Minulle tämä on ennen kaikkea periaateasia. Niin kauan kuin lainsäädännöstä löytyy edes periaatteelliselta tasolta ihmisiä eriarvoistavia pykäliä, koen olevani toisen luokan kansalainen, ja ne jotka haluavat pitää nykyisistä nimityksistä kiinni ajattelevat ilmiselvästi olevansa parempia ihmisiä ja sellaista ajattelua en suostu hyväksymään.
Eli toisin sanoen minun lanseeraamani kaava olisi ratkaisu kaikkeen. Heterot antaisi osansa. Eli ei vaatisi virallisiin papereihin "naimisissa" kohtaa vaan tyytyisi "virallisessa parisuhteessa" -kategoriaan. Tähän kategoriaan sitten mahtuisi kaikki käsitteet: Naimisissa, Rekisteröidyssä parisuhteessa, yms.
Onko vaikeuksia tehdä eroa sen välille, mikä on omaa valintaa ja mikä ei?
Hypätäänpä ajatusleikissä eteenpäin. Minä nyt kertakaikkisesti haluaisin lääkäriksi, mutta minut nyt on luotu sellaiseksi, että matematiikka, fysiikka ja kemia ei sovi minulle ollenkaan. Esim. Kauppakorkeakoulussa pakollisen matematiikan osuus on niin vähäinen, että onnistun sen vaivoin suorittamaan juuri siten, että ne kaksi kurssia menevät läpi. Tämä kuitenkaan ei ole minun omasta tahdostani tai valinnoistani johtuvaa. Olen vain surkea matematiikassa, fysiikassa ja kemiassa. Tulisiko minun näillä perusteilla saada lääkärin paperit, koska kyseisten aineiden vaikea hahmotettavuus ei ole minun oma valintani?
Okei. Pirusti kärjistettyä, mutta usein pitää vähän kärjistää, että asioihin saa lisää perspektiiviä.
(sitä paitsi sanot sen tuossa ihan itse: voisit myös valita ortodoksin puolisoksesi)
Jos sanot, että homoseksuaalinen mies ei voi noin vain valita naista puolisokseen. Niin minkä takia oletat, että heteroseksuaalinen mies vain valitsisi puolisonsa. En minäkään nyt sentään niin hyvä jätkä ole, että voisin tuolta kadulta noin vain käydä mielivaltaisesti valitsemassa rakkaani.
Menee ehkä nyt turhan provosoivaksi koska tämä on ihan oikeasti aika henkilökohtainen asia, mutta haluan yrittää avartaa, sekä omaa-, että muiden ihmisten näkemystä.
Ja ehkä turhan provosoiva kysymys, johon toivon etenkin homoseksuaalien vastaavan. Eli mitä mieltä olette ns. objektiseksuaalesta ja heidän tarpeistaan? Tulisiko heidän saada avio-oikeudet esim palaseen eiffeltornia?
Niin ja onhan tosiaan jo keksitty keino olla naimisissa samaa sukupuolta olevan kanssa. Tunnen erään tapauksen jossa naimisissa ollut mies joutui vaihtamaan sukupuoltaan. Tämän jälkeen naimisissa oli kaksi naista keskenään. Ja on muuten ihan tosi juttu.