Onko Toukokaan oikeasti masentunut vai onko kysymys vain siitä, että hän järjesti itsensä tilanteeseen, jota ei pystynyt henkisesti käsittelemään? Arvaan, että kun vähän aikaa kuluu ja Touko on käsitellyt pettymyksensä ja mahdollisen häpeänsä, niin sen jälkeen rupeaa kummasti helpottamaan. En näet muitta mutkitta usko, että Toukolla on masennussairaus.
Luottaisin tässä asiassa lääketieteeseen, enkä juuri edes sivusta arvailisi. Sen tiedämme että vakava masennus näkyy myös fysiologisesti aivotoiminnoissa ja johtaa erittäin merkittävään toimintakyvyn menettämiseen ja omaa sellaiset kuolleisuusluvut, että moni syöpäkin jää toiseksi. Tiedämme myös sen että lievemmät depression muodot voivat hoitamattomina kehittyä pahempaan suuntaan. Se että kysymys on mielen sairaudesta, josta vielä käytetään arkikielessä termiä, joka voidaan yhdistää ihan normaaliin tuntemukseen johtaa tietysti monenlaiseen skeptismiin depressiosta, mutta se on ihan oikeasti sairaus, jota ei kannata aliarvioida.
Anyway, itse aiheesta niin en ihan jaa sitä käsitystäsi, etteivät Vihreät olisi vakavasti otettava ympäristöpuolue, elleivät aja jotain linkolalaista paluuta 1600-luvulle. Siinä määrin kuin itse olen vihreä - enkä kai nyt kai kovin suuressa määrin vaikka melko usein äänestänkin heitä - niin lähes yksinomaan uskon teknologiaan ratkaisuna, enkä pidä kulutuksen sotakommunistisen brutaalia karsintaa realistisena vaihtoehtona. Jos joku meidät pelastaa nykyiseltä kestämättömän kehityksen ja kestämättömän teknologian tasolta niin se on teknologian kehittyminen, ei taantuminen.
(Edit: toki noin yleensä olen sitä mieltä, etteivät Vihreät ole kovin vakavasti otettava ympäristöpuolue, mutta en siis tuosta syystä.)
Viimeksi muokattu: