Tuskin olen ainoa ihminen, joka viime aikojen talous-, pakolais- ja ydinvoima-keskustelussa on eniten kummastellut Vihreiden puheenjohtajana toimivan Ville Niinistön vertauksia. Antti Rinne oppositiojohtajana on eri asia, sillä pidän häntä syyntakeettomana reppanana.
Niinistöä pidin alun perin ihan semiskarppina kaverina, tämän noustessa kaiken maailman satuhassien tilalle kohti Vihreiden johtopestejä. Mutta nyt ihmettelen, että miten tällainen joka suuntaan räksyttäjä ja kaikkialla uhkakuvia näkevä henkilö edistää edes oman puolueensa asemaa pitkällä tähtäimellä.
Viime aikoina olen siis ruvennut miettimään, että mitä tällainen mouhottaja tekee poliittisen puolueen johdossa. Leikkauskeskustelussa Niinistö huusi pää punaisena, ettei pääministeri saisi puhua kansalle ja penäsi tilalle demokraattista keskustelua. Siis maassa, jossa pääministeri osallistuu tähän diskurssiin 364 päivää, 23 tuntia ja 50 minuuttia vuodessa. Tämän lisäksi eduskunta järjestää viikottain kyselytunnin, jossa kukin pääsee ääneen. Ylipäänsä Niinistö on väärässä, tässä maassa nimenomaan kyllä keskustellaan, tekoja ja toimia sen sijaan on vähemmän.
Toinen asia on pakolaiskeskustelu. Kuten olen sanonut ja ilmaissut moneen kertaan, niin suhtaudun varsin maltillisesti pakolaistilanteeseen, kriisi pitäisi yrittää kääntää mahdollisuudeksi. Sen sijaan en pidä liioitteluna todeta palstan persuja mukaillen, että Niinistön toimet tässä asiassa vaikuttavat jo hivenen todellisuusrajoitteisilta. Minä en ymmärrä lainkaan, miten Suomen asemaa koko Eurooppaa koskettelevassa pakolaiskriisissä edistää tällaisetn "welcome to Finland"-tapahtumat, lähetämme pakolaisten suuntaan aivan väärää viestiä.
Ihan oma kokonaisuutensa on ydinvoima-kysymys. Mä itse asiassa jaan huolen Venäjä-riippuvuussuhteesta, mutta on aivan naurettavaa ettei Niinistö voi pelata rehellisin kortein ja tunnustaa mouhotuksensa taustalla olevan vain ja ainoastaa ideologiset ja ydinvoiman periaatteelliseen vastustamiseen liittyvät syyt. Epäilemättä jos Venäjä olisi rakentamassa Suomeen miljoona aurinkopaneelia ja tuulivoimalaa, niin Ville ei näkisi asiassa mitään vastustamisen arvoista. Turvallisuuskortin esittäminen on huvittavaa, Vihreät on juuri se puolue, joka vuosien saatossa on toivonut Puolustusvoimien alasajoa.