Mainos

Vihreä liitto

  • 1 463 129
  • 10 841

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Hyvä esimerkki on kehä kolmonen siinä Vantaan Ikean kohdalla. Autot menevät louhitun kallion läpi paljon pienemmällä nousulla, mutta pyörätie nousee koko mäen yli. En tiedä, kuinka moni vaihtaa fillarin autoon juuri tuon takia, mutta olisi ihan hyvä, jos tällaiset asiat pystyttäisiin huomioimaan nykyistä paremmin.
Kehä kolmosella liikkuu Jumbon kohdalla lähes 90 000 autoa päivässä eli 30 miljoonaa autoa vuodessa, mukaanlukien runsaasti joukkoliikennettä ja raskasta tarvaraliikennettä. Kuinka monta pyöräilijää arvioit että siinä liikkuu?
 
Ihan asialliseen viestiin asiaton vastaus. Rikepiste annettu.
Hyvä esimerkki on kehä kolmonen siinä Vantaan Ikean kohdalla. Autot menevät louhitun kallion läpi paljon pienemmällä nousulla, mutta pyörätie nousee koko mäen yli. En tiedä, kuinka moni vaihtaa fillarin autoon juuri tuon takia, mutta olisi ihan hyvä, jos tällaiset asiat pystyttäisiin huomioimaan nykyistä paremmin.
Huikeaa verrata kehä kolmosta ja pyörätietä. Suomalaisillä ämmillä on niin leveät perseet että jotain mäkiä pitää olla niiden kaventamiseksi. Toisaalta pakolaiset voisi ottaa Aasista ja Amerikoista naispuoleisina ilmiön parantamiseksi.

Onko itujen syöminen joku peruste sille että ei tarvitse ajatella enää mitään järkeviä?
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huikeaa verrata kehä kolmosta ja pyörätietä. Suomalaisillä ämmillä on niin leveät perseet että jotain mäkiä pitää olla niiden kaventamiseksi. Toisaalta pakolaiset voisi ottaa Aasista ja Amerikoista naispuoleisina ilmiön parantamiseksi.

Onko itujen syöminen joku peruste sille että ei tarvitse ajatella enää mitään järkeviä?

Aina inspiroivaa käydä keskustelua älykkäiden ja sivistyneiden ihmisten kanssa. Hyvä sinä!
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Toivottavasti tulevaisuudessa saadaan nuo maanrakennuskoneet päästöttömiksi. Olisihan se noloa vihreiltä kannattaa niistä koneista aiheutuvia suuria päästöjä vain sen takia, että pyörätiet olisivat tasaisempia.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Hyvä esimerkki on kehä kolmonen siinä Vantaan Ikean kohdalla. Autot menevät louhitun kallion läpi paljon pienemmällä nousulla, mutta pyörätie nousee koko mäen yli. En tiedä, kuinka moni vaihtaa fillarin autoon juuri tuon takia, mutta olisi ihan hyvä, jos tällaiset asiat pystyttäisiin huomioimaan nykyistä paremmin.
Varmasti Ikeassa kävisi paljon enemmän fillarikommunisteja syömässä niitä 0.50€ hodareita, jos ei tarttis vatsa täynnä polkea ylämäkeen.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Varmasti Ikeassa kävisi paljon enemmän fillarikommunisteja syömässä niitä 0.50€ hodareita, jos ei tarttis vatsa täynnä polkea ylämäkeen.
Miten voitaisiin hillitä vastatuulta? Navakka sivutuuli on melkein yhtä pirullista.

Naapurin mummo oli polkenut sunnuntaina jumalanpalvelukseen kovassa vastatuulessa. Mummo rukoili sitten kirkonmenojen aikana Jumalaa, että tämä kääntäisi tuulen suunnan. Jumala oli armollinen, ja toteutti mummon pyynnön.
Mummon usko oli koetuksella paluumatkalla kovaan vastatuuleen polkiessa.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Miten voitaisiin hillitä vastatuulta? Navakka sivutuuli on melkein yhtä pirullista.
Tähän on helppo ratkaisu, kun annetaan vähän joustoa menokehyksiin. Rakennetaan Helsingin ydinkeskustasta ns. hodaritunneli suoraan Ikeaan. Aamupäivästä tunnelipuhaltimet puhaltamaan Ikean suuntaan ja iltapäivästä vaihdetaan niiden suuntaa.
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
Eihän tuo ehdotus nyt tosiaan ole aivan niin päätön kuin aluksi siltä kuullostaa.

Rahastahan tässäkin on vain kysymys. Heti kun pyöräilijät alkavat rahoittamaan pyöräteitään polkupyöräveroilla yms. niin mikä ettei. Minun puolestani olisi vain hyvä. Tarkoittaisi vain enemmän töitä.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Fillarikommunistit (dana77ansiokkaasti lanseeraama termi) eivät varmaankaan ajele läntisillä polkupyörillä, jotka ovat lähinnä kapitalistiriistäjien luomuksia. Kunnon fillarikommari ajelee Suomessa DDR:läisellä Mifalla tai neuvostovalmisteisilla Turist, Ural, Kama, Shkolnik, Orlenok ja Druzhokilla. Oma henkilökohtainen suosikkini on Malysh-pyörä.

Mitä tulee noihin pyöräilijöiden "mäkiongelmiin/hengästymisiin", niin Helsingin korkein kohta on 90m merenpinnasta. Olisi noillakin korkeuseroilla aikamoinen savotta (ainakin rahallisesti) tasoittaa pöyrätiet.
Helpommalla pääsee kun muuttaa joko Hollantiin tai Tanskaan, jos "ylämäkiä" ei halua ajaa ylös.

Olisi minunkin pitänyt aikaanaan vaatia, että minä haluan pyöräillä Kolin huipulle ilman, että minun pitää nousta pyörällä ylämäkeä ylös. Lisäksi Kangaslampi- Viitalahti välillä VT 23:lla ei olisi pitänyt mäkiä madaltaa auto- ja rekkaliikenteelle.

Ihan Pahkasikatason ehdotus.
 
Eihän tuo ehdotus nyt tosiaan ole aivan niin päätön kuin aluksi siltä kuullostaa.

Rahastahan tässäkin on vain kysymys. Heti kun pyöräilijät alkavat rahoittamaan pyöräteitään polkupyöräveroilla yms. niin mikä ettei. Minun puolestani olisi vain hyvä. Tarkoittaisi vain enemmän töitä.
Tämä. Sitten kun fillarikommunisteilta riistetään sama 7 miljardia kuin autoilijoilta, voidaan siitä 1Mrd käyttää pyöräteiden tasoittamiseen.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Fillarista maksetaan tullit ja alv. Autoilun kustannuksista ja niiden kattamisesta hiukan. Tässä on mielestäni hyvä laskelma autoilun yhteiskunnalle ulkoistamista kustannuksista:


Jaa että hyvä blogi. Autoilun kustannuksiin lasketaan tuossa suoraan liikkumisen vähyydestä tulevat kustannukset. Vähän turhan paljon värikynää, että voisi ottaa todesta. Kai tämäkin on puolueellinen laskelma:


Edellisen kymmenen vuoden aikana kerätty yhteensä 76,4 mrd euroa, mykistävää.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jaa että hyvä blogi. Autoilun kustannuksiin lasketaan tuossa suoraan liikkumisen vähyydestä tulevat kustannukset. Vähän turhan paljon värikynää, että voisi ottaa todesta.
Pahkasikatekstin kirjoittaja jättää huomioimatta, että huomattava osa auton omistajista on myös pyöräilijöitä, jalankulkijoita, hiihtäjiä, juoksijoita, kävelijöitä, soutajia, triathlonisteja ja niin päin pois. Heidän autonkäyttöään ja -omistamistaan ei voine mustavalkoisesti pitää "liikkumattoman elämäntavan" mahdollistamisena, vaan auto saattaa paremminkin mahdollistaa heille pääsyn entistä monipuolisempien liikuntaharrastusten äärelle.

Blogiteksti otsikolla "Pyöräilijä loisii muiden kustannuksella" perustuisi yhtä asiallisen neutraaliin lähestymistapaan kuin edellä linkitetty fanaattinen oksennos, mutta olisi tätä hivenen validimpi. Pyöräilijät eivät osallistu pyöräilynsä tai polkupyörän omistamisensa kautta juuri lainkaan kevyen liikenteen väyläinfran rakentamiseen tai ylläpitämiseen, vaan kyseisen infrastruktuurin rahoitus järjestetään muilla perustein. Polkupyöräilijät, potkulautailijat, skeittaajat ja sen sellaiset eivät maksa laitteistaan ajoneuvoveroja, käyttömaksuja ja muita veron kaltaisia maksuja (tavanomaisia arvonlisäveroja lukuun ottamatta), eikä liikennekelpoisen polkupyörän käyttäminen julkisilla teillä myöskään edellytä pakollista liikennevakuutusta. Sen sijaan autovakuutusmaksuilla katetaan osittain myös pyöräilijöiden kolhuja, siis myös silloin kun pyöräilijä osallistuu tötöilemiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Pahkasikatekstin kirjoittaja jättää huomioimatta, että huomattava osa auton omistajista on myös pyöräilijöitä, jalankulkijoita, hiihtäjiä, juoksijoita, kävelijöitä, soutajia, triathlonisteja ja niin päin pois. Heidän autonkäyttöään ja -omistamistaan ei voine mustavalkoisesti pitää "liikkumattoman elämäntavan" mahdollistamisena, vaan auto saattaa paremminkin mahdollistaa heille pääsyn entistä monipuolisempien liikuntaharrastusten äärelle.
Aina voi lainata kaverin autoa, vuokrata auton tai mikä parasta, käyttää vertaisvuokrattua yhteiskäyttöautoa omiin ja lasten harrastuksiin kulkemiseen. Tähänhän ei tarvita tiestöä lainkaan, kuten ei myöskään joukkoliikenteeseen tai teollisuuden ja kaupan logistiikan tarpeisiin.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Blogin hyvyydestä en tiedä, mutta ko. jutussa on pyritty kokonaiskustannusten — siis myös muille ulkoistettujen kustannusten — arviointiin, mikä on mielestäni oikea tapa tarkastella asiaa. Ilmeisesti tässä ei ole otettu huomioon liikenteen vaatimaa tilaa, joka on ainakin suurissa kaupungeissa valtava ulkoistettu kustannuserä.
Tulopuolelle ei kuitenkaan ole löydetty mitään muuta, kuin suoraan autoilusta kerättävät aktuaaliset fyrkat, mutta menopuolella on kyllä jos jonkinnäköistä piilokulua jyvitettynä kirjoittajan hihavakiolla. Omasta mielestä aika huono tapa tarkastella mitään asiaa.
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
Tulopuolelle ei kuitenkaan ole löydetty mitään muuta, kuin suoraan autoilusta kerättävät aktuaaliset fyrkat, mutta menopuolella on kyllä jos jonkinnäköistä piilokulua jyvitettynä kirjoittajan hihavakiolla. Omasta mielestä aika huono tapa tarkastella mitään asiaa.
On kyllä tosiaan pirun hieno "analyysi". Olisi kyllä kiva tietää mistä nämä (liikkumattomuudesta aiheutuvat) luvut on kaivettu?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Onko laskelmissa huomioitu että jos 100 000 kilometriä vuodessa autoilevat myyntitykit pyöräilisivät tai juoksisivat kaikki matkansa niin eiköhän noilla harjottelumäärillä muutamia olympiamitaleita ja sitä kautta mainetta ja kunniaa tulisi ihan sivutuotteena.
 

teppana

Jäsen
Fillarista maksetaan tullit ja alv. Autoilun kustannuksista ja niiden kattamisesta hiukan. Tässä on mielestäni hyvä laskelma autoilun yhteiskunnalle ulkoistamista kustannuksista:


Tuon blogin kirjoittaja vaikuttaa ihan kahelilta kaverilta.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Fillarikommunistit (dana77ansiokkaasti lanseeraama termi) eivät varmaankaan ajele läntisillä polkupyörillä, jotka ovat lähinnä kapitalistiriistäjien luomuksia.
Kunnia sinne minne kuuluu:

Meikä muuten fillaroi vaari-vainaan 70-lukulaisella Terässiivellä. Kunnon ekoteko ja kuntokin kohenee.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Kunnia sinne minne kuuluu:

Meikä muuten fillaroi vaari-vainaan 70-lukulaisella Terässiivellä. Kunnon ekoteko ja kuntokin kohenee.
Mulla oli 80-luvulla nuorenamiehenä Hopeasauma! Ai bärkkele kun ei ole tallessa enää. Siinä olisi fillarikommunistit ja spandex-pellet ihmeissään kun karauttelisin suvereenisti Hopeasaumalla! Räpättimenkin laittaisin!
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
Tuossa on hiukan toisenlainen laskelma, jossa on myös tilankäytön kustannuksia pyritty arvioimaan.

Tässäkin jälleen, hienoa pohdintaa joka sitten pilataan täysin suoralla valehtelulla. Esim tuo "onnettomuuksien aiheuttamat kustannukset." Jos käsitän tuon selvityksen niin siellähän ei kerrota kuinka suuri osuus on autojen auheuttamaa. Selviää vain, että puolet uhreista on autoja ja loput puolet jotain muita. Kuitenkin kaikki kustannukset laitetaan pelkästään autojen piikkiin.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Tulopuolelle ei kuitenkaan ole löydetty mitään muuta, kuin suoraan autoilusta kerättävät aktuaaliset fyrkat, mutta menopuolella on kyllä jos jonkinnäköistä piilokulua jyvitettynä kirjoittajan hihavakiolla. Omasta mielestä aika huono tapa tarkastella mitään asiaa.
Autot kuitenkin työllistää eri tavoilla kohtuullisen määrän ihmisiä vuodessa (bussiyhtiöt, kuljetusliikkeet, taksifirmat yms). Nämä tuovat sitten erilaisina veroina ja maksuina valtion kassaaan muutaman kolikon, sanotaan vaikka 4-7 miljardia euroa vuositasolla. Turhaan sitä kuitenkaan ottaa huomioon näissä laskelmissa.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Fiksusti vetosi mies lapsen jaksamiseen. Tsemppiä pienelle pyöräilijälle!

Nolompaa olisi ollut tässä yhteydessä kertoa, että olen tosi kova pyöräilemään, mutta perkele, kun en jaksa noita mäkiä sotkea.

Sähköpyörällä ne monet vihreät jo nytkin polkevat, sähköhän tulee töpselistä. Jos mäet tuntuvat hankalilta niin sähköllä se helpottuu
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
Autot kuitenkin työllistää eri tavoilla kohtuullisen määrän ihmisiä vuodessa (bussiyhtiöt, kuljetusliikkeet, taksifirmat yms). Nämä tuovat sitten erilaisina veroina ja maksuina valtion kassaaan muutaman kolikon, sanotaan vaikka 4-7 miljardia euroa vuositasolla. Turhaan sitä kuitenkaan ottaa huomioon näissä laskelmissa.
Mielestäni on huikea logiikka usein noissa laskelmissa, että AVL otetaan niistä pois, koska "kaikesta muustakin maksetaan ALV esim. pyöristä"
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös