Vihreä liitto

  • 1 453 751
  • 10 842

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Korkein oikeus ja imaginäärinen perustuslakituomioistuin ovat eri asioita. Tuntuu tämäkin olevan joillekin vaikea ymmärtää.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei jääväykseen ole laillista pakkoa -- sellaista en ole suinkaan väittänyt. Tämä asia on selvä kaikille, jotka ovat asioita seuranneet. Kysymys on hygieniasta ja etiikasta. On parempi, ettei huseerata omassa asiassa etenkin, jos halutaan vaalia mielikuvaa objektiivisesta käsittelystä.
Samalla tavalla Vihreiden edustajienkin olisi pitänyt jäävätä itsensä puolueellisina, varsinkin kun lopulta selvästi lähtivät asialla politikoimaan, vastoin muun valiokunnan kantaa, oman puoluefrendin puolesta. Nyt Vihreät onnistuivat omilla toimillaan rikkomaan mielikuvan objektiivisesta käsittelystä.

Minulla ei ainakaan ole mitään syytä kääntää keskustelua pois uskonlahkon yhdestä profeetasta.

Jos meni ohi, niin lainasin sinun viestisi ensimmäisestä lausetta jossa vaadit perustuslakituomioistuinta Suomeen. Turha kaataa aiheen vaihtamista minun niskaani.
Tämä ei ollut myöskään minun tarkoitukseni. Tarkoitin tämän hetkistä yleistä keskustelua perustuslakituomioistuimen ympärillä, en siis vain Jatkoaikaa tai sinua. Olin epäselvä. Sori siitä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mikäs kesäpoika tuolla A-studiossa on änkyttämässä?
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vihreiden edustaja änkytti suoraan liittovaltion puolesta.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Meinasin ehdinkö vaihtamaan täällä hetkeksi aiheen Pekasta mutta joku muu ehti ensin. Tuo Atte Harjanne on hetkeen ohjelman paras sketsihahmo.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Atte Harjanne on oikeasti ihan fiksu kaveri, mutta esiintyy kyllä juuri nyt aika luokattomasti. Kokemuksen puutetta selvästi.

Vaikuttaa yhtä fiksulta kun esiintyminenkin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ilmeisesti ymmärrämme jääviyden ja siihen liittyvän etiikan aivan eri tavoin. Itse olen tässä asiassa Eduskunnan valiokuntaoppaan kannalla, jonka mukaan "Perustuslakivaliokunnan jäsenen ei ole soveliasta valiokunnan erityiseen asemaan ja tehtävään sekä oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin liittyvien näkökohtien vuoksi allekirjoittaa ministerivastuumuistutusta ja osallistua siten aloitteellisesti tällaisen, luonteeltaan rikosoikeudellisen asian vireillepanoon valiokunnassa, jossa hän on itse jäsenenä ottamassa asiaan kantaa."

Tähtähän rikkoi Haaviston tapauksessa kokoomuksen Ville Rydman ja Heikki Vestman.
”Ojala-Niemelän mukaan asiasta on selkeä oikeusohje. Käytännössä on katsottu, että kansanedustaja voi ottaa osaa ministerivastuuasian käsittelyyn perustuslakivaliokunnassa, vaikka hän on allekirjoittanut muistutuksen, jolla ministerivastuuasia on pantu vireille, hän kertoo.

Ojala-Niemelän mukaan perustuslakivaliokunta on linjannut asiasta aikanaan.”

Pidättäydyn tässä. Voidaan sopia, että soveliaisuussääntöjä on rikottu.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Tässä asiassa nyt kyllä keskustelu lähtee hieman laukalle.

Perustuslakivaliokunta tässä on pahin pässi. 8/11 lausunnon antaneesta oikeusoppineesta asiantuntijasta oli sitä mieltä, että Haavisto ei ole rikkonut lakia. 3/11 oli sitä mieltä, että lakia on ehkä rikottu. 11/11 oli sitä mieltä, että syytekynnystä ei ylitetä kuitenkaan.

Nyt perustuslakivaliokunta on kuitenkin 3/11 asiantuntijan näkemyksen pohjalta moittinut Haavistoa asiasta, jossa 8/11 ei nähnyt mitään moitittavaa - eli siis poliittisena päätöksenä antoi moitteet juridisten näkemysten yli.

Valiokunnan tekemistä tässä pitää kritisoida - ei Vihreiden. Vihreät puolustaa asiantuntijoiden enemmistön näkemystä ja omaa ministeriään - ihan kuten pitääkin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ville Niinistöltä erinomainen yhteenveto. En ole kaikesta samaa mieltä, mutta se ei tekstin arvoa vähennä:





Kannatan lämpimästi ministerivastuuasioiden siirtämistä oikeuslaitoksen käsiteltäväksi. Niinistö on ollut aikanaan käsittelemässä perustuslakivaliokunnassa Vanhasen tapausta, ja tietää muutenkin, mistä kirjoittaa.

Niinistö antaa perustuslakivaliokunnan päätökselle myös oikeudellisen arvon eikä väheksy niitä, jotka olivat asiantuntijoina eri mieltä enemmistön kanssa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kolme pointtia Niinistön valkopesuun puolustuspuheeseen, jossa oli toki paljon hyvääkin.

1) Niinistö keskittyy arvioimaan niiden toimintatapojen laillisuutta, jotka lopuksi valittiin:
"Tämän tehdessään hän on ajautunut konfliktiin konsulipäällikkönä toimineen virkamiehin kanssa, joka on pitänyt valittuja menettelytapoja laittomina. Perustuslakivaliokunnan kanta yksiselitteisesti osoittaa, että ulkoministeri Haavisto on ollut tässä oikeassa ja virkamies väärässä.". Eiköhän isoin ongelma ollut ne toimintatavat, joita EI valittu ja joita virkamies vastusti. Ainakin konsulikyydin käytöstä oli puhetta, mutta oliko pöydälle joku salakuljettajien tai vartijoiden lahjominenkin avustamaan leiriltä karkaamisessa? Nythän vangit karkasivat julkisuudessa kerrotun mukaan ihan omatoimisesti, pyytämättä ja yllättäen. Haaviston pläni jota virkamies vastusti ei joka tapauksessa taatusti ollut, että odotetaan että vangit karkaavat ja lennätetään heidät suomeen, vaan jotain aktiivisia toimia siellä on ollut. Tätä asiaa yritetään nähdäkseni häivyttää useammassakin kohtaa.

2 Niinistö maalaa, että ministerillä olisi ollut uhka joutua "virkavelvollisuuden laiminlyömisestä vastuuseen". Jos ministeri on asiaa edistänyt ja virkamies on kertonut, että tuo ei ole mahdollista, niin ihan satavarmasti ministeri ei sen jälkeen ole laiminlyönyt velvollisuuksiaan, vaikkei kaikkia harmaan alueen keinoja olisi käyttänytkään.

3) Melko ikävän maun antaa tuo epätasapuolinen tapa suhtautua toimijoihin kertomuksessa. "Pahikset" kuten Rydman nimetään kyllä, jotta heidät leimataan ja heistä välittyisi negatiivinen kuva, mutta omien mokailut kerrotaan passiivissa ja nimeämättä, esim "valiokunnan sisällä on ollut edustajia". Ei kovin tasapuolista.
 
Viimeksi muokattu:

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nyt perustuslakivaliokunta on kuitenkin 3/11 asiantuntijan näkemyksen pohjalta moittinut Haavistoa asiasta, jossa 8/11 ei nähnyt mitään moitittavaa - eli siis poliittisena päätöksenä antoi moitteet juridisten näkemysten yli.

Valiokunnan tekemistä tässä pitää kritisoida - ei Vihreiden. Vihreät puolustaa asiantuntijoiden enemmistön näkemystä ja omaa ministeriään - ihan kuten pitääkin.

Kyse on perustuslakivaliokunnan kutsumista asiantuntijoista. Olennaista ei ole heidän lukumääränsä vaan edustamansa asiantuntemuksen laatu. Nuo kolme asiantuntijaa olivat nimenomaan rikoslain asiantuntijoita ja syyttäjälaitoksen kanssa tekemisissä olevia. En ole perehtynyt kahdeksan muun asiantuntijan erikoisosaamiseen, mutta voisiko olla niin, että heidän asiantuntemuksensa olisi juuri käsiteltävän asian suhteen vähemmän painavaa? Tämä siis ei ole väite vaan pelkästään pohdintaa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kolme pointtia Niinistön valkopesuun puolustuspuheeseen, jossa oli toki paljon hyvääkin.

1) Niinistö keskittyy arvioimaan niiden toimintatapojen laillisuutta, jotka lopuksi valittiin:
"Tämän tehdessään hän on ajautunut konfliktiin konsulipäällikkönä toimineen virkamiehin kanssa, joka on pitänyt valittuja menettelytapoja laittomina. Perustuslakivaliokunnan kanta yksiselitteisesti osoittaa, että ulkoministeri Haavisto on ollut tässä oikeassa ja virkamies väärässä.". Eiköhän isoin ongelma ollut ne toimintatavat, joita EI valittu ja joita virkamies vastusti. Ainakin konsulikyydin käytöstä oli puhetta, mutta oliko pöydälle joku salakuljettajien tai vartijoiden lahjominenkin avustamaan leiriltä karkaamisessa? Nythän vangit karkasivat julkisuudessa kerrotun mukaan ihan omatoimisesti, pyytämättä ja yllättäen. Haaviston pläni jota virkamies vastusti ei joka tapauksessa taatusti ollut, että odotetaan että vangit karkaavat ja lennätetään heidät suomeen, vaan jotain aktiivisia toimia siellä on ollut. Tätä asiaa yritetään nähdäkseni häivyttää useammassakin kohtaa.

2 Niinistö maalaa, että ministerillä olisi ollut uhka joutua "virkavelvollisuuden laiminlyömisestä vastuuseen". Jos ministeri on asiaa edistänyt ja virkamies on kertonut, että tuo ei ole mahdollista, niin ihan satavarmasti ministeri ei sen jälkeen ole laiminlyönyt velvollisuuksiaan, vaikkei kaikkia harmaan alueen keinoja olisi käyttänytkään.

3) Melko ikävän maun antaa tuo epätasapuolinen tapa suhtautua toimijoihin kertomuksessa. "Pahikset" kuten Rydman nimetään kyllä, jotta heidät leimataan ja heistä välittyisi negatiivinen kuva, mutta omien mokailut kerrotaan passiivissa ja nimeämättä, esim "valiokunnan sisällä on ollut edustajia". Ei kovin tasapuolista.
1) Eikös Tuomisen itsensä mukaan ollut lähinnä kyse siitä, että hänen mielestään leiriläisten palauttamista Suomeen ei ollut syytä edistää, koska poliittinen päätös puuttui? Minusta tässä ei ole ollut missään vaiheessa puhetta mistään Haaviston ajamista kyseenalaisista operaatioista ulkomailla. Olen Tuomisen kanssa samaa mieltä, että hallitus olisi voinut asiasta päätöksen tehdä, eikä suhmuroida sumuverhon takana.

2) Siltikin joku Tuominen ei ole henkilö, jonka kuuluu päättää, mitä voidaan tehdä ja mitä ei.Kuten perustuslakivaliokunnan mietinnöstä ilmenee, niin siirto pois Al-Hol asioista oli perusteltu, koska yhteistyö ei toiminut. Rikos/moitittava toiminta oli sitten lähinnä virheellinen toimintatapa, jota perustuslakivaliokuntakaan ei katsonut tahalliseksi. Tuomisen puheisiin tässä vielä se, että asiat olivat hyvinkin mahdollisia sen jälkeen, kun hänet oli siirretty sivuun niitä hoitamasta.

3) Vihreiden toiminta tässä asiassa on hyvin erikoista ja demokratiaa halventavaa. Vaikutusyritykset valiokuntaan ja sen kyseenalaistaminen ovat tässä keississä paljon vakavampia kuin Haaviston menettelytapavirhe, joka siis sekin kyllä sinänsä moitteet ansaitsi. Jatkoksi sitten demari-pj:n "kurinpalautuspuheet" median tekemän hyvän journalismin jälkeen. Vuodot voi olla ongelma perustuslakivaliokunnan työlle, mutta ongelma ei ole silloin media, vaan vuotajat ja perustuslakivaliokunnan toimintakulttuuri.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minusta tässä arviossa on taas kerran unohdettu kyseessä on nelikenttä, eikä jana. On varmasti reilua sanoa, että arvokysymyksissä lehdet ovat liberaaleja (en käytä tästä termiä vasemmistolaisia sillä ei tasa-arvossa tai vähemmistöjen oikeuksissa ole mitään vasemmistolaista). Sitten kun puhutaan taloudesta, niin kaikki ovat vasemmalla ellei nyt jotain kauppalehteä ja uutta suomea. Toki tässä on kysymys paljon siitä, että puolueetkin sijoittuvat samalla tavalla nelikenttään, mutta silti.
Otin kyllä myös arvokysymykset huomioon. Tässä on kuitenkin se lähtökohta, että persuille kokoomuskin edustaa kommareita, kun hyysäävät mamuja ja kannattavat eurostoliittoa. Niinpä se, että jokin on "vasemmiston käsissä", voi oman kokemukseni tarkoittaa myös todellisia oikeistopuolueita (ainakin Suomen kontekstissa) tai yleistä liberaaliutta.

Vastaavasti vasemmistoliitossa esiintyy ajattelua, että vihreät on oikeistopuolue. Ei ehkä kokoomuksen veroinen, mutta kuitenkin siinä vanavedessä.

Jos mietitään vaikka Hesaria, niin eihän se ole koskaan mikään varsinainen vasemmistojulkaisu ollut. Vielä hetki sitten vastaavana päätoimittajana oli Mikael Pentikäinen, joka on Suomessa aktiivisimpia yritysmaailman etujen puolustajia. Jos pääkirjoituksissa ruoditaan taloutta, ei niissä asetuta ay-liikkeen tai vasemmistopuolueiden taakse.

Nämä pitää myös suhteuttaa Suomen olosuhteisiin. Suomi kun on leimallisesti aika vasemmistolainen maa, niin päästääkseen määrittelyssä oikeistoon ei tarvitse edustaa mitään teekutsuliikettä.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Jotenkin on jäänyt fiilis, että tämä juttu voi vielä paisua. Alanko-Kahiluodot ja paitakauppiaat eivät ihan täysin omiin nimiinsä touhuile, vaan toiminnalla on johdon siunaus, ja vielä voi vaikka tulla julki motiivikin aiempaa tarkemmin.

Vihreät ei voi muuta kuin tukea ykköstähteään loppuun asti, mutta ensimmäistä kertaa vuosiin on teoriassa mahdollista, että se vaikuttaa suosioon juuri niin kielteisesti kuin pitääkin vaikuttaa.

Kyselyntunti on nykyään jotain farssin ja tragikomedian väliltä, mutta huomattavaa oli, kuinka Ohisalo ei reagoinut itsensä ja puolueensa verbaaliseen tönimiseen.

Ei tehnyt niin, koska on kypsempi ihminen tai jotain. Alkaisisko kupla puhjeta viimeinkin? Tähän asti on saanut Keskustan tuella tehdä, mitä mieleen juolahtaa. Joutuisiko vihdoin ajattelemaan myös Suomen etua?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kolme pointtia Niinistön valkopesuun puolustuspuheeseen, jossa oli toki paljon hyvääkin.

1) Niinistö keskittyy arvioimaan niiden toimintatapojen laillisuutta, jotka lopuksi valittiin:
"Tämän tehdessään hän on ajautunut konfliktiin konsulipäällikkönä toimineen virkamiehin kanssa, joka on pitänyt valittuja menettelytapoja laittomina. Perustuslakivaliokunnan kanta yksiselitteisesti osoittaa, että ulkoministeri Haavisto on ollut tässä oikeassa ja virkamies väärässä.". Eiköhän isoin ongelma ollut ne toimintatavat, joita EI valittu ja joita virkamies vastusti. Ainakin konsulikyydin käytöstä oli puhetta, mutta oliko pöydälle joku salakuljettajien tai vartijoiden lahjominenkin avustamaan leiriltä karkaamisessa? Nythän vangit karkasivat julkisuudessa kerrotun mukaan ihan omatoimisesti, pyytämättä ja yllättäen. Haaviston pläni jota virkamies vastusti ei joka tapauksessa taatusti ollut, että odotetaan että vangit karkaavat ja lennätetään heidät suomeen, vaan jotain aktiivisia toimia siellä on ollut. Tätä asiaa yritetään nähdäkseni häivyttää useammassakin kohtaa.

2 Niinistö maalaa, että ministerillä olisi ollut uhka joutua "virkavelvollisuuden laiminlyömisestä vastuuseen". Jos ministeri on asiaa edistänyt ja virkamies on kertonut, että tuo ei ole mahdollista, niin ihan satavarmasti ministeri ei sen jälkeen ole laiminlyönyt velvollisuuksiaan, vaikkei kaikkia harmaan alueen keinoja olisi käyttänytkään.

3) Melko ikävän maun antaa tuo epätasapuolinen tapa suhtautua toimijoihin kertomuksessa. "Pahikset" kuten Rydman nimetään kyllä, jotta heidät leimataan ja heistä välittyisi negatiivinen kuva, mutta omien mokailut kerrotaan passiivissa ja nimeämättä, esim "valiokunnan sisällä on ollut edustajia". Ei kovin tasapuolista.


Eiköhän asia, mistä ei puhuta, ole USA. "Kaikki" olivat samaa mieltä siitä, että hallituksen tulee tehdä poliittinen päätös lasten osalta. Oppositiosta Kokoomuksen ryhmänjohtaja Mykkänen, presidentti Niinistö jne. Silti Rinne ei poliittista päätöstä saanut tehtyä, ei myöskään Marin.

Nyt hakua valmisteltiin hyvn oudolla tavalla, mutta silti Rinne antoi sille siunauksensa iltakoulussa.

Sanoisin, että ongelmaksi koko prosessille muodostui turvallisuuskysymykset Syyriassa. USA tarjosi apuaan kaikille maille, joilla on kansalaisia a-Holissa. He takasivat osan siirroista valvomalla siirtoa ja niiden turvallisuutta. Rinteelle tämä taisi olla liikaa, ja poliittista päätöstä hän ei kyennyt tekemään USA:n takia lasten hakemisesta.

Toinen vaihtoehtohan olisi ollut se, että poliittinen päätös olisi ollut kielteinen. Sitäkään Rinne ei saanut tehtyä. Mentiin jollain välimallilla, jossa hallituksen pääministerin maine ei tahraannu. Samalla tavalla Marin jatkaa. Marin sai periaatepäätöksen tehtyä.

Tällaiseen suhmurointiin, mitä hallitus harjoittaa, Ville Niinistön näkemys oli todella terve olkoonkin, että hän katsoo asioita vihreänä ex-perustuslakivaliokunnan jäsenenä. Kyllä vihreys näkyy, mutta tähän asti yksi harvoista, joka näkee silti kokonaisuuden.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
1) Eikös Tuomisen itsensä mukaan ollut lähinnä kyse siitä, että hänen mielestään leiriläisten palauttamista Suomeen ei ollut syytä edistää, koska poliittinen päätös puuttui? Minusta tässä ei ole ollut missään vaiheessa puhetta mistään Haaviston ajamista kyseenalaisista operaatioista ulkomailla. Olen Tuomisen kanssa samaa mieltä, että hallitus olisi voinut asiasta päätöksen tehdä, eikä suhmuroida sumuverhon takana.

Juuri näin ja hallitus ei kyennyt poliittiseen päätökseen. Arvasin yllä syyn. Poliittinen päätös olisi pitänyt tehdä suuntaan tai toiseen, jotta perusvastuu olisi hallituksen ja mandaatti samoin.

2) Siltikin joku Tuominen ei ole henkilö, jonka kuuluu päättää, mitä voidaan tehdä ja mitä ei.Kuten perustuslakivaliokunnan mietinnöstä ilmenee, niin siirto pois Al-Hol asioista oli perusteltu, koska yhteistyö ei toiminut. Rikos/moitittava toiminta oli sitten lähinnä virheellinen toimintatapa, jota perustuslakivaliokuntakaan ei katsonut tahalliseksi. Tuomisen puheisiin tässä vielä se, että asiat olivat hyvinkin mahdollisia sen jälkeen, kun hänet oli siirretty sivuun niitä hoitamasta.

Hyvä huomata, että Tuominen ei ottanut päätösvelvollisuutta itselleen. Hän vaati hallitusta ottamaan sen. Kun hallitus ei tätä tehnyt, Tuominen ilmoitti ettei edistä virkamiehen piikkiin Haaviston haluamia toimia.

3) Vihreiden toiminta tässä asiassa on hyvin erikoista ja demokratiaa halventavaa. Vaikutusyritykset valiokuntaan ja sen kyseenalaistaminen ovat tässä keississä paljon vakavampia kuin Haaviston menettelytapavirhe, joka siis sekin kyllä sinänsä moitteet ansaitsi. Jatkoksi sitten demari-pj:n "kurinpalautuspuheet" median tekemän hyvän journalismin jälkeen. Vuodot voi olla ongelma perustuslakivaliokunnan työlle, mutta ongelma ei ole silloin media, vaan vuotajat ja perustuslakivaliokunnan toimintakulttuuri.

Kyllä. Ja voi kaiketi sanoa, että hallituksen toimintatapa oli se, joka oli pääongelma ja joka nyt heijastuu edelleen Haavistoa koskien hallituspuolueiden toimintatapoihin. Jos olisi jämäkkä, vastuunsa ottava hallitus, tuskin Vihreät olisivat toimineet kuten toimivat tai demarit haluaisivat kurinpalautusta medialle.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jotenkin on jäänyt fiilis, että tämä juttu voi vielä paisua. Alanko-Kahiluodot ja paitakauppiaat eivät ihan täysin omiin nimiinsä touhuile, vaan toiminnalla on johdon siunaus, ja vielä voi vaikka tulla julki motiivikin aiempaa tarkemmin.
Eivät tietenkään touhuile. Minusta on ylipäänsä naiivi ajatus, että kansanedustajat eivät ajaisi puolueen etua. Perustuslakivaliokunnassa täytyy toki huomioida tiettyjä seikkoja, mutta kyllä sielläkin jokainen edustaja tietää, mikä on puolueen edun mukaista ja mikä ei. Etenkin nuorille kansanedustajille voi olla tärkeää rakentaa luotettavuutta puolueen sisällä.

Vihreät ei voi muuta kuin tukea ykköstähteään loppuun asti, mutta ensimmäistä kertaa vuosiin on teoriassa mahdollista, että se vaikuttaa suosioon juuri niin kielteisesti kuin pitääkin vaikuttaa.
Eikö Haaviston pitänyt olla mennyttä jo viime joulukuussa? Tuota vihreiden alamäkeä on nyt povailtu jokaisen pienenkin kohun yhteydessä, mutta tilanne on yhä se, että puolueen kannatus on korkeammalla kuin vuoden 2019 vaaleissa.

Sinällään jokunen liikkuva äänestäjä voi kyllä hylätä puolueen. Tätä tapahtuu politiikassa jatkuvasti. Noin muutoin koko kuvio on lähinnä osoittanut, että vihreät on puolue muiden joukossa, joten se ajaa omia etujaan niissä instituutioissa joissa on valtaa tarjolla.

Kyselyntunti on nykyään jotain farssin ja tragikomedian väliltä, mutta huomattavaa oli, kuinka Ohisalo ei reagoinut itsensä ja puolueensa verbaaliseen tönimiseen.

Ei tehnyt niin, koska on kypsempi ihminen tai jotain. Alkaisisko kupla puhjeta viimeinkin? Tähän asti on saanut Keskustan tuella tehdä, mitä mieleen juolahtaa. Joutuisiko vihdoin ajattelemaan myös Suomen etua?
Mikä lienee tämä "Suomen etu", johon viittaat? Haavisto on vihreille - ja oikeastaan myös tällä hetkellä hallitukselle - tärkeä ministeri. Vaihtoehdot olisivat luokkaa Emma Kari tai Satu Hassi.

Kyselytunnit ovat olleet aina jonkinlaista teatteria. Niissä ei päätetä yhtään mistään, kaikki puheenvuorot ja repliikit ovat ennalta melko hyvin tiedossa ja vaikutukset erittäin rajallisia. Todellinen työ tehdään valiokunnissa, mutta sinne ei kamerat pääse, joten kansa näkee vain tämän teatteriosuuden.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Hyvä huomata, että Tuominen ei ottanut päätösvelvollisuutta itselleen. Hän vaati hallitusta ottamaan sen. Kun hallitus ei tätä tehnyt, Tuominen ilmoitti ettei edistä virkamiehen piikkiin Haaviston haluamia toimia.
Kyllä, olen tämänkin huomioinut ja myös arvostan sitä, että Tuomisella oli rohkeutta pitää omasta kannastaan kiinni. Hallituksen suhmuroinnin(Tuon USA- kytköksen lisäksi lienee sisäpoliittinenkin motiivi ollut, tiedettiin kansan olevan palautuksia vastaan eikä haluttu syöttää persuille lapaan) takia tilanne oli kuitenkin oikeasti vaikea myös Haavistolle. Päätöksen puuttumisesta huolimatta Haavistolla oli kuitenkin hallituksen tuki ja siunaus toimilleen, ja Tuominenkin tämän kyllä varmasti tiesi. Eli teoriassa hän ei ottanut päättäjän asemaa, mutta käytännössä hänen kantansa kuitenkin esti toimet. En tarkkaan näitä toimivaltuuksia tunne sen paremmin ministerin kuin konsulipäällikönkään osalta, mutta pääperiaate lienee kuitenkin, että poliittiset päättäjät päättää ja virkamiehet toteuttaa. Päättäjät sitten kantaa vastuun(toivottavasti).
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Kovasti tuntuu someen jäävän elämään tosiasiana se, että Haavisto rikkoi lakia, kun painosti konsulipäällikköä lainvastaisuuksiin palautusasiassa. Vuoden takaista ilta-sanomien juttua tunnutaan aktiivisesti levitettävän. Nämä väitteet lainvastaisuuksiin painostamisesta on nyt kumottu, mutta toisenlainen totuus halutaan asiasta jättää elämään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kannatan lämpimästi ministerivastuuasioiden siirtämistä oikeuslaitoksen käsiteltäväksi. Niinistö on ollut aikanaan käsittelemässä perustuslakivaliokunnassa Vanhasen tapausta, ja tietää muutenkin, mistä kirjoittaa.

Niinistö antaa perustuslakivaliokunnan päätökselle myös oikeudellisen arvon eikä väheksy niitä, jotka olivat asiantuntijoina eri mieltä enemmistön kanssa.
Aika värittynyt teksti tuo on, vaikka siellä tottakai hyviäkin huomioita on välissä. Niinistön mukaan "epämiellyttävä kokonaiskuva" syntyy vain muiden toiminnasta kuin Vihreiden, jotka eivät toki ole tehneet mitään moitittavaa. Kyllähän ne "maan tavat" ovat ikäviä, kun ne kerrankin kohdistuvat Vihreisiin. Sitten taas kun itse toteuttaa "maan tapaa" politikoimalla perustuslakivaliokunnassa, ei siinä ole mitään ongelmaa. Vähän kuin poliittiset nimitykset olivat Vihreille ongelma kunnes pääsivät niitä itse toteuttamaan.

