Toki tilanne oli vaikea aikanaan molemmille. Samoin Haavisto jäi vaille hallituksen ja PM:n selkänojaa. Silti vähän tarkoitushakuista noita nyt enää rummuttaa, kun asiat on tutkittu eikä lainvastaisuuksia ilmennyt.Tämä nyt vähän toistaa itseään, mutta kumpikaan herroista Haavisto ja Tuomisto eivät voinut tuolloin syksyllä tietää faktaksi sitä, että mihin lopputulokseen perustuslakivaliokunta tulee päätymään näistä keskustelujen keinoista. Ne olivat päätöksentekohetkellä harmaalla alueella, koska asiasta ei päätöstä ollut.
Jos minä ohjeistan työntekijääni, että hänen tulee ajaa 80 km:n alueella 85 kilometria tunnissa ja hän kieltäytyy vedoten siihen, että siitä voi saada sakot, niin minun pitää joko tyytyä siihen tai sitten sanoa, että minä kannan vastuun. En voi sanoa että joko ajat tai saat kenkää ja otan toisen kuskin. Tätä ei muuta se, että poliisi pysäyttäessä jättää sakottamatta 85 kilsaa ajaneen kuskin,
Turha Tuomistakaan on valkopestä. Hän tiesi kyllä, että hallituksen tuki on, eli sermin takana poliittinenkin päätös oli. Tästä huolimatta häe ei halunnut ohjeita noudattaa, motiivit jääneet vähän epäselviksi. Voihan olla, että oli vain virkavastuusta kysymys, mutta vaikuttiko myös ideologia ja henkilösuhteet Haavistoon?