Suomessa tarvitaan edelleen jonkinlaista positiivista erityiskohtelua sukupuolten osalta
Turha tavoite. Sukupuolet ovat erilaiset, mikä aiheuttaa myös erilaista käytöstä. Esimerkiksi transsukupuoliset voivat kokea voimakasta muutosta käytöksessä ja tunteissa, kun hormonihoidot alkavat. Siihen biologisilla miehillä ja naisilla muu sukupuolittunut koneisto päälle, niin ero on valmis.
Feminismikin keskittyy aloille, joilla on voimakas naisedustus. Tuntuu kummalliselta, että metsäkoneen kuljettajiksi opiskelevat naiset eivät feminismistä välitä. Myös tekniikan ja luonnontieteiden aloilla feminismi on vähäistä. Sen sijaan tasa-arvoa tavoittelevat naiet hakeutuvat pehmeille humanistisille ja yhteiskunnallisille aloille ja huutelevat sieltä tasa-arvon perään sen sijaan että hyödyntäisivät jo olemassa olevaa tasa-arvoa.
Minä olen normipoikkeama, joka on istunut muun opiskeluryhmän keskellä ainoana miehenä. Yleensäkin olen onnistunut hakeutumaan kerta toisensa jälkeen porukoihin, joissa on selvä naisenemmistö. Tällä kokemuksella väitän, että todellisuudessa naiset eivät tahdo tasa-arvoa. Sen sijaan he tahtovat puhua siitä.
Ylen haastattelussa parisuhdeterapeutti totesi, että mies voi sanoa yhdellä lauseella sen, mistä nainen voi puhua tunnin osaamatta kuitenkaan sanoa samaa, minkä mies kertoi yhdellä tokaisulla. Tämäkin on biologinen ero. Naisille tärkeää on prosessi, sosiaalinen kuohunta, vatvonta. Se tämän tasa-arvohössötyksen taustallakin on.
Käytännöstä viis, kunhan vain saa puhua aiheesta. Se näkyy taas ensi kevään opiskelijavalinnoissa. Naisilla ei ole ainuttakaan käytännöllistä estettä hakeutua työllistäville ja rahakkaille aloille, mutta kun valintakokeiden tulokset tulevat, huomataan, että naisilla on voimakas yliedustus pehmeillä aloilla ja hoitoaloilla.