Se, että nyt halutaan muuttaa järjestelmää kun Vihreät on uhri, on huvittavaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Aika värittynyt teksti tuo on, vaikka siellä tottakai hyviäkin huomioita on välissä. Niinistön mukaan "epämiellyttävä kokonaiskuva" syntyy vain muiden toiminnasta kuin Vihreiden, jotka eivät toki ole tehneet mitään moitittavaa. Kyllähän ne "maan tavat" ovat ikäviä, kun ne kerrankin kohdistuvat Vihreisiin. Sitten taas kun itse toteuttaa "maan tapaa" politikoimalla perustuslakivaliokunnassa, ei siinä ole mitään ongelmaa. Vähän kuin poliittiset nimitykset olivat Vihreille ongelma kunnes pääsivät niitä itse toteuttamaan.

Enpä kiistä, päinvastoin totesin, että vihreään suuntaan on kirjoitettu. Mutta itse näin lukiessani Ville Niinistön oikeuttavan nykyisen perustuslakivaliokunnan päätöksen. Niinistö myös totesi, että ei ole syytä kyseenalaistaa vähemmistöön jääneiden asiantuntijoiden asiantuntemusta.

Haepa samanalaista vastaantuloa Marinilta, Ohisalolta, Halla-aholta, Orpolta tai joltain muulta.

Se, että nyt halutaan muuttaa järjestelmää kun Vihreät on uhri, on huvittavaa

No, ehkä näinkin, mutta Ville Niinistö on ollut vuosikaudet enemmän tai vähemmän perustuslakituomioistuimen kannalla. Se, että hän ottaa asian esille nyt, ei ole yllätys.

Vuonna 2016 Verkkouutisissa Niinistön mielestä perustuslakituomioistuinjärjestelmään siirtymistä on vakavasti harkittava, jos poliitikkojen ei enää luoteta tulkitsevan perustuslakia riippumattomasti. Niinistön mielestä siinä vaiheessa ei kuitenkaan vielä silloin oltu. Nyt aletaan olla monen muunkin mielestä. Niinistö tuo myös lisäperusteita sille, miksi ministerien toimintaa ei tulisi eri tapauksissa käsitellä edustajien toimesta, vaan oikeuslaitoksen toimesta.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Otin kyllä myös arvokysymykset huomioon. Tässä on kuitenkin se lähtökohta, että persuille kokoomuskin edustaa kommareita, kun hyysäävät mamuja ja kannattavat eurostoliittoa. Niinpä se, että jokin on "vasemmiston käsissä", voi oman kokemukseni tarkoittaa myös todellisia oikeistopuolueita (ainakin Suomen kontekstissa) tai yleistä liberaaliutta.

Vastaavasti vasemmistoliitossa esiintyy ajattelua, että vihreät on oikeistopuolue. Ei ehkä kokoomuksen veroinen, mutta kuitenkin siinä vanavedessä..

Nämä pitää myös suhteuttaa Suomen olosuhteisiin. Suomi kun on leimallisesti aika vasemmistolainen maa, niin päästääkseen määrittelyssä oikeistoon ei tarvitse edustaa mitään teekutsuliikettä.
Aloitan sanomalla että Sinä ehdottomasti otit lainatussa viestissä arvokysymykset huomioon. Tuo mitä sanoit persuista todistaa, että he ovat idiootteja ja asian mittaamiseen pitäisi olla parempia menetelmiä kuin idioottien mielipiteiden keskiarvo.

Mitä jos taloudelliselle vasemmistolaisuudelle ja oikeistolaisuudelle kehitettäisiin ihan absoluuttisen mittari joka osoittaisi puolueiden aseman suhteessa mittariin lahjomattomasti vaalikaudesta toiseen? Jos kokoomukseen valittaisiin esim puheenjohtajaksi Esko Seppänen ja puoleenlinja tekisi U-käännöksen äärivasemmalle, niin sen seurauksena demareista ei tulisi oikeistopuoletta.

Kysymyksinä voisi olla suhtautuminen esim palveluiden yksityistämiseen tai tuottamiseen julkisesti, suhde verotukseen (erityisesti pääomien) ja suhde tukiin, säätelyyn ja valvontaan. Olisi ihan mahdollista, että kaikki puolueet olisivat kysymyksissä vasemmistolaisia ilmankin että kukaan on siinä oikeistolainen.

Jos minulla ei olisi oikeita töitä, niin voisin pyöräyttää tuosta jonkun väikkärin.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös