Luonnollisesti jokainen tragedia on yksilöllinen, eikä varmaa vastausta voi mihinkään antaa. Mutta tuohon olen itsekin kiinnittänyt huomiota, että ehkä jopa turhankin usein näitä sattuu "hyvissä piireissä".
Sen, mitä tiedän noiden kahden entisen kaverin tilanteesta aiemmin/nuoruudessa/lapsuudessa, niin en millään usko kyseessä olevan sellainen, että vaatimukset ja odotukset olisivat olleet liian kovia.
Yksi asia, mitä olen alkanut pohtia, on vastoinkäymisten kestäminen. Voiko tuo, että hyvissä piireissä näitä tapahtuu enemmän johtua siitä yksinkertaisesta syystä, että vastoinkäymisiin ei ole totuttu? Että hajoaako mopo niin sanotusti käsissä heti, kun tuleekin vastoinkäymistä? Puuttuuko "parempien perheiden" lapsilta sellainen tietynlainen resilienssi kun mistään ei ole tarvinnut koskaan kantaa huolta eikä mistään ole ollut puutetta? En tarkoita, että näin on, mutta tuota olen joskus pohtinut.
Edit. Lisätäänpä vielä tuohon loppuun, että nuo lääkärisi sanat ovat kauneutta parhaimmillaan. Ja niitä tulisi ihan jokaisen meistä noudattaa.
Yksi selkeä sairastumisen syy on luonteen herkkyys, jolloin herkkä ihminen on vaarassa sairastua, vaikka mitään raaempaa vastoinkäymistä ei tapahtuisikaan. Usein ihmiset kuitenkin kehittelevät kaikenlaisilla omilla tavoitteillaan ansoja, joihin sitten pudotaan itse. Esimerkiksi minä kun en päässyt nuorempana 15 vuotta sitten kouluun, niin se riitti hermoromahdukseen, josta en sitten selvinnyt laisinkaan. Tai siihen meni vuosia ja lukuisia itsemurhayrityksiä kaiken sekoilun päälle.
Salakavala masennus voi kyteä hiljaa, mutta vahvasti, ja vasta sitten kun tauti on kunnolla päällä, niin joku sivullinen huomaa asian, eikä asiaomainen usein ollenkaan. Silloin on tietysti aina se vakuuttelun tarve, jos kohdehenkilö sattuu olemaan asian kieltävä potilas. Tai jotenkin ihan kujalla, jolloin ei kuuntele mitään. Mutta en ota tällaisiin hoito-ohjeisiin kantaa suuremmin, paitsi että hänelle voi vaikka laittaa jonkin nettilinkin ja käskeä lukemaan. Joskus ihmiset eivät osaa hoitaa itseään, vaan muiden pitää tehdä se heidän puolestaan. Tämän takia mielenterveysongelmat koetaan erityisen raskaiksi omaisten ja kavereiden toimesta.
Sitten on ikävä kyllä suuri alttius perimässä. Moni äärettömän kovista äijistäkin kyykkää ihan huolella, kun mielessä alkaa tapahtua, jos siellä sattuu olemaan latu väärään suuntaan auki. Masennus voi iskeä lapsuudessa, tai vasta keski-iässä. Ehkei koskaan. Miten vain. On kuitenkin hyvä tiedostaa, että masennus on usein meidän kaikkien sairaus, eli siihen voi sinällään sairastua kuka tahansa, jolla on vähänkin alttiutta. Mieli on osalla meistä hauras, osalla vähän pehmeämpi, vaikka sitten ulkokuori olisi useimmilla kovakin. Kaikenlaista pelottelua koetan kuitenkin vältellä, koska kyllä pitää osata ja haluta elää ilman pelkoja kaiken maailman sairauksista. Masennuskin on kukistettavissa, jos vaan muutaman tietyn stepin onnistuu ottamaan eteenpäin. Pitää myöntää omat vaikeudet ja ymmärtää miksi sairastui. Siitä on ihan hyvä aloittaa.
Meillä kaikilla mielenterveyspotilaillakin on oikeus ja vapaus elää tässä valtiossa, vaikka sitten olisikin päässä vähän jotain "vinksallaan" ja terveydenhuolto vähän yskisikin. Silloin ystävien ja sukulaisten pitää astua esiin. Täällä ei pitäisi kenenkään olla yksin. Ei edes @Vaakuna n huomioimien "parempien perheiden lasten".
:)