Ei-vihreitä äänestävänä ihmisenä olen iloinen Oras Tynkkysen ja Atte Harjanteen selviämisestä Eduskuntaan.
Itse vietän todella paljon aikaani luonnossa, kävellen päivittäin, samoillen ja marjastaen. Minulle on ehdottoman tärkeätä pitää luonto siistinä ja elää sen kanssa sopusoinnussa. Keskustellessani luontoa-asioista tuntuu että Vihreissä on paljon ihmisiä joiden kanssa emme kykene samaan keskusteluun, suurelta osin siksi että minusta tuntuu että puolueessa on paljon väkeä joilla ei ole oikein minkäänlaista omaa luonto-suhdetta. Sen kummemmin epäilemättä tuon porukan vakaumuksen aitoutta, vaikuttaa että kyseessä on henkilöitä joilla on suuri tarve nostaa joku asia tikun nokkaan ja sitten kenties jaella aiheeseen liittyviä ohjeita muille. Jos heille mieleentullut asia ei olisi luonto/ilmasto, sitten pitäisi keksiä joku muu asia ja nostaa se tärkeänä esille. No aika monella heistä onkin jotkut identiteetti-poliittiset jutut nousseet myös esille ja koska en jaksa kiinnostua ihan kaikista asioita, tuo on yksi kohta jonka olen jättänyt väliin. Ja valinta on omani, mielestäni se ei edes liity termiin "vihreys" millään tavalla. Tässä näkökulmassa en tarkkaan ottaen tiedä millainen luontosuhde vaikkapa Harjanteella on mutta on vaikuttanut ihan järkityypiltä kun on seurannut miehen puheita.
Petelius ei tainnut olla kansanedustajana kovinkaan kummoinen mutta hänen kunniakseen on kuitenkin todettava että hänellä oli vahva suhde luontoon. Hänhän on aika innokas lintuharrastelija ja sitä kautta ainakin tietää miltä metsä näyttää sisältä katsoen. Kenties Iiris Suomela ja Fatim Diarra ovat myöskin joskus käyneet metsässä, tästä en kuitenkaan ole ihan varma.