Vihreä liitto

  • 1 422 369
  • 10 703

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Oh, you know me so well.

22.11.2014:

Sori OT.

Kuvitteellinen hattu päästä. Vaikka näkemyksemme poikkeavat toisistaan merkittävästi, arvostan vilpittömästi rehellistä omien sanojen takana seisomista.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Minua loukkaa esim. se, jos Gösta Sundqvistia herjataan. Miksi kristityn tai muslimin tunteet ovat arvokkaampia kuin minun tunteeni?

Sinä olet yksilö, perusta uskonnollinen yhteisö, niin saat saman suojan. Jos jätetään eri yksilöiden oikeuksien vertailu hetkeksi, niin minusta on yhteiskuntarauhan kannalta oikein järkevää, että on kielletty tahallisesti loukkaamasta yhteisöjä ja näin turvataan suhteellisen rauhallinen rinnakkaiselämä. Eikö olisi ennemmin järkevämpää kieltää yleisestikin toisten tahallinen loukkaaminen? Mikäli globalisaatio jatkuu, niin jokatapauksessa esim. vihreät joutuvat muuttamaan retoriikkaansa suvaitsevampaan suuntaan tai edessä on jatkuvia konflikteja.

Aika paljon on pallo pyörinyt, kun vihreätkin kyseenalaistavat lainsäädäntöä, joka toi Halla-aholle tuomion. Haluaisin kuulla Niinistön kertovan kuinka hän haluaa muuttaa lainsäädännön, niin että kukaan ei koe samanlaista oikeusmurhaa kuin Halla-aho.
 
Eikö olisi ennemmin järkevämpää kieltää yleisestikin toisten tahallinen loukkaaminen?

Minun mielestäni ei todellakaan olisi. Esim. monet koomikot loukkaavat ihan jatkuvasti ihmisiä tahallaan, enkä minä halua, että he joutuvat siksi vankilaan. Jos toisten ihmisten tietoinen loukkaaminen olisi rikos, Jimmy Carr joutaisi vankilaan jo pelkästään tästä puoliminuuttisesta:
JIMMY CARR: An Adorable Jihad - Set List: Stand-Up Without a Net - YouTube
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Minun mielestäni ei todellakaan olisi. Esim. monet koomikot loukkaavat ihan jatkuvasti ihmisiä tahallaan, enkä minä halua, että he joutuvat siksi vankilaan. Jos toisten ihmisten tietoinen loukkaaminen olisi rikos, Jimmy Carr joutaisi vankilaan jo pelkästään tästä puoliminuuttisesta:
JIMMY CARR: An Adorable Jihad - Set List: Stand-Up Without a Net - YouTube

Niin, kyllä minä ymmärrän ajatuksen tuossa takana. Se on idealistinen usko sananvapauteen. Olen silti sitä mieltä, että sivistysvaltiossa asukkaat pääsääntöisesti eivät edes halua tahallaan syvästi loukata kanssaihmisiään. Tosin mielestäni ns. kuittailu pitää johonkin mittaan sallia - niin kuin tietenkin sallitaankin (tätä pyrin itsekin hyödyntämään). On kuitenkin parempi yrittää ylläpitää keskusteluyhteyttä kuin antaa signaalia, että siltojen polttaminen ja toisten mielen tahallinen pahoittaminen on ok.
Toki voidaan kysyä, että miksi tosiasioiden toteamista voidaan pitää tahallisen loukkaamisena. Jos uskonnon mukaan uskovan pitää kaikessa pyrkiä seuraamaan sellaisen henkilön esmerkkiä, joka on pedofiili, niin miksi uskonnon toteaminen pedofiiliuskonnoksi oli loukkaamistarkoituksessa tehty? Itse lakia en kuitenkaan lähtisi muuttamaan, vaikka tulkinta tuntuukin kovin jyrkältä.
 
Viimeksi muokattu:

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Periaatteen tasolla voidaan tietenkin olla mitä mieltä halutaan. Onko hyvä, että jos rupeaa julkisesti puhumaan, että muslimien kunnioittamat profeetat ovat satukirjahahmoja, niin siitä seuraa silmitöntä väkivaltaa? Retorinen kysymys, eihän se hyvä ole.

Kysymyksesi oli retorinen, mutta koska otit esiin käyttämäni satukirjahahmo- sanan, niin vastaan kuitenkin. Olen kanssasi täsmälleen samaa mieltä, enkä näe myöskään mitään järkeä siinä, että sanavapauden nimissä, tai sillä ratsastaen järjestetään tilaisuuksia, joiden ainoa sisältö on jotain uskontoa pilkaava materiaali tai puhe.

Syy, miksi käytin tuota mainittua sanaa, on se, että tässäkin ketjussa esiintyy nimimerkkejä, joiden suvaitsevaan retoriikkaan kuuluvat toisaalla, niin satukirjat kuin mielikuvitusolennotkin. Siis, kun puhe on meille tutummasta aabrahamilaisesta uskonnosta.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Paljonko sulle rapsahtaisi kakkua ihan vaan jatkoajassa kirjoitettujen juttujen perusteella?

Joo, synnitön heittäköön ensimmäisen kiven. Varmaan aika vaikeaa näyttää toteen mikä milloinkin on tahallista. Jos kiduttamatta tapetaan, niin kai se olisi tuomio kestettävä.
 
Viimeksi muokattu:

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika paljon on pallo pyörinyt, kun vihreätkin kyseenalaistavat lainsäädäntöä, joka toi Halla-aholle tuomion. Haluaisin kuulla Niinistön kertovan kuinka hän haluaa muuttaa lainsäädännön, niin että kukaan ei koe samanlaista oikeusmurhaa kuin Halla-aho.
Haluat säilyttää uskonrauhapykälät, mutta Halla-ahoa ei saa tuomita, jos se rikkoo uskonrauhapykäliä?
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat

Mitä eroa sitten esimerkiksi hautaustilaisuudella tai jumalanpalveluksella on ylioppilasjuhliin? Ehkä ateistin näkökulmasta ei järjestyslain kannalta pitäisi olla mitään eroa. Ihmisillä, jotka osallistuvat kyseisiin tilaisuuksiin, tunne on kuitenkin varmasti eri. Heille uskonnolliset tilaisuudet saattavat olla elämän merkityksellisin asia. Jos on lain mukaan sallittua esimerkiksi loukata julkisesti toisen ihmisen tärkeintä asiaa ja pyhänä pitämää asiaa, niin eikö tällä ole mitään vaikutusta yhteiskuntarauhaan?

En nyt kyllä ihan tätä tajua. Kyllä kai ylioppilasjuhla itse juhlasankarille ja hänen perheelleen on keskimäärin tärkeämpi kuin yksittäinen jumalanpalvelus uskovaiselle.

Mitä sitten tulee tuohon kysymykseen, niin on ajatuksena jotenkin outo, että uskovaisten pyhiä asioita pitää lainsäädäntötasolta erityisesti paapoa, etteivät he ryhtyisi keikuttamaan yhteiskuntarauhaa. Näin ateistina todellakin on vaikeaa ymmärtää moista ajatusmaailmaa.

Miksi meidän pitää mennä julkisesti loukkaamaan esimerkiksi kristinuskon jumalaa? Eikö sivistynyt ihminen pyri elämään toisia ihmisiä ja heidän tapojaan kunnioittaen ainakin siinä määrin, että heidän uskontoaan ei loukattaisi? Miksi meidän tulisi murentaa rauhallista yhteiskuntaa ihan turhaan ja tuon lain poistamisella antaa ikään kuin merkki siitä, että on ihan oikein ja hyvien tapojen mukaista loukata toista ihmistä.

Jos uskovainen ihminen loukkaantuu siitä, että hänen pyhänään pitämää asiaa pilkataan, niin miksi me tarkoituksenmukaisesti toimisimme niin, että iso osa suomalaisia menettäisi luottamuksensa ja uskonsa tähän yhteiskuntaamme.

Yrität nyt viedä keskustelua ihan epäolennaiseen suuntaan. Tässä on nyt kyse siitä, että miksi jumalan pilkkaamisen pitää olla rangaistava teko ja miksi jumalanpalveluksen häiritsemisestä voi saada kuuden kuukauden vankeustuomion, kun vaikkapa kirjanjulkistamistilaisuuden häiritsemisestä voi saada vain rikesakon? Minusta näissä on kyse perusteettomasta uskontojen paapomisesta ja tätä kautta epätasa-arvon lietsomisesta.

Ja tosiaan en pidä uskontojen pilkkaamista tai jumalien pilkkaamista erityisen järkevänä. Silti en todellakaan halua, että ihminen voi joutua vankilaan tästä. Sinä ilmeisesti haluat, kun nykyjärjestelmää puolustat.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Haluat säilyttää uskonrauhapykälät, mutta Halla-ahoa ei saa tuomita, jos se rikkoo uskonrauhapykäliä?
Ei vaan kysyn ensinnäkin, että miten tosiasian toteaminen oli loukkaavaa? Hän ei väittänyt mitään paikkaansapitämätöntä, eikä esim puhunut loukkaavin termein satukirjoista tai satuhahmoista tms, vaan totesi kaksi eri tosiasiaa, joiden yhteenliitäminen sitten nähtiin loukkaavana. Toisekseen kun Suomessa saa loukatakin, mutta ei tahallaan, niin tuliko se tahallisuus nyt todella toteennäytettyä? Ja jos hän tosiaan sekä loukkasi että teki sen tahallaan, niin sittenhän oikeus toimi oikein - ei vain tunnu siltä.
Tuen kyllä tuota periaatetta, että mm. uskontoja ei saa tahallaan loukata, mutta pidän käytäntöä, jossa kritiikki automaattisesti todetaan tahalliseksi loukkaamiseksi ongelmallisena. Nykyjärjestelmä on aika hyvä, parempi kuin vaikka Ranskassa. Toki aina voidaan pieniä viilauksia tehdä, tuntuu että lakia ei sovelleta samalla tavalla kaikkien kansalaisten ja yhteisöjen kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Sinä olet yksilö, perusta uskonnollinen yhteisö, niin saat saman suojan. Jos jätetään eri yksilöiden oikeuksien vertailu hetkeksi, niin minusta on yhteiskuntarauhan kannalta oikein järkevää, että on kielletty tahallisesti loukkaamasta yhteisöjä ja näin turvataan suhteellisen rauhallinen rinnakkaiselämä. Eikö olisi ennemmin järkevämpää kieltää yleisestikin toisten tahallinen loukkaaminen? Mikäli globalisaatio jatkuu, niin jokatapauksessa esim. vihreät joutuvat muuttamaan retoriikkaansa suvaitsevampaan suuntaan tai edessä on jatkuvia konflikteja.

Mitä nyt oikein konkreettisesti haet? Että jos joku kirjoittaa jätkikseen, että vasurit on idiootteja, niin sitten hänelle on tuomittava rikosoikeudellinen seuraamus, koska hän loukkaa Vasemmistoliiton kannattajia?

Itse vastustan kiivaasti sananvapauden rajaamista tältä osin. Poliittisia puolueita, urheiluseuroja tai uskontoja pitää voida pilkata ja kritisoida vapaasti. Sen ymmärrän, että yksityishenkilöille annetaan suojaa kunnianloukkauksen muodossa, mutta ei yhteisö tällaista mihinkään tarvitse.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Päinvastoin. Minusta pykälien tulisi olla aivan samat kaikille, eli suvakkeja ja nuivia tulisi mätkiä lakikirjalla ympäri korvia yhtälailla, vaikka negatiiviset puheet kohdistuvatkin eri uskontojen edustajiiin. Ainakin minulle on tullut sellainen tunne, että pedofilian yhdistäminen tuoreimpaan aavikkouskontoon on vihapuhetta, mutta Vatikaania pääkallopaikkanaan pitävää kirkkoon kohdistuvat samanlaiset heitot eivätsellaista ole- Puhumattakaan tunnetusta kotimaassamme toimivasta lahkosta. No, tämä nyt on vain tällaisen keski-ikäisen ateistin näkemys asiasta.
Puhutko nyt oikeudessa tulleista tuomioista vai nettimeuhkaajien kirjoituksista? Jos nettiöyhöttäjistä, niin riippuu ihan helvetin paljon siitä, mitä foorumeita lukee. Hommafoorumilla vihapuhe -termiä käytetään aika erilaisissa yhteyksissä, kuin kukkahattufoorumeilla.

Jos puhut oikeudenkäynneistä, niin mitä noita uskonrauhatuomioita nyt on tullut? Halla-aho ja ehkä Seppo Lehto. Jos joku yhteiskunnallisesti merkittävä henkilö kirjottaisi, että paavi on pedofiili ja katolilaisuus on pedofiliauskonto jne, niin saattaisihan siitä jotain napsahtaa. En usko, että oikeudessa noista eri tavalla tuomittaisiin uskonnosta riippuen. Seppo Lehtoa ei viitsi edes kommentoida. Olen toki sitä mieltä, että Halla-ahon tuomio oli typerä ja oikein hyvä esimerkki siitä, miksi nuo uskonrauhapykälät pitäisi poistaa.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Yrität nyt viedä keskustelua ihan epäolennaiseen suuntaan. Tässä on nyt kyse siitä, että miksi jumalan pilkkaamisen pitää olla rangaistava teko ja miksi jumalanpalveluksen häiritsemisestä voi saada kuuden kuukauden vankeustuomion, kun vaikkapa kirjanjulkistamistilaisuuden häiritsemisestä voi saada vain rikesakon? Minusta näissä on kyse perusteettomasta uskontojen paapomisesta ja tätä kautta epätasa-arvon lietsomisesta.

Ja tosiaan en pidä uskontojen pilkkaamista tai jumalien pilkkaamista erityisen järkevänä. Silti en todellakaan halua, että ihminen voi joutua vankilaan tästä. Sinä ilmeisesti haluat, kun nykyjärjestelmää puolustat.

Kyllä puolustan nykyjärjestelmää. Asiantuntijat ovat todenneet, että yhteiskuntarauhan säilyttämisen vuoksi laki on paikallaan. Viime vaalikaudella oikeusministeri Henriksson myös puolusti lakia. Se, minkäpituisia vankilatuomioita jumalanpilkasta on Suomessa saatu, minulla ei ole tietoa. Ilman huomattavaa rangaistusta ei kannata kuitenkaan ihmistä päästää, joka tietentahtoen haluaa julkisesti pilkata ja loukata toisen ihmisen pyhintä ja tärkeintä asiaa tarkoituksenaan saada aikaan mielipahaa ja häiriötä yhteiskuntarauhaan.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Mitä sitten tulee tuohon kysymykseen, niin on ajatuksena jotenkin outo, että uskovaisten pyhiä asioita pitää lainsäädäntötasolta erityisesti paapoa, etteivät he ryhtyisi keikuttamaan yhteiskuntarauhaa. Näin ateistina todellakin on vaikeaa ymmärtää moista ajatusmaailmaa.

Onko sinulla mielessä, jokin tietty uskovaisten ryhmä, joka saattaisi ryhtyä uhkaamaan yhteiskuntarauhaa, jos paapominen lopetetaan - Katoliset tai lestadiolaiset kenties?
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kyllä puolustan nykyjärjestelmää. Asiantuntijat ovat todenneet, että yhteiskuntarauhan säilyttämisen vuoksi laki on paikallaan. Viime vaalikaudella oikeusministeri Henriksson myös puolusti lakia. Se, minkäpituisia vankilatuomioita jumalanpilkasta on Suomessa saatu, minulla ei ole tietoa. Ilman huomattavaa rangaistusta ei kannata kuitenkaan ihmistä päästää, joka tietentahtoen haluaa julkisesti pilkata ja loukata toisen ihmisen pyhintä ja tärkeintä asiaa tarkoituksenaan saada aikaan mielipahaa ja häiriötä yhteiskuntarauhaan.

Asiantuntijat? Käsittääkseni moni asiantuntija on sitä mieltä, että jumalanpilkkalaki on juridisesti haastava ja johtaa helposti mielivaltaisiin tulkintoihin. Enemmistössä Euroopan maista mitään jumalanpilkkalakia ei ole olemassa ja esimerkiksi Norjassa kyseinen laki poistettiin hiljattain.

Noin ylipäätään on hassua, että sellaisen, jonka olemassaoloa ei voida todentaa, pilkkaamisesta voi saada rikosoikeudellisen seuraamuksen. Ulotetaanko moinen koskemaan seuraavaksi sarjakuvasankareita? Kun nyt vetoat uskontojen ja jumalien pyhyyteen, niin mielestäni tuo on juridisesti kestämätön peruste. Minulle esimerkiksi Teemu Selänne on pyhempi kuin yksikään jumala tai muu taruolento, mutta en missään määrin koe oikeutetuksi vaatia, että Selänteen pilkkaamisesta pitäisi saada jokin erityinen rangaistus.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Onko sinulla mielessä, jokin tietty uskovaisten ryhmä, joka saattaisi ryhtyä uhkaamaan yhteiskuntarauhaa, jos paapominen lopetetaan - Katoliset tai lestadiolaiset kenties?

Suomessa kristityt ovat tupanneet olemaan niitä, jotka vaativat eniten erityiskohtelua itselleen. Tässä mielessä on kai perusteltua ajatella, että näiden etuoikeuksien poistuessa kristityt ovat niitä, joiden kohdalla yhteiskuntarauhan keikuttaminen on potentiaalisin vaihtoehto.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Puhutko nyt oikeudessa tulleista tuomioista vai nettimeuhkaajien kirjoituksista? Jos nettiöyhöttäjistä, niin riippuu ihan helvetin paljon siitä, mitä foorumeita lukee. Hommafoorumilla vihapuhe -termiä käytetään aika erilaisissa yhteyksissä, kuin kukkahattufoorumeilla.

Luen Jatkoajan keskustelupalstaa, Hommaforumia en lue lainkaan, enkä edes tiedä, mitä nuo mainitsemasi kukkahattuforumit ovat. Vihreää Lankaa ja Kansan Uutisia tulee kyllä silmäiltyä ajoittain, mutta vain manan majoille päätyneen Pahkasian korvikkeena.

Jos puhut oikeudenkäynneistä, niin mitä noita uskonrauhatuomioita nyt on tullut? Halla-aho ja ehkä Seppo Lehto. Jos joku yhteiskunnallisesti merkittävä henkilö kirjottaisi, että paavi on pedofiili ja katolilaisuus on pedofiliauskonto jne, niin saattaisihan siitä jotain napsahtaa. En usko, että oikeudessa noista eri tavalla tuomittaisiin uskonnosta riippuen. Seppo Lehtoa ei viitsi edes kommentoida. Olen toki sitä mieltä, että Halla-ahon tuomio oli typerä ja oikein hyvä esimerkki siitä, miksi nuo uskonrauhapykälät pitäisi poistaa.

Jos muistan oikein, niin Halla-Aho kirjoitti nuo pedofiiliuskontojuttunsa ennen kuin hän oli edes kaupunginvaltuutettu, joten aika pienien merittien miestä sinäkin pidät yhteiskunnallisesti merkittävänä henkilönä. Minusta siihen aikaan pelkää blogistia ei voi pitää juuri kummempana kuin jatkikseen naputtavaa nimimerkkiä.
 
Poliittisia puolueita, urheiluseuroja tai uskontoja pitää voida pilkata ja kritisoida vapaasti. Sen ymmärrän, että yksityishenkilöille annetaan suojaa kunnianloukkauksen muodossa, mutta ei yhteisö tällaista mihinkään tarvitse.
Samaa mieltä. Mutta sen hautarauhan rikkomisen säilyttäisin. Ei sillä, että mulla henkilökohtaisesti mitään kenenkään hautarauhan rikkomista vastaan olisi. Huomenna on tarkoitus mennä laittamaan ns. vuosihuollon merkeissä kaikki sukuhaudat kuntoon, ja jos siellä nyt jonkun suuresti arvostamani ja kadehtimani ennen syntymääni kuolleen isoisäni haudalta yhyttäisin kuseskelemasta, niin tuskinpa se pätkääkään loukkaisi, lähinnä varmaan ihmetyttäisi tai naurattaisi, eläimiähän täällä vain ollaan eikä hauta minulle merkitse mitään muuta kuin fyysistä huomionosoitusta sille henkilölle joka täällä joskus on tallannut. Tunnistan kyllä, että tämä halu säilyttää hautarauha on tavallaan konservatiivista irrationaalista huttua, mutta juuri sen verran mussa taitaa konservatiivia olla, että tämän yhden hassun epäkohdan säilyttäisin ihan vaan koska niin on aina ollut ja suurimmalle osalle ihmisistä sillä on iso merkitys. Vaikka ei se kuollut puolustuskyvytön ihminen todellisuudessa puolustajaa kaipaisikaan, eihän se enää ole olemassa.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Suomessa kristityt ovat tupanneet olemaan niitä, jotka vaativat eniten erityiskohtelua itselleen. Tässä mielessä on kai perusteltua ajatella, että näiden etuoikeuksien poistuessa kristityt ovat niitä, joiden kohdalla yhteiskuntarauhan keikuttaminen on potentiaalisin vaihtoehto.

Kädet pystyyn. Huikeaa allekirjoituskamaa.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei vaan kysyn ensinnäkin, että miten tosiasian toteaminen oli loukkaavaa? Hän ei väittänyt mitään paikkaansapitämätöntä, eikä esim puhunut loukkaavin termein satukirjoista tai satuhahmoista tms, vaan totesi kaksi eri tosiasiaa, joiden yhteenliitäminen sitten nähtiin loukkaavana. Toisekseen kun Suomessa saa loukatakin, mutta ei tahallaan, niin tuliko se tahallisuus nyt todella toteennäytettyä? Ja jos hän tosiaan sekä loukkasi että teki sen tahallaan, niin sittenhän oikeus toimi oikein - ei vain tunnu siltä.
Tuen kyllä tuota periaatetta, että mm. uskontoja ei saa tahallaan loukata, mutta pidän käytäntöä, jossa kritiikki automaattisesti todetaan tahalliseksi loukkaamiseksi ongelmallisena. Nykyjärjestelmä on aika hyvä, parempi kuin vaikka Ranskassa. Toki aina voidaan pieniä viilauksia tehdä, tuntuu että lakia ei sovelleta samalla tavalla kaikkien kansalaisten ja yhteisöjen kohdalla.
Tuosta kirjoituksen alkuosasta minä teen johtopäätöksen, että uskonrauhapykälä on typerä ja se pitäisi poistaa. Sinä teet näköjään toisenlaisen johtopäätöksen. Eikä siinä mitään, me voidaan olla tästäkin asiasta eri mieltä.

Halla-aho on muuten sitä mieltä, että uskonrauhapykälä pitäisi poistaa, kuten myös Ville Niinistö.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Asiantuntijat? Käsittääkseni moni asiantuntija on sitä mieltä, että jumalanpilkkalaki on juridisesti haastava ja johtaa helposti mielivaltaisiin tulkintoihin. Enemmistössä Euroopan maista mitään jumalanpilkkalakia ei ole olemassa ja esimerkiksi Norjassa kyseinen laki poistettiin hiljattain.

Noin ylipäätään on hassua, että sellaisen, jonka olemassaoloa ei voida todentaa, pilkkaamisesta voi saada rikosoikeudellisen seuraamuksen. Ulotetaanko moinen koskemaan seuraavaksi sarjakuvasankareita? Kun nyt vetoat uskontojen ja jumalien pyhyyteen, niin mielestäni tuo on juridisesti kestämätön peruste. Minulle esimerkiksi Teemu Selänne on pyhempi kuin yksikään jumala tai muu taruolento, mutta en missään määrin koe oikeutetuksi vaatia, että Selänteen pilkkaamisesta pitäisi saada jokin erityinen rangaistus.

Tieteellä ja järjellä on vaikea ymmärtää uskovaisten uskoa. Vaikea on ulkoapäin sinne sisälle nähdä. Näin sen olen ymmärtänyt. Siksi itse koen, että on parempi jättää uskovaiset ihmiset rauhaan ja suoda heille heidän erityisoikeutensa. Se ei tee mun mielestä Suomesta sen huonompaa maata. Minä olen valmis suvaitsemaan tämän lain täysin.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Samaa mieltä. Mutta sen hautarauhan rikkomisen säilyttäisin. Ei sillä, että mulla henkilökohtaisesti mitään kenenkään hautarauhan rikkomista vastaan olisi. Huomenna on tarkoitus mennä laittamaan ns. vuosihuollon merkeissä kaikki sukuhaudat kuntoon, ja jos siellä nyt jonkun suuresti arvostamani ja kadehtimani ennen syntymääni kuolleen isoisäni haudalta yhyttäisin kuseskelemasta, niin tuskinpa se pätkääkään loukkaisi, lähinnä varmaan ihmetyttäisi tai naurattaisi, eläimiähän täällä vain ollaan eikä hauta minulle merkitse mitään muuta kuin fyysistä huomionosoitusta sille henkilölle joka täällä joskus on tallannut.
Tämä nyt on sanottu täällä jo monta kertaa, että nämä ulostamiset ja kuseskelut kielletään jo muissa lakipykälissä, kuten myös paikkojen sotkemiset ja turmelemiset yms. En usko, että hautarauhapykälä on ainoa pykälä, joka kieltää haudanryöstöt ja nekrofilian yms. En kyllä tuota jaksa tarkistaa. Jos ei suojaa, niin nämä voidaan kyllä hoitaa helposti. Ei kukaan täysipäinen kannata em asioita.

Mä en vieläkään tiedä miksi joku tuon haluaa poistaa, mutta tiedän kyllä yhden tapauksen, jossa hautarauha muodostui ongelmaksi. Tuttu tyyppi halusi, että hänen tuhkansa ripotellaan mökkitontille, joka viimeisten vuosien aikana muodostui hänelle erityisen rakkaaksi paikaksi. Ongelmaksi muodostui, että paikasta olisi tullut hautarauhan suojaama alue. Käytännössä tämä esti vainajan toiveen toteuttamisen. Maa-alueen olisi voinut ottaa muuhun käyttöön 25 vuoden kuluttua.

Tuhkien ripottelu ja hautapaikan muodostuminen on oma kuvionsa. Jos tuhkat jätetään metsään ja paikka unohtuu, ei synny hautapaikkaa. Jos taas paikka jää muistiin, niin se onkin hautarauhan suojaama. Lisäksi esim tuhkan säilyttäminen uurnassa takanreunalla on sallittua vuoden ajan, minkä jälkeen se muuttuu haudan häpäisyksi. Suomessa ei tuhkien säilyttely taida olla kovin yleistä, mutta sellaisiakin tapoja maailmalta löytyy.
 
Tämä nyt on sanottu täällä jo monta kertaa, että nämä ulostamiset ja kuseskelut kielletään jo muissa lakipykälissä, kuten myös paikkojen sotkemiset ja turmelemiset yms. En usko, että hautarauhapykälä on ainoa pykälä, joka kieltää haudanryöstöt ja nekrofilian yms. En kyllä tuota jaksa tarkistaa. Jos ei suojaa, niin nämä voidaan kyllä hoitaa helposti. Ei kukaan täysipäinen kannata em asioita.
No jos kusemisen kohdalla on näitä päällekkäisyyksiä, niin voidaan vaihtaa sen tilalle jokin toinen esimerkki. Minusta on ihan ok olla laitonta, ettei ruumiin kanssa voi ottaa mitä tahansa selfietä, tai ettei vaikka kämpässä yöllä kuollutta kaveria voi aamulla tarttua nilkasta kiinni ja raahata katuja pitkin sairaalaan tai poliisilaitokselle, vaikkei tälle mitään muuta järkiperustetta olekaan, kuin että näin on perinteisesti ollut, ja että joitain ihmisiä se saattaa kauhistuttaa ja loukata.

Ai että, tältäkö konservatiiveista aina tuntuu. Ei tartte perustella mitään, vedetään vaan fiiliksellä ja ollaan muka oikeassa. Kunhan säilytellään.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos muistan oikein, niin Halla-Aho kirjoitti nuo pedofiiliuskontojuttunsa ennen kuin hän oli edes kaupunginvaltuutettu, joten aika pienien merittien miestä sinäkin pidät yhteiskunnallisesti merkittävänä henkilönä. Minusta siihen aikaan pelkää blogistia ei voi pitää juuri kummempana kuin jatkikseen naputtavaa nimimerkkiä.
No ei ollut ehkä vielä yhteiskunnallisesti merkittävä, mutta varmasti merkittävämpi, kuin kukaan jatkiksen nimimerkki. Ainakaan sillä nimimerkillään. Aika nopeasti tuon jälkeen sai kuitenkin aika paljon ääniä vaaleissa, eli ei nyt ihan merkityksetön kuitenkaan.

Saman statuksen omaava kirjoittaja ja samat jutut katolisista, niin kyllä sieltä suurinpiirtein sama paskamyrsky tulisi. Toisaalta jos kirjottaisi juutalaisista samaa, niin saattaisi tulla vielä suurempi paskamyrsky. Taidat siis olla oikeassa siinä, että eri uskonnot eivät ole tässä asiassa samalla viivalla,
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Saman statuksen omaava kirjoittaja ja samat jutut katolisista, niin kyllä sieltä suurinpiirtein sama paskamyrsky tulisi. Toisaalta jos kirjottaisi juutalaisista samaa, niin saattaisi tulla vielä suurempi paskamyrsky. Taidat siis olla oikeassa siinä, että eri uskonnot eivät ole tässä asiassa samalla viivalla,

Höpöhöpöhöpö, tuo on niin täyttä paskaa. Katolisista papeista on väännetty todella rajua huumoria kaikkialla länsimaissa vuosikausia eikä käytännössä mitään seuraamuksia ole tullut.

Jos oikeasti väität että islam saa saman kohtelun kuin esim. katolilaisuus niin olet ihan oikeasti vitun pihalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös