Vihreä liitto

• 1 452 321
  • 10 853

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Iltasanomissa pohdintaa vihreiden heikosta kannatuksesta:

Tässäkään jutussa ei mainittu sanallakaan asiasta, joka ainakin omasta mielestäni on vihreissä juuri nyt pahasti pielessä: todella epätasapainoinen sukupuolijakauma. Toki vihreät on aina ollut huomattavasti suositumpi naisten kuin miesten keskuudessa, mutta kun myös eduskuntaryhmä naisistuu naisistumistaan, profiloituminen nimenomaan naisten puolueeksi vahvistuu entisestään, mikä tuskin on omiaan houkuttelemaan etenkään miesäänestäjiä.
Sekään ei minua niin haittaa. Tähän pari lainausta jutusta:

– Minun tavoitteeni on ollut alusta asti osoittaa, että vihreillä on kantoja kaikkiin isoihin asioihin. En suostu alistumaan siihen, että meillä olisi vain muutama tarkasti valikoitu teema, joihin keskittyisimme, Virta sanoo.
Tästä olen samaa mieltä, siis että puolueella olisi hyvä olla jonkinlainen kanta kaikkiin isoihin asioihin.

Oikeisto karkaa yhä kauemmas oikealle ja vasemmisto on tiukasti omassa poterossaan, vihreistä kuvaillaan poliittisen kentän asetelmaa. Vihreät kokee olevansa jossain siellä välillä.
Vihreät voi ehkä kokea olevansa jostain sieltä väliltä, mutta Virta itse sanoo:

Virta kiistää, että vihreät olisi jäänyt oppositiossa vasemmistopuolueiden jyrän alle.

- En koe, että olisimme jääneet jyrän alle. Ei ole kenellekään yllätys, että Sdp isona ja vanhana puolueena on noussut tällaisessa tilanteessa, Virta sanoo viitaten esimerkiksi hallituksen rymistelyyn työmarkkinoilla. - Samaan aikaan vasemmistoliitolla on ollut erittäin vetovoimainen puheenjohtaja [Li Andersson]. On ollut vahvat naapurit.
Ehkä tahattomasti Virta tulee maininneeksi ainakin omat referenssipuolueensa.

Yhä enenevissä määrin Vihreiden kannat ovat niin lähellä vaikkapa Vasemmistoliiton kantoja, että on miltei sama kumpaa äänestäisi. Sen "sodan" Vasemmistoliitto voittaa, koska profiloituu voimakkaasti juuri vasemmistolaisen politiikan ajajaksi. Jos olet ympäristötietoinen muttet vasemmistolainen, niin Vihreät ei enää olekaan kovin houkutteleva vaihtoehto äänestettäväksi.

Minä olisin toivonut, että Vihreät jollain tavalla pyrkisi kokoamaan niitä suomalaisia, joille ympäristöasiat ovat sydäntä lähellä. Se vaatisi melko keskellä olevaa politiikkaa muissa isoissa kysymyksissä. Esimerkkinä vaikkapa persut arvoiltaan keskusta-konservatiivisena puolueena pystyy keräämään konservatiivisten ihmisten ääntä laajalla pohjalla.

Toisaalta pitkä ja kivinen tieni Vihreiden seurassa on saanut minut melko epäluuloiseksi Vihreiden substanssiosaamisen suhteen. Tarkoitan tällä Vihreiden kantoja niin talous- kuin turvallisuuspolitiikkaan, mutta myös toimia itse ympäristönsuojelun saralla. Tuossa linkatussa ketjussa otan esimerkiksi Vihreiden suhtautumisen ydinvoimaan, jonka lopputuloksena sitten päädyttiin kannattamaan venäläistä maakaasua sinä ympäristöystävällisimpänä energiantuotantomenetelmänä.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Tässäkään jutussa ei mainittu sanallakaan asiasta, joka ainakin omasta mielestäni on vihreissä juuri nyt pahasti pielessä: todella epätasapainoinen sukupuolijakauma.
Vihreät kertoo olevansa feministinen puolue, ja että vihreä feminismi on intersektionaalista. Outo juttu, ettei miehiä isommin puolueessa näy.

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vihreillä olisi mielestäni ollut hyvä paikka oikeistolaistaa profiiliaan, mikäli kevät-kesällä olisivat lähteneet tukemaan hallitusta oppositiopuolue Keskustan tapaan käännytyslaissa.

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Vihreillä olisi mielestäni ollut hyvä paikka oikeistolaistaa profiiliaan, mikäli kevät-kesällä olisivat lähteneet tukemaan hallitusta oppositiopuolue Keskustan tapaan käännytyslaissa.
Vihreiden kannatusprofiililla tuo olisi ollut ihan silkka itsemurha. Ylivoimainen enemmistö niin äänestäjistä kuin eduskuntaryhmästäkin on rajat auki -porukkaa, jopa koronan aikaan Ohisalo katsoi asiakseen ilmoittaa, että "nämä rajoitukset eivät koske turvapaikanhakijoita".

Keskusta ja vihreät ovat ehkä jopa vielä kauempana toisistaan kuin persut ja vihreät (vaikka sotella kepun pystyikin heidän hallituskaverikseen ostamaan), eli ei sikälikään kovin relevanttia pohdintaa. Kyllä se vihreiden oikeistolaistuminen vaatisi ennen kaikkea muutoksia talouspolitiikkaan - nythän vihreillä ei sellaista edes ole. Rahaa on joka paikkaan ja rakenneuudistuksilla Suomi nousuun.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy