Vihreä liitto

  • 1 420 060
  • 10 703

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos ihminen on vasenkätinen, homo, punatukkainen, ruskeatukkainen, synnynnäisesti karvaton, vihreäsilmäinen, mies, nainen, pitkä, pätkä tai vaikka nelisorminen, niin miksi siitä pitää tehdä numeroa, kun se ei nykyaikana ihan oikeasti enää kiinnosta ketään?

Maailma näyttäytyy helposti tasa-arvoisena paikkana, jos itse ei satu kuulumaan mihinkään marginaaliryhmään, mutta kyllähän erilaisista poikkeamista tavallisuudesta joutuu kuitenkin enemmän tai vähemmän kärsimään, tai ainakin ne aiheuttavat helposti jonkinlaista ylimääräistä päänvaivaa. Kyllähän juuri esimerkiksi vasenkätiset joutuvat arkielämässään lähestymään ihan tavallisia asioita vähän eri näkökulmasta kuin me oikeakätiset. Lähtien ihan hepin esiin kaivamisesta oikeakätisille suunnitellusta sepaluksesta.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tällä palstalla ei ole yhtäkään kirjoittajaa, joka ei kuulu johonkin marginaaliryhmään.

No eipä varmaan olekaan tosiaan. Aika moni on myös jonkunlaisessa oman marginaaliryhmänsä asiaa ajavassa ryhmässä tai yhteenliittymässä. Eli kyllähän sitä tulee jonkunlaista numeroa omista hommistaan tehtyä itse kunkin.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jos ihminen on vasenkätinen, homo, punatukkainen, ruskeatukkainen, synnynnäisesti karvaton, vihreäsilmäinen, mies, nainen, pitkä, pätkä tai vaikka nelisorminen, niin miksi siitä pitää tehdä numeroa, kun se ei nykyaikana ihan oikeasti enää kiinnosta ketään?

Jos ihminen on Saipan kannattaja niin mitä varten siitä pitää tehdä numeroa kun ei se nykyaikana kiinnosta oikeasti ketään? Mitä varten sinun suosikkijoukkueesi kohdalla lukee Saipa, eikö jokainen ihminen ole ensisijaisesti ihminen? Entä nimimerkin käyttö, eikö se ole vähän liikaa; etkö sinä olekaan ensisijaisesti ihminen? Sinuna pyytäisin modeilta kirjoitusoikeuksien poistoa.
 

#76

Jäsen
Tällä palstalla ei ole yhtäkään kirjoittajaa, joka ei kuulu johonkin marginaaliryhmään.
Useimpien kohdalla marginaaliryhmies ei mitenkään vaikuta heidän elämässään. Globaalissa mielessä Suomen passin omistajat ovat varsin marginaaliryhmä, mutta Suomessa asia ei aiheuta ongelmia. Vaikka äänestän ähemmistöpuoluetta viime vaaleissa ei se myöskään merkitse arjessani mitään, itseasiassa kaikki puolueet ovat vähemmistöpuolueita kannatuksensa valossa, kun paraskin saa aika heikon kannatuksen.
 
Vaikka äänestän vähemmistöpuoluetta viime vaaleissa ei se myöskään merkitse arjessani mitään

Kyllä se puoluekanta usein näkyy ihan ihmisen jokapäiväisessä elämässä. Vihreiden äänestäjä ei tarvitse autoa, koska pääsee perille metrolla, ratikalla tai trendikkäällä fiksipyörällä, keskustan äänestäjän täytyy herätä aikaisin aamulypsylle, persuäänestäjän pitää muistaa, koska paikallisessa on happy hour, jne.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
... Miten gay pride -kulkue eroaa esimerkiksi sambakarnevaalien kulkueesta? Molemmissa on yhdistävä asia, jonka takia ollaan kadulla. Vai pitäisikö kaikki kulkueet kieltää? Ollaan kaikki samaa harmaata massaa ja kielletään kaikennäköinen yksilöllisyyden korostaminen. Tästä tulee mieleen tuo itäinen naapurimaa muutaman kymmenen vuoden takaa.

Tähän mennessä gay pridea ja homoseksuaalisuutta on verrattu metallimusafestareihin, jääkiekkojoukkueen (erityisesti SaiPan) kannattamiseen kulkueessa ja sambakarnevaaleihin.

Koko "ongelma" siis on edelleen ristiriita gaypriden omaa erilaisuutta yliampuvasti korostavassa ilmeessä ja seksuaalisen tasavertaisuuden tavoitteet ja erityisesti argumentti mitä itse olen kuullut monelta homolta/lesbolta: "homoseksuaalisuus on normaalia".

Ja se kulkue ei nyt ole tässä mitään muuta kuin symboloimassa sitä ristiriitaisuutta, mitä ns. sateenkaaritoiminnassa on.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Koko "ongelma" siis on edelleen ristiriita gaypriden omaa erilaisuutta yliampuvasti korostavassa ilmeessä ja seksuaalisen tasavertaisuuden tavoitteet ja erityisesti argumentti mitä itse olen kuullut monelta homolta/lesbolta: "homoseksuaalisuus on normaalia".

Niin no, "ongelmansa" on näemmä kullakin.

Tuli vain mieleen, että kuinkahan suuri prosentti Suomenkin homoseksuaaleista ihmisistä tuohon kulkueeseen yleensä osallistuu? Kahdeksantuhatta näytti mukana olleen, mutta noistakin varmasti huomattava määrä näitä hang-around-symppaajia ja muita hiihtäjiä kuin ihan aitoja hinttareita. Eli määrittääkö tämä tapahtuma lopulta kovinkaan suurta osaa suomalaisista homoseksuaaleista? Epäilen.

Tässä kun vertauksilla on pelailtu, niin tulee mieleen kiekkokansan joka keväiset karnevaalit, joissa turakaiset vetävät pari viikkoa rallia milloin missäkin päin Eurooppaa asuissa, joista sambahomokin olisi kateellinen. Tasalakit sitten profiloivat tällä perusteella kaikkien lätkäfanien prototyypin, jota voidaan tämän jälkeen tylyttää ja katsella alaspäin, vaikka oikeasti kyseessä on varsin pieni marginaaliryhmä kaikista jääkiekon seuraajista.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämän palstan perusteella ainakin sinua kovasti kiinnostaa erilaiset ihmiset...

Vaikka sinä ilmeisen aktiivisesti seuraat, mitä minä milloinkin erilaisiin ketjuihin kirjoitan, niin silti et kuitenkaan ilmeisen selvästi tajua ollenkaan, mitä luet. Sanon vielä kerran, minua ei vähimmässäkään määrin kiinnosta sellaiset erilaiset ihmiset, joiden erilaisuus ei johdu omasta valinnasta. Onko tämä nyt selvä? Minua ei kiinnosta, kummalla kädellä ihminen kirjoittaa eikä minua kiinnosta, mitä kaksi tasa-arvoista aikuista ihmistä makuuhuoneissaan tekevät. Myönnän toki avoimesti, että homoseksuaalisuus on mielestäni todella sairasta, mutta se on minun ongelmani, koska homoilu on nykyään laillista. Minua ei myöskään kiinnosta, vaikka sinä TosiFani juoksentelisit ympäri metsiä etsimässä jälleen yhtä hirveä, jota pääsisit panemaan. Siitä vaan, sillä sekin on laillista eli todettu "normaaliksi" toiminnaksi.

Miten gay pride -kulkue eroaa esimerkiksi sambakarnevaalien kulkueesta?

Monellakin tavalla. Ensimmäisessä toitetaan omaa (synnynnäistä?) erilaisuutta toisiin nähden. Jälkimmäisessä pidetään hauskaa harrastuksen/kulttuurin tiimoilta.

Jos ihminen on Saipan kannattaja niin mitä varten siitä pitää tehdä numeroa kun ei se nykyaikana kiinnosta oikeasti ketään? Mitä varten sinun suosikkijoukkueesi kohdalla lukee Saipa, eikö jokainen ihminen ole ensisijaisesti ihminen? Entä nimimerkin käyttö, eikö se ole vähän liikaa; etkö sinä olekaan ensisijaisesti ihminen? Sinuna pyytäisin modeilta kirjoitusoikeuksien poistoa.

Sulle ei kyllä ehkä enää pitäisi edes vastata mitään, sen verran outoja höpiset. Vertaatko tosissasi vapaaehtoista SaiPan kannattamista, nimimerkin käyttöä ja Jatkoaika-palstalle kirjoittamista (synnynnäiseen?) homoseksuaalisuuteen, vasenkätisyyteen tai muihin synnynnäisiin ominaisuuksiin? Ihan oikeasti?

Tähän mennessä gay pridea ja homoseksuaalisuutta on verrattu metallimusafestareihin, jääkiekkojoukkueen (erityisesti SaiPan) kannattamiseen kulkueessa ja sambakarnevaaleihin.

Koko "ongelma" siis on edelleen ristiriita gaypriden omaa erilaisuutta yliampuvasti korostavassa ilmeessä ja seksuaalisen tasavertaisuuden tavoitteet ja erityisesti argumentti mitä itse olen kuullut monelta homolta/lesbolta: "homoseksuaalisuus on normaalia".

Ja se kulkue ei nyt ole tässä mitään muuta kuin symboloimassa sitä ristiriitaisuutta, mitä ns. sateenkaaritoiminnassa on.

Hyvä kirjoitus. Juuri noin. Jos homoseksuaalisuus on kerran niin normaalia, niin miksi siitä pitää tehdä numeroa? Ja kertokaas joku, joka osaa, että miten noissa gay pride -tapahtumissa ajetaan homoseksuaalien oikeuksia? Miten se siellä gay pridessa tapahtuu käytännössä?

ps. sana synnynnäinen suluissa siksi, että mielestäni ainakaan jokainen homo ei ole synnynnäisesti homo. Ja huom, mielestäni, ettei tästäkin tarvitse tapella.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Sulle ei kyllä ehkä enää pitäisi edes vastata mitään, sen verran outoja höpiset. Vertaatko tosissasi vapaaehtoista SaiPan kannattamista, nimimerkin käyttöä ja Jatkoaika-palstalle kirjoittamista (synnynnäiseen?) homoseksuaalisuuteen, vasenkätisyyteen tai muihin synnynnäisiin ominaisuuksiin?

Sulle ei tosiaan kannataisi vastata mitään kun et mistään mitään tajua. Saipan-fanit ja Jatkoajan kirjoittajat ovat vähemmistöjä ja sinä itse aiemmassa viestissäsi totesit ettei vähemmistöjen tulisi tehdä itsestään numeroa koska se ei kiinnosta ketään ja koska me kaikki olemme kuulemma ensisijaisesti ihmisiä. Nyt jälkikäteen olet paikannut kommenttia puhumalla synnynnäisestä poikkeavuudesta, mutta sitä suuremmalla syyllä: jos poikkeavuus on kerran synnynnäistä eikä valinta, niin eikö sitä suuremmalla syyllä tule pitää vähemmistön asiaa esillä?

Tuo vasenkätisen valinta on muuten silkkaa huumoria eikä millään muotoa kuulu tähän ketjuun.

Edit. Toisaalta et ole varma siitä onko homous synnäistä vaiko sittenkin valinta. Eikö se silloin ole vähän kuin Saipan kannattaminen?
 
Viimeksi muokattu:

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sulle ei tosiaan kannataisi vastata mitään kun et mistään mitään tajua. Saipan-fanit ja Jatkoajan kirjoittajat ovat vähemmistöjä ja sinä itse aiemmassa viestissäsi totesit ettei vähemmistöjen tulisi tehdä itsestään numeroa koska se ei kiinnosta ketään ja koska me kaikki olemme kuulemma ensisijaisesti ihmisiä. Nyt jälkikäteen olet paikannut kommenttia puhumalla synnynnäisestä poikkeavuudesta, mutta sitä suuremmalla syyllä: jos poikkeavuus on kerran synnynnäistä eikä valinta, niin eikö sitä suuremmalla syyllä tule pitää vähemmistön asiaa esillä?

En mä mitään paikkaile. Jos sä et ymmärrä, mitä luet, tai haluat saivarrella jokaista pilkkua, niin se ei ole mun vikani.

Mitä kysymykseesi tulee, niin vastaan vastakysymyksellä, mitä hyvää gay pride -kulkueet ovat saaneet aikaan homoseksuaalien osalta? Mitä parannuksia sen ansiosta on tullut? Miten niitä homoseksuaalien asioita käytännössä edes parannetaan koko marssilla, tai pidetään esillä?

Gay Pride -marssi. Homot marssii ja ihmiset tulevat (onko noilla marsseilla muuten edes paljon katsojia?) katsomaan niitä homoja, mutta miksi ja mitkä ovat olleet ne hyödyt ko. marssien ansiosta? Nämä ovat ne oleelliset kysymykset.

Tuo vasenkätisen valinta on muuten silkkaa huumoria eikä millään muotoa kuulu tähän ketjuun.

Huumoria? Okei, selvä homma. Missään uutisessa, joissa asiasta mainittiin, ei kylläkään puhuttu mitään huumorista.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mitä kysymykseesi tulee, niin vastaan vastakysymyksellä, mitä hyvää gay pride -kulkueet ovat saaneet aikaan homoseksuaalien osalta? Mitä parannuksia sen ansiosta on tullut? Miten niitä homoseksuaalien asioita käytännössä edes parannetaan koko marssilla, tai pidetään esillä?

Tässä on sivukaupalla tasaisin väliajoin eri kirjoittajien toimesta kerrottu ettei gay pridessa ole välttämättä kyse minkään konkreettisen hyödyn tavoittelusta. Enemmän se on näiden mukana olevien ryhmien viestintää: "tällaisia me olemme". Siis niiden ryhmän jäsenten jotka haluavat tätä viestiä.

Huumoria? Okei, selvä homma. Missään uutisessa, joissa asiasta mainittiin, ei kylläkään puhuttu mitään huumorista.

Missään uutisissa ei ole puhuttu juuri mitään palkinnon perusteista, mutta tittelin siis jakaa Akaan elävän musiikin yhdistys eli Almu ry. mistä jokainen voinee päätellä miten vakavasti kö. palkintoon tulee suhtautua.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja kertokaas joku, joka osaa, että miten noissa gay pride -tapahtumissa ajetaan homoseksuaalien oikeuksia? Miten se siellä gay pridessa tapahtuu käytännössä?

Siellä ajetaan homoseksuaalien oikeuksia muun muassa sillä tavalla, että Jatkoaika-nimisellä keskustelupalstalla nimimerkki Kisapuisto, joutuu kohtaamaan ilmiön, joka ei häntä millään tavalla henkilökohtaisesti kosketa ja jonka hän kokee jopa vastenmielisenä, minkä seurauksena nimimerkki Kisapuisto joutuu osallistumaan keskusteluun homoseksuaalien oikeuksista, ehkä muodostamaan jonkunlaisen kannan ja ennen kaikkea antautumaan mukaan keskusteluun. Nimimerkki Kisapuisto ei varmaankaan muuta kantaansa keskustelun tuoksinassa, mutta gay priden ansiosta joku muu, jolla ei vielä ole kovin vahvaa omaa näkemystä koko asiasta pääsee Jatkoajan keskustelupalstan myötä näkemään argumentteja puolesta ja vastaan ja ehkä saa sitten näistä näkemyksistä tukea omalle kannan muodostukselleen.

Ilman gay pride -kulkuetta sekä nimimerkki Kisapuiston aiempi että tämä minun kirjoittamani viesti olisi jäänyt kirjoittamatta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ai homoseksuaalien oikeus on se, että heidän kulkueestaan puhutaan jatkoajassa. No kyllä sen takia paraati kannattaa järjestää.
 

Bigmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata & LAK
Homoudestaan pitäisi olla ylpeä siksi, että homous on joskus ollut rikos? Pitäisikö esiaviollisesta seksistä ja runkkaamisestakin olla ylpeä siksi, että kirkko opetti joskus kivikaudella niiden olevan syntiä? Pitäisikö mun olla inkvisition takia ylpeä siitä, että en ole katolinen?

Minun mielestäni "homoutta ei tarvitse hävetä" olisi oikein hyvä motto Setalle, sillä ei homous tosiaan mikään sairaus ole. Sen sijaan se, että on ylpeä omasta seksuaalisesta suuntautumisestaan, on minusta aika typerää. Jos onnistuu saamaan vaikka joltain Karita Tuomolalta tai Jari Sillanpäältä, siitä kannattaa olla ylpeä, mutta ei pelkästään siitä, että haluaisi saada niiltä. Mun mielestä se ei todellakaan ole minkään valtakunnan saavutus, että haluaa saada seksiä joltain tietyltä sukupuolelta.

Onhan se nyt kuitenkin niin, että yhteiskunnassa oletustila on heterous ja siksi jonkin muun suuntauksen myöntäminen (niin itselle, lähipiirille kuin julkisestikin) vaatii erilaista irtiottoa kuin "oletetun normin kaltainen eläminen."

Eli kyllä siinä on ihan perustetta olla ylpeä,että uskaltaa olla oma itsensä kun vielä nykyäänkin normista poikkeava henkilö joutuu syrjintään ja ennakkoluuloihin törmäämään.
 
Eli kyllä siinä on ihan perustetta olla ylpeä,että uskaltaa olla oma itsensä kun vielä nykyäänkin normista poikkeava henkilö joutuu syrjintään ja ennakkoluuloihin törmäämään.

Siinäkin on mielestäni vissi ero, onko ylpeä omasta homoudestaan vaiko siitä, että uskaltaa tunnustaa sen homouden. Homohan se on kaappihomokin. Kuuluuko hänen olla homoudestaan ylpeä, jos ei uskalla tulla kaapista ulos?
 

Bigmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata & LAK
Siinäkin on mielestäni vissi ero, onko ylpeä omasta homoudestaan vaiko siitä, että uskaltaa tunnustaa sen homouden. Homohan se on kaappihomokin. Kuuluuko hänen olla homoudestaan ylpeä, jos ei uskalla tulla kaapista ulos?

Niitä kaappihomoja tuskin kauheasti tuolla Gay Pridessä pyörii?
 
Niitä kaappihomoja tuskin kauheasti tuolla Gay Pridessä pyörii?

Ei pyöri niin. Eiköhän gay priden marssijoista suuri osa tule jostain Pispalasta tai Punavuoresta, missä homoutensa julkistaminen ei todellakaan vaadi mitään rohekutta. Jos ihminen sen sijaan on julkihomo vaikkapa jossain Kihniössä tai Perä-Hikiällä, se on jo siinä määrin riskaapelia touhua, että moisesta uskalluksesta pitää nostaa hattua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös