Vuosi sitten työkaverini sai syöpädiagnoosin.
Tänään loppui kivut, alkoi ikiuni.
Hiljaa voimat uupui,
lähdön hetki läheni.
Väistyi vaiva, tuli rauha,
uni, kaunis, ikuinen.
Saulin juttu veti hiljaseksi.
Kyllä mua surettaa yksinäiset ja syrjäytyneet ihmiset. Varsinkin jos ovat yksinäisiä vasten tahtoaan eivätkä ole erakon elämää tietosesti valinneet.Yksinäinen Sauli Paavola, 43, ei ole koskaan pitänyt ketään kädestä ja toive rakkauden löytymisestä on hiipunut: “Yhtä todennäköistä kuin lottovoitto”
Korona-aika on helpottanut Sauli Paavolan oloa, sillä nyt muutkin tietävät, millaista hänen elämänsä on ollut jo vuosikymmeniä.yle.fi
Viimeiset 15 vuotta on ollut aika hiljaista suhderintamalla. Eikä tässä oikein enää jaks yrittääkään. Tähän tilanteeseen on niin turtunut.
Älähän nyt heitä rukkasia naulaan tässä(kään) tapauksessa, sillä niin helppoa on nykyisin kuitenkin lopulta saada kontakti vastakkaiseen tai miksei samaankin sukupuoleen. Toista oli kasarilla perkele, jos suttuisen lapun puhelinnumeroineen jollekin pystyit jättämään jossain discossa, missä olit viiden bissen hönössä niin hyvä oli. Eikä niistä kukaan ikinä soittanut. Pää pystyyn, ei täällä kauaa pyöritä kukaan kuitenkaan.
Pätee hyvin myös nuoremmalla iällä, kun lähdetään opiskelemaan eri paikkakunnille tai elämä vie muutenkin eri suuntiin. Kun lukio ja armeija loppui, niin sen jälkeen monet kontaktit ovat jääneet täysin "roikkumaan". Korona vielä tuo oman mausteensa päälle.Kavereita toki on ollut, mutta ne ovat pikkuhiljaa hävinneet, kun ovat aloittaneet perhe-elämän tai muuttaneet muualle. Nyt Koronan aikana ne vähätkin tapaamiset ovat siirtyneet netissä keskusteluun.
Saulin juttu veti hiljaseksi.
Kyllä mua surettaa yksinäiset ja syrjäytyneet ihmiset. Varsinkin jos ovat yksinäisiä vasten tahtoaan eivätkä ole erakon elämää tietosesti valinneet.Yksinäinen Sauli Paavola, 43, ei ole koskaan pitänyt ketään kädestä ja toive rakkauden löytymisestä on hiipunut: “Yhtä todennäköistä kuin lottovoitto”
Korona-aika on helpottanut Sauli Paavolan oloa, sillä nyt muutkin tietävät, millaista hänen elämänsä on ollut jo vuosikymmeniä.yle.fi
Aika turhaa lähteä spekuloimaan ajamiseen keskittymisestä tai ympäristön havainnoinnista näillä tiedoilla mitä julkisuuteen on tästäkin onnettomuudesta annettu, sieltä rekan kopista et yksinkertaisesti näe. Nämä on aina ikäviä, turhia, mutta siellä on myös se toinen osapuoli.Pyörällä suojatietä ylittänyt lapsi kuoli jäätyään kuorma-auton alle Espoossa – kuljettajaa epäillään kuolemantuottamuksesta
Alakouluikäinen lapsi menehtyi tapahtumapaikalle.www.is.fi
Tämä sai vähän miettimään. Miksi auton ratissa ei voi keskittyä ajamiseen ja ympäristön havaitsemiseen. Täysin turha kuolema.
Pyörällä suojatietä ylittänyt lapsi kuoli jäätyään kuorma-auton alle Espoossa – kuljettajaa epäillään kuolemantuottamuksesta
Alakouluikäinen lapsi menehtyi tapahtumapaikalle.www.is.fi
Tämä sai vähän miettimään. Miksi auton ratissa ei voi keskittyä ajamiseen ja ympäristön havaitsemiseen. Täysin turha kuolema.
Onko näkyvyys kuorma-autosta ollut huono? Jos on, niin sitä suuremmalla syyllä pitäisi ajaa erittäin hiljaa.
Hyvin samantyyppinen tilanne sattui muutama vuosi sitten Helsingin Mechelininkadulla:
9-vuotias kuoli suojatiellä – Mechelininkadun kuorma-autokuski sai 3 kuukautta ehdollista
Pikkutyttö kuoli elokuussa 2015 suojatiellä, kun kuorma-auto kääntyi oikealle ja tyttö käveli suoraan. Molemmille paloi vihreä valo.yle.fi
Tuolloin alkoi jo näköjään keskustelu noista kuorma-autojen katvealueista, mutta ilmeisesti kukaan ei ole vielä keksinyt tuohon mitään ratkaisua. Patentoikaa nyt joku peili tms. noihin ja äkkiä. Ei näitä onnettomuuksia haluaisi enää yhtään lisää.
Raskaan kaluston peilit ovat hieman jopa suurentuneet, kun peilien kotelointia on saatu pienennettyä. Valitettavasti se katvealue jää vieläkin suureksi. Myöskin sillä on vaikutusta, onko laajakulmapeili sijoitettu ylemmäksi vai alemmaksi siinä asetelmassa. Jakoautossa peilit ovat luonnollisesti pienemmät kuin maantieautossa. Mersu on kehittänyt peilien tilalle ihan kohtuullisesti toimivan kamerajärjestelmän. Siinä katvealueet ovat selvästi pienemmät. Miinuksena tuossa on tietysti lisäkustannus ostajalle ja se lakitekninen asia, että noita kamerapeilejä ei voi käyttää ADR-alustoissa.Tuolloin alkoi jo näköjään keskustelu noista kuorma-autojen katvealueista, mutta ilmeisesti kukaan ei ole vielä keksinyt tuohon mitään ratkaisua. Patentoikaa nyt joku peili tms. noihin ja äkkiä. Ei näitä onnettomuuksia haluaisi enää yhtään lisää.
edit. Näköjään peilejä on jo käytössä, mutta ei tunnu riittävän. Isompia, parempia ja pakollisia tarvitaan, jos niillä voidaan näitä tapauksia estää.
Olen tuota hienoa Eetun Völjyssä vaelluskanavaa seurannut pari vuotta ja ei ole ollut helppo vuosi Eetulla. Syksyllä meni Lyyti-koira ja nyt tytär melkein heti syntymän jälkeen:
En ole lapsi-ihmisiä oikein yhtään, mutta kyllä kosketti. :/