, jonka periaatteet ja tavoitteet olivat osittain samoja.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Vetää sanattomaksi Vihreiden touhu. Mutta tätähän se tiesi, kun Pohjanmaan isäntä juuri hehkutti twitterissä Keskustan takaavan Vihreiden unelm.... eikun siis hinnannousun loppumisen.

Laitoin sekuntikellon käyntiin, eikä sitä kauan tarvinnut käynnissä pitää. Marginaaliryhmä vie vanhoja puolueita noin 6-0, eivätkä kavennusosumat ole edes lähellä. Ensin pitäisi haluta pelata.
 
Viimeksi muokattu:

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Maailma pelastuu, kun vihreät kurittavat suomalaista autoilijaa. Ministeri Mikkosella on vankka asiantuntemus sähköautoilusta

" – Koska tiedämme, että sähköauto maksaa kustannukset takaisin parissa vuodessa, Mikkonen sanoo. "

Ja sitten seuraavassa lauseessa onkin pikku ongelma eli se sähköauton hinta

" – Samanaikaisesti on hyvä muistaa, että uudet puhtaammat käyttövoimat takaavat sen, että autoilu sinänsä tulee hyvin edulliseksi. Ongelma on vain se, että investointi sähköautoon on niin kallis. "
Tällaisiin kommentteihin olisi hyvä sisällyttää linkki, jotta lukija pääsee lukemaan laajemman asiayhteyden.

Sinällään tuosta on kyllä ihan pääteltävissä, mitä Mikkonen tarkoittaa: sähköautoilun käyttökustannukset ovat melko matalat, joten sähköautoilu ei itsessään ole kallista. Sähköautoilu vaatii kuitenkin korkean alkuinvestoinnin, jolloin halpojen käyttökulujen hyödyt jäävät saamatta. Niinpä kokonaispaketti on suurimmalle osalle liian kallis.

Tämä noin niinkuin avoimien mielin ajateltuna. Toinen vaihtoehto on sitten tuo höhöttely tyhmille vihreille ja töpselisähköille.

Isossa kuvassa sekä elinkeinoelämä että suuret massat alkavat hahmottaa, mihin suuntaan kuljetaan. Päästötön liikenne ja uusiutuva energia eivät ole mitään hippien metkuja, vaan edessä häämöttävä tulevaisuus. Siihen voi reagoida joko pragmaattisesti tai ideologisesti, mutta sieltä se on tulossa joka tapauksessa.

Jokainen voi käydä vertailemassa Teslan ja Royal Dutch Shellin pörssikursseja, jos ei muuten usko. Henk.koht minun on vaikea kuvitella, että hipit olisivat lähteneet sankoin joukoin shorttaamaan Shellin osaketta.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Toinen vaihtoehto on sitten tuo höhöttely tyhmille vihreille ja töpselisähköille.

En ole väittänyt vihreitä arvoja kannattavia tyhmiksi. Elävät ehkä aika paljon omassa kuplassaan (suuri osa pk-seudulla) ja heille saattaa maaseutujen liikkumisongelmien hahmottaminen olla yhtä vaikeaa kuin Nalle Wahlroossille yh-äidin arjen ymmärtäminen
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Edit: Mikkosen mainostaman laskurin mukaan perhekoon sähköauto kohtaa dieselmallin kustannusten kanssa jo 15. vuoden kohdalla. Diesel on siinä kohtaa sisäänajettu, ja laskuri sähköauton käyrä näyttäisi uutta hankintamenoa. Autokalkulaattori - Ilmastopaneeli.fi
Houkuttelevaa.

Autostahan tämä riippuu. Mun aiempi auto olisi tuottanut säästöä vuodesta yksi alkaen, jos sen olisi vaihtanut vastaavaan sähköautoon.

Elävät ehkä aika paljon omassa kuplassaan (suuri osa pk-seudulla) ja heille saattaa maaseutujen liikkumisongelmien hahmottaminen olla yhtä vaikeaa kuin Nalle Wahlroossille yh-äidin arjen ymmärtäminen

Maaseutujen tilanteesta kantaa vastuun Keskusta. Jos se olisi hieman fiksumpi, maaseudun työpaikat ja tuotanto eivät olisi sellaisia, että niitä voi ylläpitää ainoastaan triplatuilla. Liikkumisen osalta Vihreiden joukosta on kuulunut ääniä, joiden mukaan mm. henkilöautojen verotus tulisi olla maaseudulla lievempää kuin kaupungeissa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ja mitenkä tämä sovitetaan perustuslain vaatimukseen kansalaisten tasavertaisesta kohtelusta?

Ei kai se vaikeampaa olisi kuin kuntaveron sovittaminen kuntakohtaisesti? Tai progressiivinen verotus ylipäätään. Kaupungit maksavat jo nyt tasauksia maaseudulle, joten tämä voi heittää siihen kasaan mukaan, jos sellainen muutos halutaan.

Vihreillä on kuitenkin maaseudun osalta sellaisia kehittämisajatuksia, joilla maaseudun elikeinoja voisi syntyä ilman massiivista tukea. Se, että pyöritetään Euroopan kalleinta maataloutta keskustalaisdemarien toimesta, ei ole ansio kennellekään. Silti juuri heidän suunnalta tulee arvioita, joissa Vihreät eivät ymmärrä maaseudun elämää kuplassaan.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei kai se vaikeampaa olisi kuin kuntaveron sovittaminen kuntakohtaisesti? Tai progressiivinen verotus ylipäätään. Kaupungit maksavat jo nyt tasauksia maaseudulle, joten tämä voi heittää siihen kasaan mukaan, jos sellainen muutos halutaan.

Kuntaverotus on eri asia koska kunnilla on itsehallinto. Sen vuoksi kunnan toimintaa ei verrata naapurikuntaan tasa-arvomielessä (toki erityislainsäädännöllä on varmistettu, etteivät erot repeä ihan hulvattomiksi). Progressiivinen verotuskin on jostakin näkökulmasta tasavertainen - säännöt ovat (periaatteessa) samat kaikille ja koko maassa. Tässä sen sijaan mielivaltaisesti päätetään, että jos kansalainen asuu Inarissa, hänelle annetaan, jos taas Espoossa, häneltä otetaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kuntaverotus on eri asia koska kunnilla on itsehallinto. Sen vuoksi kunnan toimintaa ei verrata naapurikuntaan tasa-arvomielessä (toki erityislainsäädännöllä on varmistettu, etteivät erot repeä ihan hulvattomiksi). Progressiivinen verotuskin on jostakin näkökulmasta tasavertainen - säännöt ovat (periaatteessa) samat kaikille ja koko maassa. Tässä sen sijaan mielivaltaisesti päätetään, että jos kansalainen asuu Inarissa, hänelle annetaan, jos taas Espoossa, häneltä otetaan.

No, niinhän se menee nytkin. Jos kansalainen asuu Inarissa, hänelle annetaan, jos taas Espoossa, häneltä otetaan:


Itse kannatan matalampaa ansiotulojen verotusta kaikille, mutta en ole tuon enempää perehtynyt Soininvaaran ajatukseen, jossa autoilla olisi erilainen verokohtelu siitä riippuen, onko auto puuttuvien julkisten yhteyksien vuoksi tarpeellisempi maaseudulla.

Se taas on tuttu suvunkin kautta, että nykyinen maatalous maaseudulla ei ole järkevää. Tuetaan sellaista, jota ei tarvitsisi niin paljon tukea ja ei tueta lainkaan sellaista, johon suuntaan tulevaisuudessa kuitenkin mennään.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Liikkumisen osalta Vihreiden joukosta on kuulunut ääniä, joiden mukaan mm. henkilöautojen verotus tulisi olla maaseudulla lievempää kuin kaupungeissa.

Niin, tuo verotuksen lievennys maaseudulla on vain helvetin hankala toteuttaa järkevästi. Mihin vedetään rajat? Kuka on oikeutettu verojen kevennykseen? Millaisia todistuksia asiasta tarvitsee henkilön tehdä? Ja niin pois päin. Sanahelinänä ja vaalien alla toki kuulostaa hyvältä suunnitelmalta mutta pelkäänpä ettei toteutus ole helppo. Muuten se olisi jo tehty aikoja sitten.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Niin, tuo verotuksen lievennys maaseudulla on vain helvetin hankala toteuttaa järkevästi. Mihin vedetään rajat? Kuka on oikeutettu verojen kevennykseen? Millaisia todistuksia asiasta tarvitsee henkilön tehdä? Ja niin pois päin. Sanahelinänä ja vaalien alla toki kuulostaa hyvältä suunnitelmalta mutta pelkäänpä ettei toteutus ole helppo. Muuten se olisi jo tehty aikoja sitten.

En osaa enempää Soininvaaran esityksestä sanoa. Mutta noin muuten osaan kyllä. Meillä on suvussa kaksi isoa tilaa. Jotain olen siis nähnyt. Verotusta tulisi Suomessa loiventaa kaikissa tuloluokissa. Suomen maksama oma maataloustuki tulisi lakkauttaa. Pieni siivu siitä tulisi käyttää täysin uuden tyyppisen maatalouden tuotannon luomiseen ja sen ympärille syntyvään tukibisnekseen.

Maatalouden kehitystä on vuosikymmeniä jarrutettu ja toimittu lyhytnäköisesti kepulaisin menoin. Mitä nopeammin tämä saadaan ohi, sitä parempi Suomelle ja sitä vähemmän veroja.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Sori nyt, mutta viitsitkö näyttää, missä tuossa viestissäni esiintyvät termit: marxilainen, natsit tai töpseli? Ja vaikka minulla ei olekaan mitään erityistä syytä epäillä wikipedian tieteellistä kompetenssia tässä(kään) asiassa, haluaisin nyt muistuttaa, että juurikin alueellinen eriarvoisuus kaatoi soten viime hallituskaudella. Perustuslakivaliokunnan mielestä vain sellainen ratkaisu olisi käynyt, jossa Eirassa ja Utsjoella on tismalleen samat palvelut. Sitä vaan tässä ihmettelen, että mitenkä se tilanne nyt on muuttunut sellaiseksi, että Lapissa voit saada kompensaatiota, mutta Lappi TL:ssä et. Jos sinulla ei tähän ole muuta annettavaa kuin höhöhöö, tee palvelus ja jätä tämä minun ja @Cobolin välille.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
En osaa enempää Soininvaaran esityksestä sanoa. Mutta noin muuten osaan kyllä. Meillä on suvussa kaksi isoa tilaa. Jotain olen siis nähnyt. Verotusta tulisi Suomessa loiventaa kaikissa tuloluokissa. Suomen maksama oma maataloustuki tulisi lakkauttaa. Pieni siivu siitä tulisi käyttää täysin uuden tyyppisen tuotannon luomiseen ja sen ympärille syntyvään tukibisnekseen..

Lähinnä tarkoitin tuossa aiemmin mainittua maaseudun liikkumisen kustannuksien keventämistä verotuksen keinoin, en yleistä vastakkainasettelua verokohtelussa kaupungit vs. maaseutu. Mutta tämä tästä, ei ole helppoja ratkaisumalleja
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Lähinnä tarkoitin tuossa aiemmin mainittua maaseudun liikkumisen kustannuksien keventämistä verotuksen keinoin, en yleistä vastakkainasettelua verokohtelussa kaupungit vs. maaseutu.

Toki ja vastasinkin: en tunne Soininvaaran ehdotuksen/heiton yksityiskohtaista sisältöä. Hän perusteli sitä oikeudenmukaisuudella, mutta ei mitään teknisiä ja juridisia tapoja pohtinut veron osalta.

Vihreiden perusajatus taitaa olla sellaisen maatalouden luominen, joka osaltaan hillitsee ilmastonmuutosta. Siihen suuntaan tulee pyrkiä, vaikka ei maalin päästäisikään. Vihreät ovat ainakin aiemmin myös halunneet pitää Suomen kokonaan asuttuna ja maataloutta kaikkialla. Mutta sitä varten maataloutta on muutettava.
 

Oto Hascak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitä mä juuri täältä luin. Jotyain tyyliin Vihreät laittaa maaseudun kuntoon, tuo työpaikkoja ja kai siinä sivussa lakkauttaa maataloustuet. Siis puolue, jonka ministeri eilen on keksinyt osamaksukaupan. Ehkä kannattaisi kuitenkin miettiä toisenkin kerran.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos maaseudulle aletaan erikseen kompensoida liikkumisesta aiheutuvia kustannuksia, niin ehkä taajamissa asuville pitäisi sitten kompensoida kalliimpia asumiskustannuksia. Sehän on ihan selvä, että eri alueilla on erilaisia haasteita ja rahaa meni osittain eri asioihin. Se että jollain on pidempi matka lähimpään taajamaan, ei ole mikään peruste tehdä asioita typerästi laajemmassa mittakaavassa.

En tiedä, löytyykö tietoa sellaisesta, että miten kokonaisuudessaan ajetus kilometrit jakautuvat kaupungeissa asuvien ja maaseudulla asuvien kesken, mutta näin äkkiseltään arvelisin, että kaupungeissa asuvat yhteensä ajavat enemmän kilometrejä kuin maaseudulla asuvat.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Jos jotain asiaa (ihan mitä vaan) aletaan tukemaan/kompensoimaan niin se luo myös kansalaisille insentiivin toimia saadakseen näitä tukia. Ja yleensä tämä ei ole tarkoitus, mutta näin ihmiset toimivat.

Eli jos halutaan tukea kaukana keskuksista asuvia esim. verotuksellisesti, samalla luodaan insentiivi muuttaa kauas keskuksista.

Tätä ei ihmiset yleensä ymmärrä. Poliitikot eivät ymmärrä koskaan. Pl. Keskusta joka on ymmärtänyt tämän liiankin hyvin. Pitääkseen vaalikarjansa kuuliaisena. Vuosikymmeniä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös