Vihreä liitto

• 1 491 118
  • 10 958

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Vihreiden aktiivit ovat monesti olleet järjestämässä tai ainakin osallistuneet tempauksiiin, joissa on ympäristönsuojelun nimissä rikottu lakia. Usko tai älä, mutta joissain tapauksissa se on mielestäni ollut oikeutettua. Mutta alä nyt viitsi lähteä selvää asiaa kiistämään, toimijat Vihreässä liitossa ja ko. aktivistiryhmissä ovat pitkälti samoja.

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vihreiden aktiivit ovat monesti olleet järjestämässä tai ainakin osallistuneet tempauksiiin, joissa on ympäristönsuojelun nimissä rikottu lakia. Usko tai älä, mutta joissain tapauksissa se on mielestäni ollut oikeutettua. Mutta alä nyt viitsi lähteä selvää asiaa kiistämään, toimijat Vihreässä liitossa ja ko. aktivistiryhmissä ovat pitkälti samoja.
Usko tai älä, mutta mä en oikeasti tiedä ja mua ihan oikeasti kiinnostaa. Mielummin kuitenkin vähän tuoreemmat tapahtumat, kun koijärvi. Niin ja sen kansalaistottelemattomuudenhan vihreät hyväksyy ihan omilla sivuillaan, kunhan se tehdään avomesti ilman naamioita.

Niin että oliko niitä koneenrikkojia voimalatyömailla, jotka ovat vihreiden jäseniä?

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Niin no, eihän Breivikään kuulunut persuihin ja teki temppunsa reippaasti ilman naamaria. Silti joku kehtasi ko. mestarin tekosista tentata Persuja. Törkeetä hei.

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin no, eihän Breivikään kuulunut persuihin ja teki temppunsa reippaasti ilman naamaria. Silti joku kehtasi ko. mestarin tekosista tentata Persuja. Törkeetä hei.
Eihän tuo varsinaisesti Vihreisiin liity, mutta kun kerran kysyit, niin kyllä oli todella typerää persujen tenttaaminen jonkun Breivikin teoista. Siis suorastaan idioottimaista. Eihän nyt kukaan edes suurinpiirtein täysijärkinen voi oikeasti pitää persuja vastuullisena Breivikin teoista. Mitä mieltä sinä muuten olet tuollaisesta käytöksestä, että otetaan joku rikos ja ruvetaan tuosta vain syyttelemään, että jollain puolueella on sormensa pelissä noiden rikosten teossa? Siis ilman mitään näyttöä tai viitteitä siitä, että puolueella on asian kanssa jotain tekemistä.

Niin että oliko niitä koneenrikkojia voimalatyömailla, jotka ovat vihreiden jäseniä?

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mulle on vähän hämärän peitossa miksi sun on niin vaikea uskoa, että mun mielestä persut eivät ole (ääri)oikeistolainen puolue, mutta minkäs teet. Mä kuitenkin sattumoisin tiedän itse paremmin, mitä itse ajattelen. Mä en keksi yhtään järjellistä syytä, miksi mun pitäisi sulle jotenkin todistaa se, että en ole tuosta asiasta sitä mieltä, mitä sinä haluat minun olevan.

Okei, asia selvä. Et pidä persuja äärioikeistolaisina vaikka perustelisi olivatkin hieman sanoisinko ailahtelevia.

Jos jotkut puolueen jäsenistä on mukana missä tahansa toiminnassa ja vaikka tätä toimintaa ohjattaisiin puolueen omissa tiloissa, ei se ole automaattisesti linkki kyseiseen puolueeseen, koska kysymyksessä ei ole ollut puoluepoliittinen teko tai linjaus. Tämä ei kuitenkaan pois sulje sitä, etteikö Arhinmäen olisi ollut fiksua irtisanoutua kyseisestä toiminnasta. Minusta se olisi ollut jopa suotavaa.

Asia selvä, kiitos suorasta vastauksesta.

Siksi en vedä yhtäläisyysviivoja Immosen ja muun perussuomalaisen puolueen välille, mutta en myöskään tee sitä jokseenkin fiksuna pitämäni Sampo Terhon ja perussuomalaisten välille.

Sampo Terho on persujen eduskuntaryhmän puheenjohtaja eli varsin merkittävässä asemassa, hän ts. edustaa persujen ek-ryhmää.

Kokoomusnuoret taas tulivat virallisesti julki vastenmielisten amerikkalaispopulististen linjanvetojensa kanssa, josta puolueen johto fiksusti sanoutui irti.

Mihin tapaukseen viittaat?

Mielestäni vertaukseni hyväntekeväisyysjärjestöön oli täysin selvä, mutta sinä et asenteesi takia halua ymmärtää muita mielipiteitä ja se on nähty monen monta kertaa.

Mielestäni se oli varsin epäselvä vertaus ilman pyytämiäni lisätietoja. Jos vertauksesi on täysin selvä niin ei varmasti ole ongelmia vastata kysymyksiini tästä esimerkistä vai mitä? Toki on huomattavasti helpompaa vain dissata kysymykset kuten juuri teitkin.

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
En tämän viestin enempää kirjoittele Soininvaarasta persupuussa, mutta Soininvaaraa lukeneet tietävät, että sieltä on tullut keskivertovihreää kriittisempää tavaraa maahanmuutosta. Ei nyt tietenkään mitään Halla-aho - Immonen kamaa, mutta kuitenkin. Noi on jääneet aika pienelle huomiolle. Vihervasemmisto ei vissiin viitsi puffata kriittisempiä mielipiteitä ja mamukriitiset välttelevät vihreiden symppaamista, tai jotain.
Vihervasemmisto ei tosiaan viitsi puffata Soininvaaran näkemyksiä. Syy on siinä, että Oden näkemykset monissa eri asioissa eroavat liikaa Vihreiden omista ajatuksista, mitä annisinnemäet, emmakarit sekä outialankokahiluodot eivät kestä. Olenkin moneen kertaan miettinyt(en sentään tällä palstalla) Soininvaaran olevan väärässä puolueessa.

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vihervasemmisto ei tosiaan viitsi puffata Soininvaaran näkemyksiä. Syy on siinä, että Oden näkemykset monissa eri asioissa eroavat liikaa Vihreiden omista ajatuksista, mitä annisinnemäet, emmakarit sekä outialankokahiluodot eivät kestä. Olenkin moneen kertaan miettinyt(en sentään tällä palstalla) Soininvaaran olevan väärässä puolueessa.
No ei nyt ihan noinkaan. Soininvaara on sosiaaliliberaali, joka on talousasioissa oikeammalla. Mainitsemasi nimet ovat toki enemmän vasemmalla, mutta sellasta se on tälläisessa puolueessa. On siellä vihreissä noita "Soininvaaralaisia" enemmäkin. Esim siellä viitteen (tieteen ja teknologian vihreät) porukassa. Jos Osmo johonkin olisi lähtenyt, niin jonkinlainen liberaalipuolue, jolla on ympäristöarvot kohdallaan olisi saattanut natsata, mutta eipä sellaista koskaan syntynyt.

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
No ei nyt ihan noinkaan. Soininvaara on sosiaaliliberaali, joka on talousasioissa oikeammalla. Mainitsemasi nimet ovat toki enemmän vasemmalla, mutta sellasta se on tälläisessa puolueessa. On siellä vihreissä noita "Soininvaaralaisia" enemmäkin. Esim siellä viitteen (tieteen ja teknologian vihreät) porukassa. Jos Osmo johonkin olisi lähtenyt, niin jonkinlainen liberaalipuolue, jolla on ympäristöarvot kohdallaan olisi saattanut natsata, mutta eipä sellaista koskaan syntynyt.
Minusta soininvaaralaiset ovat vähän kuin oikeistodemarit. Heitä on ihan kivasti, mutta asioista päättää vasemmistosiipi. Nuorsuomalaiset olisivat olleet Soininvaaralle ihan mukava puolue, hehän olivat oikeistoliberaaleja, joille ympäristöasiat olivat tärkeitä. Vihreiden Jyrki Kasvihan on entisiä nuorsuomalaisia.

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minusta soininvaaralaiset ovat vähän kuin oikeistodemarit. Heitä on ihan kivasti, mutta asioista päättää vasemmistosiipi. Nuorsuomalaiset olisivat olleet Soininvaaralle ihan mukava puolue, hehän olivat oikeistoliberaaleja, joille ympäristöasiat olivat tärkeitä. Vihreiden Jyrki Kasvihan on entisiä nuorsuomalaisia.
Helsingin valtuustossa vihreiden pari vasemman laidan edustajaa (Zahra Abdulla ja Sirkku Ingervo) hyppäsi kelkasta, kun tuumasivat, että vihreistä on tullut liian oikeistolaisia. Mulla on myös se käsitys, että vihreät on liikkuneet puolueena juuri sinne Soininvaaran suuntaan. Sosiaaliliberaalia, tieteeseen pohjautuvaa politiikkaa, mikä tuppaa johtamaan oikeistolaisempaan talouspolitiikkaan. Soininvaara tuumasi joskus, että vasemmistossa ei ole talousosaamista, koska vasemmisto pitää talouspolitiikkaa jo itsessään oikeistolaisena. Vähän kärjistävää toki, mutta noinhan se on.

Mä olen tietysti tyytyväinen tähän suuntaukseen. Erityisesti nuorista löytyy Lilja Tammisen ja Hannu Oskalan kaltaisia hienoja tyyppejä. Saa sitten nähdä kelpaako nuo tulevaisuudessa äänestäjille. Äänestäjien puunhalaajahippiosasto taitaa olla eri mieltä mun kanssa, mutta minkäs teet. Kaikkia ei voi miellyttää.

Mä muistan nuorsuomalaiset liberaalina porvaripuolueena. Soininvaara kirjoitti tähän liittyen vähän aika sitten näin:

"Moni on sanonut, että jos Suomessa olisi liberaali puolue, äänestäisin sitä tai jopa liittyisi siihen. Voisin oitis luetella joukon poliitikkoja, jotka kuuluisivat tähän puolueeseen. En tarkoita Nuorsuomalaisten uudelleen perustamista, sillä se puolue oli oikeistoliberaali. Tarkoitan sosiaaliliberaalista puoluetta, joita äänestäisivät ne, joille kokoomus liian oikeistolaisena on jo uhka hyvinvointiyhteiskunnalle, Keskusta liian kaupunkivihamielinen, vihreät ympäristöasioissa liian fundamentalistisia, ruotsalaiset kielensä ympärille käpristyneitä ja demarit liiaksi ay-sidonnaisia eikä vasemmistoliitto tule kysymykseenkään. Tämä joukko on nyt kokoomuksessa tukemassa oikeistolaisempaa politiikkaa kuin mitä itse haluaisi."

Minäkin äänestäisin tuollaista puoluetta. Ja oletan, että Soininvaarakin olisi halunnut tuollaiseen puolueeseen.

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
No ei nyt ihan noinkaan. Soininvaara on sosiaaliliberaali, joka on talousasioissa oikeammalla.
Vanhasta Liberaali -puolueesta Soininvaara on lähtöisinkin. Eilen Radio puheessa (en tiedä koska ohjelma oli lähetetty ensimmäisen kerran) Soininvaara kaipasi Suomeen uudelleen Liberaali -puoluetta. Hän uskoi, että sellainen voisi kasvaa Suomessa suureksi.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tutkimus kyseenalaistaa vihreiden asumispolitiikan.
HS: Hiilijalanjäljen tulokset ristiriidassa nykykäsityksen kanssa

Vihreiden motto eli mitä ahtaammin ja sumpummassa ihmiset elää, sen parempi. Nyt löytyy tutkimusta, joka kyseenalaistaa tämän 'asu kuin vankilassa' -politiikan perusteet.
Jutussa kerrottiin että syynä on myös se, että keskustassa asuvat ostavat enemmän tavaraa. Oikea otsikko olisikin ollut, että keskustoissa asuvien rikkaiden hiilijalanjälki on isompi kuin lähiöiden köyhien. Vihreiden työtä talouden sabotoimiseksi en kiistäisi.

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vihreiden motto eli mitä ahtaammin ja sumpummassa ihmiset elää, sen parempi. Nyt löytyy tutkimusta, joka kyseenalaistaa tämän 'asu kuin vankilassa' -politiikan perusteet.
Juu, kun rikkaat keskusta-asukkaat käyttää enemmän rahaa lomamatkailuun, ostoksiin, palveluihin yms, niin se sitten "yllättäen" näkyy suurempana hiilijalanjälkenä. Epäilemättä keskustan asuntotyöryhmä löytää käyttöä näille tuloksille.

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eihän siellä keskustassa ole kiva asua, niin pakko matkustaa. Pois vankilasta.
Harvempi siellä vasten tahtoaan asuu. Miksi sinun mielestäsi keskustan kämpät on kalliimpia, kuin laitakaupungin? Mun mielestä ne on kalliita, koska niitä halutaan enemmän.

Pääpointti lienee tämä.
Siellä hesarin jutun lopussa on ne palkit, mistä näkee ne pointit ihan hyvin. Esim lomamatkat 1340 vs 378. Tuo on mun mielestä isompi ero, kuin energiankulutuksen 1927 vs 1452. Energiankulutuksen erokin selittynee ihan sillä rahalla hankituilla ilmastoinneille ja viihde-elektroniikalla.

Sitten voidaan miettiä mitä siitä seuraa, jos tiiviisti asuvat levitetään ympäriinsa väljäksi pientaloalueeksi niin, että joukkoliikenne ei enää toimi yhtä hyvin ja paljon useamman on pakko ostaa se auto. Ja ne rikkaat törsää siellä väljällä alueella enemmän jokatapauksessa.

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joukkoliikenne ei Suomessa toimi oikeastaan missään. Syyt löytyy erittäin kalliista matkalipuista ja omista autoista.

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä mun kannattaa taloudellisesti mennä kattoo narrien matsia omalla autolla vaikka junallakin pääsis. On halvempaa, jos vie ilmaiselle parkkipaikalle. Lisäksi säästää kaljassa, kun ei voi ottaa erätaukobissee.

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joukkoliikenne ei Suomessa toimi oikeastaan missään. Syyt löytyy erittäin kalliista matkalipuista ja omista autoista.
Helsingissä toimii, osittain myös muissa isoissa kaupungeissa. Ja juuri siitä syystä, esim Helsingissä autottomien kotitalousten määrä on ylittänyt 50% jo muutama vuosis sitten (54% v2014). Autolliset kotitaloudet ovat siis jo koko Helsingin alueella vähemmistö. (Lähde: Autonomistus - Uudenmaan liitto ).

30 päivän Helsingin sisäinen lippu Helsinkiläiselle maksaa 49,50 euroa. Kakaroille ostetaan taas opiskelijaliput vuodeksi, kunhan koulu alkaa, hintaa kertyy 366 vuorokaudesta 273,40 euroa per lärvi = 22,78€/kk. Ei tuo mun mielestä niin kovin paljon ole. Paljon halvempaa, kuin autoilu esimerkiksi.

Sakon todellisuuskäsitystä ja suhdetta tietoon joutuu kyllä tämän tästä vähän ihmettelemään. Miljoonien ja miljoonien miestyötuntien ilmastonmuutostutkimus on jotain liskosalaliittoa ja huuhaata, mutta sitten tällaisia klikkiotsikoita voidaan kyllä levitellä tutkimukseen vetoavalla saatteella.

Oliko kaupunkilaisten leveämpi elämä joku yllätys vai? Ja miten ihmeessä tämä vihreisiin liittyy? Levitetään Helsinki pellolle niin silläkö ne päästöt pienenee? No varmaan siltä osin, etteivät voi käydä ravintoloissa, koska niitä ei ole

Jos tämä oli joku vitsi, niin oli huono.

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sakon todellisuuskäsitystä ja suhdetta tietoon joutuu kyllä tämän tästä vähän ihmettelemään. Miljoonien ja miljoonien miestyötuntien ilmastonmuutostutkimus on jotain liskosalaliittoa ja huuhaata, mutta sitten tällaisia klikkiotsikoita voidaan kyllä levitellä tutkimukseen vetoavalla saatteella.
IPCC on jäänyt kiinni valehtelusta eli malliensa väärentämisestä kerta toisensa jälkeen. Ihan pirun tyhmä pitää olla, että moiseen voi enää uskoa. Koska luottamus meni kauan sitten, niin voin vain toivottaa kaikkea hyvää tämän uskonnon kanssa. Sääli, että se meille - ei ilmastolestadiolaisille- käy kalliiksi, kun kaikki pistetään maksamaan tämän hömpän laskuja.

Yksittäinen rehellisesti tehty tukimus on aina arvokkaampi kuin miljoonien miestyötuntien kusetus. Eikä ilmastonlämmittäjät pysty lopettamaan huijaustaan, koska silloin lähtisi elanto eli apurahat. Hiilidioksidi on miljardien liiketoimintaa, raha pyörittää.

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tuskin olen ainoa ihminen, joka viime aikojen talous-, pakolais- ja ydinvoima-keskustelussa on eniten kummastellut Vihreiden puheenjohtajana toimivan Ville Niinistön vertauksia. Antti Rinne oppositiojohtajana on eri asia, sillä pidän häntä syyntakeettomana reppanana.

Niinistöä pidin alun perin ihan semiskarppina kaverina, tämän noustessa kaiken maailman satuhassien tilalle kohti Vihreiden johtopestejä. Mutta nyt ihmettelen, että miten tällainen joka suuntaan räksyttäjä ja kaikkialla uhkakuvia näkevä henkilö edistää edes oman puolueensa asemaa pitkällä tähtäimellä.

Viime aikoina olen siis ruvennut miettimään, että mitä tällainen mouhottaja tekee poliittisen puolueen johdossa. Leikkauskeskustelussa Niinistö huusi pää punaisena, ettei pääministeri saisi puhua kansalle ja penäsi tilalle demokraattista keskustelua. Siis maassa, jossa pääministeri osallistuu tähän diskurssiin 364 päivää, 23 tuntia ja 50 minuuttia vuodessa. Tämän lisäksi eduskunta järjestää viikottain kyselytunnin, jossa kukin pääsee ääneen. Ylipäänsä Niinistö on väärässä, tässä maassa nimenomaan kyllä keskustellaan, tekoja ja toimia sen sijaan on vähemmän.

Toinen asia on pakolaiskeskustelu. Kuten olen sanonut ja ilmaissut moneen kertaan, niin suhtaudun varsin maltillisesti pakolaistilanteeseen, kriisi pitäisi yrittää kääntää mahdollisuudeksi. Sen sijaan en pidä liioitteluna todeta palstan persuja mukaillen, että Niinistön toimet tässä asiassa vaikuttavat jo hivenen todellisuusrajoitteisilta. Minä en ymmärrä lainkaan, miten Suomen asemaa koko Eurooppaa koskettelevassa pakolaiskriisissä edistää tällaisetn "welcome to Finland"-tapahtumat, lähetämme pakolaisten suuntaan aivan väärää viestiä.

Ihan oma kokonaisuutensa on ydinvoima-kysymys. Mä itse asiassa jaan huolen Venäjä-riippuvuussuhteesta, mutta on aivan naurettavaa ettei Niinistö voi pelata rehellisin kortein ja tunnustaa mouhotuksensa taustalla olevan vain ja ainoastaa ideologiset ja ydinvoiman periaatteelliseen vastustamiseen liittyvät syyt. Epäilemättä jos Venäjä olisi rakentamassa Suomeen miljoona aurinkopaneelia ja tuulivoimalaa, niin Ville ei näkisi asiassa mitään vastustamisen arvoista. Turvallisuuskortin esittäminen on huvittavaa, Vihreät on juuri se puolue, joka vuosien saatossa on toivonut Puolustusvoimien alasajoa.

Ite ihmettelen - potentiaalisena vihreiden äänestäjänä - Ville Niinistön jyrkkää suhtautumista pyrkimykseen laskea työvoimakustannuksia. Esimerkiksi hänen edeltäjänsä Osmo Soininvaara on puhunut ja kirjoittanut paljon sen puolesta että työvoimakustannuksia Suomessa pitää laskea jotta matalan tuottavuuden aloille saadaan töitä.

Yleisestikin näkisin mielummin että vihreät muodostaisi RKP:n kanssa liberaalia rintamaa (ja siinä mielessä ymmärrän esim. profiilinnoston turvapaikka-asioissa) kuin että se heittäytyisi vasemmiston kelkkaan.

Ite edustan yleensä libeaaleja näkemyksiä niin kansalaisoikeuksien kuin talous- ja sosiaalipolitiikankin suhteen ja tuossa mielessä vaihtoehdot vaaleissa tiivistyvät vaihtoehtoihin Vihr, Kok ja RKP. Tällä hetkellä äänestäisin noista viimeksimainittua puoluetta.

Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ite edustan yleensä libeaaleja näkemyksiä niin kansalaisoikeuksien kuin talous- ja sosiaalipolitiikankin suhteen ja tuossa mielessä vaihtoehdot vaaleissa tiivistyvät vaihtoehtoihin Vihr, Kok ja RKP. Tällä hetkellä äänestäisin noista viimeksimainittua puoluetta.
Vihreiden kansanedustajaehdokkaat olivat muistaakseni viime vaaleissa vasureiden jälkeen 2. eniten vasemmalla samalla tasolla SDP:n kanssa. Vihreistä ovat tolkun ihmiset jo häipyneet.

Vihreiden kansanedustajaehdokkaat olivat muistaakseni viime vaaleissa vasureiden jälkeen 2. eniten vasemmalla samalla tasolla SDP:n kanssa. Vihreistä ovat tolkun ihmiset jo häipyneet.

Eivät kaikki ja alueellisia eroja on paljon. Esim. omalla paikkakunnallani Espoossa vihreät on enemmän porvarillinen kuin vasemmistopuolue. Sama juttu Helsingissä ja myös Tampereella asiat valmistellaan paljolti Vihr+Kok -akselilla vasemmiston ollessa oppositiossa.

Toisaalta liberaali-konservatiivi -akselilla jako oli erilainen. Toisessa äärilaidassa persut, kristilliset ja suurin osa kepua, toisessa laidassa vihreät ja rkp. Väliin sijoittuivat vasemmistopuolueet ja Kokoomus.

Ite on osaa tehdä puolueittain jakoa tolkun ihmisiin ja ei-tolkun ihmisiin joten siihen väitteeseesi en voi ottaa kantaa.

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy