Voisitko nyt kertoa, mitkä ovat ne teot, mitä nämä maahanmuuttajat ovat tehneet, joita sinä pidät kunnioitettavina tekoina?
Ymmärtänet toivomuksesi absurdiuden. Yritän silti: He ovat kantaneet aivan tavanomaisen hyvin kansalaisvastuutaan. Tehneet työnsä, maksaneet ostoksensa, hakeneet lapsensa päiväkodista sovittuun aikaan, käyttäytyneet rauhanomaisesti, yrittäneet parhaansa mukaan pärjätä heikolla suomenkielellään jne... En minä heiltäkään mitään ihmetekoja odota (Eric Perrin poislukien). Joskus on tapahtunut niinkin, että jotain asiaa ei ole ymmärretty, puolin ja toisin. Toisinaan on opeteltu, ettei suomalaisessa kaupassa tehdä samalla periaatteella kauppaa kuin basaareissa yms pientä.
Ainoat etniset ryhmät jotka ovat aiheuttaneet minulle mielipahaa isolla prosentilla ovat olleet Intian suunnalta tulleita (oletus) tietotyöläisiä. Oletan ennakkoluuloisesti, että he ovat syntyneet todelliseen bätrre folk-kastiin joka toisinaan näkyy piittaamattomana käyttäytymisenä liikkeessä asioitaessa. Ne ihmiset kuitenkin kuuluvat siihen "valikoitujen maahanmuuttajien" porukkaan.
Ymmärrän, jos jollain muulla on erilaisia kokemuksia. Olen välttynyt asumiselta ja työskentelyltä alueilla, joissa on paljon kaupungin vuokra-asuntoja. Nyt on kuitenkin menossa jo neljäs kaupunki ja maakunta (vuodet 2004-2008 pk-seudulla) jossa asun aikuisikääni. Ihmettelen sitä miten radikaalisti joillain ihmisillä on mittakaava hukassa maahanmuutton ongelmia käsiteltäessä. Usein se toinen ihminen on peili: kuinka häneen katsot, niin hän katsoo takaisin.