Jep. Juurihan Vaasassa otettiin kiinni joku kouluampumista suunnitellut.
Niin. Yliopistoikäinen nainen.
Pipipäitä on aina ollut. Niin 12-, 25- tai 85-vuotiaissa. Niin miehissä kuin naisissa. Toki miehissä enemmän.
Useissa pipipäissä on tavallaan se hyvä puoli että eivät usein käyttäydy täysin rationaalisesti ja saattavat jotenkin tuoda ilmi mahdollista väkivallantekoaan jo etukäteen.
Ja viimeisten parin vuosikymmenen aikana poliisi on oppinut näitä seuraamaan varsi hyvin ja varmasti näitä on estetty useampia kuin nyt vasta esiintullut tapaus.
Hurjaa oli lukea täältä miten jotain 12-vuotiasta lasta ollaan passittamassa vankilaan suu vaahdossa monienkin toimesta.
12-vuotias toki ymmärtää väärän ja oikean konseptin, mutta ainoa aivan oikea tarttumapinta asiaan kellään voi olla vain miettiä millainen itse oli 12-vuotiaana. On täällä selkeästi ollut melkoisia jeesuksia.
Poika elää tuon asian kanssa lopun ikäänsä ja voi olla että vielä pääsee yhteiskuntakelpoiseksi. Ehkä ei.
Mutta syypäät siihen että näin on käynyt löytyy kyllä aseen omistajasta, pojan vanhemmista, koululaitoksesta, viranomaisista ja poliitikoista. En nyt lähde tarkentamaan kun täällä ei pitänyt nyt politikoida.
Sanonkin vain yleisesti että Suomessa aivan kauttaaltaan ei poliittinen kenttä ajattele asioita yhtä vaalikautta pidemmälle. Se koskee liki kaikkia. Ja sen vuoksi ennaltaehkäisevään työhön ei panosteta ikinä tarpeeksi, koska se ei auta tulemaan valituksi vuoden, kahden tai neljän kuluttua.
Itse olen 80-luvun laman ajan lapsia ja nähnyt miten Ahon ja Viinasen toimet kurittivat perheitä.
En sano että velaksi pitäisi elää ja ylipäänsä koko meidän yhteiskuntamallimme taitaa olla tulossa umpikujaan, kun eivät rahat vain meinaa riittää.
Olen nyt viimeiset pari kuukautta nähnyt sattumalta sivusta miten ison pk-seudun kaupungin ammattikoulujärjestelmän systeemissä rahaa kipataan kankkulan kaivoon jopa vain siksi koska budjetti pitää käyttää loppuun koska muuten seuraava on pienempi.
Olen viimeiset vuodet päässyt itsekin jo työhön mistä maksan jo kohtalaisen hyvän siivun veroja. Moni muu maksaa tietysti vielä paljon enemmän. Olisi mukavaa jos niillä edes tehtäisiin jotain hyvää.
Itseltäni alkaa usko loppua että tästä suosta maamme selviää enää koskaan.
Ja ymmärrän että tällaisen tragedian ympärillä nyt toteamani tuntuu turhalta, mutta noistahan se lähtee.
Mieluummin katsoisin allokoitavan määrärahoja kiusaamisen vähentämiseen ja sortumavaarassa olevien lapsien ja lapsiperheiden sosiaaliseen tukemiseen kuin siihen, että jotkut tilailevat pakettiautollisen hitsausmaskeja ja perseensuristimia varastoon vaikkei niitä edes tarvita. Kun budjetti pitää vain käyttää.
Joo vähän yliampuvaa, mutta jokainen joka on julkishallintojen rahojen kanssa tekemisissä, tietää että hirveää hassaamistahan se välillä on.
Ja miksi mua edes kiinnostaa. Ei ole lapsiakaan. Teidän hommahan tämä olisi selvittää.
Ai niin. Niitä älypuhelimia ei pitäisi saada käyttää missään kouluissa niin kauan kun on alaikäinen. Aikuisilta ei voi kieltää, vaikka itsekin tiedostan hyvin että tämä sonta monesti vain tyhmentää. Sen verran olen itsekuria pitänyt että tiktokiin en ole koskaan koskenut. Sen vähän mitä sitä adhd-kuraa olen sivusta nähnyt, ihmettelen vain mihin tämä maailma vielä vajoaa.
Meni jo pahasti ohi aiheen mutta mielestäni ei siltikään. Pahoittelut kaikille eilisessä ampumisessa kärsineille.